Metas ”betala eller spåras”-modell döms ut av EU

Permalänk
Melding Plague

Metas ”betala eller spåras”-modell döms ut av EU

Efter Apple är det nu Metas tur att åtalas av EU-kommissionen för brott mot DMA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

YES \o/

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Testpilot

EU är på hetstigen mot techbolagen, hoppas de fortsätter tuffa på det spåret!

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

10% av global omsättning? Låter som en siffra som faktiskt kan få företag att backa, den borde användas mer ofta!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, bara hoppas att dom fälls för det nu.

Permalänk

Bra EU! BUSS PÅ!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

EU är på hetstigen mot techbolagen, hoppas de fortsätter tuffa på det spåret!

Ja eu vill ju helst sköta övervakningen själv med chat control.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja eu vill ju helst sköta övervakningen själv med chat control.

Antagligen betalar inte Meta sina lobbyister tillräckligt bra så byråkraterna är inte nöjda med sina mutor...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Bra att EU går emot dom, men Chat Control verkar dom ju gilla, men det är ju för att dom då själva står för övervakningen och då är det ju lugnt...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Bra att EU går emot dom, men Chat Control verkar dom ju gilla, men det är ju för att dom då själva står för övervakningen och då är det ju lugnt...

Säkert.
Men! Jag tycker det är stor skillnad på att låta myndigheter och stater i demokratier syssla med övervakning jämfört med privata företag. Det gnälls ofta om övervakningssamhälle och "storebror ser dig" om en kommun vill sätta upp en kamera på ett stökigt barstråk i någon stad. Men samma gnällspikar klickar "accept all" på cookies från t.ex Meta. *Double facepalm.

Meta, Alphabet, Kinas stat genom Tiktok med flera vet oerhört mycket mer om oss och våra beteendemönster än vår egen stat. Det är skrämmande på riktigt!

OT: Bra med 10% av global omsättning som mall. Sen kommer de troligen inte dömas att betala så stor del men man skymtar iaf att det finns åtgärder som kan bita, vilket är bra!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Reklambolagen har blivit lite väl rovgiriga.
De behöver få sig en örfil(böter) regelbundet för att inte bli alltför rabiata.

Permalänk
Medlem

Det är mig veterligen frivilligt att använda sig av Metas tjänster så jag förstår inte riktigt vad EU menar med det "binära valet" då det tredje alternativet är att helt sluta använda Meta.

Permalänk
Medlem

Fint hyckleri i EU-styret, helt enligt EU standard.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt problemet, även om jag inte gillar att spåras.

Använd våra tjänster gratis och spåras som vi vill
eller
Använd våra tjänster och betala för dom
eller
Använd INTE våra tjänster alls och slipp både betala och spåras!

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

eller
eller

Ja, precis lite så jag tänker. Metas tjänster är inte en mänsklig rättighet direkt. samma gäller till exempel youtube.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

All spårning utöver vad som krävs för tjänsten de tillhandahåller borde förbjudas helt.
Reklam som jagar en i hemmet borde även den förbjudas, hemmet måste få vara en fredad plats.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

eller
eller

Felet med ditt resonemang är att när en aktör blir stor och dominerande på en marknad så blir det i praktiken väldigt svårt att välja bort att nyttja deras tjänster.

Ett företag skall då inte tillåtas utnyttja sin ställning och tvinga enskilda individer att acceptera vilka villkor som helst.

Otroligt egentligen att det tagit världen så länge att vakna upp och inse detta.

Än mer sorgligt är det att det finns otroligt många som precis som du aktivt ifrågasätter detta och tar dessa företag i försvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Reklam som jagar en i hemmet borde även den förbjudas, hemmet måste få vara en fredad plats.

Jag har alltid stört mig ordentligt på gratistidningar som ramlar in i brevlådan. Jag slänger dem så fort jag ser dem på dörrmattan. Enda anledningen till varför dessa tidningar finns är därför att de kan säga till deras annonsörer att "de når X antal invånare i staden," medan de egentligen inte alls gör det och det enda de åstadkommer är att slita på miljön. Jag har ringt de tidningar jag fått och sagt att de ej ska trycka in en tidning i mitt hem, de har aldrig frågat mig om jag vill ha skräp i mitt hem.

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått problemet ärligt talat och varför folk gnäller på detta.
Man använder en gratis tjänst vilket är 100% valfritt att använda.
Man kan betala för slippa skit om man nu bryr sig om sådant.

Då är det betydligt värre med saker som Chat Control 2.0 osv som blir en lagförd sak som gäller alla, dvs ingen valfrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag har alltid stört mig ordentligt på gratistidningar som ramlar in i brevlådan. Jag slänger dem så fort jag ser dem på dörrmattan. Enda anledningen till varför dessa tidningar finns är därför att de kan säga till deras annonsörer att "de når X antal invånare i staden," medan de egentligen inte alls gör det och det enda de åstadkommer är att slita på miljön. Jag har ringt de tidningar jag fått och sagt att de ej ska trycka in en tidning i mitt hem, de har aldrig frågat mig om jag vill ha skräp i mitt hem.

Det är tämligen lätt löst med att man sätter upp en liten skylt på dörren/brevlådan i stil med "ingen reklam tack" fast man har med gratistidningar... så slipper man både reklam och tidningar.

Ha, fanns till och med en liten nätt lapp redan tryckt för det ändamålet:
https://bahkadisch.se/products/klistermarke-inga-gratistidningar-tack
Och här fanns en som tar med båda två på samma märke:
https://www.forstryck.com/product-page/klisterm%C3%A4rke-ingen-reklam-inga-gratistidningar

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det är tämligen lätt löst med att man sätter upp en liten skylt på dörren/brevlådan i stil med "ingen reklam tack" fast man har med gratistidningar... så slipper man både reklam och tidningar.

