HP slog ut kunders datorer med trasig BIOS-uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Googlade lite på HP som drar batteri i avstängt läge, hittade nån på reddit som hade kontaktat HP om detta och svaret han fick var att CMOS krävde tillförsel av energi från batteriet.

I en modern laptop (UEFI) är "bios" inställningarna i flash, samma chip. det lilla knappcellsbatteriet om det finns är bara till RTC, klockan. kan vara så att vissa modeller använder vanliga batteriet till det eller knapcellen är laddbar och laddas via vanliga batteriet?

Jag vet det är så för jag hade en laptop jag moddade bios/uefi på för att kringå wifi whitelist och lägga till stöd för bättre cpu, och då låstes även en avancerad meny upp, där råkade jag ändra något som gjorde så laptopen slutade boota, fanns inget sätt att nolla bios inställningarna, rycka batteriet hjälpte inte. som tur var hade jag ju en backup av bios-chippet som hade fungerande inställningar så det var bara att flasha den gång till. hade jag inte haft den backupen kvar hade jag varit SoL...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

HP - Horrible Product

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Man uppdaterar enbart efter att ha testat först på någon mindre viktig maskin. Och helst väntar man minst några veckor efter släpp om det inte är en kritisk uppdatering. Men man testar alltid oavsett.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

I en modern laptop (UEFI) är "bios" inställningarna i flash, samma chip. det lilla knappcellsbatteriet om det finns är bara till RTC, klockan. kan vara så att vissa modeller använder vanliga batteriet till det eller knapcellen är laddbar och laddas via vanliga batteriet?

Jag vet det är så för jag hade en laptop jag moddade bios/uefi på för att kringå wifi whitelist och lägga till stöd för bättre cpu, och då låstes även en avancerad meny upp, där råkade jag ändra något som gjorde så laptopen slutade boota, fanns inget sätt att nolla bios inställningarna, rycka batteriet hjälpte inte. som tur var hade jag ju en backup av bios-chippet som hade fungerande inställningar så det var bara att flasha den gång till. hade jag inte haft den backupen kvar hade jag varit SoL...

Ok, visste inte att batteriet enbart borde ge näring till RTC.
På HP Pro är det uppenbart att batteriet livnär UEFI /BIOS, det kan jag ha förståelse för men att det ska dra så mycket är oigenomtänkt. Betyder ju att om jag låter bli datorn i några veckor kommer batteriet att laddas ut helt och det sliter ju väldigt på den.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Inte i detta fall, nästa steg är snarare att kasta in Linux Mint eller kanske något annat hyfsat användarvänligt.
Har redan testat att skrivare, wifi och liknande enkelt plockas upp så det är en bara en fråga om att vid lämpligt tillfälle kopiera ut det som är viktigt och sedan migrera.
Datorn är ändå en för gammal för att hålla på och trassla med Windows 11 när det skulle bli aktuellt.
Nog om detta OT-spår.

@newtoninja ja det är märkligt det där.
Har ett svagt minne av att en bekant försökte stänga av USB-portar och liknande när datorn var avstängd just av anledning att den drog ganska mycket batteri när den var avstängd. Kommer inte ihåg om portarna faktiskt stängdes av eller inte, men minns att vi gav upp på att försöka hitta en lösning.
Sedan är ju frågan, hur mycket batteriet laddas ur om man inte underhållsladdar datorn.
Finns det en vettig skyddskrets installerad som kopplar bort batteriet när spänningen blir för låg för att undvika att batteriet skadas, etc
Hur fungerar det när HP säljer en dator, stängs den av på ett "särskillt sätt" för att batteriet inte ska laddas ur för mycket medans den ligger på lagerhyllan eller får man hem en "urladdad" dator...

Jag har faktiskt stängt av onödiga usb-portar utan resultat. Drar lika mycket.
Usb-portar i viloläge verkar inte dra något alls med andra ord.
Ingen aning om HP byggt in en skyddskrets, jag satte i strömsladden direkt när jag startade datorn.
Men det ligger ju något i det du skriver. HP laptops kan ju ligga osålda i många månader och det borde ju HP ha tänkt lite på. Hoppas man. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det som var lite speciellt i detta fall var att UEFI/BIOS var inställt i legacy-läge vilket dessutom tar bort möjligheten att gå in i UEFI/BIOS via menyn man kommer till när man trycker "shift-restart" från startmenyn i Windows...

Är väldigt glad att jag kör GRUB på min laptop, då jag dualbootar Windows och Linux. Windows egna bootloader gör ingen glad!

> fwsetup

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ok, visste inte att batteriet enbart borde ge näring till RTC.
På HP Pro är det uppenbart att batteriet livnär UEFI /BIOS, det kan jag ha förståelse för men att det ska dra så mycket är oigenomtänkt. Betyder ju att om jag låter bli datorn i några veckor kommer batteriet att laddas ut helt och det sliter ju väldigt på den.

så lite ström som en RTC/bios behöver så räcker en knappcel 10 år om inte mer.. borde ett laptopbatteri räcka i 1000 år typ... måste vara dåligt deisgnad krets med läckström nånstans.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

När batterinivån understeg 10%, på HP Pro ville datorn inte starta utan blev hänvisad till laddning. En stor batterisymbol på skärmen varskodde mig om detta. Ska testa och se vad som händer om jag låter den laddas ur helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Känns som många företag och kommuner kör HP. Är det för att de är billiga?

Upplever de själv att vara kassa i kvalitén.

Inte billiga utan för att det är det som nuvarande leverantören har i sitt sortiment vid kravspecifikationen av en upphandling.
Men håller med. Vi gick från Lenovo till HP på jobbet och kvalitsförsämringen är stor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.