Permalänk
Medlem

Win11 på en 2600k?

Tjenixen.
Min dator i vardagsrummet är mest för film och internet stuffs. Ett och annat äldre spel kan förekomma.
Den är en I7 2600k med ett 1080TI.

Den ska nu installeras om och frågan till er är.. ska jag hålla mig till win10 eller ska jag prongla på den win11?
Jag har ingen dator med win11 så det gör att det är lite kul att installera om. (Lite, för kul är det inte)
Win10 funkar, jag kan det och det är vad jag är van vid.

Win11 blir således helt nytt för mig. Är det värt det?

Mvh

Btw.. om svaret är ja för win11. Vad bör jag tänka på då? Vad bör jag stänga av osv?
Något bra program som fixar vad som bör fixas??
Tips o trix mottages tacksamt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Tjenixen.
Min dator i vardagsrummet är mest för film och internet stuffs. Ett och annat äldre spel kan förekomma.
Den är en I7 2600k med ett 1080TI.

Den ska nu installeras om och frågan till er är.. ska jag hålla mig till win10 eller ska jag prongla på den win11?
Jag har ingen dator med win11 så det gör att det är lite kul att installera om. (Lite, för kul är det inte)

Win11 blir således helt nytt för mig. Är det värt det?

Mvh

Btw.. om svaret är ja för win11. Vad bör jag tänka på då? Vad bör jag stänga av osv?
Något bra program som fixar vad som bör fixas??
Tips o trix mottages tacksamt.

troligen inte. windows 10 med ett krångligare skin typ.

och håller du dig till win 10 så slipper du krångla med att plocka bort kravet på tpm och secure boot som din processor inte stödjer iaf inte TPM osäker på secure boot.

och du slipper krångla med oväntad ominstallation om microsoft plötsligt skulle införa nått som gör systemet oanvändbart utan dem i någon uppdatering.

slår ett slag för möjligen nån linux dist annars om datorn endast ska användas för film och websurf iaf efter 2027 när win 10 når eol.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

slår ett slag för möjligen nån linux dist annars om datorn endast ska användas för film och websurf iaf efter 2027 när win 10 når eol.

Home och Pro avlivas 14 oktober 2025.

Håller med i övrigt.

Permalänk
Medlem

Tveksamt om det ens går att installera win 11 på så gammal hårdvara utan att trixa med installationen?
Har du TPM chip? Jag hade inte det på mitt 6700K-bygge iaf (det var inte så vanligt annat än på företagslaptops på den tiden) och då vägrar installationen att köras.

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 11 på 2600K. Mitt svar är "nja".

Alltså, det mesta funkar väl ok, men just Utforskaren och användargränssnittet i övrigt tycker jag ju är lite sämre än Win10. Segare. Vet inte om man kan skylla det på min gamla trötta CPU. (som jag är rätt nöjd med)

Å andra sidan vill man ju prova något nytt ibland. Jag använde nåt script för att fixa en .ISO som inte kräver TPM osv, men de flesta gör det nog via Rufus.

Vill minnas att aktiveringen löstes genom att jag via mitt Microsoftkonto angav att jag bytt hårdvara. Eller nåt. Men det tog iaf bara några minuter att lösa, så lite tid att jag verkar ha glömt bort hur jag gjorde

Även om jag har mina åsikter om Win 11 är det inte aktuellt att åter installera Win 10 på min 2600K. (råkar iofs kunna boota även Win 10 från den, då jag har flera boot-diskar, men det är en annan sak)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag kör W11 på min andradator med i7-2600K och ett Asuskort med Z68-chipset. Det går fint att installera W11 på denna dator. Särskilt mycket trix behövs inte.
Med programmet Rufus är det en mycket enkel sak att fixa. Du behöver inte ens installera Rufus! Hämta den portabla versionen bara!

https://rufus.ie/sv/

De flesta drivrutiner för W7 funkar fint i W11. Jag satte i en SSD vilket gjorde datorn mycket pigg. Eftersom jag uppgraderade datorn från W7 till W10 fungerade licensen direkt. En uppgradering sedan till W11 gick som på räls! Aktiveringen gick igenom utan att jag behövde anstränga mig. Ingen inloggning på Microsoftkonto och ange att hårdvaran bytts krävdes.

En senare ominstallation vållade inga problem med licensen. Bara att göra en ren installation av W11, ansluten till internet så var aktiveringen också klar.

Märker inte att datorn skulle vara segare med W11 än med W10.
Menyerna i Utforskaren är annorlunda där W10 är som i W7. Men det fixas mycket enkelt med en liten ändring i registret. Då ser det ut som i W7 och W10.

Jag tänker inte gå tillbaka till W10 då W11 fungerar klockrent.
Köp en billig SSD på 250GB ungefär och använd den till OS. Datorn blir förvånansvärt snabb med en SSD.

Gör ett installationsmedia med hjälp av programmet Rufus så är det bara att köra!

Jag har installerat W11 på en dator som är 14 år gammal (gamla hederliga BIOS) och det fungerar fint även där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Än så länge går det fint att installera Windows 11 på äldre hårdvara mha exempelvis Rufus.

Har du en SSD i burken, så skulle jag väl säga kör på!

I vissa avseenden är Windows 11 krångligare, långsammare och mer resurskrävande än Windows 10. Men samtidigt är det säkrare, modernare och har ett trevligare gränssnitt att titta på.

Vill även tipsa om Tiny11 denna gången, så får du en så bloatfri Windows 11 upplevelse som möjligt. Se bara till att samtidigt installera Simplewall eller motsvarande för extra säkerhet. I normala falla avråder jag från Tiny11 pga frågetecken kring säkerhet och uppdateringar, men du lär inte direkt göra bankärenden på datorn.

Windows 11 är kul att testa! Men troligtvis lär det aldrig ersätta Windows 10 för mig.

Edit:
Kan tillägga att Tiny11 är betydligt effektivare än en normalinstallation av Windows 10. Dock jämför jag Tiny11 med min smått supertweakade Windows 10

Edit2:
Tiny11 Builder;
https://github.com/ntdevlabs/tiny11builder

Permalänk
Medlem

Innan du ger dig på att använda Tiny11 kan du läsa en recension om den här:

https://www.xda-developers.com/tiny11-hands-on/

Som ett alternativ till SimpleWall kan du kika på Portmaster:

https://safing.io/

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Det blev win10 denna gången med. Tror jag kommer köra med det så länge jag inte har nyare hårdvara som kan ge fördelar med win11. Den dagen kommer.

Tack igen för alla svar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.