Nvidia når 3 biljoner dollar på börsen – passerar Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Det är lite fladdrigt mellan nvidia och apple för tillfället, de står och väger. Igår hoppade de ner till 3e igen.
"Nvidia's stock market value retreated almost 2% to $2.96 trillion on Thursday"
https://www.reuters.com/technology/short-bets-against-nvidia-...

Men dom kommer förmodligen springa förbi apple med marginal så småningom och ser ju inte omöjligt ut att de i nära tid går förbi microsoft heller.

Hur mycket värderat bolaget är per anställd

Källa: https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful/comments/1d9mu0s/nvi...

Permalänk
Medlem

Får se när hypen med AI går över, motsvarar väl tidigare intresset att bryta kryptovalutor.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SwedZi:

Berätta gärna hur du hade gjort. Bara för du har obegränsat med pengar betyder det inte att du kan lösa världshungern. Säger som Musk, "Säg bara hur jag ska gå tillväga så gör jag det direkt".

Man kan ju göra allt med pengar, den behöver bara investeras i rätt infrastruktur. Sen ger det inte nödvändigtvis pengar tillbaka men det var inte frågan heller.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Man kan ju göra allt med pengar, den behöver bara investeras i rätt infrastruktur. Sen ger det inte nödvändigtvis pengar tillbaka men det var inte frågan heller.

Nja, allt kan man inte göra. Det är i princip omöjligt att lösa världshungern. Vart ska du lämna pengarna? Vem ska få dom? Folk och företag kommer även göra allt för att själv få ta del av pengarna.

Det låter enkelt med obegränsat med pengar, men i praktiken är det oerhört svårt att lösa.

EDIT: Kanske inte uppskattas att jag gick så mycket off topic nu, sorry!

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Bubbla? Njae. Tror att "AI" är här för att stanna, men tror att vi kommer att se avmattad utveckling kommande åren.

Internet är ju också här för att stanna, det förändrar inte det faktum att Cisco-aktien t.ex var en del av dot com bubblan.

Skrivet av SwedZi:

Säger som Musk, "Säg bara hur jag ska gå tillväga så gör jag det direkt".

Säger han och omger sig med ja-sägare samtidigt som han tror sig alltid veta bäst själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad skulle ni göra om ni fick 3 biljoner dollar?

Jag skulle köpa godis för allt, och inte bjuda någon.

Köpa alla biljetter till alla evenemang man kan köpa biljetter till, och sedan inte gå på ett enda av dem

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Internet är ju också här för att stanna, det förändrar inte det faktum att Cisco-aktien t.ex var en del av dot com bubblan.

njaa, internets grundidé dog för längesedan och ersattes med reklam/porr, dagens internet har också en livslängd och visar tecken på att det är döende.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Får se när hypen med AI går över, motsvarar väl tidigare intresset att bryta kryptovalutor.

Skillnaden är att AI kommer att effektivisera massor av saker och därmed i förlängningen förbättra livet för mänskligheten. Krypto... inte så mycket.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skillnaden är att AI kommer att effektivisera massor av saker och därmed i förlängningen förbättra livet för mänskligheten. Krypto... inte så mycket.

Det beror väl på vem du frågar, frågar du crypto-förespråkare så har ju dom i (åtminstone) 10 års tid hävdat att crypto kommer revolutionera och rädda världen, precis vad AI-förespråkarna hävdar att AI ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Råkar är kanske fel ord? Eller vilken konkurrent tänker du är nära och har satsat lika mycket som Nvidia? Intel? AMD?

Grejen är att om man är redo för att ta risker för att få bättre avkastning så är det just sådana här saker man behöver hoppa på. Man kan absolut bränna sig och av den anledningen så fördelar man sina satsningar men personligen tror jag inte AI är en bubbla, detta är bara början.

AI kan mycket väl komma att kunna jämföras med Industriella revolutionen och de företag som går först kommer definitivt dra nytta av det.

Nä, råkar är fel ord i sammanhanget, du har helt rätt. Jag tror inte heller att AI är en bubbla utan att det kommer bli större och större, men det till trots så känner jag mig ändå väldigt skeptisk till NVIDIAS närvarande aktiekurs. Men den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det beror väl på vem du frågar, frågar du crypto-förespråkare så har ju dom i (åtminstone) 10 års tid hävdat att crypto kommer revolutionera och rädda världen, precis vad AI-förespråkarna hävdar att AI ska göra.

