Nvidia visar upp G-assist – din personliga hjälpreda i spel

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar upp G-assist – din personliga hjälpreda i spel

Efter aprilskämt och läckta skärmdumpar har Nvidia nu visat upp chattboten i ett teknikdemo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AI hjälp? Kan det leda till VACban?

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Sötast

Helt sinnessjukt.
Som vilken äldre / oldschool gamer vet så är ett av de de största probleme med nyare generationers spel att spelaren behandlas som om den har IQn av en blomkruka. Tänk vad hemskt om dess spelare tilläts t.ex utforska själv och inte bombarderas av radars, minimaps, blinkande cursors, npcer som pekar i rätt riktning eller att man rent av förlorar kontroll och transporteras till nästa punkt spelet kräver att du ska vara för att inte kulisserna ska braka ihop.

Nu får man en AI som skall hjälpa med spel som redan är ett rep med en knut på som man kan följa med ögonbindel redan från början.

Permalänk
Medlem

Dags att dumma ner allt ytterligare ett steg då. Vill inte vara den men back i the days löste vi problemen vi stötte på i spelen utan att googla, youtuba eller i detta fallet få hjälp av en AI.

Min brorson vågar knappt öppna en dörr i spel utan att se någon på youtube göra det.

Permalänk
Skrivet av Moton:

Dags att dumma ner allt ytterligare ett steg då. Vill inte vara den men back i the days löste vi problemen vi stötte på i spelen utan att googla, youtuba eller i detta fallet få hjälp av en AI.

Min brorson vågar knappt öppna en dörr i spel utan att se någon på youtube göra det.

Förstnämnda: jag minns att jag ibland kollade igenom textbaserade Walkthroughs för vissa bitar i vissa spel!

Sistnämnda: är du seriös?! Vem öppnade då dörren före youtubern gjorde det?!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Helt sinnessjukt.
Som vilken äldre / oldschool gamer vet så är ett av de de största probleme med nyare generationers spel att spelaren behandlas som om den har IQn av en blomkruka. Tänk vad hemskt om dess spelare tilläts t.ex utforska själv och inte bombarderas av radars, minimaps, blinkande cursors, npcer som pekar i rätt riktning eller att man rent av förlorar kontroll och transporteras till nästa punkt spelet kräver att du ska vara för att inte kulisserna ska braka ihop.

Nu får man en AI som skall hjälpa med spel som redan är ett rep med en knut på som man kan följa med ögonbindel redan från början.

Håller helt med! Spelen görs för 10åringar utan tålamod.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Skall bli så skönt när datorn kan spela åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skall bli så skönt när datorn kan spela åt mig.

precis! äntligen får jag tid att göra annat

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Helt sinnessjukt.

Meh, förr var ju spelen så linjära så man behövde ju inte ens fundera. Fanns inget behov av kartor och pilar för man kunde bara gå åt ett håll. Bara att köra så löste det sig. Nu när var och vartannat spel är av karaktären "öppen värld" med multipla slut som beror på saker som beror på andra saker som beror på andra saker, och dessutom inte längre har baskontrollerna wsad+några till, utan typ halva tangentbordet som ska kommas ihåg, och ovanpå det en massa förmågor som ska balanseras mot varann och fienderna, då är det inte så lätt alltid.... Ibland blir man bara så sjukt less på hur komplicerade dagens spel är. Kan ibland längta tillbaka till de gamla call of duty dängorna som man bara manglade igenom utan att fundera. Enkla kontroller, inget lull-lull utan bara köra. Men nu måste man typ av slump möta rätt npc någonstans inom en kvadratmil i oländig terräng och därefter ska man göra "någonting" som är helt obegripligt. Eller så fastnar man för man inte fattar vart man ska. Eller så måste man göra om sina förmågor för att möta en viss fiende för annars går det inte. Inte undra på att sådana funktioner hittas på.

Mer oldschool linjära spel åt folket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Helt sinnessjukt.

Detta är istället för att gå och googla guider/info. Exakt samma sak fast enklare och man behöver inte gå ur spelet. Du kan välja själv om du vill ha hjälp eller inte.
Ser inget problem

Permalänk
Medlem

Hoppas de lyckas utveckla detta så långt att man slipper spela spel.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Men va fan. Är inte detta lite fuskigt? Jag kommer ju inte kunna hålla mig med mitt attentionspan och bara fråga vad jag skall göra nu så snabbt jag fastnar. Innan fick man i alla fall alt-tabba och läsa på.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Helt sinnessjukt.

