Helgsnack: Vad är viktigt när du väljer laptop?

Permalänk
Medlem

• Inte för stor. Den ska vara portabel, annars är det ingen poäng, men tunn vill jag inte ha den på bekostnad av något annat. Ingen numpad i den här storleken (och inte annars heller)
• Tangentbord med bra känsla och tangenterna på rätt ställen. Vill helst ha nav-cluster av något slag, förutom bra piltangenter. Menu-tangent att mappa till Compose
• Hyfsat bra skärm. Inga stora krav. Bra färgåtergivning.
• Bra uppsättning portar på rätt ställen. Jag använder slutna studiohörlurar med sladd, ergonomisk mus med sladd, USB-sticka, kortläsare, m.m. dagligen.

Detta brukar innebära ThinkPad.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- slagord för Amiga-användare 1993. Lika viktigt idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en MacBook pro 15" för snart 10 år sedan. Den har använts flitigt sedan dess så sett över tid har den varit prisvärd. Tror den kommer att ersättas av något liknande snart.

Lätt och smidig, bra skärm, bra tangentbord och bra pekplatta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
  • Möjlighet att kunna uppgradera RAM.

  • Plats för extra M.2 SSD.

  • Enkelt att byta batteri.

  • Minst 15.6" skärm med minst 144Hz. Gärna OLED.

  • Någorlunda ok grafikkort (RTX 3060/4060).

  • Svenskt tangentbord med numpad och vettiga piltangenter.

  • Stilrenhet är viktigt. Inget P12-trams.

  • Högst 15000kr.

Min nuvarande Lenovo (se sign) uppfyller allt detta bortsett OLED.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Är på gång köpa ny laptop då min gamla är 13 år och inte hänger med längre.

Jag har ett par minimikrav. Minst 16" skärm, minst 32GB Ram och minst 1 TB SSD. Det ska också vara en AMD CPU med RDNA3 så i dagsläget en 7840HS eller en 8845HS. Väntar bara på ett vettigt pris på en sådan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Att välja en laptop för mig är faktisk rejält svårt, och jag arbetar med tusentals av våra medarbetares laptoppar hela året, dom har olika behov och krav.

För min del, så är det viktig att den kan utfylla ett syfte, då väjer jag laptop som är bäst balanserad för det syfte den ska utfylla.

T.ex. i mitt arbete så är kraven för en laptop helt annorlunda än kraven för mina personliga preferenser t.ex. hemma eller vart jag nu befinner mig, jag spelar mycket online och då är kraven nästan hopplösa då jag sällan vill ha en laptop som blir glödande värm, med en fläkt som totalt går mig på nerverna, å den annan sida måste den prestera någorlunda som min desktop dator. Prismässigt och prestandamässigt blir det en intill nästan omöjlig kombination.

På arbetet så gäller det att skärmen är tydlig, att jag kan docka direkt utan strul när jag vill ha många skärmar och jobba med support, dessutom ska den ha många USB kopplingar och blixtsnabbt lagring med stort minne. Helst ska den vara knäpptyst så jag kan höra mina egna tankar. Det grafiska betyder inte så mkt. i mitt jobb.

För mina kollegor kan det vara helt annorlunda, några sitter med grafisk arbete och måste då ha en bra färg prestation och vara snabb att arbeta med t.ex. Photoshop och CAD.

En typisk kontorsdator måste har i.af. ganska bra med minne då mina kollegor ofta jobbar med ett nästan extremt antal tabbar uppe samtidig, och deras Excel dokumenten kan vara rejält maffiga. Det är också viktig för dom att datorn är så lättviktig som möjligt då dom reser mycket, och dom ska kunna ta rejält med stryk på resan.

Permalänk
Medlem

En privat dator ska främst vara billig, med det klart ska det finnas en bra blandning mellan kraft, skärm, batteri och känsla. Köpte en "budget" ThinkPad e495 år 2018 och är fortfarande skitnöjd med kompromissen.

Jobbdatorn (jag gör mycket CPU beroende simuleringar) ska vara kraftfull och så stor och tjock som krävs för att den ska ha bästa möjliga kyllösning för att vara tyst. Helst 17 tum också så att den är användbar på riktigt utan separat skärm.

Edit: glömde nästan: den ska ha alla tre stycken fysiska knappar för musen. Känns as-klumpigt att navigera utan det.

Permalänk
Medlem

16:10-skärm

Permalänk
Datavetare

Totala show-stoppers

  • datorn har inte ISO-layout på tangentbordet

  • dators fläktar hörs när man gör "normala arbetsuppgifter"

  • lågupplöst skärm, 1920x1080 på >=13" är definitivt "lågupplöst" idag

Positiva är att utvecklingen av framförallt laptop-CPU har varit enorm senaste åren tack vare Apple och nu kommer det även till Windows tack vare Qualcomm (och av allt att döma även Nvidia 2025). Känner inte längre något behov at en stationär dator utanför spel, min bärbara är ju snabbare i det mesta jag gör än alternativen och känns lite poänglöst att SSH:a till laptop:en från en stationär...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Stereotypisk Linux användarens drömlaptop

Skitbllig sak, gärna köpt av ett företag som likviderar eller liknande. Kanske trasig, vem vet. Ethernet port är ett måste, det mesta annat är bonusar. Skärmen ska vara minst 720p. Det ska gärna gå att byta ut interna komponenter med men man kan ju inte hoppas på förmycket idag.

Är jag en nörd? Kanske, men det är kul :3

Så klart uppskattar jag en hyfsad maskin till skola/jobb också men då är det största kravet oftast att den ska vara hyfsad i pris, ha någolunda mycket ram och en skärm som är dräglig att stirra i hela dagen. Just nu kör jag på en asus som jag köper i början av mina universitetsstudier, och nog fan ska den duga tills jag är klar

Permalänk
Medlem

Nyaste serie intel 5-7 serie
16 gig minne
500+ gig lagring
ca.15-17" skärm med klara färger, bra betraktningsvinkel.
rj45-uttag
hdmi-uttag
Tangentbord med numerisk del
Någorlunda batteritid
Windows pro-licens ingår
...alltså en ganska ordinär företagsdator.

Permalänk
Medlem

Tycker generellt inte om moderna laptops: X220 har ett bra tangentbord och inget som kommit efter kan mäta sig. Det enda jag skulle vilja ha är 120hz+ skärm (går säkert att modda) och kanske OLED. Prestandan duger gott och väl under Linux och användarupplevelsen är suverän 👍

Skulle man kunna få det tangentbordet (med TrackPointen!) och en lite tjockare maskin med ordentligt med portar så skulle jag kunna tänka mig en ny laptop. Skärmen får gärna vara lågupplöst också, så slipper man krångla med non-100% DPI-scaling som alltid buggar ur någonstans. Dessutom är hög upplösning onödigt tungdrivet och tillför inget på en liten laptopskärm.

Permalänk
Medlem

För mig är det till största del krav att det är en thinkpad. Blir bara frustrerad på andra laptoppars tangentbord.
Trackpoint är stort + för mig också. Så svårt att välja annat. HP har pytte pilar, vilket dell börjat med också och resten av industrin, msi till råga på allt kör ofta på knäppa non iso layouter.
Så håller mig till mina thinkapads. Har också bra IO på nästan alla maskiner, en lappis ska ha 1-2 usb-c, 2 usb a, hdmi, ethernet, hörlursuttag. Annars måste man ha massa donglar och skit med sig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har en gammal laptop som jag aldrig har gillat,
(Men den var billig, och det var det jag letade efter när jag började plugga.)

Så nu använder jag den som måttstock och vet att allt jag hatade med denna är sånt som kommer vara prio 1 på nästa när den här äntligen dör och får sin sista bluescreen 😄

Med allt detta sagt:

  1. Skärm med hög ljusstyrka är A och O för mig, jag älskar solen och vägrar gömma mig i en mörk källare bara för att kunna se vad som står på skärmen.

  2. Batteriliv är viktigt för att en laptop ska vara användbar och inte kännas som att man är fastlåst vid ett skrivbord iaf. Då kan man lika gärna skaffa en stationär dator från början IMO.

  3. Processorn är också viktig för iaf mina användningsområden och ska helst vara den absolut största/bästa du kan komma undan med utan att spränga budgeten.

  4. Bakgrundsbelyst tangentbord är trevligt, men man överlever utan i nödfall.

  5. Grafikkort är kul och underlättar absolut, men eftersom att jag äger en gamingrigg så känner jag inte att det är lika hög prio på just laptopens grafikkort.

Permalänk
Medlem

Den första datorn jag köpte själv var en laptop, en HP Pavilion DV7 (tror jag, den med fjärren i sig), kanske 2010-2011? Ville ha en laptop för att lättare kunna lana Warcraft 3 hos vänner. Det var smidigt för det ändamålet, men den blev så varm så den gick inte ens att ha i knät. Körde stationärt endast efter det, då jag var för orolig att råka göra ett liknande köp igen.

Nu när jag började på universitet hösten -22 så valde jag en Macbook med Apples M1 Pro-chip, och jag är så otroligt nöjd med mitt köp fortfarande. Den är sval, tyst, gedigen, grym trackpad, grym skärm, väldigt bra prestanda och ändå väldigt bra batteri. Tar inte ens med mig laddaren till skolan.

Kände att PC-laptops ofta var grymma på 1-3 punkter men var väldigt bristande i andra områden, och hade alltid varit sugen på att testa mac. Det är inte en sak jag kollar efter om jag skulle köpa en ny laptop, utan jag tycker alla punkter är viktiga (tråkigt svar, jag vet). Mac lever upp till det. Enda tråkiga är att jag bara får 40-50 fps i TFT vilket är det enda spelet jag spelar, men det funkar

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Att den kan köra Windows, MacOS och någon vettig Linux. På sikt får det väl bli en modern Mac med Windows virtuellt antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Vikt, batteritid och ljudnivå. Har inga prestandakrav för vad jag använder laptops till, sitter fortfarande på en MacBook från 2015 och är nöjd nog.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Styrpinne som mus, fysiska vänster/mitten/högerklickstangenter, <1,3 kg, minst 3 års garantitid, bakgrundsbelyst tangentbord, på-platsen-service samt tillgång till en manual för vägledning kring hur man byter allt(FRU) som inte är fastlöddat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 3-1 koncept som jag är väldigt nöjd med (platta, laptop och stationär i ett), så att det är en 2-1 laptop med touchscreen är ett krav. Måste vara i7/i9 för att CPUn inte ska bli en flaskhals. Thunderbolt 3 eller 4.

Permalänk
Medlem
  • Stor. Även om jag oftast kommer att koppla den till extern skärm och tangentbord vill jag få en fullgod upplevelse när jag kör den utan kringutrustning. Det innebär minst 15" och tangentbord med dedikerad numpad.

  • Grafikkort. Om jag nu ska släpa med mig en dator vill jag ha möjlighet att spela på den. Behöver inte vara ett värsting-kort, men något ur t.ex. Nvidias **60-serie.

  • CPU. Processor från någon av de senaste generationerna. Minst 6 kärnor, helst fler. AMD eller Intel spelar ingen roll.

  • Vikt. Hellre en tung dator med bra kylning än en lättviktare som låter som en dammsugare. 4-5 kg i en ryggsäck känns inte.

  • Märke. Helst inte HP eftersom de ofta har usel tangentbordslayout (och så försöker jag bojkotta dem pga hur de agerar på skrivar-marknaden). I övrigt öppen för alla tillverkare.

  • Pris. Så lågt som möjligt. Hellre billig plast än snordyra premium-material. Aldrig betalat mer än 12-13k för en bärbar. Inte ens när jag får välja jobbdator. Känns som slöseri.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

17 tum skärm
Helst 32gb minne
Tangentbord med numerisk del
Grafiken kan vara vad som helst bara det inte är ett blandkort typ intel/nvidia.
Batteri tid. Kunde man få 8 timmar vore det super. En cpu som är någorlunda kraftfull och inte behöver värsta fläkt farten för normalt arbete.

Permalänk
Medlem

Låg högsta DPC-latency, vilket är den överlägset viktigaste enskilda specifikationen för musikproduktion. Tyvärr är det svårt att få tag på denna siffra innan köp eftersom få recensenter testar med LatencyMon och istället bara jämför spel-FPS och diverse throughput-prestandatester. Moderna PC-laptops tenderar att ha notoriskt hög DPC latency pga diverse strömspartricks som inte går att stänga av.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Skulle säga att långvarighet är viktigt. Den ska kunna köras smort i några år, men också att den är stor nog för att passa i en väska och att batteriet inte laddas ur inom några timmar, vilket dessvärre varit en nackdel med laptopen jag har nu.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Militias:
  1. Skärm med hög ljusstyrka är A och O för mig, jag älskar solen och vägrar gömma mig i en mörk källare bara för att kunna se vad som står på skärmen.

  2. Batteriliv är viktigt för att en laptop ska vara användbar och inte kännas som att man är fastlåst vid ett skrivbord iaf. Då kan man lika gärna skaffa en stationär dator från början IMO.

  3. Processorn är också viktig för iaf mina användningsområden och ska helst vara den absolut största/bästa du kan komma undan med utan att spränga budgeten.

  4. Bakgrundsbelyst tangentbord är trevligt, men man överlever utan i nödfall.

  5. Grafikkort är kul och underlättar absolut, men eftersom att jag äger en gamingrigg så känner jag inte att det är lika hög prio på just laptopens grafikkort.

Bra lista, ändå! Själv hade jag nog vänt på batteritid och skärm, men håller verkligen med att hög prestanda inte är topp-prio. Det har man ju annan datormaskin för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Bra lista, ändå! Själv hade jag nog vänt på batteritid och skärm, men håller verkligen med att hög prestanda inte är topp-prio. Det har man ju annan datormaskin för.

Jag förstår hur du tänker, och kan till en viss nivå även hålla med dig. Men jag upplever att det är lättare att hitta en laptop med acceptabel batterinivå och pissdålig skärm, än en med grym skärm och dåligt batteri.

Permalänk
Medlem

Härlig färgåtergivning och ljusstyrka i skärmen
Bakgrundsbelyst tangentbord
Tyst
Prestanda som räcker till (typ i5 & intel iris)
Aluminium chassi eller liknande kvalitetsbygge.

Macbook Pro fast med Windows?

https://www.inet.se/produkt/1969550/asus-n56vz-full-hd

Denna är den bästa laptopen jag ägt, otroligt fin kvalitet men pensionerades 2018

Kördes windows 7 på den, byttes ut då batteriet var slut och laddaren glappade men laptopen förövrigt fungerade felfritt men började bli slö.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en nu: Minst 16" skärm, gärna OLED, och att den väger mindre än 1.5kg. 32GB minne, 1000GB SSD.

Det fanns en Acer Edge som matchade det ganska väl, men hade några problem - fläktljud och batteritid. Jag trodde det skulle komma liknande från fler tillverkare, som fixade de problemen, men nej... Så när jag väl bestämde mig för att slå till, trots problemen, verkade den ha sålt slut. Fanns bara 16GB att få tag på.

Och nu, med ARM på horisonten, känns det bättre att vänta på det. Det känns som ARM är som gjord för att lösa problem med just 'batteritid' och 'fläktljud'.

Visa signatur

Gammal och gnällig