Permalänk
Medlem

I9 14900kf fryser

Precis satt ihop en ny dator

I9 14900KF
Asus z790 prime-p
32gb 6200mhz ddr5 vengance
1tb samsung 980 M2
Nzxt Kraken 360 rgb AIO
Asus strix 4080 OC
Asus strix rog aura 1000W

Nu till saken. När jag spelar så kraschar spelet då och då samt skickar tillbaka mig till windows. Ibland fryser hela datorn till och startar om.
Jag vill säga att jag kör den strömkabeln som kommer med nätagget till grafikkortet, den som står 600w på som är just till för 4xxx serien så man slipper köra splittern man får med.

Har läst mkt om att just i9 14900 har probelm med överbelastning av ström?
Har scannat och försökt reparera m.m. uppdaterat alla drivisar, bios,chipset m.m. men har fortf problem

Kan det va minnen? Har även scannat dem utan problem

Permalänk
Medlem

Krashar det med XMP av?
Krashar det om du sättet powerlimit i bios till 253W/307A?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Krashar det med XMP av?

Kraschar med XMP av, powerlimit har jag inte testat, ska göra det

Permalänk
Medlem

Är minnena med på listan för kompatibla minnen för moderkortet?
Råkade själv ut för ett likande fenomen, visade sig att jag hade fel minnen det skiljde bara en bokstav på de speccade minnen och inte.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Är minnena med på listan för kompatibla minnen för moderkortet?
Råkade själv ut för ett likande fenomen, visade sig att jag hade fel minnen det skiljde bara en bokstav på de speccade minnen och inte.

Dessa minnen
https://www.inet.se/produkt/5306226/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Och detta mobo
https://www.inet.se/produkt/1903904/asus-prime-z790-p

Permalänk
Medlem

Happ, vad har du för temp på dina prylar när det kraschar?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Krashar det med XMP av?

Krachar med bägge varianterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Happ, vad har du för temp på dina prylar när det kraschar?

Asså cpu mässigt runt 62-64
Eller tänker du andra delar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Asså cpu mässigt runt 62-64
Eller tänker du andra delar med?

Cpu, Gpu och Vrm.

Vad händer om du bara belastar din cpu tex?
Eller bara din Gpu?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Krachar med bägge varianterna

Ajdå
Hade problem med likadan prolle men löse sig efter några BIOS-uppdateringar och att låsa power limiten.
Hoppas du hittar problemet.

Permalänk
Medlem

Det känns som om spänningsproblem eller nått. Nätagget är varmt och fläkten går inte

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Yes precis den har jag uppdaterat till

Permalänk
Medlem

Hittar inte minnerna i compatibility list
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Enklast att kolla om du kan returnera och byta ut till något som finns med. Sweetspot för 4-dimm moderkort är typ 7200 minnerna, skillnaden i fps är minimalt, kanske spelar roll om du kör first person shooters multi.

Det har varit extra piligt med kompatibilitet för att kunna köra XMP på ddr5 minnerna, även för 6-7000 mhz på intel. Dessutom ska det vara extra känsligt för en 4-dimm moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Hittar inte minnerna i compatibility list
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Enklast att kolla om du kan returnera och byta ut till något som finns med. Sweetspot för 4-dimm moderkort är typ 7200 minnerna, skillnaden i fps är minimalt, kanske spelar roll om du kör first person shooters multi.

Det har varit extra piligt med kompatibilitet för att kunna köra XMP på ddr5 minnerna, även för 6-7000 mhz på intel. Dessutom ska det vara extra känsligt för en 4-dimm moderkort.

Du har lite rätt där, ser inte heller dem minnena, kanske det som spökar!
Men ska man köra på ett 6200 ändå enligt compatinility listan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Du har lite rätt där, ser inte heller dem minnena, kanske det som spökar!
Men ska man köra på ett 6200 ändå enligt compatinility listan?

Skillnaderna i fps med snababre minne är små, kanke 1-2% ibland mer ibland mindre beroende på vilket spel det är. Spelar mer roll vid 1080p-1440p, knappt någon roll i 4K. Det är viktigast att det är stabilt. Oftast inte värt den extra kostnaden, kanske om man har maxat alla övriga komponenter och är beredd att lägga mer pengar för lite extra.

Men det är osäkert om det är minnerna som är problemet. Är du fortfarande inom 14 dagar och kan byta ut till något som är kompatibelt så är det ett sätt att eliminera ett en möjlig problemkälla utan kostnad. Skulle du t.ex lämna in datorn för felsökning så är detta något de flesta skulle anmärka.

Funkar det att köra Cinebench? Får du resultat som motsvarar vad ditt system ska prestera? fungerar det att köra cinebench stress test? Det är ett sätt att testa CPU/minne.

Minnestester fångar inte alltid upp alla problem, man måste ofta köra flera tester under längre tid. Har man inte extra luftflöde över minnerna så blir även fungerande minnen instabila pga temperatur. Du kan ladda hem Benchmate och köra y-cruncher och testa om den klarar Pi-1b testet som ofta snabbt fångar upp grova fel. Annars är det Karhu testet som anser vara bra för längre tids tester (kostar 10 euro).

Funkar det bra med grafikkortet att köra Port Royal? Får en score som motsvara vad grafikkortet klarar av? Fungerar det att köra stress test?

Sen är det frågan om det är ett specifikt spel du har problem med eller alla spel, kan också vara så att en random crash har corrupterar spelfiler eller windows filer. Du kan köra "sfc /scannow" från windows och se om det fixar något och även verifiera spelfilerna (funkar bra för Steam Spel).

Permalänk
Medlem

om det kraschar utan xmp påslaget så är qvl listan för minnen inte relevant längre.

Jag skulle prova att köra 5700mhz all core och stänga av single core boost till 6ghz och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Har du kollat loggen? Borde finnas information där om datorn kraschat.

Permalänk
Medlem

Så, sagt och gjort bytte jag ut minnen till dem som asus sjävla rekommenderar i sin compatibility lista och det verkar hålla

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen samma problem!?! Ny dator har suttit och installerad mina musikprogram samt samplingsbibliotek osv, testat grejerna lite och upplever att det är en prestanda boost från det gamla systemet.

Tänkte därför nu testa med spel. Allt fryser efter 1-2 min?!? Sitter med en 14700K, har inte ens hunnit fundera på att klocka denna. Uppdaterat Bios till den senaste version som släpptes häromdagen. Ska man acceptera detta liksom?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

June 2024 Guidance regarding Intel Core 13th and 14th Gen K/KF/KS instability reports

https://community.intel.com/t5/Processors/June-2024-Guidance-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Det känns som om spänningsproblem eller nått. Nätagget är varmt och fläkten går inte

Halloj

Det ska finnas en fyrkantig knapp på baksidan av nätaggregatet bredvid strömbrytaren. I ett av lägena är fläkten avstängd (har jag för mig, kanske att det är semipassivt då) och i ett av lägena är det tänkt att fläkten ska gå. Om du kör med fläkten avstängd är det tänkt att aggregatet ska monteras med fläkten/gallret uppåt så värmen kan komma ut den vägen, annars är det normalt att ha fläkten monterad neråt i chassit så det alltid har tillgång till frisk luft.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Upptäckte att djävulen bor i min riser till mitt Meshlicious. Utan den så har jag noll frysningar.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)