Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Hej,skulle behöva lite råd,det är dax för en ny router,i dagsläget har jag en Asus 87u som börjar ge upp så den ska bytas ut mot något snabbare/bättre.

Bor i hus(tegel) ca 120 kvadrat,med altan som Wi-Fi fungerar ok på men skulle behöva ytterst lite till täckning.

Anslutna enheter
2 st tv med chromecast på båda
1 stationär dator för spel
1 Nintendo switch
3 laptop
4 iPhone,modell 11,12,14,14
1 Tvättmaskin
1 Värmepanna
3 st smartkontakter
1 Övervakningskamera (2k)

Så ca 17 enheter (inte alla samtidigt så klart)
Bredband från Bahnhof 500/500
Budget, helst 2000kr max men kan tänka mig närmare 3000kr om det VERKLIGEN behövs,har tänkt mig asus igen då jag gillar deras upplägg.

Dessa har jag kikat på

Rt-Ax57 1149kr
Tuf Ax-4200 1490kr
Rt-Ax-82u 1890kr
Tuf-Ax6000 2490kr
RT-Ax86U pro 2690kr

Har även kikat på Asus zenwifi xt8 men den verkar vara lite ostabil??

Av dem är x86u pro den vettigaste men inte dubbelt så bra so. Ax4200 dock som är helt okej r sitt pris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tröttnat på min operatörsrouter och letar ny router till mitt tvåvåningshus på 121 kvm. Mesh Wifi 7-routrar som Tp Be65 och Be85 har fin design men sen när har routrar börjat kosta 5k-10k? Sjuka summor. Är också tveksam till att mesh verkligen behövs. Köper jag en bra router med bra räckvidd så borde den nå hela huset från vardagsrummet längst ner. Jag har ett krav, ska ge fan i att koppla bort enheter som kör 2.4 ghz för där går mina luftrenare, laddbox och lastbalanserare. Där har jag haft mycket stök senaste.

ASUS Ax86 pro rekommenderas i tråden och andra ställen. Verkar vara bra men Wifi 6 för 2,5k kr och den kom ut för ett år sedan. Ska jag lägga 2,5k på en router så borde den iaf ha Wifi 6e som minst. Som Tp Axe75 för 1,9 kr.
Asus före Tp, men stör mig att Tp har Wifi 6e för en billigare peng än Asus. Köper en router kanske var 5e år så vore det trevligt om den hade stöd för lite nya frekvenser som Wifi 6e och 7 för att framtidssäkra sig. Min jobblaptop har stöd för Wifi 6e och min mobil har stöd för Wifi 7. Känns som att Ax86 Pro faller bort pga saknar stöd för 6e/7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Tröttnat på min operatörsrouter och letar ny router till mitt tvåvåningshus på 121 kvm. Mesh Wifi 7-routrar som Tp Be65 och Be85 har fin design men sen när har routrar börjat kosta 5k-10k? Sjuka summor. Är också tveksam till att mesh verkligen behövs. Köper jag en bra router med bra räckvidd så borde den nå hela huset från vardagsrummet längst ner. Jag har ett krav, ska ge fan i att koppla bort enheter som kör 2.4 ghz för där går mina luftrenare, laddbox och lastbalanserare. Där har jag haft mycket stök senaste.

ASUS Ax86 pro rekommenderas i tråden och andra ställen. Verkar vara bra men Wifi 6 för 2,5k kr och den kom ut för ett år sedan. Ska jag lägga 2,5k på en router så borde den iaf ha Wifi 6e som minst. Som Tp Axe75 för 1,9 kr.
Asus före Tp, men stör mig att Tp har Wifi 6e för en billigare peng än Asus. Köper en router kanske var 5e år så vore det trevligt om den hade stöd för lite nya frekvenser som Wifi 6e och 7 för att framtidssäkra sig. Även om jag inte behöver idag så nästa år? Vem vet.

