GPU Fläkt i full effekt men visar 0 rpm.

Permalänk
Medlem

GPU Fläkt i full effekt men visar 0 rpm.

Hej Sweclockers.

Har ett litet problem med min gamla GPU och söker hjälp om detta här.
Min fläkt har fått fnatt nyligen och går på full effekt utan att registrera RPM eller procent.
en av de två GPU fläktar står även stilla. (kalla den fläkt nr2)
Kan inte heller kontrollera gpu fläkt nr1 via MSI-Afterburner men nr2 går att ändra fart på.

Hur ska jag felsöka detta?

(GPU fläktar, varav en som är idle, fläkt nr2 till höger)

(GPU-Z när fläkten är i full effekt)

Permalänk
Medlem

Det är rätt normalt att det bara är en av fläktarna som ger varvtalsinformation, speciellt om de sitter på en y-kabel från uttaget.
Hade du delgett vilket grafikkort du har så hade man kunna letat upp hur fläktarna är kopplade.

Att den snurrar full fart betyder väl bara på att något är fel på fläkten, kortsluten styrning eller något annat. Är ju dock bättre att den snurrar max än inte snurrar alls.

Standardlösningen är att spänna fast ett par standard fläktar på kylflänsen med t.ex buntband. 92mm eller 120mm borde passa, men det kan man mäta sig fram till vad som fungerar bäst. Vill du att de skall kunna styras av grafikkortet så får man troligtvis använda en adapter (https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter) och en y-kabel ifall man vill ha två. Annars går det ju nästan lika bra att koppla dem mot moderkortet och använda lämpligt program för att styra efter GPUns temperatur (tror det heter Fancontrol). Resultatet brukar oftast bli att man både får bättre temperaturer och lägre ljudnivå.

Just att spänna fast fläktar på GPUer är inget ovanligt, finns många här på forumet som gjort samma sak, bara att söka efter inspiration. T.ex: https://www.sweclockers.com/galleri/14930-nf-a9x14-flaktar-pa...

Permalänk
Medlem

Testa om du kan snurra igång fläkten som står still. Min fru upplevde samma med sitt gtx 1060 och när fläkt nr1 gick på fullt blås så stod nr2 still. vi kunde dock peta igång nr2 och då gick fläkt nr1 ner i normala rpm. Det var inom tiden för garantin dock så vi skickade in det och fick ett nytt kort som har fungerat som det ska sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är rätt normalt att det bara är en av fläktarna som ger varvtalsinformation, speciellt om de sitter på en y-kabel från uttaget.
Hade du delgett vilket grafikkort du har så hade man kunna letat upp hur fläktarna är kopplade.

Att den snurrar full fart betyder väl bara på att något är fel på fläkten, kortsluten styrning eller något annat. Är ju dock bättre att den snurrar max än inte snurrar alls.

Standardlösningen är att spänna fast ett par standard fläktar på kylflänsen med t.ex buntband. 92mm eller 120mm borde passa, men det kan man mäta sig fram till vad som fungerar bäst. Vill du att de skall kunna styras av grafikkortet så får man troligtvis använda en adapter (https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter) och en y-kabel ifall man vill ha två. Annars går det ju nästan lika bra att koppla dem mot moderkortet och använda lämpligt program för att styra efter GPUns temperatur (tror det heter Fancontrol). Resultatet brukar oftast bli att man både får bättre temperaturer och lägre ljudnivå.

Just att spänna fast fläktar på GPUer är inget ovanligt, finns många här på forumet som gjort samma sak, bara att söka efter inspiration. T.ex: https://www.sweclockers.com/galleri/14930-nf-a9x14-flaktar-pa...

Asus GTX 970 strix är kortet. Kanske gör så att jag fäster nya fläktar som du skrev.
Jag kan stänga av fläkten via fan control, men den funkar endast på 0% effekt eller 100%, full fart eller helt stilla.

Permalänk
Hedersmedlem

De två problemen lär vara kopplade, fläkten som snurrar max gör det högst sannolikt för att den andra inte snurrar alls.
Går fläkten att snurra på manuellt (så att den inte fysiskt fastnat alltså)?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattey92:

Asus GTX 970 strix är kortet. Kanske gör så att jag fäster nya fläktar som du skrev.
Jag kan stänga av fläkten via fan control, men den funkar endast på 0% effekt eller 100%, full fart eller helt stilla.

Aha, luskade ut det, men då fick jag informationen bekräftad i alla fall.
Då har den ett 5-pinnars uttag för fläktarna och då ska ju båda kunna ge varvtalsdata på båda. Så då är det ju garanterat fel på fläkten, i och med att det är en 5-pinnarsuttag så passar inte adaptern jag länkade heller, så då får man koppla via moderkortet istället.

Skrivet av Thomas:

De två problemen lär vara kopplade, fläkten som snurrar max gör det högst sannolikt för att den andra inte snurrar alls.
Går fläkten att snurra på manuellt (så att den inte fysiskt fastnat alltså)?

Tror inte det är det som är felet, när bilden är tagen så är ju belastningen låg enligt grafen och det grafikkortet stänger av fläktarna vid låg belastning. Samt om man tittar noggrannare på både reglering och hastighetsgraferna så ser man att den varvar upp tillsammans med styrningen.

I alla fall Grafikkortet släpptes ju för 10 år sedan, fläktar håller inte en evighet så det är nog dags att byta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Tror inte det är det som är felet, när bilden är tagen så är ju belastningen låg enligt grafen och det grafikkortet stänger av fläktarna vid låg belastning. Samt om man tittar noggrannare på både reglering och hastighetsgraferna så ser man att den varvar upp tillsammans med styrningen.

Hm, vet inte om jag hänger med eller om vi pratar om varandra.
Dels så är ju belastningen till stor del rätt hög i bilden, och dels visar den väl bara att fläkten varvade upp lite när belastningen var som lägst?

Men det jag menar är att grafikkort väl ofta brukar dra på fläktarna när en inte fungerar. T ex hade jag ett fall med en kabel som stoppade 1 av 3 fläktar helt (den låg i vägen alltså) och de andra två låg på maxvarv. Så fort den sista snurrade så lugnade de andra ner sig.
Det behöver ju inte vara så här men det verkar inte helt orimligt eftersom den snurrar maximalt trots att temperaturen inte verkar så hög.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag tänker att den andra fläkten kommer igång när det blir varmare. Att den kommer igång vid 70ish grader kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, vet inte om jag hänger med eller om vi pratar om varandra.
Dels så är ju belastningen till stor del rätt hög i bilden, och dels visar den väl bara att fläkten varvade upp lite när belastningen var som lägst?

Fast temperaturen är ju bara ca 48 grader på grafikkortet (troligtvis beror det på att ena fläkten går på max). Men tittar du på inringad del på denna bild:

Så ser man ju att fläktstyrningen har vridit upp fläktarna en kort stund, och under den tiden så får man någon form av motsvarande varvtal tillbaka. Därav säger i alla fall jag att det är nog inget fel på den fläkten som står still på första bilden.

Men som jag sa innan, grafikkortet har hängt med i ca 10 år, det är inte osannolikt att en fläkt har fått några problem under den tiden, och i detta fallet kan det vara så att styrningen i ena har gett upp och kan bara ge 0 eller 100% fart.
10 år motsvarar nästan 88000 timmar ifall den står på 24/7, vilket är ju nära vanliga MTBF för fläktar.

Permalänk
Skrivet av mattey92:

fläkten som står still är slut i lagret och går tungt.

ända permanenta lösningen är att byta ut den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Saxat ifrån google,

"Det finns ett par sätt att testa detta. Starta först om datorn och titta på dina GPU-fans. Vid uppstart kör ditt system vanligtvis alla dina fläktar på full hastighet en kort stund för att kontrollera att de fungerar . Om din GPU-fläkt inte snurrar under denna process, indikerar det ett problem."

Kan ju vara ett sätt att kolla om fläkten är helt död.