Permalänk
Medlem

Byta från 6900XT

Är så ofantligt less på drivrutins problem med AMD(tex hardware acceleration och att spel får driver timeouts)
går inte köra 2 videos på två olika skärmar utan stuttering osvosv.

Vilket grafikkort är bäst att byta till utan att gå så fruktansvärt mycket back och samtidigt är ett vettigt byte? 4070 Super kanske?

Kör rätt CPU bundna spel i CS/FIFA/COD i 1440p 240hz.

Väl mött.

Permalänk
Medlem

Ja 4070 super som du säger.

Konstigt med det du beskriver dock, har inget av de problemed med Amd själv. Har du testat ddu & ominstallayion av drivers, samt checka efter windows fel.

Permalänk
Medlem

Gissar att du kör två olika skärmar i olika hz? Testa att köra samma hz på båda skärmarna så kanske dina problem försvinner.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Gissar att du kör två olika skärmar i olika hz? Testa att köra samma hz på båda skärmarna så kanske dina problem försvinner.

Set bör väl inte vara något problem? Har tidigare använt 144hz+60hz, inte alltid man kan/vill ha samma frekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Set bör väl inte vara något problem? Har tidigare använt 144hz+60hz, inte alltid man kan/vill ha samma frekvens

Jo, tyvärr många med det problemet på framförallt AMD grafikkort.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Man bör även stänga av ”hardware acceleration” i webbläsaren.
Jag har ett 4080Super och har själv en del problem med DisplayPort och stutter i spel.
Saknar mitt 6950 😂.
Gräset är inte alltid grönare tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Jo, tyvärr många med det problemet på framförallt AMD grafikkort.

Största problemet är att TS beskriver väldigt dåligt vad hans egentliga problem är. Hardware acceleration? Vet hans vad han skriver? Det enda problemet AMD har lite struligt med är att köra två eller fler skärmar så just den punkten har han rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Största problemet är att TS beskriver väldigt dåligt vad hans egentliga problem är. Hardware acceleration? Vet hans vad han skriver? Det enda problemet AMD har lite struligt med är att köra två eller fler skärmar så just den punkten har han rätt.

Ursäkta, var väldigt trött och seg när jag skrev.

Kör 1440p 240hz på main och 144hz på andra skärmen

När man kör fullscreen på typ vlc så stuttrar hela skärmen pga hardware acceleration.

Kör jag fullscreen på Twitch på min 2nd monitor i Chrome så stuttrar det också.

Vet förvisso inte om Nvidia har såna här problem också när man har olika hz på skärmarna men amd issues med hw accel är ju tragisk.. ska ju inte behöva stänga av skiten i varje applikation. Besparar mig gärna den huvudvärken om det fungerar bättre med Nvidia.

Sedan så är kanske 6900xt lite overkill för mig, jag spelar endast cod/fifa/cs2 och dessa titlar är ju mer cpu än gpu när jag dessutom kör competitive settings i alla spel.

Mvh