Flytta till Linux, Mesta dels för Gaming

Permalänk

Flytta till Linux, Mesta dels för Gaming

Hejsan

Har testat lite under senaste 2-3 åren med Linux för att se hur gaming scenen fått framfart och med Steamdeck mer eller mindre pushat Linux gaming ännu mera och ju mer Windows bara verkar bli sämre o sämre med telematri bloat så har man varit i tankarna och snart kanske göra en flytt,

mesta dels vad jag gör med datorn är gaming men med den stora skalan av distros som finns och där vissa är "gaming" anpassade men förstår också att man kan få vilken distro som helst att bli "gaming" bara man orkar lägga ner tiden o tinkra men om ni skulle rekomendera vilken distro vore den bättre och komma in i för att inte behöva tinkra allt för mycket är dock inte helt ute att inte lära mig.

De man hört mycket om är Pop!_OS, Garuda, CachyOS, EndeavourOS, Nobara

Kan tillägas spelar mesta dels idag,
WoW Classic (Battle.net)
Diablo 4 (Battle.net)
PUBG (Steam)
Battlefield 2024 (Steam)
Path of Exile (Steam)
GTA 5 (Steam)

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Jag använder Garuda Linux med Steam och Heroic Games (för spel köpta på GOG, Epic Store, Prime Gaming) De spel jag hittills har installerat är:
Från GOG: Baldurs Gate 3, Divinity Original sin och Fallout 4. I Steam bara Starfield än så länge.
Åtminstone dessa spel var bara och installera och köra, precis lika enkelt som i Windows. Steam och Heroic Games tar hand om all konfiguration av Wine o.dyl. Enda man behöver göra i Steam är att aktivera Proton så att Windowsspel kan köras i Linux. Jag var lite orolig, dvs hade fördom, att man inte skulle få bästa grafiken i Linux, men kör lätt nämnda spel i ultra-inställningarna och 4K och bra FPS.
Garuda är Arch-baserat men låt inte det skrämma dig (om det nu gör det ) Man behöver inte hålla på med terminalen om man inte vill.

Har på min lista att prova Nobara, Har precis installerat RegataOS som är Opensuse-baserad som också är specialanpassad för spelande av Windowsspel i Linux.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med online spel och anti cheats program?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Av de du listar kan jag säga att Diablo, GTA och PoE kommer att funka.

Battlefield kommer inte att funka p.g.a anticheat.

Övriga vet jag inte men kolla protondb.

Battlenet funkar utmärkt att installera via Lutris och steam kan installeras som vilket program som helst.

Att välja en dist är som att välja kläder, prova olika tills du hittar nåt som passar och du är nöjd med.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tre råd om Linuxdistar:

1. Välj något populärt i första hand. Ju mer populärt något är, desto enklare brukar det bli att få hjälp med det, och även så är det mer chans att något du vill installera är paketerat så det går att köra på din dist.

2. Väljer du ändå något lite mer obskyrt är det bra att veta vad disten är baserad på. Ofta är mindre distributioner baserade på större, t.ex. Pop! OS som är baserat på Ubuntu. Och även bra att veta vad de ändrat i stora drag, t.ex. att Pop OS gjort en del anpassningar av GUI:t. Hittar du ingen lösning när du googlar på ett problem så kan du ibland hitta lösningar för andra distar som du kan applicera.

3. Prova bara! Installera en dist och se hur den känns. Gillar du den inte, eller strular det mer än du orkar med, prova en annan. Hela charmen med Linux är frihet, bland annat valfrihet att själv välja vilken dist man kör. Se bara till att du har backup på dina filer (alltid en bra idé oavsett) så att du inte råkar installera sönder dem när du byter dist. Generellt rekommenderar jag att ha filerna backade antingen i en molntjänst eller NAS du litar på, eller på en löstagbar disk som du inte har kopplad till datorn när du installerar, just för att undvika att installationen av misstag formaterar din disk.

Utöver det är det väl en fråga om du prioriterar något som har de allra senaste innovationerna eller om du hellre vill ha något stabilt och beprövat som inte kommer ändras mycket över tid. Pop OS t.ex. är baserat på Ubuntu 22.04 LTS, vilket är 2 år gammalt i det här laget. Jag vet inte riktigt vad de lagt på ovanpå dock. (Det behöver inte vara negativt.)

Själv kör jag Ubuntu 24.04 LTS just nu, just eftersom jag är ute efter något mainstream som funkar med typ allt, prioriterar det framför flashiga funktioner.

När det gäller dina specifika spel: Steam är ju bara att installera och köra på de flesta distar, och att köra Steam-spel på Linux är i många fall inte svårare än att installera och köra bara. Vissa spel som inte är "taggade" i Steam att de funkar på Linux kan ändå köras på Linux om man högerklickar på spelet och tvingar Steam att använda ett visst kompatibilitetslager. Det mesta på Steam funkar på det här sättet, även om det finns undantag. Bland annat så fungerar inte PUBG på Linux, eftersom anti-cheat-systemet inte funkar under Proton.

För det som inte är på Steam så kan det vara en bra idé att installera Lutris. Lutris är en plattform som har som målsättning att göra det enkelt att köra spel med några enstaka klick bara. Det kan vara det enklaste sättet att köra Battle.Net-spel t.ex. Har inte testat faktiskt.

Kan också tipsa om https://www.protondb.com/ för att se hur väl ett spel du tänkt köra funkar på Linux.

Permalänk
Medlem

Du kan kolla om dina spel på steam fungerar i linux:
https://www.protondb.com/

Om spelet är grönt finns det en linuxversion och det kommer att fungera utan problem.
Annars installeras windowsversionen i linux:
- är det platinum eller guld kommer det att fungera utan problem.
- är det silver brukar man få igång det med lite krångel.
- är det brons kommer man antagligen inte få igång det.
- är det rött kan du glömma att köra det i linux, ofta p.g.a. anti-cheat som inte är kompatibelt med linux.

När det gäller distro för nybörjare är det viktigare att titta på skrivbordsmiljö: vill du använda GNOME, KDE Plasma, Cinnamon, Mate, Budgie, XFCE, LXQt?
Som nybörjare bör du satsa på någon av de stora: GNOME, KDE Plasma, Cinnamon, XFCE.
Välj sedan en distro med den skrivbordsmiljön (när man lärt sig linux är det en barnlek att installera vilken skrivborsdmiljö som helst i vilken distro som helst).
Nybörjartips för de som använder GNOME: två GNOME-extensions: "Arc Menu" och "dash to panel" får GNOME att se ut som windows med startmeny.

När det gäller distros finns det 4 stora familjer:
- Debian/Ubuntu
- Fedora
- Arch
- OpenSUSE
Som nybörjare bär du välja Debian/Ubuntu, för det finns mer hjälp där än bland alla övriga distros tillsammans.
Andrahandsvalet är Fedora som kommer med en ny version en gång i halvåret så su alltid har den senaste programvaran.
Tredjehandsvalet är Arch Linux som är en rolling release, d.v.s. du får alla program ett par dagar efter de släpps. Det kan leda till buggar. Jag säger inte att Arch är buggigt, jag säger bara att chansen att drabbas av buggar är större där än någon annanstans - och när man väl råkar ut för en bug kan det vara svårt för en nybörjare att lösa problemet. Är man erfaren är Arch ofta det bästa alternativet för spel då man får nya drivers upp till ett halvår före andra distros.
SUSE är minst, vilket också betyder att du kommer att få minst hjälp. Det är inget fel på SUSE, det är bara det att ingen använder det.

- Distros som bygger på Ubuntu:
-- Ubuntu själv (GNOME), Kubuntu (KDE Plasma), Xubuntu (XFCE), Lubuntu (LXQt), Ubuntu MATE, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Unity.
-- Linux Mint (de som gör Cinnamon, men det finns även MATE och XFCE). Nybörjarvänlig och bra för windowsanvändare osm känner igen sig.
-- Zorin (GNOME/XFCE) Nybörjarvänlig, enkelt att ändra utseende. Man börjar med Windowsutseende och kan sedan prova andra utseenden.
-- Pop!_OS (GNOME, men senare i höst kommer de släppa en ny version med deras egen skrivbordsmiljö: COSMIC). Pop är känd för att ha en egen Nvidiaversion för de som har problem att få linux att fungera med Nvidia - men idag har alla distros bra Nvidia-stöd så det är inte lika viktigt längre. Pop ser mer ut som Ubuntu/GNOME, vilket kan vara svårt för nybörjare.
Ubuntu (och distros med Ubuntu i namnet) kommer med nya versioner en gång i halvåret.
Dessa fungerar i 9 månader, d.v.s. du har 3 månader på dig att uppgradera efter att det kommit en ny version efter ett halvår.
Det finns även en Long Time Support (LTS) som kommer vart annat år, senaste, Ubuntu 24.04, släpptes för två månader sedan och övriga distros (Mint/Zorin/Pop) bygger på LTS och kommer i nya versioner vart annat år.