Personligen ger jag inte 0.00000006 BTC att krypto-förespråkarna kommer få rätt, men tror desto mer på möjligheterna med AI, det effektiviserar redan idag mitt arbete medan krypto-valutor fortfarande inte gjort något för mig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

njaa, internets grundidé dog för längesedan och ersattes med reklam/porr, dagens internet har också en livslängd och visar tecken på att det är döende.

Tecken på att internet är döende? Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Sagt och gjort. 10 tkr
Jag valde en mini future S (S för Short) med hävstång x6 som instrument (https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/o...)

Hoppas inte jag är för tidig!

Hoppas du har mycket pengar att skicka i sjön för jag ser inte vändningen än på ett bra tag. Efter 10-splitten idag så lär det bli enklare för många att köpa upp sina utdelningspengar på nya aktier. Själv ångrar jag bara att jag inte köpte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tecken på att internet är döende? Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur

hm.. mycket dåligt formulerat av mig.. jag tar på mig det.. menar internet som vi känner till.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Upp 3200% på 5 är det var rejält. Så om någon som köpte Nvidia grafikkort för 1000 dollar för 5 år sedan istället köpt aktier hade de haft 32000 dollar?!

Sjukt att gå om Apple. Trodde aldrig MS skulle gå om Apple, än mindre Nvidia.

Får hoppas de får konkurrens snart. Inte bra med ett företag som är så dominerande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur många gånger jag läser det. "Biljoner" låter som en av de påhittade talen som Joakim von anka använder. Jag vet att det är korrekt, men det bara låter/ser så fel ut

Permalänk
Medlem

Nvidia säljer spaden som krävs för att gräva fram AI guldet.
Säkrare investering i AI går inte att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

För att det ska kännas bra om du får rätt då eller vad är syftet?

Nä, för att jag inte bryr mig om att eventuellt förlora några hundralappar samtidigt som potentialen till att tjäna väldigt mycket på det finns, eftersom jag tror att nvidia är övervärderade som satan just nu. Det handlar inte om mer än så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Spelar ingen roll hur många gånger jag läser det. "Biljoner" låter som en av de påhittade talen som Joakim von anka använder. Jag vet att det är korrekt, men det bara låter/ser så fel ut

Biljard låter ännu mer hittepå

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nä, för att jag inte bryr mig om att eventuellt förlora några hundralappar samtidigt som potentialen till att tjäna väldigt mycket på det finns, eftersom jag tror att nvidia är övervärderade som satan just nu. Det handlar inte om mer än så.

Man kan väl säga att ganska många försökt gå kort nvidia de senaste 4 åren vilket gått sådär än så länge.
Jag ser vad du menar - dont get me wrong. Men timingen är inte så lätt att få till.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Otäckt när dom är värda så mycket, vem vet vad som kommer hända framöver ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nvidia säljer spaden som krävs för att gräva fram AI guldet.
Säkrare investering i AI går inte att hitta.

Det där är förvisso en klassisk sägning, men jag tror att om du hade fått välja mellan 1000kr guld från 1890 eller 1000kr i ”spadaktier”, så hade du valt guldet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Otäckt när dom är värda så mycket, vem vet vad som kommer hända framöver ?

Vad är otäckt och vad tror du kommer hända?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är helt övertygad om att AI på sikt kommer förändra allas våra liv på ett sätt jämförbart med hur internet förändrade våra liv. Men med det sagt är jag ändå lite förundrad över nvidias resa, ja, de har de bästa kretsarna just nu men det är knappast en kaka som konkurrenterna kommer lämna walk-over till nivida att äta upp i sin ensamhet.

Google (Alphabet)
AMD
Amazon
Intel
Apple
Microsoft

m.fl. vill alla ha en del av AI-accelerator/chip kakan och pratar vi storlek på penga-påsen så har i alla fall apple, microsoft, google och amazon tillräckligt stora påsar för att ge nvidia en rejäl kamp om kakan.

Skrivet av Ninjaflipp:

Nä, råkar är fel ord i sammanhanget, du har helt rätt. Jag tror inte heller att AI är en bubbla utan att det kommer bli större och större, men det till trots så känner jag mig ändå väldigt skeptisk till NVIDIAS närvarande aktiekurs. Men den som lever får se.

