Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Fantastisk vårdpersonal håller jag med om till 100%, men detta eviga tjat om att de skulle vara utarbetade och får göra så mycket är helt taget ur luften och jag blir lite arg varje gång jag läser om det. I ett normalt jobb brukar man jobba 8 timmar varje dag, ska inte vårdpersonalen göra det? Det är oftast den lite äldre skolan människor som gnäller på hur tufft det är i vården nu, och jag kan köpa det mot vad det har varit, för förut så har de kanske haft 1 patient och sen kunnat sätta sig och snacka skit med kollegorna i 15minuter för att sedan hjälpa nästa. Nu har de kanske 2 patienter och hinner bara sätta sig 7 minuter emellan, självklart tycker de att det är otroligt mycket att göra då för att de är vana med helt annat och att det var så förr.
Gå in på valfri avdelning på ett sjukhus, det är noll stress i 90% av tiden.
Har man ett jobb där det inte är kämpigt ibland och lite stressigt, då vettefan vad man har för jobb faktiskt.

Din erfarenhet återspeglar tyvärr inte ens i närheten av vad majoriteten av vårdpersonal får genomlida på daglig basis, om din erfarenhet vore vardag så skulle situationen se annorlunda ut helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

För övrigt så placerar jag alltid mjölkförpackningar och liknande exempelvis ketchupflaskor liggande ner på bandet, för att dessa inte ska ramla omkull när bandet startar. Tar visserligen upp en större yta av bandet men det spelar väl ingen roll antar jag.

Med sträckkoden mot dig, hoppas jag? Annars skriver kassör-hen snart i tråden...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Med sträckkoden mot dig, hoppas jag? Annars skriver kassör-hen snart i tråden...

Slog mig nu att jag minns inte ens när jag handlade utan handkanon sist.
Men jag brukade placera ketchupflaskor o dyl så att de inte skulle ramla när bandet stannade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jorå, med koden mot mig.

Permalänk
Medlem

Mitt gubbgnäll gäller alla credit-baserade tjänster. Ett exempel är audible[.]com, där man betalar $15 varje månad och får 1 credit att köpa produkter för.

Så skulle jag köpa denna bok för 1 credit, så skulle jag i själva verket betala $15.

För mig är det uppenbart att credit-baserade enbart är till för att förvilla kunderna och göra det svårare att förstå vad saker och ting egentligen kostar, och för att låsa in kunderna, då crediterna inte kan återbetalas och dessutom oftast löper ut efter en viss tid.

Vill även gubbgnälla på alla prenumerationstjänster gällande mjukvaror som exempelvis Photoshop och Office. Enda anledningen till att de gått över till prenumerationsbaserade prismodeller är för att de omöjligen kan motivera folk att uppgradera varje år. Både Photoshop och Office är ju mer eller mindre fulländade sedan flera år tillbaka och de flesta skulle klara/nöja sig i flera år innan de behöver uppgradera.
Jag menar, vad har tillkommit i de senaste årens "uppgraderingar" av Outlook, Word eller Photoshop som du skulle sakna, och vara beredd att betala för?

PS.
Jag använder inte Audible, men jag skapade ett konto för att se hur det fungerar. Och jag använder Photoshop 12, ytterst sporadiskt, som jag tror är från 2010. Saknar några funktioner som kom i senare versioner, men inte tillräckligt för att prenumerera på skiten, trots att företaget skulle betala för det
DS.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Mitt gubbgnäll gäller alla credit-baserade tjänster. Ett exempel är audible[.]com, där man betalar $15 varje månad och får 1 credit att köpa produkter för.

<Uppladdad bildlänk>

Så skulle jag köpa denna bok för 1 credit, så skulle jag i själva verket betala $15.

Om du inte använde ditt $15-konto till nånting, så håller jag med, då betalar du $15 + 1 credit för en bok.
Annars vet jag inte om jag håller med.

Bensinkort: har du OkQ8-kort så får du bonus (som du kanske köper en chokladkaka för), men du får ingen bonus om du inte köper bensin. Så, klart du kan vaska bensinen och säga att du köpte chokladkakan för 3000 spänn, men det är ju inte helt korrekt.

Eller har du tänkt på annat vis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Om du inte använde ditt $15-konto till nånting, så håller jag med, då betalar du $15 + 1 credit för en bok.

Bensinkort: har du OkQ8-kort så får du bonus (som du kanske köper en chokladkaka för), men du får ingen bonus om du inte köper bensin. Så, klart du kan vaska bensinen och säga att du köpte chokladkakan för 3000 spänn, men det är ju inte helt korrekt.

Det enda du får av dina $15 till Audible är ju en credit och tillgång till andra sorteringens material.

Liknelsen med OKQ8 hade varit korrekt om du inte fick någon bensin, utan bara köpte poäng för 3000 kr och fick gratis tillgång till pdf-er av deras reklamblad samt möjligheten att lösa in poängen mot en chokladkaka.

Jag har använt Audible någon enstaka gång när jag inte haft något annat alternativ, men sämre tjänst får man leta efter. Särskilt med tanke på att en del av innehållet dessutom är geoblockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det enda du får av dina $15 till Audible är ju en credit och tillgång till andra sorteringens material.

Liknelsen med OKQ8 hade varit korrekt om du inte fick någon bensin, utan bara köpte poäng för 3000 kr och fick gratis tillgång till pdf-er av deras reklamblad samt möjligheten att lösa in poängen mot en chokladkaka.

Jag har använt Audible någon enstaka gång när jag inte haft något annat alternativ, men sämre tjänst får man leta efter. Särskilt med tanke på att en del av innehållet dessutom är geoblockat.

Det kanske inte är så viktigt för diskussionen (?) men jag tror man får två credits för $15 faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Fet-texten ovan. Du FÅR ju nånting för dina $15. Att det är uselt, är ju en annan sak.
Enligt din bild du hade tidigare, så fanns ju alternativet att betala $4.28 för din bok istället för 1 kredit. Men du valde att betala $15 för boken plus dynga du inte vill ha för att kunna köpa en bok du VILL ha för 1 kredit.

Jag kan köpa din ändring av mitt bensinexempel, om jag istället för 98 oktan får nån gengas-soppa istället, så bilen går i 30 istället.
Jag är ännu inte övertygad om att ditt gnäll är motiverat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Ska man jämföra med bensinkort/OK-kort, så skulle jämförelsen vara att du sätter in pengar i förskott på ditt kort, som omvandlas till krediter, exempelvis 1 kredit per 10 kronor. Sätter du in 1 000 kr, så får du 100 krediter.

När du betalar med ditt kort, så görs det i krediter. Kostar 1 liter bensin 3 krediter, så motsvarar det 30 kr/liter.

Du kan förstås välja att betala med ett vanligt kredit/betalkort, men då använder du inte dina redan inbetalda pengar, så det är nog lockande för många att istället välja att betala med sina krediter.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Fet-texten ovan. Du FÅR ju nånting för dina $15. Att det är uselt, är ju en annan sak.
Enligt din bild du hade tidigare, så fanns ju alternativet att betala $4.28 för din bok istället för 1 kredit. Men du valde att betala $15 för boken plus dynga du inte vill ha för att kunna köpa en bok du VILL ha för 1 kredit.

Jag kan köpa din ändring av mitt bensinexempel, om jag istället för 98 oktan får nån gengas-soppa istället, så bilen går i 30 istället.
Jag är ännu inte övertygad om att ditt gnäll är motiverat!

Du svara olika personer, så jag passar på att gubbgnälla över folk som inte håller reda på vem de diskuterar med

Och jag har inte köpt ett skit från Audible - det vara bara ett exempel

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

Alltid fel kassa. Slår aldrig fel att man hamnar bakom en kund som ska dryfta alla problem i världen med kassörskan.

Permalänk
Inaktiv

Förbjud telefonförsäljare och säljare som plingar på hos ens bostad.

Om JAG behöver en produkt/tjänst så kommer JAG söka upp er, inte tvärtom! (!!!!)

Jag är för svensk av mig alldeles för ofta, så framöver har jag nu ett mål om att strikt säga "Nej tack, jag är intresserad" och stänga dörren i deras nyllen på direkten. GGAAAHHHH

</gubbgnäll>

Permalänk
Medlem

Mitt gnäll idag går till tjuvar.