Hej,

Du har också BE550-modellen om du strikt vill säkra Wifi 7-standarden, den ligger i skrivandets stund på 3790kr men såg att den var nere på 2500:- hos Inet för inte så länge sedan. Skiljer såklart en del mellan toppmodellerna BE800/900 men du får med det viktigaste inkl. separat 6GHz-nät. 550 har lägre bandbredd och kapacitet samt 2,5 GbE WAN vs 10 GbE WAN vad jag kan se.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7263984

Webhallen kör "kampanj" på BE800, verkar inte synas på Prisjakt men 4490kr kostar den där. Svettigt ja men OK rabatt vs ordinarie pris på runt 7k:
https://www.webhallen.com/se/product/363719-TP-link-Archer-BE...

Gällande ovan krav så tror jag det är svårt att svara på och garantera. Det kan bero på en mängd olika omständigheter och faktorer såsom kringliggande nätverk och annat som ligger och stör, speciellt på 2,4 GHz som är helt fullproppat.

Wifi 6e-standard börjar mer och mer kännas som en parentes i och med att Wifi 7 är på ingång. Som du är inne på relativt dyra routers än så länge men förväntar mig bredare och billigare lanseringar och stöd kommande året.

Vill du inte lägga 2,5k på AX86 Pro så kan RT-AX82U vara ett OK val. Subjektivt inte speciellt vacker men har en trådlös kapacitet på AX5400 vs AX6000 hos 86 Pro vilket bör räcka mer än väl för att dra runt ett trådlöst nät utan Mest på en yta av 121kvm. (Sannolikt, ej garanti)

Gällande TP-Link vs Asus så smakfråga. Givet är att man betalar lite premium för Asus-märket men vissa tycker också det är värt en extra slant då Asus är taiwanesiskt vs TP-link som är Kina. (Ja, jag vet att Asus tillverkar sina routrar i Kina).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5399385

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera nån att köpa en "all in one" router för 5000kr.

Då är det bättre man köper nått bättre tex firewalla och kompleter med accesspunkter. Annar sitter du där med 5000kr som saknar nån funktion eller inte har uppdateringar efter ett år..

Bäst är att dela upp grejerna i sina funktioner så får man flexibilitet i sin miljö. du klarar dig endå sällan med en router för 5000kr, för ingen router täcker upp en komplett villa själv - det går inte att komma från att WIFI har effektbegränsningar och att bara öka på gain i antennerna kommer ge dig fler luckor pga hur radiovågorna sprider sig när strålen fokuseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Asus före Tp, men stör mig att Tp har Wifi 6e för en billigare peng än Asus. Köper en router kanske var 5e år så vore det trevligt om den hade stöd för lite nya frekvenser som Wifi 6e och 7 för att framtidssäkra sig. Min jobblaptop har stöd för Wifi 6e och min mobil har stöd för Wifi 7. Känns som att Ax86 Pro faller bort pga saknar stöd för 6e/7...

Oavsett vad du köper så blir inte wifi snabbare sv wifi 7 om inte enheterna har det.

Jag skulle köpa ubiquiti och sedan en AP eller två.

121 kvm ligger nog på gränsen vad en router klarar. Snarare 70-80kvm är mer rimligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Behöver mesh-nätverk i huset

Hej har idag en RT-AC66U som router med fiber från Telia. Den här routern klarar inte 100 kvm nedervåning och 50 kvm övervåning riktigt.

Så tror jag behöver ett mesh-nätverk nu. Min fundering är då om jag ska bygga ut med ASUS Mesh-AI eller är det bättre att börja på ny kula helt enkelt.

Om jag ska bygga ut vad hade ni kompletterat med? Om jag ska börja på ny kula vilken Mesh-router rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Hej har idag en RT-AC66U som router med fiber från Telia. Den här routern klarar inte 100 kvm nedervåning och 50 kvm övervåning riktigt.