- Distros som bygger på Fedora
-- Fedora (som kommer i olika "Spins" som är olika skrivbordsmiljöer, i princip alla miljöer finns som spins)
-- Ultramarine (Budgie, GNOME, XFCE, KDE Plasma) detta är en användarvänligare version av Fedora.
-- Nobara (KDE Plasma, GNOME) detta är en gamingdistro där det är väldigt lätt att installera grafikkort.
Fedora kommer i nya versioner en gång i halvåret, de gäller dock i 13 månader så man behöver inte stressa att uppgradera.
Det finns dock ingen LTS så man måste uppgradera en gång i halvåret.
Fedora har betydligt nyare paket än Ubuntu, det betyder att om man uppdaterar Ubuntu en gång i veckan bär man uppdatera Fedora ett par gånger i veckan.

- Distros som bygger på Arch Linux
-- Arch Linux (kräver terminalvana, så inget för nybörjare. Tips: när man känner bekväm med att arbeta i terminalen och tycker att det är lätt att formattera ett USB-minne i terminalen är man redo för Arch). Ang. skrivbordsmiljöer: du kan installera vad du vill i Arch.
-- Manjaro, en användarvänligare version. De har sina egna förråd som ligger någon vecka efter Arch, för att hinna fixa buggar - det låter bra, men det betyder att det inte är 100 % kompatibelt me Arch, vilket kan leda till problem om man använder Arch AUR.
-- EndeavourOS "Nybörjarvänlig" Arch-distro.
-- Garuda Gaminginriktad archdistro med "spaceigt" utseende.
-- CachyOS Ny distro som jag inte känner till så mycket, förutom att gamers tycker om den.
Arch Linux kommer med uppdateringar hela tiden. Om man uppdaterar Ubuntu en gång i veckan bör man uppdatera Arch varje dag. Det är inget fel att uppgradera Arch en gång i veckan, men det blir väldigt många uppdateringar per gång.

- Distros som bygger på SUSE:
-- OpenSUSE Tumbleweed : en rolling release, precis som Arch, fördelen är att de väntar någon månad med att släppa nya program, så betydligt färre buggar än Arch.
-- OpenSUSE Leap : en distro som kommer i ny version en gång om året
-- GeckoLinux : användarvänlig version av OpenSUSE (samma person gör även SpiralLinux som är en användarvänlig version av Debian).
-- Regata : gaming-version av OpenSUSE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nothingtoxic:

Hejsan

Har testat lite under senaste 2-3 åren med Linux för att se hur gaming scenen fått framfart och med Steamdeck mer eller mindre pushat Linux gaming ännu mera och ju mer Windows bara verkar bli sämre o sämre med telematri bloat så har man varit i tankarna och snart kanske göra en flytt,

mesta dels vad jag gör med datorn är gaming men med den stora skalan av distros som finns och där vissa är "gaming" anpassade men förstår också att man kan få vilken distro som helst att bli "gaming" bara man orkar lägga ner tiden o tinkra men om ni skulle rekomendera vilken distro vore den bättre och komma in i för att inte behöva tinkra allt för mycket är dock inte helt ute att inte lära mig.

WoW Classic (Battle.net)
Diablo 4 (Battle.net)
PUBG (Steam)
Battlefield 2024 (Steam)
Path of Exile (Steam)
GTA 5 (Steam)

Jag hade nog rekommenderat en dualboot istället för att helt migrera till linux om målet är att spela. Det kan behövas justeringar, något går sönder vid en uppdatering, anticheat som inte vill lira på linux osv. Ha en liten partition på datorn med Windows, och lira där. När du är klar så startar du om och kör linux.

Permalänk
Medlem

Nobara eller Garuda är väl lämpliga val om det är spelfokus.

