Permalänk
Medlem
Skrivet av Semirhage:

Har använt min gamla Neato dammsugare i Ca: 10+ år. Dåligt batteri javisst, men han funkar fortfarande.

Funkar din fortfarande? Vet du om det finns någon workaround nu när Neato konkat och försvunnit från jordens yta att få igång appstyrningen igen, segt att inte kunna använda planering och kartor..fanskapet irrar bara omkring planlöst 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tycker själv att denna är en dyr modell och antar att dom flesta tänker likadant.

Dock kan du köpa en outlet produkt från 2400 kr billigare för 13599 kr men skulle inte själv betala så mycket.
https://www.elgiganten.se/product/780088

Tänkte själv max 5000 kr när jag köpte min och betala 3950:- för en Roborock S8 utan station och enbart haft den 1 vecka snart och insett att mopp funktionen inte tar ingrodda fläckar men är det fläckar som tillkommit under dagen tar den.

Men hur den upptäcker saker i omgivningen riktigt bra och hur den mappar hemmet och sedan att man kan schema lägga den och göra zoner, rums avdelning och assistenten fungerar som det ska.

Även att den lyfter moppen över mattor fungerar bra och dessa blir inte blöta.

Den tar inte in i alla hörnen i rummet och kan missa något men tycker som helhet att mitt hem har blivit betydligt renare och så enkelt och smidigt med en robot dammsugare.

Så om det kommit en Q Revo eller Dreame L10S Ultra för ett bra pris säg 5990 eller liknande på rea eller outlet produkt hade jag kunnat tänka mig dessa

jo visst är dom dyra men man får vad man betalar för, dvs minimalt med strul och något som håller länge utan att börja skramla. sedan har du saken med underhåll, dvs det är väldigt lite underhåll som dom kräver vilket väldigt lätt blir ett påhäng på dom flesta andra när dom slutar pumpa ur vatten eller att hår skär sönder borstar om man inte rengör dom väldigt ofta, dreame har inte bara väldigt bra hantering av hår på sina vanliga rullar, på denna modellen kan du även köra en borste som automatiskt klipper av håren på borsten så man även slipper den rengöringen. den het tvättar så du inte behöver tvätta mopp dukarna manuellt, den doserar medel själv, den till och med rengör stationen själv.

jämför man med vår roborock s7+ som kräver att man rengör borsten väldigt ofta för att inte ta sönder den (hår skär av gummit), att den fastnar i tid och otid, att man måste fylla på vatten innan varje körning osv så gör det att den används max 1 gång i veckan när frugan kör den. så jag är absolut villig att betala för att slippa strulet (hatar att dammsuga och strulade saker)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jo visst är dom dyra men man får vad man betalar för, dvs minimalt med strul och något som håller länge utan att börja skramla. sedan har du saken med underhåll, dvs det är väldigt lite underhåll som dom kräver vilket väldigt lätt blir ett påhäng på dom flesta andra när dom slutar pumpa ur vatten eller att hår skär sönder borstar om man inte rengör dom väldigt ofta, dreame har inte bara väldigt bra hantering av hår på sina vanliga rullar, på denna modellen kan du även köra en borste som automatiskt klipper av håren på borsten så man även slipper den rengöringen. den het tvättar så du inte behöver tvätta mopp dukarna manuellt, den doserar medel själv, den till och med rengör stationen själv.

jämför man med vår roborock s7+ som kräver att man rengör borsten väldigt ofta för att inte ta sönder den (hår skär av gummit), att den fastnar i tid och otid, att man måste fylla på vatten innan varje körning osv så gör det att den används max 1 gång i veckan när frugan kör den. så jag är absolut villig att betala för att slippa strulet (hatar att dammsuga och strulade saker)

Dreame L10S Ultra kostade 6990 Sek för 1 månad sedan och antar att många köpte den då och för några dagar sedan såg jag en demo vara för 7190:- på NetOnNet men såld nu och verkar som utgående produkt då knappt någon lagerhåller denna och höjt priset till 8990:- då kan man faktiskt lika gärna välja L20 Ultra.

