Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag säger såhär, om jag inte behöver använda den på sommaren så är det en jävligt bra dag.
När jag behöver använda den är det en jobbig dag

Jag har den när dessa jobbiga dagarna kommer i alla fall så de inte blir helvetes dagar.

Sen har sommaren knappt börjat, förra året använde jag min till slutet på september typ.

Haha, ja det är helt klart sant! Men det är teknik-älskaren i mig som vill få användning av sina nya prylar haha! Eller är det jag som jinxat hela sommaren nu?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Fick min Whirlpool PACB29CO idag, kompressorn är tystare än min Delonghi Pinguino PAC N87 Silent, men fläkten lite mer högljudd. Gillar dock funktionen att man kan styra utblåset och att den känner av temperaturen från fjärrkontrollen, det känns ju som mer logiskt att anpassa ACn:s temp utefter tempen där man befinner sig än precis vid ACn.

Ljudet är dock mer "bekvämt" så denna passar bättre i sovrummet. Som nämnts så är det medföljande fönsterkittet helt värdelöst för 99% av våra Svenska fönster.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen en AC i svenska hem? Det är ju väldigt sällan det är varmt väder på sommaren i detta land.

Permalänk
Medlem

Var var du någonstans år 2018 ??

Visst det har inte behövts så ofta de senaste åren som just 2018 där det var över 28 grader C i typ 3 veckor i sträck, dag som natt och man får komma ihåg att det är väldigt olika förutsättningar i olika lägenheter, hus och höghus och tex. lågenergihus med mycket isolering och mycket fönsterytor kan bli ordentligt varma på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Var var du någonstans år 2018 ??

Visst det har inte behövts så ofta de senaste åren som just 2018 där det var över 28 grader C i typ 3 veckor i sträck, dag som natt och man får komma ihåg att det är väldigt olika förutsättningar i olika lägenheter, hus och höghus och tex. lågenergihus med mycket isolering och mycket fönsterytor kan bli ordentligt varma på sommaren.

Med tanke på vilka breddgrader vi bor på så får vi vara glada om vi får några dagar på sommaren med 20 plusgrader. Svensk sommar har alltid varit extremt ostabil som tex regn på dagen och sol på kvällen etc.

Ps: Jag har planer att bosätta mig i ett land med skönt väder året runt, just nu tittar jag lite extra på Kreta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Behövs verkligen en AC i svenska hem? Det är ju väldigt sällan det är varmt väder på sommaren i detta land.

Jag har 29c i mitt rum om det är konstant 20+ ute. Just nu med 12c ute har jag 26c med datorn igång...
Kontrasten är att på vintern har jag kanske 17c utan fullt element. Hemskt dåligt rum i lägenheten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Ursäkta en okunnig, men finns det någon fysikalisk minimigräns där en AC slutar kunna kyla snabbare än den kan trycka ut varmluften?

Jag bara tänker: Varför finns det i princip noll mindre portabla ACs med mindre slangar och lägre ljudnivå? Jag vill bara kyla mitt rum/kontor på ca 12 kvadrat, men jag har behövt köpa en gigantisk mackapär på 30+ kg som låter helvete och har en slang som är så fet att den inte går att ha utan att ta bort fönsterspärren (vilket jag ogillar då jag har katt; så har fått använda ett extra säkerhetsspännband). Den gör rummet iskallt på typ 10 min, så är egentligen rätt nöjd, men det bara känns lite overkill.

Alla mindre alternativ är ju liksom Aliexpress-grejer som man fyller med kallt vatten som sedan fläktas ut, känns det som.

https://www.k-rauta.se/produkt/portabel-ac-msac5001-mini-spli...

Denna tvådelade hade ju faktiskt passat ditt användningsområde. Blir ju klart tystare när de högljuddaste delarna slängs utomhus samt den är mindre men detta till ett pris, den har endast 5000 BTU och är rätt dyr i jämförelse med alla klumpiga på hjul.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har 29c i mitt rum om det är konstant 20+ ute. Just nu med 12c ute har jag 26c med datorn igång...
Kontrasten är att på vintern har jag kanske 17c utan fullt element. Hemskt dåligt rum i lägenheten.

Då kan det va skönt med en AC såklart. Ett tips är att ha fördragna mörkergardiner i sovrummet under dagen så stängs värmen ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varierar rätt rejält mellan lägenhet till lägenhet, för mig blir det extremt varmt i när det är skaplig temperatur och soligt ute för solen hamnar på fönstret och värmer upp lägenheten till en ugn, även med mörkläggningsgardiner och persienn för de. Även med helt öppna fönster så vädrar det inte ut för alla fönster är på samma sida av byggnaden och ligger mot en innergård så det är väldigt lite rörelse på luften, går inte att få korsdrag.

Sen när det varit varmt mer än några dagar så värms hela byggnaden upp och även när det blir lite svalare så är det så mycket värme upplagrat i byggnaden att det inte blir svalt även över natten innan det varit svalt en längre period. Går det att överleva den perioden? Självklart, men det är även väldigt obekvämt så det hamnar mycket om att ha en bekvämare period under de perioderna.

Sen är det så klart även personligt hur man klarar värme, personligen ser jag hellre att det är runt 14~ grader ute varje dag då det är mest bekvämt för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Fick min Whirlpool PACB29CO idag, kompressorn är tystare än min Delonghi Pinguino PAC N87 Silent, men fläkten lite mer högljudd. Gillar dock funktionen att man kan styra utblåset och att den känner av temperaturen från fjärrkontrollen, det känns ju som mer logiskt att anpassa ACn:s temp utefter tempen där man befinner sig än precis vid ACn.

Ljudet är dock mer "bekvämt" så denna passar bättre i sovrummet. Som nämnts så är det medföljande fönsterkittet helt värdelöst för 99% av våra Svenska fönster.

Hur kom det sig att du landade just i Whirlpoolen?
Frågar, då jag inte begriper hur man ska utvärdera och jämföra de olika apparaterna med varandra 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ja fan, speciellt för oss som bor i lägenheter.

Är över hundra dagar om året jag behöver köra en AC i bostaden för att få behaglig temperatur.

Att ha upp över 30c inne i lägenheter på sommaren är ju standard utan AC, många går upp över 40c t.om.

Värsta jag sett var upp närmare 50c i sovrummet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Då kan det va skönt med en AC såklart. Ett tips är att ha fördragna mörkergardiner i sovrummet under dagen så stängs värmen ut.

Japp, det är såklart redan gjort. Men att ha datorn igång gör ca 3c i rummet. Och det blir 26-27c passivt även med fördragna fönster. ACn är därmed ganska viktig på vissa dagar när fläkten inte räcker till.
Men jag vill gärna ha en tystare lösning men lär inte hända i denna lägenheten tyvärr.

Förra året tryckte jag 33-34c ett tag. Då var det mycket vatten som gällde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hur kom det sig att du landade just i Whirlpoolen?
Frågar, då jag inte begriper hur man ska utvärdera och jämföra de olika apparaterna med varandra 😅

Billig och fått bra i alla tester, #4 ac av alla som råd och rön testat t ex.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Kyltekniker här

Det är aldrig bra att köra en portabel ac som har en kondensluft slang man kastar ut genom fönstret. Skapar mycket undertryck som drar in ny varm luft. Men om det är det enda valet har jag efter att kollat igenom 15st endast en enda som är båda tyst nog och bra effekt nog för att göra lite effekt som jag kan rekommendera.. Portabelt kylaggregat IGPCX-35 innova kompressor start/stop är tyst nog att kunna sova med. Kompressor driften är lika högjud som lägsta fläkt läge villket ger dig möjlighet till att sänka ljudet genom att sänka fläkt nivån det enda aggregat jag har testat som kan göra detta. Normalt sett är ljudnivån så,hög från kompressor att det spelar inte någon roll. Tänk bara på att den sämsta luft/luft splitten är dubbelt så bra som den besta portabla. Denna ac är ochså wifi styrd om det är ett behov.

Hitta denna nu. En splitt med flexibla kablar för vettiga 8000kr Airconditions Qlima MS-AC 5002 Mini Split AC.
Leta efter en sådan här lösning för 5 år sedan men alla låg på 60-70 tusen. Men detta är vad du bör köpa om du inte har möjlighet till en fast installation.

Permalänk
Medlem

Qlima Mini split AC är i princip värdelös för de flesta. Då du inte får hänga något utanför fönster normalt sett.
Har man balkong gränsande till ett mindre sovrum så är det ju bra val. Men vill du kyla en lägenhet är den alldeles för klen.

Sen finns det ingen portabel AC som är tyst hur man än ser det tbh
Sen är det oftast start och stopp som är värst och oftast det jag personligen vaknar av. En riktig varm dag sätter jag den dock på lägsta för väldigt sällan tempen där sensorn är går så lågt.

Jag sover med min i vilket fall som, det är bättre än 30-40c i vilket fall som

Sen handlar ju tråden om Portabel AC, har man möjlighet till luftvärmepump så är det ju helt fel tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Med tanke på vilka breddgrader vi bor på så får vi vara glada om vi får några dagar på sommaren med 20 plusgrader. Svensk sommar har alltid varit extremt ostabil som tex regn på dagen och sol på kvällen etc.

Ps: Jag har planer att bosätta mig i ett land med skönt väder året runt, just nu tittar jag lite extra på Kreta.

Jag bor i Skåne iaf och förra sommaren gick min AC typ 4 månader. Först i slutet på September den ställdes undan.
Jag är glad om tempen är under 20c på sommarhalvåret.
Så ja, AC är verkligen lönt och innan jag hade det så var sommaren något extremt förjävligt plågande med 30+++ i lägenheten.

Lägenheter binder värme något förjävligt också. Jag har nog aldrig haft elementen igång på vintern i någon lägenhet jag bott i.
Sen blir det ju inte direkt kallt heller nu för tiden här nere på vintern så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

Det är aldrig bra att köra en portabel ac som har en kondensluft slang man kastar ut genom fönstret. Skapar mycket undertryck som drar in ny varm luft. Men om det är det enda valet har jag efter att kollat igenom 15st endast en enda som är båda tyst nog och bra effekt nog för att göra lite effekt som jag kan rekommendera.. Portabelt kylaggregat IGPCX-35 innova kompressor start/stop är tyst nog att kunna sova med. Kompressor driften är lika högjud som lägsta fläkt läge villket ger dig möjlighet till att sänka ljudet genom att sänka fläkt nivån det enda aggregat jag har testat som kan göra detta. Normalt sett är ljudnivån så,hög från kompressor att det spelar inte någon roll. Tänk bara på att den sämsta luft/luft splitten är dubbelt så bra som den besta portabla. Denna ac är ochså wifi styrd om det är ett behov.

Hitta denna nu. En splitt med flexibla kablar för vettiga 8000kr Airconditions Qlima MS-AC 5002 Mini Split AC.
Leta efter en sådan här lösning för 5 år sedan men alla låg på 60-70 tusen. Men detta är vad du bör köpa om du inte har möjlighet till en fast installation.

Jag förstår vad du menar, men den modellen har ju inte ens halva kapaciteten av de billigare portabla

Permalänk
Medlem

Kul att ämnet för split-AC börjar ta fart i tråden på riktigt! Jag köpte med min okunskap en vanlig portabel AC för några år sedan och har bråkat mångtalet timmar med undertrryck och därmed försämrad kylprestanda i min lägenhet. Även om en split-AC är svagare så måste ju det vara ett mer effektivt alternativ än att hela tiden dra tillbaka varmluften in som en vanlig portabel AC gör?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kul att ämnet för split AC börjar ta fart i tråden på riktigt! Jag köpte med min okunskap en vanlig portabel AC för några år sedan och har bråkat mångtalet timmar med undertrryck och därmed försämrad kylprestanda i min lägenhet. Även om en split-AC är svagare så måste ju det vara ett mer effektivt alternativ än att hela tiden dra tillbaka varmluften in som en vanlig portabel AC gör?

Problemet med en split ac är
1, du får inte hänga ut den i lägenheten förutom genom fönster mot balkong.
2, de är väldigt dyra
3, de är för klena för att kyla när det är för varmt.
För även om portabel AC drar in varmare luft så kan du bestämma vart luften kommer in och därav få in luft från skuggad sida iaf...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kul att ämnet för split-AC börjar ta fart i tråden på riktigt! Jag köpte med min okunskap en vanlig portabel AC för några år sedan och har bråkat mångtalet timmar med undertrryck och därmed försämrad kylprestanda i min lägenhet. Även om en split-AC är svagare så måste ju det vara ett mer effektivt alternativ än att hela tiden dra tillbaka varmluften in som en vanlig portabel AC gör?

Diskussionen har funnits länge. Enheterna har dock saknats på svensk marknad under 20kkr tills nu.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vara så nice om någon hyfsad tillverkade fick tummen ur och började sälja en ordentlig tvåslangsvariant här.... känns som att marknaden måste finnas trots allt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skulle vara så nice om någon hyfsad tillverkade fick tummen ur och började sälja en ordentlig tvåslangsvariant här.... känns som att marknaden måste finnas trots allt.

Ja och enligt tillverkare som jag pratat med handlar det om hårdvarukostnad på ca 50-400kr mellan enslang och tvåslang.
Men de nämnde ju också att effektiviteten inte blev märkvärt högre.

Jag ser ju gärna fler splitenheter som går att hänga på fönsterkarmen tex så att det går att ha i lgh. Alternativt balkong utan allt för hög kostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja och enligt tillverkare som jag pratat med handlar det om hårdvarukostnad på ca 50-400kr mellan enslang och tvåslang.

Jag ser ju gärna fler splitenheter som går att hänga på fönsterkarmen tex så att det går att ha i lgh. Alternativt balkong utan allt för hög kostnad.

Då man inte får hänga något utanför ett fönster i lägenheter så är den lösningen inte okej.

Spelar inge större roll hur dem gör... Det enda skulle vara med skalbara slangar så man kan ställa den på balkongen och drag slangarna genom fönstret.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Splitt enheterna ni pratar om är egentligen gjorda för husvagn husbil är ju bara läsa beskrivning på dom men vist har man något jätte litet rum så kanske det funkar om man får ha något hängande utanför fönstret.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Längre söderut är det inte ovanligt att man har en luftvärmepump där man ställer utedelen på balkongen, gärna på vibrationsdämpande underlag. Lösningar finns, det är reglerna i Sverige som inte har hängt med behovet av/önskemålet om kyla på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då man inte får hänga något utanför ett fönster i lägenheter så är den lösningen inte okej.

Spelar inge större roll hur dem gör... Det enda skulle vara med skalbara slangar så man kan ställa den på balkongen och drag slangarna genom fönstret.

Jag pratade med min hyresvärd (kommunalt bostadsbolag) och vi får tom montera riktig split AC, dvs luftvärmepump. Men den måste vara monterad så att det går att återställa efter flytt. Både på balkong och på ytterfasad var ok.

Så att det inte går stämmer inte. Men det är nog svårt att få godkänt.

Men sen vill jag inte lägga de pengarna (först luftvärmepump, sen montering och sen avmontering och återställning).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag pratade med min hyresvärd (kommunalt bostadsbolag) och vi får tom montera riktig split AC, dvs luftvärmepump. Men den måste vara monterad så att det går att återställa efter flytt. Både på balkong och på ytterfasad var ok.

Så att det inte går stämmer inte. Men det är nog svårt att få godkänt.

Men sen vill jag inte lägga de pengarna (först luftvärmepump, sen montering och sen avmontering och återställning).

Problemet är rasrisken och det är hyresvärdens ansvar, därför man inte får ha blomlådor på utsida balkong

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Enklaste lösningen som inte borde kosta så mycket är att göra inloppet modulärt på samma sätt som utloppet är idag. De som vill ha tvåslang kan enkelt sätta dit det.
Angående effektiviteten så stämmer säkert det, men det är ju inte därför man vill ha tvåslangslösningen. Det är för att slippa undertryck och att få in den varma uteluften som måste ersätta den luft som har blåsts ut.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Enklaste lösningen som inte borde kosta så mycket är att göra inloppet modulärt på samma sätt som utloppet är idag. De som vill ha tvåslang kan enkelt sätta dit det.

Det behövs troligen lite mer anpassning, som t.ex. att göra maskinen tät mellan över- och underdel internt så att inte kylluft sugs den vägen och använda en fläkt som är anpassad för visst motstånd (kanske är ett icke-problem). Men ja, det borde vara en relativt enkel anpassning.

Citat:

Angående effektiviteten så stämmer säkert det, men det är ju inte därför man vill ha tvåslangslösningen. Det är för att slippa undertryck och att få in den varma uteluften som måste ersätta den luft som har blåsts ut.

Precis. Eller ja, både och. Ev. skillnad i effektivitet lär ju bero på omständigheterna, dvs. var luften som ska ersätta den som pumpas ut ska hämtas från och vad den håller för temperatur. Är det ett öppet fönster på solsida? Fel håll i frånluftskanal? Otätheter i ytterväggar? Med tvåslang så har man ju full kontroll över var luften hämtas från och kan anpassa förhållandena där med t.ex. solskydd. Jag plockar t.ex. kylluften från balkong där jag satt upp markis så att jag alltid kan hålla insuget i skugga.

Att bli av med undertrycket är nog dock den största faktorn. Att ställa in en enslangsmaskin i en modern (tät) bostad med mekanisk till- och frånluft kan skapa totalt kaos och är helt vansinnigt ur ett ventilationsperspektiv. Det finns ingen ventilation i en normal bostad som klarar av att ersätta den mängd luft som pumpas ut på naturligt sätt, det slår ut all balans. Öppna fönster är då enda alternativet och då riskerar man ju att dra in varmare uteluft, luftföroreningar, pollen osv.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Ni som har en portabel AC, hur förvarar ni den resten av året? Kan det funka att ha den i ett oisolerat garage eller kan det leda till problem på något sätt?