Idag när jag handlade i en ica-butik i "stan" såg jag en person gå med självscanner och han plockade bland charkvaror med kilopris. Han tittade sig omkring på ett sätt som gjorde mig fundersam och dessutom scannade han varor som låg i charkdisken, inte det han höll i handen och lade i korgen. Jag är nog lite trögfattad ibland, men kom på vad han gjorde. Det är ju kilopris på de där varorna och vikten varierar sinsemellan förpackningarna, så han letade fram den tyngsta/dyraste och la den i korgen, men scannade etiketten på den minsta/billigaste han kunde hitta och lät den ligga kvar.

När han såg att jag sett det hela och var på väg mot honom fick han jättebråttom och sprintade mot utgången. Jag som är rörelsehindrad har inte en chans att hänga på en frisk 25-åring, lönlöst att ens försöka, men jag tipsade iaf personalen om att de kunde kika i vad kamerorna fått med, kanske bevaka tjuven noga nästa gång och vara beredda vid utgången.

Jag frågade butikschefen hur mycket som stjäls, och stod mållös en god stund efter han svarade. Det handlade om nånstans mellan 800.000 och en miljon per år de senaste åren, och det verkar öka. Det är ju inte ens en jättestor butik! 1 miljon? Förutom att varor försvinner kostar stölderna en hel del på annat sätt också, personal som ska övervaka i mån av tid, speglar, kameror, andra installationer och tekniska system. Vissa varor lägger de bara fram ett fåtal av för det stjäls så mycket, och de kunder som vill köpa tror det är slut för det ligger inget framme och det ger minskad försäljning. Allt detta landar sammantaget på belopp i nästan samma storlek som varuvärdet på det som stjäls. Vem som betalar? Den ärlige kunden, i form av högre pris på varorna för att täcka förlusterna.

Men nästa gång tar ni tjuven?
"mmmmmhh" sa han bara, såg uppgiven ut och gick. "Tack för att du säger till" ropade han från några meter bort.

Jag blev helt matt.. Uppåt en miljon, i en helt vanlig ica-butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Idag när jag handlade i en ica-butik i "stan" såg jag en person gå med självscanner och han plockade bland charkvaror med kilopris. Han tittade sig omkring på ett sätt som gjorde mig fundersam och dessutom scannade han varor som låg i charkdisken, inte det han höll i handen och lade i korgen. Jag är nog lite trögfattad ibland, men kom på vad han gjorde. Det är ju kilopris på de där varorna och vikten varierar sinsemellan förpackningarna, så han letade fram den tyngsta/dyraste och la den i korgen, men scannade etiketten på den minsta/billigaste han kunde hitta och lät den ligga kvar.

När han såg att jag sett det hela och var på väg mot honom fick han jättebråttom och sprintade mot utgången. Jag som är rörelsehindrad har inte en chans att hänga på en frisk 25-åring, lönlöst att ens försöka, men jag tipsade iaf personalen om att de kunde kika i vad kamerorna fått med, kanske bevaka tjuven noga nästa gång och vara beredda vid utgången.

Jag frågade butikschefen hur mycket som stjäls, och stod mållös en god stund efter han svarade. Det handlade om nånstans mellan 800.000 och en miljon per år de senaste åren, och det verkar öka. Det är ju inte ens en jättestor butik! 1 miljon? Förutom att varor försvinner kostar stölderna en hel del på annat sätt också, personal som ska övervaka i mån av tid, speglar, kameror, andra installationer och tekniska system. Vissa varor lägger de bara fram ett fåtal av för det stjäls så mycket, och de kunder som vill köpa tror det är slut för det ligger inget framme och det ger minskad försäljning. Allt detta landar sammantaget på belopp i nästan samma storlek som varuvärdet på det som stjäls. Vem som betalar? Den ärlige kunden, i form av högre pris på varorna för att täcka förlusterna.

"mmmmmhh" sa han bara, såg uppgiven ut och gick. "Tack för att du säger till" ropade han från några meter bort.

Det är så sjukt, vi har ett par killar i centrum som ofta går in och helt enkelt börjar äta ur charken, öppnar kycklingbens-förpackningen liksom... Pratade med butiksägaren som bara beklagade sig och sa att det är komplicerat att hindra dom från att gå in och göra det...