Skrivet av Eismannen:

Meh, förr var ju spelen så linjära så man behövde ju inte ens fundera. Fanns inget behov av kartor och pilar för man kunde bara gå åt ett håll. Bara att köra så löste det sig. Nu när var och vartannat spel är av karaktären "öppen värld" med multipla slut som beror på saker som beror på andra saker som beror på andra saker, och dessutom inte längre har baskontrollerna wsad+några till, utan typ halva tangentbordet som ska kommas ihåg, och ovanpå det en massa förmågor som ska balanseras mot varann och fienderna, då är det inte så lätt alltid.... Ibland blir man bara så sjukt less på hur komplicerade dagens spel är. Kan ibland längta tillbaka till de gamla call of duty dängorna som man bara manglade igenom utan att fundera. Enkla kontroller, inget lull-lull utan bara köra. Men nu måste man typ av slump möta rätt npc någonstans inom en kvadratmil i oländig terräng och därefter ska man göra "någonting" som är helt obegripligt. Eller så fastnar man för man inte fattar vart man ska. Eller så måste man göra om sina förmågor för att möta en viss fiende för annars går det inte. Inte undra på att sådana funktioner hittas på.

Jag tycker att ni gör bra poänger, båda två, fast från varsitt håll. Det ena har väl lite grann fött det andra i något slags växelverkan. Datorspel utan någon form av handhållning var kanske inte det som marknaden i slutändan slöt sig till var det bästa. I vad jag antar varit något försök att bredda marknaden och sänka tröskeln för spel som interaktivt underhållningsmedium har man kanske tagit i lite för mycket åt andra hållet. Då blir det Ubisoft-sjuka av alltihop, där man knappt behöver vara läsduglig längre för att följa miljoner blinkande symboler i de här enorma spelvärldarna med hundratals timmar av halvinnehåll. Det här har väl i tredje led fött en antirörelse där man försökt äta kakan men också ha den kvar, genom att återvända till äldre tiders designfilosofi men samtidigt hålla kvar vid de här enorma, intriktat byggda spelvärldarna.

Det är inte konstigt om det blir lite kognitiv dissonans av det hela. Ett succé-spel som Elden Ring är väl kanske det bästa och värsta nedkoket av speldesign fram till idag. Det har både en gräsligt stor, öppen spelvärld som är svårbegriplig och komplex, samtidigt som mängden handhållning är i princip obefintlig. Där kan jag ändå se nyttan med att kunna ropa åt sin spelassistent när det kör ihop sig. Sen tycker jag också att halva charmen är att man är så fullständigt utelämnad till sig själv och sitt öde, men ju fler som kan vara med och leka, desto bättre är det väl någonstans.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det här. Brukar ändå surfa i dagar i nätet för att hitta nåt bra RPG buiild innan jag ska spela något. Ibland orkar jag inte ens börja spela för att det tar så långt tid att läsa/titta i guider etc.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Nääe! Fyfan va häftigt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Detta kan vara riktigt bra för spel som har väldigt hög inlärning kurva. För komma in ett spel utan behöva se massa youtube videos etc.

Spel som tex Elite Dangerous, eller andra spel.

Ser verkligen fram emot detta.

Vore hjälpsam om detta skulle även funger till program som tex Excel, Photoshop.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem

Kan man få hjälp att sikta också?

Permalänk
Medlem

Känns som det här hade kunnat stanna som aprilskämt

Permalänk
Medlem

Bra att Nvidia investerar sina AI-pengar i det som verkligen är viktigt; deras alldeles egna Bonzi Buddy.

Permalänk
Medlem

Woopsie

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Ja den alldeles nya ai toaletten från Intel. Kan både funka som en bidé eller skicka upp en damsugare slang om man behöver stöd...

Tror du läste lite fel..

Läste också "skita" först.. men står SIKTA

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Tror du läste lite fel..

Ooooh... generad. Då får vi ta och sudda ut beviset

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Ooooh... generad. Då får vi ta och sudda ut beviset

Haha 😂
NEVER!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Så typ, Reddit i realtid inuti spelet.

Man frågar en fråga, man får några svar.

Kan lova, den hade inte förstått de äldre spelet som Everquest 1. AI'n hade typ ''Goddag yxskaft'' Endast de mer populära titlarna som den kan hitta, likt Bings Copilot.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Haha 😂
NEVER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Tror du läste lite fel..

Kan iofs också behövas hjälp med ibland på toa

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Vetifan. Jag spelade Phantasy star, Zelda, Ultima IV, golvelius, miracle warrior och andra rollspel när jag var 10 år. De kanske var linjära på det sättet att man kom vidare till nästa område när man hade ett visst item eller skill, men där fick man fan utforska varenda jävla tile för att hitta det man behövde. Och jag har inte klarat alla ... Får dåliga språkskills för Ultima antagligen :).

Så det är nog vad man spelar.

Eye of the beholder var lite mer linjära.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag trot detta kan vara super i vissa situationer. Tex ersätta tutorials i spel, eller irriterande pop-ups om hur menysystemen fungerar.

Sen i vissa sjukt komplexa spel hade man sluppit sitta och googla eller dra fram excel, tänker tex park of exile och liknande.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm