Flytta till Linux, Mesta dels för Gaming

Permalänk
Medlem

Som nån skrev köra linux för spel är dåligt. Håller inte med. Så länge det inte är online spel med anticheat eller nåt annat som strular kring det. Byggde min vardagsrums pc med spel i fokus körandes linux förra året. Fungerade skit bra. De spel jag spelade hade inga problem och performance var ju riktigt bra. (Spelen jag körde på Steam decken körde jag på min pc).

Jag har provat från tid till annan de senaste 25 åren att ersätta min windows med linux (blev linux efter att OS/2 dog). Men spel fungerade aldrig helt 100. Men nu med steam deck succen så var jag sugen förra året att bygga 100% linux. Fungerade ypperligt!
Gjorde lite research innan så jag inte hoppade in i nått mb som inte hade nätverksstöd, ljud och såvidare...

MEN, det är ju inte bara plug n play. Det innebär en del tinkering ibland att få det att fungera.

Jag beslöt mig under hösten att gå tillbaka till Windows på maskinen, mest för att det var en maskin som endast skulle styras med handkontroll. Linux kräver att det finns t-bord och mus tillgängligt (inte för att starta spel och stänga av - utan det kräver lite konfigurationförändringar som gör att tbord och mus behövs från tid till annan - typ få igång Diablo IV innan det fanns på Steam).

Hade datorn stått vid skrivbordet så hade den behållt Linux.

Men,
Saker som inte fungerade var OpenRGB. Trodde jag köpt prylar enligt spec. Men det var ett flytande mål det där. Så jag lade ner det.
Raytracing, men jag tror dom löst det nu?
HDR? Känns som ett evighetsprojekt.

Fast,
nu är det semester igen.
Jag kommer bli uttråkad.
Så jag kommer säkert prova linux i år igen som gaming os på min vardagsrums pc.

Linux mint är det jag valt, mest för att det är relativt enkelt att hoppa mellan windows och linux i form av gränssnitt (kör Linux Mint på min Surface Laptop just nu). Jag stannar vid den distron, känns lite som mode, idag är det bra, imorrn nått annat. Så jag väntar in att pendeln svänger och sitter still i båten. (Om nu inte nått händer som gör att man måste hoppa).

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Satsa på engelskspråkigt system. Mycket lättare att felsöka och du kan få hjälp av många, många fler på exempelvis Reddit.

har nog inte hatt windows på någont annat språk en just Engelska sen åtminstone 10år tillbaka av just denna anledning för om det händer något jag inte löser själv så är det klart lättare o hitta guider o hjälp på engeleska samma sak de gånger man testat att dual boota linux tidigare

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Dessa två inlägg är riktigt bra beskrivningar vad man ska tänka på för att gå över till Linux. Skulle få en egen artikelguide eller att ni slår ihop dessa två till en egen tråd. Tack för bra råd!

Skrivet av pv2b:

Jag har tre råd om Linuxdistar:

1. Välj något populärt i första hand. Ju mer populärt något är, desto enklare brukar det bli att få hjälp med det, och även så är det mer chans att något du vill installera är paketerat så det går att köra på din dist.

2. Väljer du ändå något lite mer obskyrt är det bra att veta vad disten är baserad på. Ofta är mindre distributioner baserade på större, t.ex. Pop! OS som är baserat på Ubuntu. Och även bra att veta vad de ändrat i stora drag, t.ex. att Pop OS gjort en del anpassningar av GUI:t. Hittar du ingen lösning när du googlar på ett problem så kan du ibland hitta lösningar för andra distar som du kan applicera.

3. Prova bara! Installera en dist och se hur den känns. Gillar du den inte, eller strular det mer än du orkar med, prova en annan. Hela charmen med Linux är frihet, bland annat valfrihet att själv välja vilken dist man kör. Se bara till att du har backup på dina filer (alltid en bra idé oavsett) så att du inte råkar installera sönder dem när du byter dist. Generellt rekommenderar jag att ha filerna backade antingen i en molntjänst eller NAS du litar på, eller på en löstagbar disk som du inte har kopplad till datorn när du installerar, just för att undvika att installationen av misstag formaterar din disk.

Utöver det är det väl en fråga om du prioriterar något som har de allra senaste innovationerna eller om du hellre vill ha något stabilt och beprövat som inte kommer ändras mycket över tid. Pop OS t.ex. är baserat på Ubuntu 22.04 LTS, vilket är 2 år gammalt i det här laget. Jag vet inte riktigt vad de lagt på ovanpå dock. (Det behöver inte vara negativt.)

Själv kör jag Ubuntu 24.04 LTS just nu, just eftersom jag är ute efter något mainstream som funkar med typ allt, prioriterar det framför flashiga funktioner.

