Apple tvingar Youtube att ge dig spårningsval

Permalänk
Melding Plague

Apple tvingar Youtube att ge dig spårningsval

Enligt YouTube är spårningen tänkt att erbjuda mer riktat reklaminnehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det på Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Inte alls, detta är en Apple-grej.

Permalänk
Musikälskare

"Youtube säger sig vilja leverera mer personligt anpassade annonser"*

*bland annat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Helt enkelt nu när chrome och andra google-appar kan härja fritt på ios så kan de spåra mera? Inte direkt förvånande

@ronnylov på android så spårar google dig ännu mer via ’google play services’

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Google äger Android och youtube. De sammarbetar där och Android gör inget som försämrar för Youtube.
Youtube i sin sida får mer pengar för riktad reklam, på samma sätt som att reklam om spellotter, tvättmedel, butiken Normal etc inte är riktad emot den typ som främst är här.

Apple i sin tur gör andra konstigheter. Jag upptäckte nyss att precis alla kan ringa till mina Airtagnycklar utan inlogg eller något. Detta för att jag inte har råd med en personlig assistent som bär min iPad åt mig när jag vandrar i stan och då räknas min airtag i min byxficka som seperad från användaren.

Permalänk
Medlem

Jaha det är därför samma video ploppar upp i 4 olika delar mitt flöde, först rekommenderat sen senaste och till sist tex data/streaming.
Nä senaste halvåret har mitt flöde varit oroligt enkelspårigt och enformigt som sagt samma videos 4x det blir inte mycket plats till att "nya" ska kunna ta plats i flödet. Algoritmen funkar ju skit numera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Apple vill ha hela " spårnings-kaka" själv. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple i sin tur gör andra konstigheter. Jag upptäckte nyss att precis alla kan ringa till mina Airtagnycklar utan inlogg eller något. Detta för att jag inte har råd med en personlig assistent som bär min iPad åt mig när jag vandrar i stan och då räknas min airtag i min byxficka som seperad från användaren.

Vad menar du med detta, jag förstår inte riktigt. Jag använder Airtags ganska mycket då jag är en glömsk slarver.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

Vad menar du med detta, jag förstår inte riktigt. Jag använder Airtags ganska mycket då jag är en glömsk slarver.

Om du ej har med en Appelenhet förutom Airtagen så kan vem som helst få den låta även från en Androidtelefon.
Detta för att förhindra någon spårar en. Men skit att det måste vara rätt typ av Appelenhet som inte sätter den i det öppna läget. Jag har mängder av trackers inga beter sig så.

Permalänk
Medlem

Men skit att det måste vara rätt typ av Appelenhet som inte sätter den i det öppna läget.

Jag begriper inte heller.

Jag frågade AI:n Claude (Sonnet 3.5):

”Can anyone ping an Apple Airtag if it isn’t close to one of the devices that the owner who set up the AirTag owns?​​​​​​​​​​​​​​​​”

Svaret:

”No, anyone cannot simply ping an Apple AirTag if it isn't close to one of the devices owned by the person who set up the AirTag. Here's how AirTags work in this context:

1. Owner's devices: The owner can directly ping their AirTag using their own Apple devices (iPhone, iPad, or Mac) that are signed in to their Apple ID.

2. Find My network: When an AirTag is not near its owner's devices, it relies on Apple's Find My network. This network uses nearby Apple devices to anonymously and securely relay the AirTag's location to its owner.

3. Privacy and security: For privacy and security reasons, random people cannot ping or track AirTags that don't belong to them.

4. Lost Mode: If an AirTag is put into Lost Mode by its owner, someone who finds it can use an NFC-capable smartphone (iPhone or Android) to view the owner's contact information. This doesn't allow pinging, but enables contacting the owner.

5. Anti-stalking measures: Apple has implemented features to prevent unwanted tracking. If an unknown AirTag is consistently moving with someone who doesn't own it, their iPhone will alert them.