Så tror jag behöver ett mesh-nätverk nu. Min fundering är då om jag ska bygga ut med ASUS Mesh-AI eller är det bättre att börja på ny kula helt enkelt.

Om jag ska bygga ut vad hade ni kompletterat med? Om jag ska börja på ny kula vilken Mesh-router rekommenderar ni?

Allt beror ju på vart routern står samt mängden hus i närheten <5m mellan husen samt material.

Rent krasst så om du kan montera den i trappen/närheten av dem om den är i mitten av husen så klarar dig rätt bra på en ax router

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Allt beror ju på vart routern står samt mängden hus i närheten <5m mellan husen samt material.

Rent krasst så om du kan montera den i trappen/närheten av dem om den är i mitten av husen så klarar dig rätt bra på en ax router

Trähus. Fungerar helt ok på övervåningen idag faktiskt men det är som en ytterdel så sträcker sig kanske 20 meter på sidan av huset (tänk rektangel ut på sidan). Där fungerar wifi dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Trähus. Fungerar helt ok på övervåningen idag faktiskt men det är som en ytterdel så sträcker sig kanske 20 meter på sidan av huset (tänk rektangel ut på sidan). Där fungerar wifi dåligt.

Du kan ju använda din nuvarande som AP om du kan få den med kabel... Vad har du för budget för det finns tre valmöjligheter här

Köp en bättre ax router och om behov finns använd nuvarande som AP. Tycker att någon 1000kr borde fungera medan de över 2k skall klara det du efterfrågar.

Annars kan du köpa färdigt Mesh system, här brukar dock priset samt prestandan bli lidande. Dyrt för vad man får. Här finns det priset från 1000kr beroende på hastighet, räckvidd, bandbredd.

Sista är unifi men då krävs lite mer av dig samt att priset går upp lite MEN systemet är enklare att styra och bygga ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju använda din nuvarande som AP om du kan få den med kabel... Vad har du för budget för det finns tre valmöjligheter här

Köp en bättre ax router och om behov finns använd nuvarande som AP. Tycker att någon 1000kr borde fungera medan de över 2k skall klara det du efterfrågar.

Annars kan du köpa färdigt Mesh system, här brukar dock priset samt prestandan bli lidande. Dyrt för vad man får. Här finns det priset från 1000kr beroende på hastighet, räckvidd, bandbredd.

Sista är unifi men då krävs lite mer av dig samt att priset går upp lite MEN systemet är enklare att styra och bygga ut

Ok tack för tips. Vad tror du om detta som Mesh-system? https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Eller denna? https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Ok tack för tips. Vad tror du om detta som Mesh-system? https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Helt okej dock går det end of life med säkerhetspatchar 2026 31/12. Nu finns det ju merlin fork till dem så det bör ge dem lite länge livslängd...

Du kan ju alltid testa med en https://www.komplett.se/product/1224284/datorutrustning/natve...
Och sen använda din ac router som Mesh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tp link är okej också
Asus =Taiwan
Tp= Kina

Båda blir du nöjd med oavsett tror jag

Visa signatur

Permalänk

Hej hej, inte särskilt vass på teknik och nätverk. Flyttat till en hyresrätt där vi inte har någon fiber indragen men tillgången till 5g är god. Vad vore bästa alternativet prismässigt? Kommer nog streama 1h om dagen, läsa en del epost och annat jox på nätet, 2 personer. Kunde vara kul med snabbare nät...
- satsa på 5g router eller något traditionellt modem i väggen?
- Vad för hastighet räcker?
- Tips på bredband/abonnemang?
Vänligen,
Superpants1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpants1:

Hej hej, inte särskilt vass på teknik och nätverk. Flyttat till en hyresrätt där vi inte har någon fiber indragen men tillgången till 5g är god. Vad vore bästa alternativet prismässigt? Kommer nog streama 1h om dagen, läsa en del epost och annat jox på nätet, 2 personer. Kunde vara kul med snabbare nät...
- satsa på 5g router eller något traditionellt modem i väggen?
- Vad för hastighet räcker?
- Tips på bredband/abonnemang?
Vänligen,
Superpants1

Vad är alternativet till 5G?
Är det coax modem?
ADSL finns väl typ knappt längre?

Permalänk

Bumpar in lite här!

Det har hänt mycket på marknaden och de senast 8 åren har jag suttit med en Tele2(comhem) router.

Nu flyttar jag till hus 105kvm och behöver då en ny router. Budget 2000-3000:- tänkte göra ett inköp under BF.

Router eller mesh? Kommer beställa fiber med hastig mellan 500-1000 mbit.

Sedan kommer jag börja integrera många produkter till Home Assistant.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Bumpar in lite här!

Det har hänt mycket på marknaden och de senast 8 åren har jag suttit med en Tele2(comhem) router.

Nu flyttar jag till hus 105kvm och behöver då en ny router. Budget 2000-3000:- tänkte göra ett inköp under BF.

Router eller mesh? Kommer beställa fiber med hastig mellan 500-1000 mbit.

Sedan kommer jag börja integrera många produkter till Home Assistant.

Tack på förhand!

Dedikerad router + accesspunkter!

Unifi Cloud Gateway Ultra verkar riktigt intressant. Trevligt ekosystem med switchar och APs också.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Dedikerad router + accesspunkter!

Unifi Cloud Gateway Ultra verkar riktigt intressant. Trevligt ekosystem med switchar och APs också.

Okej! Sett många som rekommenderar deras produkter. Verkar ju ganska så trevliga. Tror du enbart denna skulle räcka? https://www.kjell.com/se/varumarken/ubiquiti/natverk/tradlosa...

Om man tänker räckvidd i huset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Okej! Sett många som rekommenderar deras produkter. Verkar ju ganska så trevliga. Tror du enbart denna skulle räcka? https://www.kjell.com/se/varumarken/ubiquiti/natverk/tradlosa...

Missade att du skrev här och nu har vi börjat korsposta. Låt oss flytta diskussionen hit -> #20643941.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte under Black Frida äntligen skaffa fast bredband (istället för mobilt bredband) men eftersom jag är något av en teknikanalfabet behöver jag hjälp med inköp av router!

Bor ensam i en 24kvm etta och använder internet till mitt Playstation 5, 4K TV (streamar film osv) och iPad & telefon.

Vilken router hade ni rekommenderat? Gärna så billig som möjligt ☺️

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bansheee:

Jag tänkte under Black Frida äntligen skaffa fast bredband (istället för mobilt bredband) men eftersom jag är något av en teknikanalfabet behöver jag hjälp med inköp av router!

Bor ensam i en 24kvm etta och använder internet till mitt Playstation 5, 4K TV (streamar film osv) och iPad & telefon.

Vilken router hade ni rekommenderat? Gärna så billig som möjligt ☺️

Tack på förhand!

Om uppdraget är så billigt så möjligt så finns det hur mycket som helst att välja på. Med det sagt så bör man ändå sätta vissa baskrav såsom att den ska ha Wifi 6 och Gigabit Ethernet för att undvika det yttersta budgetträsket.

Hittar Asus RT-AX52 som just nu kostar 576kr från Amazon:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13462237

Notera att den "endast" har 3st LAN-portar om du har behov av fler men det låter inte som det.

Annars är en taktik att gå in på Prisjakt och kategori "Router" och börja uppifrån och ner i rankningen på populäritet och sedan ta modellen med attraktivast pris förutsatt att ovan krav uppfyllts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om uppdraget är så billigt så möjligt så finns det hur mycket som helst att välja på. Med det sagt så bör man ändå sätta vissa baskrav såsom att den ska ha Wifi 6 och Gigabit Ethernet för att undvika det yttersta budgetträsket.

Hittar Asus RT-AX52 som just nu kostar 576kr från Amazon:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13462237

Notera att den "endast" har 3st LAN-portar om du har behov av fler men det låter inte som det.

Annars är en taktik att gå in på Prisjakt och kategori "Router" och börja uppifrån och ner i rankningen på populäritet och sedan ta modellen med attraktivast pris förutsatt att ovan krav uppfyllts.

Tusen tack för ditt svar! Det är precis det jag är ute efter: En relativt billig & enkel router som är bättre än de i budgetträsket ☺️ Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Om du har över 500MBit och vill använda bandbredden så räcker inte denna, CPUn e för klen det fins många trådar om detta och jag har den hemma och har testat , du kan komma upp i 600-700 om du stänger av alla funktioner för att frigöra mer CPU.

Så har du 1GBIT hemma kör inte på denna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Elgiganten har släppt sina Black Friday-deals och medlemmar kan köpa från och med fredag.

Inte så jättemånga routers men RT-AX59U kommer kosta 999:- från och med fredag för medlemmar:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Jag köpte en själv förra året till samma pris och är nöjd! Senaste uppdateringen kom så sent som förra veckan.

Det är en bra / helt OK Wifi 6-router med rimliga specs, AX4200 på det trådlösa:
https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a...

Tänk på att den endast har 3st LAN-portar så har man behov av fler bör man kanske titta på andra lösningar såvida man inte tänker koppla in en switch såklart.

Recensioner:
https://www.techradar.com/reviews/asus-rt-ax59u
https://tweakreviews.com/network/asus-rt-ax59u
https://www.blacktubi.com/review/asus-rt-ax59u/

Inga utstickande antenner heller vilken gör den lite mer estetiskt tilltalande.

Permalänk

Jag har uppgraderat till 1000 Mbit/s, men min gamla router klarar endast 100 Mbit/s, så jag behöver köpa en ny. Utseende och funktioner spelar ingen roll för mig, jag vill bara ha en billig router som trådlöst kan leverera så nära 1000 Mbit/s som möjligt. Vilka routers rekommenderas? Jag tänker inte spendera mer än 1000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Jag har uppgraderat till 1000 Mbit/s, men min gamla router klarar endast 100 Mbit/s, så jag behöver köpa en ny. Utseende och funktioner spelar ingen roll för mig, jag vill bara ha en billig router som trådlöst kan leverera så nära 1000 Mbit/s som möjligt. Vilka routers rekommenderas? Jag tänker inte spendera mer än 1000 kr.

Tämligen säker på att kombinationen:

• 1 000 SEK

• Klarar 1 Gb/s över WiFi

inte existerar.

Som referens gjorde jag ett snabbt test från min laptop till en server här hemma och fick ~330Mbit/s i faktisk throughput.

[ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-1.00 sec 31.4 MBytes 263 Mbits/sec [ 5] 1.00-2.00 sec 37.1 MBytes 311 Mbits/sec [ 5] 2.00-3.00 sec 38.2 MBytes 321 Mbits/sec [ 5] 3.00-4.00 sec 38.4 MBytes 322 Mbits/sec [ 5] 4.00-5.00 sec 38.9 MBytes 326 Mbits/sec [ 5] 5.00-6.00 sec 41.8 MBytes 351 Mbits/sec [ 5] 6.00-7.00 sec 42.6 MBytes 357 Mbits/sec [ 5] 7.00-8.00 sec 41.7 MBytes 350 Mbits/sec [ 5] 8.00-9.00 sec 42.5 MBytes 357 Mbits/sec [ 5] 9.00-10.00 sec 39.3 MBytes 330 Mbits/sec [ 5] 10.00-10.03 sec 1.04 MBytes 289 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-10.03 sec 393 MBytes 329 Mbits/sec receiver

Då har trafiken gått genom en Netgate 4200 router, Gbit-switchar och en Unifi AC Lite accesspunkt. Går få bättre prestanda om jag väljer en bättre AP och uppgraderar en eller två switchar, men vi pratar tusenlappar bara för AP:n.

Edit: Som referens körde jag ett likadant test fast över tråd:

[ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-1.00 sec 105 MBytes 878 Mbits/sec [ 5] 1.00-2.00 sec 109 MBytes 915 Mbits/sec [ 5] 2.00-3.00 sec 109 MBytes 914 Mbits/sec [ 5] 3.00-4.00 sec 109 MBytes 914 Mbits/sec [ 5] 4.00-5.00 sec 109 MBytes 914 Mbits/sec [ 5] 5.00-6.00 sec 109 MBytes 915 Mbits/sec [ 5] 6.00-7.00 sec 109 MBytes 915 Mbits/sec [ 5] 7.00-8.00 sec 109 MBytes 914 Mbits/sec [ 5] 8.00-9.00 sec 109 MBytes 914 Mbits/sec [ 5] 9.00-10.00 sec 109 MBytes 914 Mbits/sec [ 5] 10.00-10.04 sec 4.14 MBytes 903 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-10.04 sec 1.06 GBytes 911 Mbits/sec receiver

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Du har svaret ett inlägg upp, AX-59U kommer passa dig bra! Som @GLaDER påpekar i sitt inlägg så kommer du aldrig att få ut exakt 1000 Mbit/s på vanlig konsumentutrustning.

Trådat kan och bör du dock komma nära. Jag får ut cirka 930-940 Mbit/ på min Bahnhof-uppkoppling. Du kommer alltid tappa lite i overhead där så det är inget fel på uppkopplingen.

Trådlöst kan du under optimala förhållanden få ut runt 700-800 Mbit/s i praktiken med Wifi 6 men det borde nog räcka för de allra flesta.

För högre hastigheter lär Wifi 7-protokollet krävas men då pratar vi också helt annan budget och pengar.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tp link är okej också
Asus =Taiwan
Tp= Kina

Båda blir du nöjd med oavsett tror jag

Svar på gammalt inlägg, men TP-link är inte längre kinesiskt. Det grundades i Kina, men har delats upp, och den delen du köper av i Sverige har huvudkontoret i Californien.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Elgiganten har släppt sina Black Friday-deals och medlemmar kan köpa från och med fredag.

Inte så jättemånga routers men RT-AX59U kommer kosta 999:- från och med fredag för medlemmar:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Jag köpte en själv förra året till samma pris och är nöjd! Senaste uppdateringen kom så sent som förra veckan.

Det är en bra / helt OK Wifi 6-router med rimliga specs, AX4200 på det trådlösa:
https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a...

Tänk på att den endast har 3st LAN-portar så har man behov av fler bör man kanske titta på andra lösningar såvida man inte tänker koppla in en switch såklart.

Recensioner:
https://www.techradar.com/reviews/asus-rt-ax59u
https://tweakreviews.com/network/asus-rt-ax59u
https://www.blacktubi.com/review/asus-rt-ax59u/

Inga utstickande antenner heller vilken gör den lite mer estetiskt tilltalande.

Lurar på att uppgradera min gamla RT-AC68U till den föreslagna...
Bör ju vara ett rejält lyft tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Lurar på att uppgradera min gamla RT-AC68U till den föreslagna...
Bör ju vara ett rejält lyft tänker jag?

Framörallt så får du säkerhetsuppdateringar med en nyare modell. AC68U har gått EOL: https://www.asus.com/event/network/eol-product/

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Tämligen säker på att kombinationen:

• 1 000 SEK

• Klarar 1 Gb/s över WiFi

inte existerar.

Skrev så nära 1000 Mbit/s som möjligt, vilket är långt från att den ska klara sagda hastighet. Vet att det kostar bra mycket mer än 1000 kr för att uppnå detta.

Skrivet av edson:

Du har svaret ett inlägg upp, AX-59U kommer passa dig bra!

För att han säger det eller för att du själv har testat den? För du rekommenderar väl inte något som du själv inte har testat?