När det gäller dina specifika spel: Steam är ju bara att installera och köra på de flesta distar, och att köra Steam-spel på Linux är i många fall inte svårare än att installera och köra bara. Vissa spel som inte är "taggade" i Steam att de funkar på Linux kan ändå köras på Linux om man högerklickar på spelet och tvingar Steam att använda ett visst kompatibilitetslager. Det mesta på Steam funkar på det här sättet, även om det finns undantag. Bland annat så fungerar inte PUBG på Linux, eftersom anti-cheat-systemet inte funkar under Proton.

För det som inte är på Steam så kan det vara en bra idé att installera Lutris. Lutris är en plattform som har som målsättning att göra det enkelt att köra spel med några enstaka klick bara. Det kan vara det enklaste sättet att köra Battle.Net-spel t.ex. Har inte testat faktiskt.

Kan också tipsa om https://www.protondb.com/ för att se hur väl ett spel du tänkt köra funkar på Linux.

Skrivet av anthra:

Du kan kolla om dina spel på steam fungerar i linux:
https://www.protondb.com/

Om spelet är grönt finns det en linuxversion och det kommer att fungera utan problem.
Annars installeras windowsversionen i linux:
- är det platinum eller guld kommer det att fungera utan problem.
- är det silver brukar man få igång det med lite krångel.
- är det brons kommer man antagligen inte få igång det.
- är det rött kan du glömma att köra det i linux, ofta p.g.a. anti-cheat som inte är kompatibelt med linux.

När det gäller distro för nybörjare är det viktigare att titta på skrivbordsmiljö: vill du använda GNOME, KDE Plasma, Cinnamon, Mate, Budgie, XFCE, LXQt?
Som nybörjare bör du satsa på någon av de stora: GNOME, KDE Plasma, Cinnamon, XFCE.
Välj sedan en distro med den skrivbordsmiljön (när man lärt sig linux är det en barnlek att installera vilken skrivborsdmiljö som helst i vilken distro som helst).
Nybörjartips för de som använder GNOME: två GNOME-extensions: "Arc Menu" och "dash to panel" får GNOME att se ut som windows med startmeny.

När det gäller distros finns det 4 stora familjer:
- Debian/Ubuntu
- Fedora
- Arch
- OpenSUSE
Som nybörjare bär du välja Debian/Ubuntu, för det finns mer hjälp där än bland alla övriga distros tillsammans.
Andrahandsvalet är Fedora som kommer med en ny version en gång i halvåret så su alltid har den senaste programvaran.
Tredjehandsvalet är Arch Linux som är en rolling release, d.v.s. du får alla program ett par dagar efter de släpps. Det kan leda till buggar. Jag säger inte att Arch är buggigt, jag säger bara att chansen att drabbas av buggar är större där än någon annanstans - och när man väl råkar ut för en bug kan det vara svårt för en nybörjare att lösa problemet. Är man erfaren är Arch ofta det bästa alternativet för spel då man får nya drivers upp till ett halvår före andra distros.
SUSE är minst, vilket också betyder att du kommer att få minst hjälp. Det är inget fel på SUSE, det är bara det att ingen använder det.

- Distros som bygger på Ubuntu:
-- Ubuntu själv (GNOME), Kubuntu (KDE Plasma), Xubuntu (XFCE), Lubuntu (LXQt), Ubuntu MATE, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Unity.
-- Linux Mint (de som gör Cinnamon, men det finns även MATE och XFCE). Nybörjarvänlig och bra för windowsanvändare osm känner igen sig.
-- Zorin (GNOME/XFCE) Nybörjarvänlig, enkelt att ändra utseende. Man börjar med Windowsutseende och kan sedan prova andra utseenden.
-- Pop!_OS (GNOME, men senare i höst kommer de släppa en ny version med deras egen skrivbordsmiljö: COSMIC). Pop är känd för att ha en egen Nvidiaversion för de som har problem att få linux att fungera med Nvidia - men idag har alla distros bra Nvidia-stöd så det är inte lika viktigt längre. Pop ser mer ut som Ubuntu/GNOME, vilket kan vara svårt för nybörjare.
Ubuntu (och distros med Ubuntu i namnet) kommer med nya versioner en gång i halvåret.
Dessa fungerar i 9 månader, d.v.s. du har 3 månader på dig att uppgradera efter att det kommit en ny version efter ett halvår.
Det finns även en Long Time Support (LTS) som kommer vart annat år, senaste, Ubuntu 24.04, släpptes för två månader sedan och övriga distros (Mint/Zorin/Pop) bygger på LTS och kommer i nya versioner vart annat år.