Det hade/har jag också men det stoppade i huvudsak mest reklam. En hel del gratistidningar är adresserade också så där blir det ju svårt för en brevbärare att inte lämna. Jag gillar att läsa på papper men gratistidningar är ju bara slöseri med träd. Jaja, nu är det ur världen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Det hade/har jag också men det stoppade i huvudsak mest reklam. En hel del gratistidningar är adresserade också så där blir det ju svårt för en brevbärare att inte lämna. Jag gillar att läsa på papper men gratistidningar är ju bara slöseri med träd. Jaja, nu är det ur världen i alla fall.

Precis, adresserad reklam går inte att stoppa.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

eller
eller

Enligt EU lag:
Använd våra tjänster gratis och spåras inte.
Alternativt:
Ta bort gratisalternativet för alla - även de som vill spåras.

Jag gillar det. Man ska inte kunna (och därmed indirekt tvingas om man har ont om pengar) betala för access med sin data.
WIN!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Felet med ditt resonemang är att när en aktör blir stor och dominerande på en marknad så blir det i praktiken väldigt svårt att välja bort att nyttja deras tjänster.

Ett företag skall då inte tillåtas utnyttja sin ställning och tvinga enskilda individer att acceptera vilka villkor som helst.

Otroligt egentligen att det tagit världen så länge att vakna upp och inse detta.

Än mer sorgligt är det att det finns otroligt många som precis som du aktivt ifrågasätter detta och tar dessa företag i försvar.

Så vem ska finansiera dessa samhällsviktiga tjänster? (sen har jag svårt att se att facebook skulle vara nödvändigt)
Om man som företag lyckas väldigt bra med sin produkt så att det blir så att alla vill använda den, ska staten tvinga dom att tjäna mindre pengar då eller kanske rent av gå in och finansiera?

Jag köper ditt resonemang om att stora företag kan tvinga folk att gå med på vad som helst men det finns i princip bara två modeller på nätet, betala eller reklam.
För att lyckas med reklam så behöver den riktas och för att göra det behövs datan

I praktiken kommer en väldigt liten del vara villig att betala för det många saker vi använder på nätet då det skulle bli oerhört dyrt för alla

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Sätt en etikett med "Inga gratistidningar" så slipper du dem. Är ganska enkelt.

En del av dem kan faktiskt innehålla intressant information ibland, men går ju att läsa dem online också.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ha, fanns till och med en liten nätt lapp redan tryckt för det ändamålet:
https://bahkadisch.se/products/klistermarke-inga-gratistidningar-tack
Och här fanns en som tar med båda två på samma märke:
https://www.forstryck.com/product-page/klisterm%C3%A4rke-ingen-reklam-inga-gratistidningar

Man kan undra vaför det inte är opt in. Borde inte komma reklam alls och en skylt för "Reklam, tack!". Hade vi sluppit hugga ner en hel del skog och transport.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag köper ditt resonemang om att stora företag kan tvinga folk att gå med på vad som helst men det finns i princip bara två modeller på nätet, betala eller reklam.
För att lyckas med reklam så behöver den riktas och för att göra det behövs datan

Behöver den verkligen det?

Är det inte mera att den blir oerhört mycket mer effektiv av riktning?

Vem vinner på det?

Vem behöver ge upp något för att det skall fungera?

......

Visa signatur

Permalänk

Ni som skriver att det bara är att sluta använda deras tjänst om man inte vill bli spårad, förstår ni inte att Meta spårar er ändå?

Ska man behöva betala pengar till Meta och de andra storbolagen bara för att kunna använda internet utan att bli spårad?

Jaja, det finns annons-, kak-, spårblockerare och massor av annat för att minimera detta, men ska man verkligen behöva det?

Permalänk
Skrivet av liten_lemmel:

Säkert.
Men! Jag tycker det är stor skillnad på att låta myndigheter och stater i demokratier syssla med övervakning jämfört med privata företag. Det gnälls ofta om övervakningssamhälle och "storebror ser dig" om en kommun vill sätta upp en kamera på ett stökigt barstråk i någon stad. Men samma gnällspikar klickar "accept all" på cookies från t.ex Meta. *Double facepalm.

Meta, Alphabet, Kinas stat genom Tiktok med flera vet oerhört mycket mer om oss och våra beteendemönster än vår egen stat. Det är skrämmande på riktigt!

OT: Bra med 10% av global omsättning som mall. Sen kommer de troligen inte dömas att betala så stor del men man skymtar iaf att det finns åtgärder som kan bita, vilket är bra!

Tycker det är värre om staten spionerar. De har mycket större makt att faktiskt påverka mig än tex Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Sätt en etikett med "Inga gratistidningar" så slipper du dem. Är ganska enkelt.

En del av dem kan faktiskt innehålla intressant information ibland, men går ju att läsa dem online också.

Jepp, har haft en sådan etikett på brevlådan i typ tio år nu, och det har bara överträtts några enstaka gånger.

Rent krasst får de vad jag vet posta sådant som anses vara "samhällsinformation" - man kan spekulera i om det ligger till grund för att man valt tidningsformatet för att distribuera reklam - trots ej reklam-skylt. De gånger min önskan inte respekterats är dock så få att det lätt kan gå under orsaker som att man missade etiketten, att man inte förstod vad som stod på den, att det gick av bara farten, osv. Tror inte att man medvetet skitit i mina önskemål för att man får göra det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!