Windows 11 - Strömsparläge

Permalänk

Windows 11 - Strömsparläge

Hej.
Har fått ett problem efter uppgraderingen från Windows 10 till 11.
När datorn gått i strömsparläge och man sen vill börja igen, så har jag i Windows 10 kunna röra tangentbordet eller musen så går datorn ur strömsparläget. Men i Windows 11 händer oftast ingenting då. Får stänga av och starta om statorn med knappen så går det igång.

En omständighet kan vara att både min trådlösa mus och tangentbord (Plexgear) går in i något eget strömsparläge efter en stund, för att spara deras batteri.
Men som sagt, i Windows 10 fungerade det.

Något tips?
För att slippa komma till en död dator.

Permalänk
Medlem

Har också upplevt en del märkliga problem vid uppdatering från en version av Windows till en nyare.

Lösningen har fått bli att köra en återställning av Windows efter uppdateringen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har också upplevt en del märkliga problem vid uppdatering från en version av Windows till en nyare.

Lösningen har fått bli att köra en återställning av Windows efter uppdateringen.

Problemet är att det gått mer än 10 dagar sedan uppgraderingen från Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Finns flera olika strömsparlägen och på min laptop kan jag efter en kort tid väcka den med touch eller tangentbord men efter en lite längre tid behöver jag göra att kort tryck på strömbrytaren, trycker man däremot länge på strömbrytaren så tvingar man omstart.
Det borde gå att konfa det i energialternativen om du inte är nöjd med hur den uppför sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Hej.
Har fått ett problem efter uppgraderingen från Windows 10 till 11.
När datorn gått i strömsparläge och man sen vill börja igen, så har jag i Windows 10 kunna röra tangentbordet eller musen så går datorn ur strömsparläget. Men i Windows 11 händer oftast ingenting då. Får stänga av och starta om statorn med knappen så går det igång.

En omständighet kan vara att både min trådlösa mus och tangentbord (Plexgear) går in i något eget strömsparläge efter en stund, för att spara deras batteri.
Men som sagt, i Windows 10 fungerade det.

Något tips?
För att slippa komma till en död dator.

Du kan testa detta om du inte redan gjort det och se om det hjälper?

1. Högerklicka på Start menyn sen klicka på Enhetshanteraren.
2. Inne i Enhetshanteraren klickar du på HID (Human Interface Devices).
3. Du borde se din mus och tangentbord fabrikat (I mitt fall Logitech). Klicka och öppna nån av dom.
4. Gå till fliken Energisparfunktioner.
5. Bocka ur Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström.
6. Om det är möjligt så bocka för Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge.
7. Testa detta för både musen och tangentbordet.
8. Klicka på Möss och andra pekdon och expandera den. Öppna varje och gör steg 4, 5 och 6.
9. Klicka på Tangentbord och expandera den. Öppna varje och gör steg 4, 5 och 6.

Hoppas detta var till för nån hjälp. Funkar för mig iaf.

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Du kan testa detta om du inte redan gjort det och se om det hjälper?

1. Högerklicka på Start menyn sen klicka på Enhetshanteraren.
2. Inne i Enhetshanteraren klickar du på HID (Human Interface Devices).
3. Du borde se din mus och tangentbord fabrikat (I mitt fall Logitech). Klicka och öppna nån av dom.
4. Gå till fliken Energisparfunktioner.
5. Bocka ur Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström.
6. Om det är möjligt så bocka för Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge.
7. Testa detta för både musen och tangentbordet.
8. Klicka på Möss och andra pekdon och expandera den. Öppna varje och gör steg 4, 5 och 6.
9. Klicka på Tangentbord och expandera den. Öppna varje och gör steg 4, 5 och 6.

Hoppas detta var till för nån hjälp. Funkar för mig iaf.