- Distros som bygger på Fedora
-- Fedora (som kommer i olika "Spins" som är olika skrivbordsmiljöer, i princip alla miljöer finns som spins)
-- Ultramarine (Budgie, GNOME, XFCE, KDE Plasma) detta är en användarvänligare version av Fedora.
-- Nobara (KDE Plasma, GNOME) detta är en gamingdistro där det är väldigt lätt att installera grafikkort.
Fedora kommer i nya versioner en gång i halvåret, de gäller dock i 13 månader så man behöver inte stressa att uppgradera.
Det finns dock ingen LTS så man måste uppgradera en gång i halvåret.
Fedora har betydligt nyare paket än Ubuntu, det betyder att om man uppdaterar Ubuntu en gång i veckan bär man uppdatera Fedora ett par gånger i veckan.

- Distros som bygger på Arch Linux
-- Arch Linux (kräver terminalvana, så inget för nybörjare. Tips: när man känner bekväm med att arbeta i terminalen och tycker att det är lätt att formattera ett USB-minne i terminalen är man redo för Arch). Ang. skrivbordsmiljöer: du kan installera vad du vill i Arch.
-- Manjaro, en användarvänligare version. De har sina egna förråd som ligger någon vecka efter Arch, för att hinna fixa buggar - det låter bra, men det betyder att det inte är 100 % kompatibelt me Arch, vilket kan leda till problem om man använder Arch AUR.
-- EndeavourOS "Nybörjarvänlig" Arch-distro.
-- Garuda Gaminginriktad archdistro med "spaceigt" utseende.
-- CachyOS Ny distro som jag inte känner till så mycket, förutom att gamers tycker om den.
Arch Linux kommer med uppdateringar hela tiden. Om man uppdaterar Ubuntu en gång i veckan bör man uppdatera Arch varje dag. Det är inget fel att uppgradera Arch en gång i veckan, men det blir väldigt många uppdateringar per gång.

- Distros som bygger på SUSE:
-- OpenSUSE Tumbleweed : en rolling release, precis som Arch, fördelen är att de väntar någon månad med att släppa nya program, så betydligt färre buggar än Arch.
-- OpenSUSE Leap : en distro som kommer i ny version en gång om året
-- GeckoLinux : användarvänlig version av OpenSUSE (samma person gör även SpiralLinux som är en användarvänlig version av Debian).
-- Regata : gaming-version av OpenSUSE

Jag har provat massa olika distros genom Virtualbox för att se vad som jag tycker om. Har även provat att installera Linux och köra som main, men det strulade rätt fort så jag är inte redo att byta än. För mig är det Dopus och att jag har Game pass mest, men även att Windows fungerar så bra som det gör. Tycker verkligen inte om MS utveckling sista åren men med Windows så fungerar alla tillbehör, spel och programmen man kör.
Och Yoshman har en poäng där. Om man spelar mest med datorn och vill kunna handla ett spel och bara spela fullt ut så är det Windows som det fungerar bäst i.

Men om man bara gör en backup (eller 2) innan och räknar med äventyret att få prova Linux och spel så är det ju bara att köra. Det går ju att köra in Windows igen. Dualboot är ett alternativ, men då kanske man blir bekväm och kör alla spel i Windows ändå utan att prova dom i Linux.
Lycka till nu och skriv gärna hur det går i tråden med övergången och de spel du provar.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Dessa två inlägg är riktigt bra beskrivningar vad man ska tänka på för att gå över till Linux. Skulle få en egen artikelguide eller att ni slår ihop dessa två till en egen tråd. Tack för bra råd!

Jag har provat massa olika distros genom Virtualbox för att se vad som jag tycker om. Har även provat att installera Linux och köra som main, men det strulade rätt fort så jag är inte redo att byta än. För mig är det Dopus och att jag har Game pass mest, men även att Windows fungerar så bra som det gör. Tycker verkligen inte om MS utveckling sista åren men med Windows så fungerar alla tillbehör, spel och programmen man kör.
Och Yoshman har en poäng där. Om man spelar mest med datorn och vill kunna handla ett spel och bara spela fullt ut så är det Windows som det fungerar bäst i.

Men om man bara gör en backup (eller 2) innan och räknar med äventyret att få prova Linux och spel så är det ju bara att köra. Det går ju att köra in Windows igen. Dualboot är ett alternativ, men då kanske man blir bekväm och kör alla spel i Windows ändå utan att prova dom i Linux.
Lycka till nu och skriv gärna hur det går i tråden med övergången och de spel du provar.

har ju en del disk space så skulle som sagt nog starta med Dual Boot till o börja med å sen gradvid gå över mer o mer o sen har man kanske kvar W11 endast när man lirar saker som man måste ha windows för

Visa signatur

[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]

Permalänk
Medlem

Utmärkta sammanfattningar. Gaming distros som Nobara och Garuda kan vara ett bra sätt att komma igång då de är enkelt att snabbt få fram ett fungerande system med de flesta tweaks men det kan vara svårare att få hjälp pga mindre user base.

