Duellen: Premium-kylare vs. budgetfavorit

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Nu vet jag inte vad du kör för maskin, men jag har en Arctic Freezer III 360mm på en 7800X3D. Ljudmässigt är min dator helt tyst (jag kan knappt höra den ens om jag anstränger mig). Min pump är helt tyst även på nästan 100 % fart och fläktarna hör jag inte heller. Mitt nätaggregat låter mer, och då är det ändå i tyst läge. Vet dock att pumpljud verkar skilja sig en del mellan exemplar, men på Reddit har vissa fått sina ex utbytta om de varit högljudda även vid lägre varvtal.

När jag spelar Cyberpunk 2077 ligger tempen på 59 grader ungefär och jag hör inte min dator överhuvudtaget om jag inte anstränger mig.

Nu är ju 7800X3D såklart enkel att kyla generellt, men jag valde en AIO just för att kunna ha en väldigt tyst dator och kunna köra fläktar på låga varvtal.

7800X3D låter sig kylas extremt tyst redan med luftkylare för under 500:- utan risk för vare sig läckage eller pumpfel. Inget ont om din AF360 (mitt eget förstahandsalternativ om jag behövt den typen av kyllösning) men i det här fallet är den extrem overkill.

Jag har svårt att föreställa mig att antalet individer som är beredda att följa med i desktopdatorernas uppåtgående trend i strömförbrukning och värmeutveckling är något som ökar i samhället. Intressant att se hur små kompaktdatorer och till och med handhållna PC-konsoler väcker nyfikenhet också i entusiastkretsar. Undrar hur marknaden ser ut om tio år.