Men tycker det är bra att Dreame original tillbehör är billigare men finns väldigt mycket eftermarknad produkter till roborock och antar att det är vanligare idag.

Antar att Q Revo nu lär börja sälja bättre då den blir den mest prisvärda alternativet i segmentet.

Kört min S8 dagligen och visst måste jag fylla på vatten nästan dagligen men går väldigt fort och tömma damm behållaren går också fort så enligt mig väldigt enkelt och inte fastna något i rullarna tog bort dom för att kolla hur det såg ut.

Men som sagt enbart haft den 1 vecka.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Intressant, hur fungerar den där video uppkopplingen? Jag använder Dreame appen till deras robotgräsklippare och tycker den fungerar bra. Såg priset var ju inte så farlig på D10s Plus. Moppningen är ingen större fara för min del då vi moppar aldrig golvet då vi har känslig trä i vardagsrummet, ja i så fall köket då men det är så liten yta att moppa.

Hur är tömningen osv? Hur länge tar det att fylla påsen? Går det att typ köpa tredjepart påsar eller måste man ha deras original påsar?

Runt 5000:- & tömnings Station finns idag Roborock Q8 Max+ & Dreame D10S plus.

Roborock kostar 5290:- idag och prissänkt och antar att dom gjort det för att konkurrera mot Dreame D10S plus för 4990.

Har faktiskt inte jämfört alla funktioner och hur man uppfattar en maskin är olika beroende på personens preferenser.

Dessa billigare har enbart tömning av dammet och ej vatten eller torka moppen m.m.

Att tömma behållaren tar 1 minut men förstår om man vill ha som en vanlig dammsugare för min del blev det en mer avancerad robot S8 för 3950 sek som var ett visnings exemplar från butiken helt oanvänd.

Maskinen med tömning station är 8839:- från Elgiganten så enligt mig är maskinen värd pengarna men med tömning station finns det betydligt bättre köp.

Så beror på hur mycket man värderar tömning station vs bara maskinen och tömma behållaren själv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Intressant, hur fungerar den där video uppkopplingen? Jag använder Dreame appen till deras robotgräsklippare och tycker den fungerar bra. Såg priset var ju inte så farlig på D10s Plus. Moppningen är ingen större fara för min del då vi moppar aldrig golvet då vi har känslig trä i vardagsrummet, ja i så fall köket då men det är så liten yta att moppa.

Hur är tömningen osv? Hur länge tar det att fylla påsen? Går det att typ köpa tredjepart påsar eller måste man ha deras original påsar?

Jag slängde som sagt in https://valetudo.cloud/ direkt, då jag av principskäl inte vill ha en kamera på hjul kopplad till ett kinesiskt moln här hemma.

Därför har jag inte kunnat testa videouppkopplingen då det är en av funktionerna som kräver tillgång till molnet.

Angående påsarna så har vi haft den i några månader nu, och kör roboten en gång om dagen på våra 67kvm. än så länge verkar påsen inte vara nära att bli full. Autotömningen fungerar utan problem dock.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Dreame L10S Ultra kostade 6990 Sek för 1 månad sedan och antar att många köpte den då och för några dagar sedan såg jag en demo vara för 7190:- på NetOnNet men såld nu och verkar som utgående produkt då knappt någon lagerhåller denna och höjt priset till 8990:- då kan man faktiskt lika gärna välja L20 Ultra.

Men tycker det är bra att Dreame original tillbehör är billigare men finns väldigt mycket eftermarknad produkter till roborock och antar att det är vanligare idag.

Antar att Q Revo nu lär börja sälja bättre då den blir den mest prisvärda alternativet i segmentet.

Kört min S8 dagligen och visst måste jag fylla på vatten nästan dagligen men går väldigt fort och tömma damm behållaren går också fort så enligt mig väldigt enkelt och inte fastna något i rullarna tog bort dom för att kolla hur det såg ut.

Men som sagt enbart haft den 1 vecka.

Hår på rullarna är bara ett problem om du har eller bor med personer med längre hår, på roborock sätter det sig gärna på mitten av rullen vilket pajar gummit medans på dreame sätter det sig kanterna eller snarare i rullen.
Det kallas smekmånad vänta 6 månader så är det inte lika kul med dagligt underhåll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På elgiganten

Permalänk
Medlem

Är det Roborock eller Dreame som är BIS idag?
Äger i dagsläget ingen robot, men ska flytta till en splirrans nyrenoverad lägenhet med möjligheten att ha en robot, så kommer införskaffa en i Augusti. Tömningsstation och moppfunktion är ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hel klart värt pengarna, köpte en Dreame L20 Ultra som kör moppning varannan dag och dammsugning varje dag.
Har fyllt på och tömt vatten nån enstaka gång under tiden jag haft den.
Den tar inte ingrodda fläckar efter barnen, men efter 2 veckor var de borta när den kört över dem tillräckligt många gånger.
Blöta kattspyor med bara vätska upptäcker den inte så jag har fått plocka isär delarna och gjort rent dem två gånger.
Jag tycker den är kanon, den har inom kort tjänat in pengarna genom att vi inte behöver ha en städerska. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeph:

Är det Roborock eller Dreame som är BIS idag?
Äger i dagsläget ingen robot, men ska flytta till en splirrans nyrenoverad lägenhet med möjligheten att ha en robot, så kommer införskaffa en i Augusti. Tömningsstation och moppfunktion är ett måste.

Dreame skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har idag Roborock Q7 Max och den funkar ju okej, inget speciellt eller så.
Men klurar över om det är värt att satsa mer på moppfunktionen inför nästa robotdammsugare? Vad anser ni andra? Ska man prioritera det?

Bumpar detta, ingen som svara (btw, har parkettgolv i hela lägenheten om det nu påverkar anledning till moppfunktion eller ej)

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Bumpar detta, ingen som svara (btw, har parkettgolv i hela lägenheten om det nu påverkar anledning till moppfunktion eller ej)

Jag har en Dreamehome L20 Ultra och den skurar både parkettgolv och andra golvtyper, har inte haft några problem.
Den använder inte mycket vatten, ytan är lätt fuktig efter att den gått fram.
Mitt parkettgolv är lackat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Min nästa robotdammsugare kommer definitivt ha roterande moppar. Släpmoppen på min Roborock S6 gör inte mycket, men de som finns på Dreame L10s Ultra, Robocock Q Revo med flera verkar ju faktiskt hantera en del fläckar och annat. Givet krav när det är dags för uppgradering/ersättning.

Vet dock inte om det till 100 % kommer ersätta en del manuellt moppande, det får framtiden utvisa

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Roborock, fungerar fortfarande klockrent efter den kört över 1000 timmar (>61 000 kvm).

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Blev en Roborock Q Revo (fyndvara på Elgiganten)

för 6500:-

Mest för alla recensioners ger den högt betyg och jag såg behovet av bra moppning när jag höll på och lagade mat hemma.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

När det gäller mopp använder jag det mer än jag trodde, det blir en lätt våttorkning iom att min bara vibrerar - men det blev märkbart renare på golvet. Den tar det finare dammet dammsugaren hade svårt att få upp.
Det är ju dock lätt för mig då min laddningsstation har inbyggd tvätt och tork av moppen.

Permalänk
Medlem

Skulle man ångra sig om man köper en billig robotdammsugare?

Jag är ute efter en till nedervåningen. Har barn (tonåringar) och inga husdjur.

När man letar så är det lätt att det går upp i prisklass men det finns dammsugare som är så galet billiga...

Jag har bra erfarenhet av Xiaomi's grejer sedan tidigare, och denna kostar ju...inget: https://www.clasohlson.com/se/Xiaomi-E5-robotdammsugare-med-m...

Denna kostar dubbla, men är ändå rätt billig: https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...

Ett alternativ till, ännu lite "dyrare": https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...

Vad säger ni om billiga modeller? Finns det några funktioner som ni skulle säga är en absolut no-deal om det saknas? Xioamin verkar inte ha någon "radar", går väl inte att dela in ytan i rum, få den att dammsuga enstaka rum osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Skulle man ångra sig om man köper en billig robotdammsugare?

Jag är ute efter en till nedervåningen. Har barn (tonåringar) och inga husdjur.

När man letar så är det lätt att det går upp i prisklass men det finns dammsugare som är så galet billiga...

Jag har bra erfarenhet av Xiaomi's grejer sedan tidigare, och denna kostar ju...inget: https://www.clasohlson.com/se/Xiaomi-E5-robotdammsugare-med-m...

Denna kostar dubbla, men är ändå rätt billig: https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...

Ett alternativ till, ännu lite "dyrare": https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...

Vad säger ni om billiga modeller? Finns det några funktioner som ni skulle säga är en absolut no-deal om det saknas? Xioamin verkar inte ha någon "radar", går väl inte att dela in ytan i rum, få den att dammsuga enstaka rum osv.

Tror att E5 kanske är väl enkel. Det är bekvämt med schemaläggning, kunna skicka dammsugaren till delar av rum eller specifika rum efter middagen eller vad det nu kan vara. Med det sagt så behöver du absolut inte en för 10 000 kr.

För billigt så tror jag att man ångrar sig, därefter är det mer vilka funktioner man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Tror att E5 kanske är väl enkel. Det är bekvämt med schemaläggning, kunna skicka dammsugaren till delar av rum eller specifika rum efter middagen eller vad det nu kan vara. Med det sagt så behöver du absolut inte en för 10 000 kr.

För billigt så tror jag att man ångrar sig, därefter är det mer vilka funktioner man är ute efter.

Låter rimligt. Kunna spärra av rum, säga till den att åka och städa köket etc, hade varit väldigt praktiskt.

Diskuterade lite med en bekant som hade utan tömning...och han ångrade det. Den blir nästan full på ett rum. Behållaren var inte full men den klagade, så kanske är något som inte står rätt till, men ändå.

För mig är en rätt stor del av poängen att kunna ha dammsugningen på schema, när man inte är hemma. Han kunde inte göra en hel städning utan att tömma.

Så jag tog det säkra för det osäkera och köpte en med tömning. En Roborock Q5 Pro+. Utan tömning kostade 2990kr, med tömning 3990kr...så det kändes dumt att vara "dumsnål" och ångra det sen.

Hoppas på att jag blir nöjd med den iaf. Verkar helt ok, efter att ha sökt runt lite.

Permalänk
Medlem

Köp med tömning station. Det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Låter rimligt. Kunna spärra av rum, säga till den att åka och städa köket etc, hade varit väldigt praktiskt.

Diskuterade lite med en bekant som hade utan tömning...och han ångrade det. Den blir nästan full på ett rum. Behållaren var inte full men den klagade, så kanske är något som inte står rätt till, men ändå.

För mig är en rätt stor del av poängen att kunna ha dammsugningen på schema, när man inte är hemma. Han kunde inte göra en hel städning utan att tömma.

Så jag tog det säkra för det osäkera och köpte en med tömning. En Roborock Q5 Pro+. Utan tömning kostade 2990kr, med tömning 3990kr...så det kändes dumt att vara "dumsnål" och ångra det sen.

Hoppas på att jag blir nöjd med den iaf. Verkar helt ok, efter att ha sökt runt lite.