Är det någon som spelar både på linux och Windows? Finns det någon bra sätt att använda samma installation för både Windows och linux? Har läst runt lite om att det går att ha steam librarin i en ntfs partition, sedan peka ut den för Steam under linux, vilket gör att den bara laddar ner allt extra som behövs för att det ska köra under linux. Dock finns det lite varningar om problem med permissions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Utmärkta sammanfattningar. Gaming distros som Nobara och Garuda kan vara ett bra sätt att komma igång då de är enkelt att snabbt få fram ett fungerande system med de flesta tweaks men det kan vara svårare att få hjälp pga mindre user base.

Nja, det stämmer delvis.
Rent generellt finns det mer support till Ubuntu/mint/Pop än alla andra distros tillsammans.
Men...
Just gaming-distros, som Garuda och Nobara, brukar ha utmärkt support just för att många nya linuxanvändare väljer dessa.

Skrivet av kusk0r:

Är det någon som spelar både på linux och Windows? Finns det någon bra sätt att använda samma installation för både Windows och linux? Har läst runt lite om att det går att ha steam librarin i en ntfs partition, sedan peka ut den för Steam under linux, vilket gör att den bara laddar ner allt extra som behövs för att det ska köra under linux. Dock finns det lite varningar om problem med permissions.

Jag skulle inte rekommendera delad disk.
Windows kan ju bara läsa ntfs-partitioner och linux stöd för ntfs är minst sagt skakigt.
I teorin skulle man kunna använda exFAT som båda har utmärkt stöd för, men det är inget jag skulle vilja använda på en hårddisk.

Dessutom vet jag inte om ett spel installerat i windows och samma spel installerat i Steam/Proton/Wine blir identiska?
(det är liksom ett krav om både windows och linux ska komma åt samma disk)
En intressant fråga som någon annan får svara på.

Permalänk
Medlem

Jag började med flytten till Linux ett par veckor sedan, och det har inte varit enkelt. Jag fick ominstallera Linux Mint 3 ggr för det var alltid något som gick åt fanders och det var bara dålig spelprestanda så jag bestämde mig en annan distro som andra rekommenderade - Fedora. Jag började först med KDE för jag gillade inte hur "dolt" Gnome gör det även jag gillar enkelheten, men det gav mig problem med Discord pga Wayland - installerade om till Fedora Gnome i slutändan because what else can go wrong? Överraskande lite, fortfarande småproblem här och där efteråt pga okunskap men en hel del av det har varit relativt enkelt att lösa. Där är någon bugg med Radeon med nuvarande kernel (6.9.6) som begränsar effekten av grafikkortet jag har till 183W, så det krävdes lite överkurs med att ändra i parametern för grub.

Efter det så var det en hel lekande med Bottles och gaming launchers, avsaknad minimering av fönster (fick installera gnome tillägg -.-), automounta mina diskar och liknande. Det jag främst störde mig enormt på var avsaknad av global hotkeys i Wayland, kan inte spara spelklipp med OBS med det. Så där fick jag installera X11 och slå över till det, geez liksom. Sen mjukvara som bara kan installeras med specifika packet managers (apt, dnf, pacman, flatpak) vilket ibland filtrerar ut program, för att inte nämna flatpak som är en container och vägrar låta program inom container tala med resten av systemet - vill man det så måste man installera Flatseal och inte ens DÅ är det garanterat det funkar.

Jag utvärderar fortfarande om det är värt det, men än så länge så har alla spel jag testat funkat fint, men jag vet att där är titlar som proton inte kan göra något åt (tex. Destiny 2), men det kan jag leva med. Det enda spelet jag har problem med just nu är Wh40k Darktide, har bra fps men av någon anledning så är där enorm frametime problem (oxymoron?).

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Testade med Garuda på en extra NVME jag hade liggandes som jag satte in, o testat än så länge WoW classic, D4, Path of Exile som är mina primär spel jag lirar och alla funkar, WoW verkar nästan tom har bättre performance på Garuda än i windows, D4 fick man ändra lite i startup command för verkar annars finnas någon typ av vram leak annars, Path funkar också känns som att det är lite sluggish man kan vara o testa annan proton version bara läste lite i ProtonDB att andra lirar utan problem så får testa det.

andra spel som man lirar lite granna då o då som dock är borked är PUBG och BF2042 (efter de gick över till sin egen EA Anti cheat som är kernel level) de körde EAC innan som verkade funka men inte längre, PUBG verkar ha sina egna issues som att inte starta osv men annars så verkar de mesta flyta på,

så frammåt är om man fastnar för det eller byter distro ifall man tröttnar på allt bling bling som som Garuda har ;D

Visa signatur