Att "porta någon" är inte något som funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Håller med om ditt gnäll.
Vid tre tillfällen har jag reagerat och vid de mindre allvarliga (?) tog de tjuvarna men vid det vida större tilltaget kunde de inte förhindra tjyveriet.

Det mindre fallet:
En man gick förbi lösgodisavdelningen flera gånger när jag stod och valde bland ölen. Jag blev intresserad eftersom han såg sig om noga varje gång och då såg jag att han varje gång tog lite godis och stoppade i munnen. Jag tipsade butiksföreståndaren som ställde sig lite i skymundan och bevakade godiset och nästa gång mannen hade munnen full med godis tog han honom. Det var ju inte lätt att påstå att han inte hade munnen full och mannen gick med på att betala (för hur mycket godis vet jag inte) och han såg ut att skämmas men var väl mest irriterad över att ha blivit påkommen. Han handlar fortfarande i butiken och verkar medveten om att han skulle kunna åka fast igen så, vad jag har sett, gör han inte om det.

Det lite större(?):
En man tog en papperspåse i fruktavdelningen och lade i en ganska stor mängd av de dyraste äpplena. Överst i påsen lade han några av de billigaste. När han kom till kassan blev han påkommen eftersom jag hade varskott om vad han hade gjort. Kassörskan gick igenom påsen och påpekade hans tilltag. Utan att skämmas ett enda ögonblick svarade han: "Ojdå! Var det olika priser på äpplena? Det märkte inte jag. Jamen, då delar vi upp dem i två delar och tar självklart rätt betalt för varje. Rätt ska vara rätt och jag har självklart alltid för avsikt att göra rätt för mig." Men så noga som han var med att lägga de dyraste längst ner och precis täcka dem med billigare så tror jag inte ett ögonblick på honom. Det gjorde inte kassörskan heller men kunde inte göra annat än spela med.

Det mycket större fallet:
Ett sällskap på tre personer kom med varsin kundvagn, den som gick först hade inte mycket i vagnen men de två som ställde sig bakom i kön hade överfulla kundvagnar. När den första (en kvinna) fått hälften av sina varor registrerade i kassan började hon bråka med kassörskan om att en vara registrerats mer än en gång, kassörskan vred sin skärm så kvinnan skulle kunna se och gick igenom registrerade varor men kvinnan fortsatte gräla om än den ena än den andra varan och började dessutom skrika att hon blev dåligt bemött på grund av sin övervikt och hävdade att polis skulle tillkallas. Det blev bara värre och när kassörskan var näst intill i upplösningstillstånd och förtvivlad försökte nå butiksföreståndaren gick de två bakomvarande i kön helt enkelt ut genom kassan och ut ur butiken med sina överfulla kundvagnar. När föreståndaren kommit skrek kvinnan och bråkade en stund till och sedan ropade hon att hon "aldrig mer skulle handla i den här skitbutiken" och "ni kan behålla era sketna varor" och så gick hon därifrån och lämnade alla varor kvar (det var inte många). Jag sade till föreståndaren vad jag sett men när han kom ut på kundparkeringen hade hela sällskapet hunnit försvinna därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Förbjud telefonförsäljare och säljare som plingar på hos ens bostad.

Om JAG behöver en produkt/tjänst så kommer JAG söka upp er, inte tvärtom! (!!!!)

Jag är för svensk av mig alldeles för ofta, så framöver har jag nu ett mål om att strikt säga "Nej tack, jag är intresserad" och stänga dörren i deras nyllen på direkten. GGAAAHHHH

</gubbgnäll>

På A svarar jag NIX-tjänsten: https://nixtelefon.org/
PÅ B svarar jag ”tydlig lapp på dörren”

Mitt ex hade uppfostrats till att alltid vara artig mot andra och hade tidigare haft väldigt svårt att säga nej till telefonförsäljare. Men efter många och långa diskussioner insåg hon att hon faktiskt inte behövde vara det minsta trevlig mot oönskade uppringare eller säljare utan bara kunde avbryta utan att behöva förklara sig.

Det bästa är att göra det du själv har insett – att bara säga ”Inte intresserad!” och avsluta samtalet eller stänga dörren. Det är en bra lärdom eftersom man aldrig ska ge en sådan säljare möjligheten att komma i gång med ett samtal – de vet hur man sedan tar sig vidare.