Jag har dualbootat Nobara något år och periodvis hållt mig helt i det.
WoW Classic kan jag intyga funkar iaf

Som många sagt, det största problemet är spel med anticheat.
Sen finns andra problem som kan inte är så viktiga för alla, men kan vara bra att reflektera över eller testa innan man slänger ut windows
Jag har t ex rätt mycket RGB-saker, att styra dem i Linux är hopplöst.
Streamdeck fungerar, men det är inte alls lika plug and play som i windows.
Byta bakgrund i videosamtal (inkl discord) är också en rätt simpel sak som är krånglig / fungerar mycket sämre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av anthra:

Du kan kolla om dina spel på steam fungerar i linux:
https://www.protondb.com/

Om spelet är grönt finns det en linuxversion och det kommer att fungera utan problem.
Annars installeras windowsversionen i linux:
- är det platinum eller guld kommer det att fungera utan problem.
- är det silver brukar man få igång det med lite krångel.
- är det brons kommer man antagligen inte få igång det.
- är det rött kan du glömma att köra det i linux, ofta p.g.a. anti-cheat som inte är kompatibelt med linux.

När det gäller distro för nybörjare är det viktigare att titta på skrivbordsmiljö: vill du använda GNOME, KDE Plasma, Cinnamon, Mate, Budgie, XFCE, LXQt?
Som nybörjare bör du satsa på någon av de stora: GNOME, KDE Plasma, Cinnamon, XFCE.
Välj sedan en distro med den skrivbordsmiljön (när man lärt sig linux är det en barnlek att installera vilken skrivborsdmiljö som helst i vilken distro som helst).
Nybörjartips för de som använder GNOME: två GNOME-extensions: "Arc Menu" och "dash to panel" får GNOME att se ut som windows med startmeny.

När det gäller distros finns det 4 stora familjer:
- Debian/Ubuntu
- Fedora
- Arch
- OpenSUSE
Som nybörjare bär du välja Debian/Ubuntu, för det finns mer hjälp där än bland alla övriga distros tillsammans.
Andrahandsvalet är Fedora som kommer med en ny version en gång i halvåret så su alltid har den senaste programvaran.
Tredjehandsvalet är Arch Linux som är en rolling release, d.v.s. du får alla program ett par dagar efter de släpps. Det kan leda till buggar. Jag säger inte att Arch är buggigt, jag säger bara att chansen att drabbas av buggar är större där än någon annanstans - och när man väl råkar ut för en bug kan det vara svårt för en nybörjare att lösa problemet. Är man erfaren är Arch ofta det bästa alternativet för spel då man får nya drivers upp till ett halvår före andra distros.
SUSE är minst, vilket också betyder att du kommer att få minst hjälp. Det är inget fel på SUSE, det är bara det att ingen använder det.

- Distros som bygger på Ubuntu:
-- Ubuntu själv (GNOME), Kubuntu (KDE Plasma), Xubuntu (XFCE), Lubuntu (LXQt), Ubuntu MATE, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Unity.
-- Linux Mint (de som gör Cinnamon, men det finns även MATE och XFCE). Nybörjarvänlig och bra för windowsanvändare osm känner igen sig.
-- Zorin (GNOME/XFCE) Nybörjarvänlig, enkelt att ändra utseende. Man börjar med Windowsutseende och kan sedan prova andra utseenden.
-- Pop!_OS (GNOME, men senare i höst kommer de släppa en ny version med deras egen skrivbordsmiljö: COSMIC). Pop är känd för att ha en egen Nvidiaversion för de som har problem att få linux att fungera med Nvidia - men idag har alla distros bra Nvidia-stöd så det är inte lika viktigt längre. Pop ser mer ut som Ubuntu/GNOME, vilket kan vara svårt för nybörjare.
Ubuntu (och distros med Ubuntu i namnet) kommer med nya versioner en gång i halvåret.
Dessa fungerar i 9 månader, d.v.s. du har 3 månader på dig att uppgradera efter att det kommit en ny version efter ett halvår.
Det finns även en Long Time Support (LTS) som kommer vart annat år, senaste, Ubuntu 24.04, släpptes för två månader sedan och övriga distros (Mint/Zorin/Pop) bygger på LTS och kommer i nya versioner vart annat år.

- Distros som bygger på Fedora
-- Fedora (som kommer i olika "Spins" som är olika skrivbordsmiljöer, i princip alla miljöer finns som spins)
-- Ultramarine (Budgie, GNOME, XFCE, KDE Plasma) detta är en användarvänligare version av Fedora.
-- Nobara (KDE Plasma, GNOME) detta är en gamingdistro där det är väldigt lätt att installera grafikkort.
Fedora kommer i nya versioner en gång i halvåret, de gäller dock i 13 månader så man behöver inte stressa att uppgradera.
Det finns dock ingen LTS så man måste uppgradera en gång i halvåret.
Fedora har betydligt nyare paket än Ubuntu, det betyder att om man uppdaterar Ubuntu en gång i veckan bär man uppdatera Fedora ett par gånger i veckan.

- Distros som bygger på Arch Linux
-- Arch Linux (kräver terminalvana, så inget för nybörjare. Tips: när man känner bekväm med att arbeta i terminalen och tycker att det är lätt att formattera ett USB-minne i terminalen är man redo för Arch). Ang. skrivbordsmiljöer: du kan installera vad du vill i Arch.
-- Manjaro, en användarvänligare version. De har sina egna förråd som ligger någon vecka efter Arch, för att hinna fixa buggar - det låter bra, men det betyder att det inte är 100 % kompatibelt me Arch, vilket kan leda till problem om man använder Arch AUR.
-- EndeavourOS "Nybörjarvänlig" Arch-distro.
-- Garuda Gaminginriktad archdistro med "spaceigt" utseende.
-- CachyOS Ny distro som jag inte känner till så mycket, förutom att gamers tycker om den.
Arch Linux kommer med uppdateringar hela tiden. Om man uppdaterar Ubuntu en gång i veckan bör man uppdatera Arch varje dag. Det är inget fel att uppgradera Arch en gång i veckan, men det blir väldigt många uppdateringar per gång.

- Distros som bygger på SUSE:
-- OpenSUSE Tumbleweed : en rolling release, precis som Arch, fördelen är att de väntar någon månad med att släppa nya program, så betydligt färre buggar än Arch.
-- OpenSUSE Leap : en distro som kommer i ny version en gång om året
-- GeckoLinux : användarvänlig version av OpenSUSE (samma person gör även SpiralLinux som är en användarvänlig version av Debian).
-- Regata : gaming-version av OpenSUSE

Tack för bra input med de olika delarna av Linux så går att tänka på

Skrivet av anon297462:

Jag hade nog rekommenderat en dualboot istället för att helt migrera till linux om målet är att spela. Det kan behövas justeringar, något går sönder vid en uppdatering, anticheat som inte vill lira på linux osv. Ha en liten partition på datorn med Windows, och lira där. När du är klar så startar du om och kör linux.

Var iofs en tanke också eller experimentera ifall man kan göra en VM som får full access för gpu osv, hade åtminstone funderat på en VM för windows för att uppdatera addons osv för WoW Classic eftersom CurseForge vad jag vet inte funkar i linux så blir lite tråkigt att manuelt uppdatera addons igen xD

Skrivet av Json_81:

Nobara eller Garuda är väl lämpliga val om det är spelfokus.

Jag har dualbootat Nobara något år och periodvis hållt mig helt i det.
WoW Classic kan jag intyga funkar iaf

Som många sagt, det största problemet är spel med anticheat.
Sen finns andra problem som kan inte är så viktiga för alla, men kan vara bra att reflektera över eller testa innan man slänger ut windows
Jag har t ex rätt mycket RGB-saker, att styra dem i Linux är hopplöst.
Streamdeck fungerar, men det är inte alls lika plug and play som i windows.
Byta bakgrund i videosamtal (inkl discord) är också en rätt simpel sak som är krånglig / fungerar mycket sämre.

har lite RBG i min nya burk som är där pga de följde med så inget direkt jag bryr mig så om har hört om något projekt som heter OpenRBG som kanske kan hjälpa så det är väll en små sak bara de flesta spel man spelar mest funkar och discord är väl det som är på tapeten

Visa signatur

[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

har lite RBG i min nya burk som är där pga de följde med så inget direkt jag bryr mig så om har hört om något projekt som heter OpenRBG som kanske kan hjälpa så det är väll en små sak bara de flesta spel man spelar mest funkar och discord är väl det som är på tapeten

OpenRGB är en god tanke och har man rätt hårdvara fungerar det säkert, men räkna inte med det.
Discord fungerar bra dock

