Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Snabbare laddning hemma är aldrig fel. Du kanske kommer hem med lite laddning och kommer lite senare på att du måste iväg i något ärende. Då har bilen redan laddats på med några mil. Kan ju också vara något akut...
Själv brukar jag alltid stanna till och ladda upp bilen lite på en snabbladdare innan jag åker hem om jag har låg batterinivå, för att kunna åka de milen jag har till t.ex. sjukhuset, om det skulle behövas. Handlar om säkerhet...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Snabbare laddning hemma är aldrig fel. Du kanske kommer hem med lite laddning och kommer lite senare på att du måste iväg i något ärende. Då har bilen redan laddats på med några mil. Kan ju också vara något akut...
Själv brukar jag alltid stanna till och ladda upp bilen lite på en snabbladdare innan jag åker hem om jag har låg batterinivå, för att kunna åka de milen jag har till t.ex. sjukhuset, om det skulle behövas. Handlar om säkerhet...

Det är det här som är grejen, den ENDA laddningen du verkligen måste, måste ha hemma är till närmaste snabbladdare! Så bor du i en stad behöver du inte mycket i batteriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Det är det här som är grejen, den ENDA laddningen du verkligen måste, måste ha hemma är till närmaste snabbladdare! Så bor du i en stad behöver du inte mycket i batteriet...

Fast det är ju också en ganska förenklad bild. Dels så är det ju aldrig bra att komma fram till en snabbladdare utan ordentlig förvärmning, laddhastigheten kan bli otroligt dålig. Sen kan man ju ha annat att göra, som gör att man inte har tid att spendera en timma på att åka och ladda. Framförallt som @DaBone nämner så kan det ju vara en nödsituation också, man kan ju inte riktigt tänka att man ska stanna och snabbladda på vägen till sjukhuset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det är ju också en ganska förenklad bild. Dels så är det ju aldrig bra att komma fram till en snabbladdare utan ordentlig förvärmning, laddhastigheten kan bli otroligt dålig. Sen kan man ju ha annat att göra, som gör att man inte har tid att spendera en timma på att åka och ladda. Framförallt som @DaBone nämner så kan det ju vara en nödsituation också, man kan ju inte riktigt tänka att man ska stanna och snabbladda på vägen till sjukhuset...

Fast... du kommer ändå aldrig kunna ladda lika snabbt hemma som med en snabbladdare? Och i scenariot "jag kom precis hem från en långkörning som tömt batteriet" så bör förvärmning kunna användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Fast... du kommer ändå aldrig kunna ladda lika snabbt hemma som med en snabbladdare? Och i scenariot "jag kom precis hem från en långkörning som tömt batteriet" så bör förvärmning kunna användas.

Såklart inte. Men det är enorm skillnad att exempelvis köra 1 fas 10A, eller 3-fas 16A (eller mer). Om du precis kommer hem från en långkörning är batteriet sannolikt inte alls redo för snabbladdning, om man inte aktivt navigerat till en snabbladdare (och då förvärmt batteriet). Lägg där kanske till scenariot att du varit hemma i en timma eller två, så batteriet svalnat, när du inser att du behöver åka. Det är i så fall betydligt smartare att som @DaBone säger navigera till en snabbladdare på vägen hem, och stanna där i 5 minuter för att få upp en 10-20%. När jag hälsar på mina föräldrar brukar jag stanna på en snabbladdare i stan innan jag åker hem till dem, precis som DaBone säger, bara så jag får upp lite marginal ifall man vill/behöver ut och åka innan bilen hunnit ladda (de har ingen laddbox, så det är långsam laddning som gäller).

Permalänk
Medlem

Päronen har skaffat en hybrid och har ingen laddbox än, den laddar bara 3.6KW så inget fancy
Funderade på vad som behöver göras.
I stan har de 16A huvudsäkring på bara garaget som jag fattade så där är det tämligen simpelt med box skulle jag gissa. Men var lite osäkert vad som krävs vid en installation.

Sen speciellt på landet är det 16A för hela huset...vad behöver man för att kunna ha en box där? Där är det nog svårt att spara pengar på att ladda om man lägger 2000kr per år om man ska upp i 20A säkringsklass mot att bara köra bensin de veckorna man är där...+ effektariff där snart låter det som också. Så klarar man sig på 16A där om man laddar snigelfart?

Man vill undvika shuko kontakt laddning iaf, speciellt då typ alla uttag/faser på landet har redan annan last på sig

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Snigelfart är ju bara 5A, så ja, det gör du väl, beroende på vilken annan elförbrukning du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Päronen har skaffat en hybrid och har ingen laddbox än, den laddar bara 3.6KW så inget fancy
I stan har de 16A huvudsäkring på bara garaget som jag fattade så där är det tämligen simpelt med box skulle jag gissa. Men var lite osäkert vad som krävs vid en installation.

Sen speciellt på landet är det 16A för hela huset...vad behöver man för att kunna ha en box där? Där är det nog svårt att spara pengar på att ladda om man lägger 2000kr per år om man ska upp i 20A säkringsklass mot att bara köra bensin de veckorna man är där...+ effektariff där snart låter det som också. Så klarar man sig på 16A där om man laddar snigelfart?

Man vill undvika shuko kontakt laddning iaf, speciellt då typ alla uttag/faser på landet har redan annan last på sig

En möjlighet är ju att skaffa nån smart lösning med lastbalansering som mäter hur mycket ström huset drar och resten kan användas till laddning.
Enda jag vet på rak arm är Defa Power och Defa Balancer. Det blir jo såklart ganska dyrt.. men då slipper man att säkra upp.
Ser också att Zaptec har lösning för detta med Zaptec Sense.
Vet att Defas variant också räknar ut om det är snabbast med 3-fas eller 1-fas laddning beroende på hur mycket ström som används på de olika faserna.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli igen.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Inga större problem, installera en box och koppla den på 1-fas med 16A så ger den max 3,7 kW.
Framförallt på landet installerar man även lastbalansering så att bilen får vad som blir över om man använder mer i huset.
Skaffar man sedan en bil senare som laddar snabbare kan man alltid utöka antalet faser till boxen, men man behöver inte säkra upp till 20A om man kör lastbalansering.

Permalänk
Medlem

Någon som testat S3XY knob på en Tesla?
Verkar trevligt, flera inställningar på ett jogghjul a la BMW

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon som testat S3XY knob på en Tesla?
Verkar trevligt, flera inställningar på ett jogghjul a la BMW

Inte testat den (har inte heller Tesla) men såg ett test på youtube. Verkar rätt ok!

https://youtu.be/xA4ZEi2tw80?si=RgLxH2nOI0ibWZL2

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Inte testat den (har inte heller Tesla) men såg en test på youtube. Verkar rätt ok!

https://youtu.be/xA4ZEi2tw80?si=RgLxH2nOI0ibWZL2

Tack för länk, ja verkar vara ett trevligt tillbehör

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nyligen skaffat elbil och reser en hel del i jobbet. Såg Ionity Passport Power för 136kr/månaden och 3,50kr/kw. Det låter rätt okej? Finns det nåt annat abonnemang jag hellre borde kika på?

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nyligen skaffat elbil och reser en hel del i jobbet. Såg Ionity Passport Power för 136kr/månaden och 3,50kr/kw. Det låter rätt okej? Finns det nåt annat abonnemang jag hellre borde kika på?

Nu är det oklart vilket märke du har, men kolla om inte går att teckna ett "märkes" abonnemang, bla Mercedes, BMW och VW har det och vad jag förstått så är ofta första året gratis (gäller för de kollegor inkl mig själv som skakffat elbil det senaste året).
De abonnemangen brukar oftast täcka flera kedjor/nätverk.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Nu är det oklart vilket märke du har, men kolla om inte går att teckna ett "märkes" abonnemang, bla Mercedes, BMW och VW har det och vad jag förstått så är ofta första året gratis (gäller för de kollegor inkl mig själv som skakffat elbil det senaste året).
De abonnemangen brukar oftast täcka flera kedjor/nätverk.

Sorry skulle vart lite tydligare. Är en Hyundai som rullat 200 mil, så fick inget kort fyllt med 10k likt kollegan som tog en Merca. ChargeMyHyundai verkar tämligen värdelöst, iaf där jag bor (Göteborg).

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Finns ju billigare ionity också men med 4,5 per kWh så det beror på hur mycket du reser. Tänkte själv ta det billigare ionity nu i juni men sen sänkte eviny priset så de planerade resor jag har just nu blir snarare break even och då slipper jag ett abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Finns ju billigare ionity också men med 4,5 per kWh så det beror på hur mycket du reser. Tänkte själv ta det billigare ionity nu i juni men sen sänkte eviny priset så de planerade resor jag har just nu blir snarare break even och då slipper jag ett abonnemang.

Reser ca 200-300 mil/månaden i tjänst plus kanske 50-70 mil privat så för Ionity är det dyrare abonnemanget värt det. Räcker typ med 2 laddningar tror jag för att man ska tjäna på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Reser ca 200-300 mil/månaden i tjänst plus kanske 50-70 mil privat så för Ionity är det dyrare abonnemanget värt det. Räcker typ med 2 laddningar tror jag för att man ska tjäna på det.

Det där med laddoptimering är ju ganska svårt.. Har du laddare hemma? Hur långa resor i tjänsten tar du från hemmet? Har du tillgång till destinationsladdare (11/22kw) och kan ladda på hotellen du stannar på istället för att snabbladda? Bor du i Stockholm och kör mycket I/kring Stockholm så är ju Ionity helt värdelöst för annat än "reseladdning" eftersom det inte finns någon Ionity-laddare närmare än Södertälje, Enköping eller Uppsala... Återigen, svaret är ju att det "beror på".

För egen del så har jag laddare hemma och i sommarstugan, och skulle säga att jag laddat på snabbladdare kanske 30-40 ggr på 2.5 år. D.v.s i princip endast då jag har varit mer än 35 mil hemifrån eller kört i -30 på vintern. Jag har kört Ionity 1 gång av de, sedan har jag främst föredragit EON / OKQ8 som kör via Virta och har "OK" priser på 11-200KW-laddning utan abonnemang. Har även destinationsladdat en hel del med EON / Mer, inte så jättemycket billigare än Ionity med abonnemang, men skönt att ladda på natten.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Elli har historiskt varit bra när man laddar mycket på Ionity men också behöver några fler nätverk.

Ser inte ut att vara lika bra längre men jag kan inte säga att jag kollat noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Kolla längs stråken där du brukar köra, Tesla kan ofta vara bättre placerade än ionity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det där med laddoptimering är ju ganska svårt.. Har du laddare hemma? Hur långa resor i tjänsten tar du från hemmet? Har du tillgång till destinationsladdare (11/22kw) och kan ladda på hotellen du stannar på istället för att snabbladda? Bor du i Stockholm och kör mycket I/kring Stockholm så är ju Ionity helt värdelöst för annat än "reseladdning" eftersom det inte finns någon Ionity-laddare närmare än Södertälje, Enköping eller Uppsala... Återigen, svaret är ju att det "beror på".

För egen del så har jag laddare hemma och i sommarstugan, och skulle säga att jag laddat på snabbladdare kanske 30-40 ggr på 2.5 år. D.v.s i princip endast då jag har varit mer än 35 mil hemifrån eller kört i -30 på vintern. Jag har kört Ionity 1 gång av de, sedan har jag främst föredragit EON / OKQ8 som kör via Virta och har "OK" priser på 11-200KW-laddning utan abonnemang. Har även destinationsladdat en hel del med EON / Mer, inte så jättemycket billigare än Ionity med abonnemang, men skönt att ladda på natten.

Tack för utförligt svar.
Har inte möjlighet att ladda hemma i dagsläget även om jag har den diskussionen med hyresvärden som verkar positiv men förmodligen ligger en bit bort i tiden.
Bor i Göteborg och mitt distrikt sträcker sig egentligen från Stockholm och söderut. Vi har kontor/showroom/lager i Stockholm så sträckan Stockholm - Göteborg är helt klart den sträcka jag oftast kör 1-2ggr/månaden. Destinationsladdare finns både på kontoret men också på de flesta hotellen jag brukar bo på. Väl uppe i Stockholm brukar jag inte köra så mycket, kanske 10 mil som mest på 2-3 dagar.
Rent geografiskt verkar Ionity OK för mig då de finns både längs E4 och E6 söderut. Just i Stockholm kommer det inte vara något problem.

Sen kanske det inte är optimalt att ha elbil utan att ladda hemma men alternativet va att släpa runt på ett tungt batteri i en XC60 som man aldrig skulle ladda och betala 1000:- extra i förmån netto + bensin. Har absolut ingen räckviddspngest. Vi har ett antal snabbladdare i närheten och AC/laddare vid lokala matbutiken osv.

Skrivet av Dunde:

Kolla längs stråken där du brukar köra, Tesla kan ofta vara bättre placerade än ionity.

Tesla kändes som ett givet val. Men där får man ju också betala om man kör annat än Tesla och priserna verkar lägre på Ionity? Just de stråken jag åker verkar båda finnas.
Vi hade faktiskt beställt Teslor till företaget men sen började Tesla strula med Handelsbanken (sköter vår leasing) så fick bli annat. Gör mig dock inte så mycket då Ioniq 6 är relativt lik nya Model 3. Model 3 lite roligare att köra men Ioniq mer bekväm på motorväg imo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Tack för utförligt svar.
Har inte möjlighet att ladda hemma i dagsläget även om jag har den diskussionen med hyresvärden som verkar positiv men förmodligen ligger en bit bort i tiden.
Bor i Göteborg och mitt distrikt sträcker sig egentligen från Stockholm och söderut. Vi har kontor/showroom/lager i Stockholm så sträckan Stockholm - Göteborg är helt klart den sträcka jag oftast kör 1-2ggr/månaden. Destinationsladdare finns både på kontoret men också på de flesta hotellen jag brukar bo på. Väl uppe i Stockholm brukar jag inte köra så mycket, kanske 10 mil som mest på 2-3 dagar.
Rent geografiskt verkar Ionity OK för mig då de finns både längs E4 och E6 söderut. Just i Stockholm kommer det inte vara något problem.

Känns ju som det är ännu viktigare att hitta en bra lösning för det som du har i närheten av hemmet då? Samt kanske kombinerat med destinationsladdningen då.

Fördelen med ionity är ju att abonnemangen inte har bindningstid, så den delen är ju bara att testa!

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Vad har du skaffat för någon bil @eFoppa? Är det en Kona eller kanske en Ioniq 5?
Skulle satt mig lite i ABRP och kollat rutter och var det är lämpligast att ladda beroende på bil och räckvidd. Sen välja operatör utifrån det.

Permalänk
Medlem

Det lär väl dock bli ganska fullt på Ionity nu när de sänkt priserna.
De har ju inte så många uttag på vissa ställen.

Permalänk
Medlem

Åkte för första gången med elbil på "riktigt" i helgen. 3h Växjö - Köpenhamn tur o retur. Ett snabbt stopp på vägen dit och hem på 15-20 minuter. Käka och pissepaus som man annars också brukar göra med bensinaren.
Riktigt trevligt. Var en Volvo C40.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vad har du skaffat för någon bil @eFoppa? Är det en Kona eller kanske en Ioniq 5?
Skulle satt mig lite i ABRP och kollat rutter och var det är lämpligast att ladda beroende på bil och räckvidd. Sen välja operatör utifrån det.

Blev en Ioniq 6. Åkte för att provköra en 5a, visste inte ens att det fanns en 6a, de verkar inte lyckats superbra med den lanseringen som jag förstått. Har inte riktigt behovet av en större bil, då varuproverna jag har med mig (köksknivar osv) tar rätt lite plats. Inga barn osv
Tyckte 6an va lite roligare att köra än 5an + lite effektivare.

Bra tips! tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns inte smart cars kvar längre? Väldigt speciella bilar...

De finns som rena elbilar iaf. Smart #1, etc.

Skrivet av ZyntaaX:

Tjo! Önskar lite "köpråd". Har för närvarande en Kia e-Niro där leasingavtalet går ut i Augusti.

Har fått 2 offerter, en på en MG4 Luxury och en på en Volkswagen ID.4 Pro, båda för (ungefär) samma pris och mil, inklusive försäkring samt serviceavtal, ej inkluderat vinterhjul (köper dessa privat). Har provkört MG4 och tyckte den var suverän! Ska provköra ID.4an imorgon.

Rent objektivt, vilken är att föredra? Tänker jag rätt när jag säger att VW bör vara av betydligt bättre kvalitét?

ID4 framför en ren kinabil. Ingen tvekan om att jag valt ID4 i det fallet.

Skrivet av m1k:

Är lite sugen på en plugin-hybrid till hösten, bor dock i en mindre BRF utan laddstolpar och misstänker att det inte kommer att satsas på då majoriteten som bor här är äldre och har uttryckt sig på tidigare föreningsmöten att ingen av dem planerar för elbil.

Har du inte enkel tillgång på ladduttag där bilen är normalt parkerad så är en plugin-hybrid den absolut sämsta bilen du kan skaffa. Kör i första hand på en ren ICE-bil, och i andra hand på en ren elbil (som har större batteri, och kan ladda på snabbladdare till skillnad från en PHEV).

Skrivet av Pepperflame:

Hur ofta kommer man hem med tomt batteri och behöver ladda fullt på 3 h ala 22 kW? 😅 4 kW eller 11 kW kommer man långt på hemma. Hög effekt vid snabbladdare fattar jag, där tycker jag allt under 100 kW är segt

Det är ganska få elbilar som stödjer 32A 3-fasladdning. De flesta stödjer 16 A 3-fas som ger 11 kW. Det räcker väldigt bra i min erfarenhet, även om högre effekt alltid är trevligare (men då skall man även tänka på ökade kostnader för kraftigare huvudsäkringar och effektavgifter som ofta tillkommer).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har du inte enkel tillgång på ladduttag där bilen är normalt parkerad så är en plugin-hybrid den absolut sämsta bilen du kan skaffa. Kör i första hand på en ren ICE-bil, och i andra hand på en ren elbil (som har större batteri, och kan ladda på snabbladdare till skillnad från en PHEV).

Varför skulle PHEV vara särskilt dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Varför skulle PHEV vara särskilt dålig?

Here we go again...

Visa signatur