In summary, the ability to ping an AirTag is restricted to the owner's devices for privacy and security reasons. The Find My network allows location updates, but this process is anonymous and doesn't allow others to directly interact with the AirTag.”

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Jag begriper inte heller.

Jag frågade AI:n Claude (Sonnet 3.5):

”Can anyone ping an Apple Airtag if it isn’t close to one of the devices that the owner who set up the AirTag owns?​​​​​​​​​​​​​​​​”

Svaret:

”No, anyone cannot simply ping an Apple AirTag if it isn't close to one of the devices owned by the person who set up the AirTag. Here's how AirTags work in this context:

1. Owner's devices: The owner can directly ping their AirTag using their own Apple devices (iPhone, iPad, or Mac) that are signed in to their Apple ID.

2. Find My network: When an AirTag is not near its owner's devices, it relies on Apple's Find My network. This network uses nearby Apple devices to anonymously and securely relay the AirTag's location to its owner.

3. Privacy and security: For privacy and security reasons, random people cannot ping or track AirTags that don't belong to them.

4. Lost Mode: If an AirTag is put into Lost Mode by its owner, someone who finds it can use an NFC-capable smartphone (iPhone or Android) to view the owner's contact information. This doesn't allow pinging, but enables contacting the owner.

5. Anti-stalking measures: Apple has implemented features to prevent unwanted tracking. If an unknown AirTag is consistently moving with someone who doesn't own it, their iPhone will alert them.

In summary, the ability to ping an AirTag is restricted to the owner's devices for privacy and security reasons. The Find My network allows location updates, but this process is anonymous and doesn't allow others to directly interact with the AirTag.”

Man kan få dem att plinga till
https://support.google.com/android/answer/13658562?hl=en
https://blog.google/products/android/unknown-tracker-alert-go...

Det är bara testa på en androidenhet. Man får ej veta vem airtagen tillhör, bara hur länge den har varit i ens närhet sedan få den att låta. Vilkoret är att ingen appleenhet ska ha haft kontakt med den på en viss tid.

Play sound står det på knappen i Android.

Syftet är att förhindra stalking precis som det står under din punkt 5. Det är bara det att det blir konstigt om man med Airtagen inte bär med sig en Appleenhet som har uppkoppling emot den utan man kanske har en android mobil.

*edit* Jag får granska upp vilkoren. Hur länge man måste ha varit vid enheten etc. Allt blir så konstigt för att Apple inte släpper en Androidapp som kan koppla upp sig emot Airtagen och den då inte räknas som borta från användaren.

Permalänk
Medlem

Man kan få dem att plinga till
https://support.google.com/android/answer/13658562?hl=en
https://blog.google/products/android/unknown-tracker-alert-go...

Det är bara testa på en androidenhet. Man får ej veta vem airtagen tillhör, bara hur länge den har varit i ens närhet sedan få den att låta. Vilkoret är att ingen appleenhet ska ha haft kontakt med den på en viss tid.

Play sound står det på knappen i Android.

Syftet är att förhindra stalking precis som det står under din punkt 5. Det är bara det att det blir konstigt om man med Airtagen inte bär med sig en Appleenhet som har uppkoppling emot den utan man kanske har en android mobil.

*edit* Jag får granska upp vilkoren. Hur länge man måste ha varit vid enheten etc. Allt blir så konstigt för att Apple inte släpper en Androidapp som kan koppla upp sig emot Airtagen och den då inte räknas som borta från användaren.

Aha, fattar. Du ska kunna pinga en tag som någon kanske lagt på dig för att stalka dig. Ja, det är ju svårt att undvika utan att ha med sig en Apple-enhet i närheten av sina Airtags.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

När det nu ändå är på tal, ett tips är att faktiskt ta sig tiden att gå igenom Google "integritetsinställningar" och stänga av det man inte gillar. Knappast möjligheter som Google skulle lagt in om dom inte var tvungna till det men ändå.