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

Var iofs en tanke också eller experimentera ifall man kan göra en VM som får full access för gpu osv, hade åtminstone funderat på en VM för windows för att uppdatera addons osv för WoW Classic eftersom CurseForge vad jag vet inte funkar i linux så blir lite tråkigt att manuelt uppdatera addons igen xD

CurseForge har en Linux-version, den går att ladda ner från t.ex. deras vanliga nedladdningssida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

WowUp.io (https://github.com/WowUp/WowUp/releases) fungerar för Linux och är en alternativ applikation för att uppdatera addons istället för CurseForge/overwolf-skräpet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av perost:

CurseForge har en Linux-version, den går att ladda ner från t.ex. deras vanliga nedladdningssida.

aha de har en version nu ? hmm ok var bra o veta, för mig när jag tittade för iofs var ju ett bra tag sen så hade de inget bra efter de tog död på sin V1 api så man kunde köra CLI varianten CurseBreaker men takc för infon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

Skrivet av perost:

Jag vill slå ett slag för WowUp som fungerar alldeles utmärkt i både Windows och Linux. Kör man varianten med CurseForge-stöd så finns det inga nackdelar jämfört med CurseForge's egna app.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Skrivet av immutable:

Jag vill slå ett slag för WowUp som fungerar alldeles utmärkt i både Windows och Linux. Kör man varianten med CurseForge-stöd så finns det inga nackdelar jämfört med CurseForge's egna app.

körde WowUP länge men efter att de fick issues med att curse ändrade på sin API o eftersopm wowup är FOSS så ville de inte pröjsa för att liscensera V2 apin ? eller funkar det o komma åt curse addons nu igen ?

tittade in på wowup jaha de har en Curse version nu också spännade då skulle man kunna slippa andvända overshit(wolf) osv då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

körde WowUP länge men efter att de fick issues med att curse ändrade på sin API o eftersopm wowup är FOSS så ville de inte pröjsa för att liscensera V2 apin ? eller funkar det o komma åt curse addons nu igen ?

Det funkar nu igen!

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Kan intyga att PoE, Diablo 4 och WoW classic + curseforge addon manager fungerar (även flera andra addon managers). De andra har jag inte testat, endel anti-cheat har inte slagit på Linux stöd som andra har nämnt. Många anti-cheat mjukvaror har Linux stöd men är upp till utvecklarna att aktivera stödet, därför kan man ibland se att olika spel med samma anti-cheat stödjer/inte stödjer Linux.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

WowUp.io (https://github.com/WowUp/WowUp/releases) fungerar för Linux och är en alternativ applikation för att uppdatera addons istället för CurseForge/overwolf-skräpet

Nu använder jag inte CurseForge själv så jag kan inte säga med säkerhet, men det verkar som att kravet på Overwolf är borta sedan något år tillbaka och Overwolf-versionen verkar bara vara för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu använder jag inte CurseForge själv så jag kan inte säga med säkerhet, men det verkar som att kravet på Overwolf är borta sedan något år tillbaka och Overwolf-versionen verkar bara vara för Windows.

Nej, CurseForge är numera en Overwolf-applikation

Om du nu inte menar Linux-varianten? Kör bara Windows så det är den jag syftade på hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nej, CurseForge är numera en Overwolf-applikation

Om du nu inte menar Linux-varianten? Kör bara Windows så det är den jag syftade på hehe

Jag menade att man inte behöver installera Overwolf längre, som krävdes för något år sedan. För Windows kan man välja att ladda ner antingen via Overwolf eller standalone, för Linux/Mac finns bara standalone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag menade att man inte behöver installera Overwolf längre, som krävdes för något år sedan. För Windows kan man välja att ladda ner antingen via Overwolf eller standalone, för Linux/Mac finns bara standalone.

Hm okej. Kan inte minnas att jag laddat ner overwolf medvetet, och det står Overwolf när Curseforge startas (+ vissa inställningar öppnar overwolf, som automatisk start m.m.).

Men jag installerade det för något år sedan så det kan såklart vara ändrat som du säger

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

Hejsan

WoW Classic (Battle.net)
Diablo 4 (Battle.net)
PUBG (Steam)
Battlefield 2024 (Steam)
Path of Exile (Steam)
GTA 5 (Steam)

Kolla alla spel du tänkt spela på https://www.protondb.com/
Där kan du se hur bra spelen fungerar med Linux. De flesta youtubers verkar använda Pop-os, Garuda och Nobara.
Jag personligen föredrar Pop-os.
Men om du spelar mycket så är det nog det bästa alternativet ännu att hålla sig kvar på Windows.

Det är några anticheats som inte fungerar och troligen inte kommer att fungera nånsin. Minns inte vad de heter men det är 2-3 st bl a det som Fortnite använder sig av.

Visa signatur

.

Permalänk
Datavetare

"Mesta dels för Gaming"

Tycker det låter som en väldigt dålig anledning att gå från Windows till Linux...

En en själv en stor användare av Linux, körde det som primärt desktop OS från strax efter millenieskiftet fram till 2020. Inte för att jag inte gillar Windows, utan för att det jag primärt använde datorn till under den tiden på hemma och på jobbet fungerade helt enkelt betydligt bättre under Linux.

Att det idag fungerar helt OK att att spela på Linux tycker jag man ska ta det för vad det är. Spel på Linux har så här långt misslyckats totalt. En av Linux styrkor är som OS till "soft-realtime" applikationer, vilket man absolut kan placera spel inom. Men för att man ska få de fördelarna behöver det vara spel skrivna för "native Linux" (finns ett par sådana, men det är vädigt ovanligt).

Vad vi har idag är möjlighet att köra Windows-versionen av hyfsat många spel under Linux. Det fungerar mer eller mindre väl, men kan mycket väl vara "good enough" om man redan är en Linux-användare av andra orsaker där Linux är det bästa valet.

Att köra Linux primärt för att spela Windows-spel känns rätt mycket att sätta vagnen framför hästen. Det kan vara värt det om man verkligen inte kan köra Windows. Men känns inte som något vettigt förstahandsval...

Det skrivet: håller annars med mycket av det som redan skrivits i tråden. Vill du ändå testa Linux, som nybörjare bör man välja någon av de mest populära distributionerna. Har du Nvidia GPU ska man utöver det se till att hålla sig till de distributioner och versioner som explicit stöds (för t.e.x Ubuntu, bara LTS versioner där senaste är 24.04 och den innan är 22.04), då fungerar det riktigt bra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Kolla alla spel du tänkt spela på https://www.protondb.com/
Där kan du se hur bra spelen fungerar med Linux. De flesta youtubers verkar använda Pop-os, Garuda och Nobara.
Jag personligen föredrar Pop-os.
Men om du spelar mycket så är det nog det bästa alternativet ännu att hålla sig kvar på Windows.

Det är några anticheats som inte fungerar och troligen inte kommer att fungera nånsin. Minns inte vad de heter men det är 2-3 st bl a det som Fortnite använder sig av.

som jag sett i de spel jag lirar "mest" av idag så verkar ju bara BF2042 som inte verkar komma att få igång just nu men resten som liras verkar funka

Skrivet av Yoshman:

"Mesta dels för Gaming"

Tycker det låter som en väldigt dålig anledning att gå från Windows till Linux...

En en själv en stor användare av Linux, körde det som primärt desktop OS från strax efter millenieskiftet fram till 2020. Inte för att jag inte gillar Windows, utan för att det jag primärt använde datorn till under den tiden på hemma och på jobbet fungerade helt enkelt betydligt bättre under Linux.

Att det idag fungerar helt OK att att spela på Linux tycker jag man ska ta det för vad det är. Spel på Linux har så här långt misslyckats totalt. En av Linux styrkor är som OS till "soft-realtime" applikationer, vilket man absolut kan placera spel inom. Men för att man ska få de fördelarna behöver det vara spel skrivna för "native Linux" (finns ett par sådana, men det är vädigt ovanligt).

Vad vi har idag är möjlighet att köra Windows-versionen av hyfsat många spel under Linux. Det fungerar mer eller mindre väl, men kan mycket väl vara "good enough" om man redan är en Linux-användare av andra orsaker där Linux är det bästa valet.

Att köra Linux primärt för att spela Windows-spel känns rätt mycket att sätta vagnen framför hästen. Det kan vara värt det om man verkligen inte kan köra Windows. Men känns inte som något vettigt förstahandsval...

Det skrivet: håller annars med mycket av det som redan skrivits i tråden. Vill du ändå testa Linux, som nybörjare bör man välja någon av de mest populära distributionerna. Har du Nvidia GPU ska man utöver det se till att hålla sig till de distributioner och versioner som explicit stöds (för t.e.x Ubuntu, bara LTS versioner där senaste är 24.04 och den innan är 22.04), då fungerar det riktigt bra.