Tack !
Har fungerat flera gånger i rad nu med din förnämliga instruktion.
Tack igen

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Finns flera olika strömsparlägen och på min laptop kan jag efter en kort tid väcka den med touch eller tangentbord men efter en lite längre tid behöver jag göra att kort tryck på strömbrytaren, trycker man däremot länge på strömbrytaren så tvingar man omstart.
Det borde gå att konfa det i energialternativen om du inte är nöjd med hur den uppför sig.

Det räckte tyvärr inte.
Behövde göra som socsoc föreslog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Tack !
Har fungerat flera gånger i rad nu med din förnämliga instruktion.
Tack igen

Det var så lite. Kul att det fungerade även för dig också. Windows brukar alltid vid en ny installation sätta USB portarna i energisparläge så att göra det jag beskrev tidigare gör jag typ det första efter jag installerat Windows.

Permalänk

Efter uppgraderingen från Windows 10 till 11 var allting sig likt. Samma appar, samma bakgrundsbild, samma filer.
Men uppenbarligen ställdes mus och tangentbord i strömsparläge. Och säkert blev det värre av att mus/tangentbord är trådlösa.
Fast efter justeringarna i enhetshanteraren (enl socsoc) blev det bättre. Dock inte helt bra förrän jag bytt batterier i mus/tangentbord.

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Det var så lite. Kul att det fungerade även för dig också. Windows brukar alltid vid en ny installation sätta USB portarna i energisparläge så att göra det jag beskrev tidigare gör jag typ det första efter jag installerat Windows.

Men det visade sig efter ett tag att det bara fungerar ibland. Hemskt irriterande att Windows ändå inte är konsekvent.
Nej, det blir till att återställa.
Men hur sjutton var det man bootade från en CD nu igen? F1 vid uppstart kanske.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stargate3000:

Men det visade sig efter ett tag att det bara fungerar ibland. Hemskt irriterande att Windows ändå inte är konsekvent.
Nej, det blir till att återställa.
Men hur sjutton var det man bootade från en CD nu igen? F1 vid uppstart kanske.

Win 11 finns och ryms inte på cd så det är nog inget problem.
Man brukar installera från ett usbminne och hur du når bootmenyn står i manualen men troligen nån f knapp om iden inte redan har usb före intern lagring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Win 11 finns och ryms inte på cd så det är nog inget problem.
Man brukar installera från ett usbminne och hur du når bootmenyn står i manualen men troligen nån f knapp om iden inte redan har usb före intern lagring.

Jag tänkte installera om med min Win10 dvd, men valde Återställning i windows. Borde ju också ge mig Windows 10 tillbaka. Men till min förvåning fick jag då en ny Windows 11.
Och, peppar peppar, hittills har strömsparläget fungerat perfekt.
Dessutom fungerar det nu att lägga genvägar till webbplatser i taskbaren.
Verkar ha fått en bättre windows 11 nu än med uppgraderingen för nån vecka sedan.
Visst, mycket jobb med ominstallation av program. Men det var det värt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stargate3000:

Jag tänkte installera om med min Win10 dvd, men valde Återställning i windows. Borde ju också ge mig Windows 10 tillbaka. Men till min förvåning fick jag då en ny Windows 11.
Verkar ha fått en bättre windows 11 nu än med uppgraderingen för nån vecka sedan.

En uppgradering försöker ta med sig inställningar och så mycket det går från den gamla installationen och sånt ger ibland problem.
Att återställa ger en mer neutral version och att installera om från installationsmedia till en tom lagringsenhet ger den renaste versionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Det var alltså detta jag menade att jag har fått göra och du borde ha gjort från början.

Skrivet av shugge:

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Enda smolket i bägaren är att mitt gamla spel BFME kraschar

Permalänk

Apropå strömsparläge så hade jag en shortcut i Windows 10:
C:\Windows\System32\rundll32.exe powrprof.dll, SetSuspendState 0, 1, 0

men nu i Windows 11 blir det en avstängning av datorn istället.