Själv blev jag förra året asförbannad på en 25-åring som försökte sälja kabel-tv- och bredbandsabonnemang från Allente.
Han försökte smita in genom entrédörren tillsammans med mig, hävdade att hans kollega redan var i trappuppgången och krävde i princip därför att bli insläppt. Jag kände att det enklaste sättet att hindra honom var att bli ännu mer aggressiv än han själv och berätta att jag enligt nödvärnsrätten lagligen kunde använda precis så mycket våld som krävdes för att slänga ut honom om han försökte tränga sig in. Jag vet inte om han sedan ändå lyckades ta sig in i uppgången, men han ringde i alla fall inte på min dörr (han kunde inte veta vem jag var) …
Jag ringde förstås även Allente nästa dag.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Förbjud telefonförsäljare.

Jag blir 2-3 gånger dagligen uppringd av någon som vill prata om mitt tele 2 abonnemang. Svarar inte längre, men när jag gjorde det och förklarade att jag inte har något tele 2 säger de snabbt att det måste vara Comviq då. En gång mumlade de om Telia med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kommer låta som en trasig vinylspelare men elräkningen är ju helt galen nu förtiden.

Jag gör allt i min makt för att sänka förbrukningen och ändå landar jag på runt 900 kronor nu runt sommaren för ca 350 kWh. Och då låg ändå det rörliga priset på minus(!) vissa tidpunkter några dagar och man tänker ju att snittet över månaden borde landa på kanske 40-50 öre / kWh. Men nej, skatter och andra förbaskade avgifter står för mer än 50% av räkningen och dessa är nästan omöjliga att påverka.

Minns för några år sen när min räkning låg på runt 350-400 på sommaren, det var tider det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag blir 2-3 gånger dagligen uppringd av någon som vill prata om mitt tele 2 abonnemang. Svarar inte längre, men när jag gjorde det och förklarade att jag inte har något tele 2 säger de snabbt att det måste vara Comviq då. En gång mumlade de om Telia med.

Samma här, flera gånger i veckan så blir jag uppringd av folk som kallringer på jobbtelefonen med "kanonerbjudanden på telefoni" samt lösningar på just körjournaler. Kan inte förstå hur man kan vilja jobba med att kallringa folk, det måste ju vara totalt dödande för moralen.

Förra veckan så ringde någon igen:
"Hej jag heter _____ Ringer från _____ och jag skulle tro att du är väl ansvarig över eran telefoni, vill prata om era tjänster."
"Hej, Om du försöker sälja något till oss nu så ska jag vara helt ärlig att vi kan avsluta samtalet då vi inte är intresserade"
"Jag försöker inte sälja något, vill bara prata om era telefontjänster"
"Vi är inte intresserade av att ändra våra tjänster"
"Ja.. Men kan du inte berätta hur era avtal ser ut idag?"
-Där lade jag på, take a hint.

Ungefär sådär brukar det se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kommer låta som en trasig vinylspelare men elräkningen är ju helt galen nu förtiden.

Jag gör allt i min makt för att sänka förbrukningen och ändå landar jag på runt 900 kronor nu runt sommaren för ca 350 kWh. Och då låg ändå det rörliga priset på minus(!) vissa tidpunkter några dagar och man tänker ju att snittet över månaden borde landa på kanske 40-50 öre / kWh. Men nej, skatter och andra förbaskade avgifter står för mer än 50% av räkningen och dessa är nästan omöjliga att påverka.

Minns för några år sen när min räkning låg på runt 350-400 på sommaren, det var tider det.

Att hamna på 40-50 öre/kWh vore ju spännande när enbart energiskatten ink. moms är över 50 öre förutom i några kommuner i norr där den är lite lägre. Skatten är dock en direkt funktion av förbrukningen, till skillnad från olika fasta avgifter som man får betala även om man inte använder en enda kWh. Kruxet med de fasta är förstås att priset per kWh stiger när man förbrukar mindre.

Permalänk
Medlem

Cigaretttändaruttag i bilar

Ungefär kring tiden då dinosaurier klampade omkring på jorden uppfanns bilens cigarettändare. Den satt i en liten hållare och var tänkt att kunna hoppa ur när den blivit varm och redo att tända en cigg för någon passagerare.

Snabbspola vi fram typ 100 år så röker få och cigarettändaren levereras oftast inte ens vid bilköpet. Vad folk nu vill ha är ett 12 V uttag som kan utnyttjas i en massa sammanhang. Det konstiga här är att man inte standardiserat något vettigt uttag som är bra utan konstruktionen från cigarettändqren lever kvar. Den är allmänt usel för sitt nya användningsområde då många kontakter lätt glider upp. Det finns väl i båtar 12 V system med vettiga stickproppar, man tycker att man kunde använda dessa i bilar isåfall.

Lite trafiksäker

Köra i lågtrafik

Att köra i lågtrafik på konstiga tider kan ofta vara en riktig pina. På vissa områden blir signalerna som galna och visar rött efter att man kört fram till signalen trots att inga bilar finns I synhåll. Att köra genom Solna brukar t.ex. vara riktigt störande. När den tillslut växlat om efter 45 sekunder återupplivas proceduren på en del ställen vid nästa signal. Känns helt onödigt.

Vad e grejen med gångsignaler i Sverige?

Ja. I andra (vettiga?) länder fungerar det så vid en vanlig korsning att om det blir grönt framåt och man väljer att svänga vänster eller höger (såvida inga gröna eller röda pilar finns på signalbilden) så är det alltid grönt för gående som passerar över vägen man svänger in på.

I Sverige funkar det INTE så. Där måste någon trycka på en knapp för att gående signaler ska visa grönt i detta läge annars är de röda (detta behövs som sagt inte i många länder).

Det får tre följder. Dels är helt onödigt om man som gående missar ett potentiellt tillfälle eftersom man inte hann trycka i tid, det blir dessutom bökigare att man måste trycka för grönt.

Fast den tredje följden är nästan mest konstig, den rör bilisterna. Som bilist (som det fungerar utomlands) kan man alltid anta att gående har grönt i det fallen, alla som kommer i den riktningen ska släppas över. I Sverige kan dom antingen ha grönt eller rött (precis som cyklister) vilket gör att man som bilist förutom att titta på sina egna signaler dessutom ska kolla på de gåendes signaler som dessutom är helt felriktade för bilisten.

Inlägg flyttat till existerande tråd. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vad e grejen med tråden, tråden tänkt för diskussioner kring lite allmänna saker man reagerar på, stör sig på eller saker som funkar allmänt konstigt.

Hade lite saker.

Ungefär kring tiden då dinosaurier klampade omkring på jorden uppfanns bilens cigarettändare. Den satt i en liten hållare och var tänkt att kunna hoppa ur när den blivit varm och redo att tända en cigg för någon passagerare.

Snabbspola vi fram typ 100 år så röker få och cigarettändaren levereras oftast inte ens vid bilköpet. Vad folk nu vill ha är ett 12 V uttag som kan utnyttjas i en massa sammanhang. Det konstiga här är att man inte standardiserat något vettigt uttag som är bra utan konstruktionen från cigarettändqren lever kvar. Den är allmänt usel för sitt nya användningsområde då många kontakter lätt glider upp. Det finns väl i båtar 12 V system med vettiga stickproppar, man tycker att man kunde använda dessa i bilar isåfall.

Lite trafiksäker

Köra i lågtrafik

Att köra i lågtrafik på konstiga tider kan ofta vara en riktig pina. På vissa områden blir signalerna som galna och visar rött efter att man kört fram till signalen trots att inga bilar finns I synhåll. Att köra genom Solna brukar t.ex. vara riktigt störande. När den tillslut växlat om efter 45 sekunder återupplivas proceduren på en del ställen vid nästa signal. Känns helt onödigt.

Ja. I andra (vettiga?) länder fungerar det så vid en vanlig korsning att om det blir grönt framåt och man väljer att svänga vänster eller höger (såvida inga gröna eller röda pilar finns på signalbilden) så är det alltid grönt för gående som passerar över vägen man svänger in på.

I Sverige funkar det INTE så. Där måste någon trycka på en knapp för att gående signaler ska visa grönt i detta läge annars är de röda (detta behövs som sagt inte i många länder).

Det får tre följder. Dels är helt onödigt om man som gående missar ett potentiellt tillfälle eftersom man inte hann trycka i tid, det blir dessutom bökigare att man måste trycka för grönt.