Asså grundprincipen var väll mer att försöka sätta sig in i linux världen sammtidigt som att försöka komma ifrån MS grepp på ens saker som visst nu tog det tillbaka copilot uppdateringen men slänge istället på att onedrive ska synca allt verkar det som och alla dessa delboaters man behöver köra för att få bort skiten som ligger o stör är ju en annan sak som man ville komma ifrån, märkte även nu att med senaste 23H2 installationen så har det nu också tagit bort Skfit F10 oobe/bypassNRO och även att loggain som no@thanks.com så kan man inte lägre bypassa till att få local account om man inte gör sing gen iso med NTlite inprincip som tar bort det redan från installations stadiet

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

"Mesta dels för Gaming"

Det finns ingen marknad för Linuxspel om ingen spelar på Linux, så om det går att spela Windowsspel på Linux så kan det öka marknadsandelen av Linuxanvändare som spelar spel, som över tid kan leda till flera spel som är native på Linux.

Sedan finns det gott om anledningar att tycka dåligt om Windows, att man är beredd att leva med ett OS som är "good enough" för spel, för att slippa Windows andra nackdelar.

Oavsett, även med kompatibilitetslager imellan så har det empiriskt visats att prestanda i spel mellan Linux och Windows är jämförbart, i vissa fall har Linux till och med en fördel. Så det är nog inte primärt prestanda som gör att Windows är bättre, utan snarare kompatibilitet. Och ja, då är vi tillbaka där inlägget började

Permalänk
Medlem

Att spela spel på Linux fungerar finfint för de spel som har stöd för det. Men så många spel kräver någon typ av workaround som lämnar något att önska. En lösning som jag trivs väldigt väl med är att köra Windows i en virtuell maskin och dedikera ett grafikkort. Då kan du även köra ett program som heter looking-glass som möjliggör att använda ditt Windows VM i nära native prestanda med väldigt bekväm funktionalitet. Det kräver generellt sett lite pill att få igång men det finns lite olika guider, och det är på intet sätt omöjligt eller kräver särskilda förkunskaper, https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF är en guide.

Själv gjorde jag bytet till Linux för ett gäng år sedan och stormtrivs, och kan snurra igång ett Windows VM för att spela, men sen göra allt annat i vanliga Linux miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihada:

Att spela spel på Linux fungerar finfint för de spel som har stöd för det. Men så många spel kräver någon typ av workaround som lämnar något att önska. En lösning som jag trivs väldigt väl med är att köra Windows i en virtuell maskin och dedikera ett grafikkort. Då kan du även köra ett program som heter looking-glass som möjliggör att använda ditt Windows VM i nära native prestanda med väldigt bekväm funktionalitet. Det kräver generellt sett lite pill att få igång men det finns lite olika guider, och det är på intet sätt omöjligt eller kräver särskilda förkunskaper, https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF är en guide.

Själv gjorde jag bytet till Linux för ett gäng år sedan och stormtrivs, och kan snurra igång ett Windows VM för att spela, men sen göra allt annat i vanliga Linux miljön.

jaså kan man spela aaa spel genom VM?
tycker alltid det känns så laggit bara att köra något för att testa.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

jaså kan man spela aaa spel genom VM?
tycker alltid det känns så laggit bara att köra något för att testa.

Absolut. Det centrala är att köra på hårdvara, helst ett dedikerat grafikkort. Vissa kör i ett vm med dedikerat grafikkort som de byter mellan sin host och sitt vm dynamiskt. Då räcker det med ett gpu.

Vissa spel med överdriven anticheat blockerar att spel i vms. Samtliga spel utom lol jag testat fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Mesta dels för Gaming"

Jag tror TS precis som jag för tre år sedan är så trött på windows dumheter så att även om det inte är optimalt att spela genom wine/proton så är det värt det för att få ett OS som inte hela tiden är bångstyrigt och motarbetar dig.

Har suttit med pop os sedan jag klev in i ljuset, men skulle nog välja nobara KDE om jag började på nytt idag.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Satsa på engelskspråkigt system. Mycket lättare att felsöka och du kan få hjälp av många, många fler på exempelvis Reddit.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.