Jag har en Roborock S6 som inte blir full på en körning av nedervåningen (ca 200kvm). Men det beror säkert på hur man har det med mattor och hur ofta man kör den. Tömmer min varannan vecka skulle jag säga, om det inte hänt något extrem. Och den kör varje dag (halva nedervåningen mån-ons-fre, andra halvan tis-tor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag har en Roborock S6 som inte blir full på en körning av nedervåningen (ca 200kvm). Men det beror säkert på hur man har det med mattor och hur ofta man kör den. Tömmer min varannan vecka skulle jag säga, om det inte hänt något extrem. Och den kör varje dag (halva nedervåningen mån-ons-fre, andra halvan tis-tor).

Jag har ungefär samma, alltså tömmer varannan vecka, och då har jag haft en lägenhet på ca 32 kvm. Kommer ha 50 kvm nu så får se om det blir någon skillnad. Har kört den 2 gånger/veckan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att automatiskt tömning är ett skallkrav för robotdammsugare. Så skönt att det blivit vanligare numer.

Permalänk
Medlem

Någon som har input på vilken robot jag bör välja av dessa två som jag riktat in mig på? 🙂

Dreame X40 Ultra
Roborock S8 MaxV Ultra

Tacksam för tips, tankar och erfarenheter om dessa!

Permalänk
Medlem

Kör en Xiaomi X10+ här. Främst för det var en av de bättre modellerna man kunde installera Valetudo på och integrera med Home Assistent. Supernöjd.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte behovet av automatisk tömning som vissa här förespråkar. Har en långhårig katt och långhårig tjej. Kör min Roborock S5 Max varje dag (effektiv daglig städyta på 40kvm) och behöver tömma ungefär varannan vecka. Rensa hår kanske 1 gång i månaden.

Att tömma den tar max 1 minut, ser inte hur det skulle vara någon märkbar skillnad från att göra det en gång i månaden istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok, då kan du gå närmast på vilken som helst av: ecovacs, dreambot, roborock.

dreambot klättrar bra även med moppar men är känslig när man flyttar om stora saker, (får ha medel i vattnet)
bra kvalité, dvs börjar inte låta massa även efter 1 år av daglig användning, dyrare borstar men håller mycket längre.
väldigt lätt att underhålla och göra rent.
(är helt klart min favorit)

ecovacs har haft problem med tidigare tömning stationer (ej längre) (får ha medel i vattnet)
kan strula med kartan, man kommer runt det genom att alltid välja områdesstädning oavsett om man gör det schemalagt eller inte, det är förövrigt rätt vanligt problem på dom flesta dammsugare. inte lika smidig rengöring av huvud borste eller station och klättrar dåligt med moppar monterat. dessa tycker jag är dom enda som hanterar stora tomma utrymmen. skulle dock inte vara förstahandsvalet för hus med trösklar och mattor.

roborock, bra dammsugare men inte så försiktiga vid väggar och dörrar som dom andra. börjar låta en del efter ett par månader särskilt om den ska köra över hinder som trösklar.
jag byter dock dammsugare rätt ofta så jag märker det tydligt, gör man inte det är det nog mindre problem.
är bra om man har gardiner som hänger ner då den helt enkelt kör på oavsett om dom hänger i vägen eller inte.
man får ej ha medel i vattnet men vi har kört ett par droppar grönsåpa i våra roborock under alla år utan att det varit ett problem.

oavsett vilken du väljer av dessa tre märken kommer du garanterat bli nöjd, MEN som andra skrivit väljer du billiga versioner av dom får man vad man betalar för. tipset är att kolla på förra årets bättre modeller och välja en av dom för att komma ner i pris.

vill du går på billiga versioner, kolla så dom stödjer flera kartor, att dom har sensorer för väggar samt att dom har saker som tvättbara filter och och delar gå att köpa på tex aliexpress billigt. vägg senor är viktigt om man vill slippa fula märken, kamera tycker jag är skitbra särskilt om man inte är hemma då det går fjärrstyra samt brukar dom å även ha ai så dom inte villar bort sig eller fastnar.

Hakar på med fler frågor här maa att du har bra insyn i detta.

Vi har också tvåvåningshus men nyproducerat med golv som ska hanteras varsamt när det kommer till moppning. Vi vill därför ha en robotdammsugare utan moppning.

I och med att allt är nytt är det även viktigt att undvika märken på väggar vilket jag tolkar som att jag därför bör undvika Roborock.

Jag känner mig inte heller trygg med molnlagring av kinesiska bolag och tänkte därför försöka mig på Valetudo, som jag förstått är en lösning på det.

Om jag nu inte ska ha moppning, mån om försiktighet med väggar, två våningar och vill ta bort lagring av data/information i molntjänster, är det då en tidigare version av Dreame X jag bör gå på? Vilken då i så fall?

Självfallet är det uppskattat med all annan funktion som autotömning, trappsensor, förmågan att hantera hinder och trösklar ets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Vi har också tvåvåningshus men nyproducerat med golv som ska hanteras varsamt när det kommer till moppning. Vi vill därför ha en robotdammsugare utan moppning.

I och med att allt är nytt är det även viktigt att undvika märken på väggar vilket jag tolkar som att jag därför bör undvika Roborock.

Jag känner mig inte heller trygg med molnlagring av kinesiska bolag och tänkte därför försöka mig på Valetudo, som jag förstått är en lösning på det.

Om jag nu inte ska ha moppning, mån om försiktighet med väggar, två våningar och vill ta bort lagring av data/information i molntjänster, är det då en tidigare version av Dreame X jag bör gå på? Vilken då i så fall?

Självfallet är det uppskattat med all annan funktion som autotömning, trappsensor, förmågan att hantera hinder och trösklar ets.

jag skriver lite mer än bara det du frågar om, (kan inte låta bli
nu vet jag inte vad du har för golv som är så känsliga att som inte får moppas? men rent generellt om det ex är oljat stav eller mönster lagt specialgolv med olja så slänger man vanligen i underhålls olja i vattnet (aldrig gjort det på en dammsugare dock men ser inte att det skulle vara ett problem på dreame som fixar dom flesta medel) sedan kan man ställa ner vatten mängden väldigt lågt så det mer blir en dammtorkning och du behöver absolut inte moppa varje dag, utan kan ha att du kör det manuellt eller via ett schema typ 1 gång var annan vecka osv. sedan är dom bästa dammsugarna vanligen med mopp funktion, det betyder dock inte att man måste ha moppar på dom eller som tex x40 ultra som dessutom stödjer Valetudo kan du ha att den lämnar mopparna i stationen för alla rum automatiskt förutom tex hall och tvättstuga om du har stengolv där. dvs välj inte bort det bara för du är rädd om en viss yta.
En rekommendation OM du nu skulle få för dig att du ändå vill moppa, kör det inte samtidigt utan välj dammsugning och sedan moppning, då slipper du mycket underhåll, dammsugare med bättre sug drar in fukt och det sätter sig i utrymmet för huvud borsten.

kamera.... har du telefon,dator,smart tv, wifi anslutna "smart uttag" osv? har du något av det så skulle inte jag noja över att dammsugaren har kamera. Sannolikheten för att stora företag som dreame skulle spionera på kunder i kameran ser jag som obefintlig av den enkla anledningen att skulle det komma fram att någon producent gör detta dör märket över natten. 2 skulle någon hacka sig in så skulle man knappast slösa bort det hacket på random privatperson. Du är inte orolig att typ Valetudo skulle kunna utnyttja det? är du säker på att deras mjukvara är säker?
men absolut vill man köra Valetudo så vet jag att L10 versionerna fungerar samt ska x40 ultra fungera.

fördelarna med x40 över L10 om vi hoppar över dom nya funktionerna med moppning som den har är att du kan montera en borste som klipper av hår automatiskt, klart bättre sug styrka, dreame har även den bästa ai funktionen jag sett, den fastar ytterst sällan för oss och har den fastnat är det oftast saker som typ en sytrådsrulle som ramlar ut så det legat en tunn tråd på golvet den fått tag i.