Vill påminna grabbskapet att Intel ligger kvar på typ 75% andel på servers, så ligg inte och vänta på någon ska konkurrera meningsfullt med Nvidia.
Så vida inte Taiwan invaderas kommer NVDA överprestera.

Permalänk
Medlem

"Äh, de går inte upp mycket mer, inte värt att slänga in pengar" -Jag, hösten 2023.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad skulle ni göra om ni fick 3 biljoner dollar?

Jag skulle köpa godis för allt, och inte bjuda någon.

Skulle köpt Nvidia så slipper man betala hutlösa summor för grafikkort när det är dags att uppgradera!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad är otäckt och vad tror du kommer hända?

Det är ju inte bara banker som kan bli "too big to fail...", och det är självklart inte önskvärt inom något område.

I Nvidias fall beror det såklart på hur/om dom använder sitt börsvärde, men också hur/om andra använder Nvidias börsvärde.

Men det är ju inte så att företagen som köper från Nvidia drar upp debit-kortet och betalar med, utan det här osrsakar såklart också en enorm kreditexpansion.

Det innebär ju att om företagen som köper den här kapaciteten ifrån Nvidia inte kan kapitalisera på den som det är tänkt (vilket jag menar är omöjligt, det går inte) så kan dom heller inte betala för korten, kan dom inte det så rasar såklart Nvidias börsvärde.

Och då är vi tillbaka där vi började, det är farligt med företag som blir så stora att deras vara eller inte vara (med domino-effekter inräknade) faktiskt kan orsaka en global ekonomisk kris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ju inte bara banker som kan bli "too big to fail...", och det är självklart inte önskvärt inom något område.

Och då är vi tillbaka där vi började, det är farligt med företag som blir så stora att deras vara eller inte vara (med domino-effekter inräknade) faktiskt kan orsaka en global ekonomisk kris.

Börsvärde påverkar inte mycket mer än att en del sparare riskerar att förlora pengar (därav att man sprider sina risker som sparare). Skulle Nvidia försvinna så kommer andra företag att ta deras plats och marknaden kommer aldrig tillåta dom att få monopol (det finns för mycket pengar att tjäna för att konkurrenterna skulle tillåta nvidia att ta hela kakan) på AI-kretsar, som jag skrev tidigare så har vi ett gäng bolag som har konkurrerande kretsar där Google (Alphabet), Microsoft, Apple är några av giganterna som har de finansiella musklerna.

Är du orolig även för att Microsoft, Google, Apple ska gå under på samma sätt? Att tech-sektorn står för en så stor andel av världens börsvärde är inte det minsta ologiskt eller farligt utan är en direkt konsekvens av värdet teknik skapar.

Banksystemet är något helt annat där vi har byggt in sårbarheter i våra finansiella system, som man sen finanskrisen har försökt minska riskerna i genom att kräva att de har större buffert o.s.v. Så banksystemet ska inte jämföras med enstaka kommersiella företag, där är ingen too-big-to-fail utan försvinner en så kommer någon eller några andra att ta dess plats.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

@DasIch

Skrivet av GuessWho:

Jag skulle köpa ett hus och en ny bil eller två.
Sen skulle jag nog kunna bjuda alla SweClokare på en varsin godispåse. (eller kanske sponsra något event eller dyl.)

1 hus?
Jag skulle låta bygga 10 miljoner 3miljoners villor och kalla den Tobiastad eller Tobby.. och köpa en godispåse.
new your city.. pfft.

Permalänk
Sötast
Skrivet av SwedZi:

Berätta gärna hur du hade gjort. Bara för du har obegränsat med pengar betyder det inte att du kan lösa världshungern. Säger som Musk, "Säg bara hur jag ska gå tillväga så gör jag det direkt".

Hmm, att bygga "en fabrik" lika stor som malmös stadsyta som använder reverse osmosis för att skapa miljarder liter drickbart vatten per dygn hade kanske varit en början. (Hade nog varit lite mer rimligt med fler fabriker med mindre ytor xD)

Och med tanke på att ekonomin är obegränsad så bör man ju kunna dra rör och pumpanläggningar ett par miljoner mil i olika riktningar för att transportera detta.

Vattnet bör ju leda till möjligheten att bygga hydroponic system samt släcka törst och bevattning för utomhus plantage.

Med tanke på att jag bara funderade ihop detta på 10min så antar jag att jag både missat en hel del problem med lösningen och en hel del andra problem som massiva reverse osmosis byggen kan hjälpa till med.