Filminstitutets VD vill införa Netflix-skatt

Permalänk
Medlem

Inte många branscher där man kan producera en undermålig produkt som ingen vill ha och sen gå och gråta hos pappa staten och be dom tvinga folket till att betala för produkten som ingen vill ha...

Inte en krona ska Svensk Film ha, dom får väl börja göra filmer och serier som folk faktiskt vill se på? Själv kan jag nog räkna antalet svenska filmer jag gillat dom senaste 20(!) åren på en hand...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kanske vore en idé att ta itu med nepotismen inom svensk kultur istället så kvalitén kan bli bättre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Varför finansiera något som ingen vill ha?

Varför finansiera något som alla vill ha?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kanske vore en idé att ta itu med nepotismen inom svensk kultur istället så kvalitén kan bli bättre.

Fast vem ska då ta hand om Måns Möller och Robert Gustavsson mfl?

Det kommer ju då behövas någon form av dagis istället, som ändå behöver resurser.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Någon här som faktiskt lyssnade på hela intervjun med henne? Jag gjorde det och hennes åsikter var vettiga och balanserade.
Det är inte så enkelt som att hon vill beskatta streaming för att bekosta dyra svenska filmer som ingen kommer titta på.
Det är värt att lyssna genom intervjun. Hon var t.ex kritisk till det här med jämställdheten i svenska produktioner, att den har lett till att man väljer att satsa på produktioner där man kan kryssa av alla krav för att få ekonomiskt stöd.

Problemet med svensk film är att ingen vill se eländet som produceras. De mesta som görs är så pass smalt och ointressant att det aldrig går upp på bio och aldrig ges ut på annat sätt. Filmerna visar några gånger för kulturfolket och sen glöms den bort.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Ta av dig offerkoftan och gör en bättre produkt istället.

Avskyr när kulturtomtar tror att deras lilla hörn av verkligheten är viktigare än något annat.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20479531" userid="187260" name="MinscS2"]
Inte många branscher där man kan producera en undermålig produkt som ingen vill ha och sen gå och gråta hos pappa staten och be dom tvinga folket till att betala för produkten som ingen vill ha...

Inte en krona ska Svensk Film ha, dom får väl börja göra filmer och serier som folk faktiskt vill se på? Själv kan jag nog räkna antalet svenska filmer jag gillat dom senaste 20(!

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Problemet är urusla film/serie manusförfattare som får sina urusla manus godkända å nån blåögd regissiör som tror att filmen/serien ska bli svergiewood kassahit å tror att han är den nya Steven Spielberg. Sitter väl gamla stofiler som godkänner film/seriemanusen. Nä, läggen ner skitet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Är det enda som kommer ut skitfilmer ingen vill se så att det inte kan betala för sig själv, så behöver det kanske inte finnas. bara en tanke.

Gör bra film så lönar det sig nog. även om det är på en smal budget som producent/filmare får bekosta själv.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Appropå skitfilmer...
Nu har inte jag sett filmen, men är det rimligt att miljoner har betalts ut i marknadsstöd till "Ett sista race"?

Regisseras av Edward af Sillén (En del av mitt hjärta) och är skriven av regissören ihop med Lars Vasa Johansson och David Hellenius, som även gör en av huvudrollerna. Filmen har beviljats marknadsstöd.

https://www.filminstitutet.se/sv/nyheter/2022/prodstod_202206...

Sökande produktionsbolag SF Studios Production AB
Målgrupp Vuxen
Filmtyp Spelfilm
Genre Komedi
Stödbelopp 8 000 000 SEK

Man kan tycka att efter den visats på bio och sen femtioelva gånger i TV4-sfären borde den bära sina egna kostnader...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Appropå skitfilmer...
Nu har inte jag sett filmen, men är det rimligt att miljoner har betalts ut i marknadsstöd till "Ett sista race"?

Stödbelopp 8 000 000 SEK[/i]

Man kan tycka att efter den visats på bio och sen femtioelva gånger i TV4-sfären borde den bära sina egna kostnader...

Det var ändå en film som lyckades locka folk till ett biobesök.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Det var ändå en film som lyckades locka folk till ett biobesök.

Ja den verkar ju ha blivit lyckad och jag såg den själv på bio, mest för att stödja vår lokala biograf. Helt okej för att vara en svensk film även om jag gillar Børning bättre.

Permalänk
Medlem

Jag vill införa återbetalning av denna skatt om jag själv tycker att filmen suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Det var ändå en film som lyckades locka folk till ett biobesök.

Ja märkligt nog +250000 och nu går den ut på skiva och streaming...
Man kan ju tycka att det borde finnas ett system att återinföra delar av skattefinansierat bidrag när filmen slår sin budget

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

tycker danskar och norskar gör bättre filmer än Sverige så varför skatta? när Sverige inte kan göra nåt bra ändå.

Permalänk
Skrivet av BioX2003:

tycker danskar och norskar gör bättre filmer än Sverige så varför skatta? när Sverige inte kan göra nåt bra ändå.

Kan faktiskt hålla med om det.

Tycker de generellt sett brukar ha mer fantasi än svensk film.

Tycker för det mesta det känns som att alla svenska filmer är lite samma i alla och ofta väldigt dåligt skådespel på det också...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

tycker danskar och norskar gör bättre filmer än Sverige så varför skatta? när Sverige inte kan göra nåt bra ändå.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan faktiskt hålla med om det.

Tycker de generellt sett brukar ha mer fantasi än svensk film.

Tycker för det mesta det känns som att alla svenska filmer är lite samma i alla och ofta väldigt dåligt skådespel på det också...

All norsk och dansk film visas ju inte i Sverige, utan vad som brukas visas är succéer, vilket innebär att det blir aning skevt att jämföra med.

Och det är ju inte så att dansk och norsk filmindustri inte får stöd.

https://www.dfi.dk/stoette
https://www.nfi.no/tildelinger

Eller att det inte finns skräpfilmer som fick stöd. Som sagt, de filmerna går inte export...

Permalänk
Avstängd

Detta kommer inte göra så att piratkopieringen ökar, jag lovar.

Permalänk
Medlem

Filminstitutet får ju runt 600 miljoner kronor, klarar de inte av att investera dessa så folk vill titta på filmerna och kan gå plus då är de på fel marknad och kanske borde avvecklas istället.

Permalänk

Herregud, alla dessa skatter. Svenska filmer är dessutom urtråkiga.
Nu ska jag betala för något jag inte ens tittar på.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

"Förlåt mig Fader, ty idag har jag syndat å köpt "Avgrunden" på Blu ray (SDR, 2 för 99kr)". Måste säga att jag är inte jätteimpad av Blu ray utgåvan, går inte att välja ljudformat (DTSHD + Neu:X är allt), textning - svenska eller finska. Har jag nu gynnat "SFItanten"?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.