Fast den tredje följden är nästan mest konstig, den rör bilisterna. Som bilist (som det fungerar utomlands) kan man alltid anta att gående har grönt i det fallen, alla som kommer i den riktningen ska släppas över. I Sverige kan dom antingen ha grönt eller rött (precis som cyklister) vilket gör att man som bilist förutom att titta på sina egna signaler dessutom ska kolla på de gåendes signaler som dessutom är helt felriktade för bilisten.

Haha, spot on om de där jävla cigguttagen. Köpte nyss en inte ens tre år gammal passat, fullsmetad med cigguttag blandat med ett gäng usb-c. Märkligt. Vafan är grejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Samma här, flera gånger i veckan så blir jag uppringd av folk som kallringer på jobbtelefonen med "kanonerbjudanden på telefoni" samt lösningar på just körjournaler. Kan inte förstå hur man kan vilja jobba med att kallringa folk, det måste ju vara totalt dödande för moralen.

Förra veckan så ringde någon igen:
"Hej jag heter _____ Ringer från _____ och jag skulle tro att du är väl ansvarig över eran telefoni, vill prata om era tjänster."
"Hej, Om du försöker sälja något till oss nu så ska jag vara helt ärlig att vi kan avsluta samtalet då vi inte är intresserade"
"Jag försöker inte sälja något, vill bara prata om era telefontjänster"
"Vi är inte intresserade av att ändra våra tjänster"
"Ja.. Men kan du inte berätta hur era avtal ser ut idag?"
-Där lade jag på, take a hint.

Ungefär sådär brukar det se ut.

När jag jobbade som telefonförsäljare en gång i tiden så var cheferna tydliga med att man måste höra minst tre "nej" innan man ger upp. Det verkar inte ha ändrats så mycket på den fronten märker jag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att hamna på 40-50 öre/kWh vore ju spännande när enbart energiskatten ink. moms är över 50 öre förutom i några kommuner i norr där den är lite lägre. Skatten är dock en direkt funktion av förbrukningen, till skillnad från olika fasta avgifter som man får betala även om man inte använder en enda kWh. Kruxet med de fasta är förstås att priset per kWh stiger när man förbrukar mindre.

Jag låg på 70,72 / kWh under april för det rörliga elpriset på mitt elhandelsavtal. Sen har du ju tusen avgifter och moms ovanpå detta såklart, och det är det som jag irriterar mig på. Den fasta avgiften kostar mig 3090 kr / år och det är för 16A, så jag kommer inte mycket lägre där. Jaja, jag ska inte klaga, det är i alla fall inte vinter(än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Lite trafiksäker

Köra i lågtrafik

Gåsignaler brukar fungera olika på dagtid mot kväll/natt

Dagtid brukar de automatiskt alltid bli gröna, men på kvällen måste man trycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Om du har en grön pil på ditt trafikljus kan de inte vara grönt för övergångsställen. Är det bara en vanlig rund kan de ha grönt men inte så svårt att se om någon håller på att korsa vägen i mitt tycke. 😁

Jag tycker ganska ofta de gröna pilarna används vid svängar. Och när det är grönt för övergångsstället stängs den gröna pilen av och den runda gröna används istället.

Permalänk
Medlem

Jag vill gnälla på moderna bilar igen.

Varför har så många bilar noll känsla och motstånd i ratten? Vem vill ha det så egentligen? Jag köper att styrservo är trevligt till vardags men det behöver ju inte vara en död fisk för det.

Vidare stör jag mig på att det ska krävas sjutton varv för fullt utslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vill gnälla på moderna bilar igen.

Varför har så många bilar noll känsla och motstånd i ratten? Vem vill ha det så egentligen? Jag köper att styrservo är trevligt till vardags men det behöver ju inte vara en död fisk för det.

Vidare stör jag mig på att det ska krävas sjutton varv för fullt utslag.

Tror en SAAB 900 1983 utan styrservo är bilen för dig. Gärna med lite bredare däck än original. Du behöver heller ingen träning av armar efteråt.

Permalänk
Medlem

Folk som inte använder blinkers. Hur svårt kan det vara att använda blinkers innan du tvärbromsar för att svänga, alternativt svänger ur en enkel rondell så folk slipper vänta för att köra ut?