Dom flesta bättre dammsugare klarar 20mm trösklar, x5 från ecovacs klarar 22 men den är inte så snäll mot väggar som dreame är
(testkörde den för någon vecka sedan, den har ju dock inte kamera och hanterar hår bra) har du högre trösklar finns det ett par lösningar om man inte vill lyfta in dom, byta tröskel till platta, eller slipa ner tröskeln dom mm som krävs eller sätta tröskel ramp, vissa som inte kör sina dammsugare på schema lägger ut större plast ark över trösklarna när dammsugaren kör, eller montera en 5cm bred list innan tröskel så den klättrar över. osv tröskelramp i aluminium går att få med tex ek färg/mönster osv.

Andra fördelar med dreame vs roborock och ecovacs är tömningen, det fastnar sjutton aldrig i varken behållare eller dammsugare,
deras borstar håller mycket längre och även om du kör på standard borste kommer du märka att hår framför allt fastnar på sidan av borsten dvs borsten blir inte förstörd som dom blir på andra dammsugare (håret skär av gummit på andra modeller om man inte är så noga med att rengöra borsten ofta) andra fördelar är deras hörn borste, x40 kan köra ut borsten i sidled samt slipper man skruva bort den när den ska rengöras, det är klick fäste.

talar vi rent städning, dvs rengöring då är nog ecovacs x2 omni bäst (har inte testat x40 än dock), den är väldigt noggrann och kan ha dille på att köra over fläckar till det är helt rent. samt har du väldigt långt mellan väggar och möbler (mer än 3-4m) då är klart ecovacs den man bör titta på. tex i en dojo eller träningslokal är det dom enda som fixar navigering, andra märken ser inte väggarna och slutar helt enkelt att köra.

Personligen är jag väldigt sugen på att köpa x40 ultra då den ska vara så mycket bättre än tidigare versioner (då är jag ändå super nöjd med vår L10s ultra) https://youtu.be/8XL9RMVFbKY

Nu har du två våningar och x40 ultra är dyr, även om den stödjer flera våningsplan är åtminstone jag för lat för att flytta en dammsugare mellan våningar, visst det skulle nog fungera i ett par veckor när "smekmånaden" är med en ny dammsugare men i längden vill åtminstone jag har en dammsugare per våning. så det skulle ju kunna vara en tanke att kolla på billigare lösningar och i stället då ha en per plan?, jag kan dock inte uttala mig om dom billigare versionerna och huruvida dom kommer fylla ditt behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Roborock Q Revo S som ska lanseras i augusti.

Roborock Q Revo S kommer i två färgvarianter. Svart och vitt.
Sett till faktiska uppdateringar (vanliga Q Revo fixar också allt ovan) har sugkraften bättrats på från redan fullt dugliga 6000 Pa till hela 7000 Pa. Därtill ska både navigationssystemet och rengörningsdelen för mopphuvudena fått sig en uppgradering för att fungera ännu bättre och i tur leverera ett ännu bättre städresultat.

Roborock Q Revo S (som maskinen fått heta) lanseras mellan den 6-14 augusti och kommer kosta i trakterna kring 7 690 – 7 990 kr.
https://www.enkelteknik.se/roborock-q-revo-s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Jag kör en D10s plus med valetudo och är supernöjd om man inte behöver moppbing, men det kan vara värt att nämna att valetudo inte stödjer flera olika våningar https://github.com/Hypfer/Valetudo/blob/master/docs/_pages/ge...
Som jag förstått detta hela så går det fortfarande att flytta den till ett nytt våningsplan och be den köra en full clean up så skapar den en nya karta över det våningsplanet, men då skriver den över den befintliga kartan.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF