Olympiska Esportspelen blir verklighet nästa år

Permalänk
Medlem

Oj här var det inte mycket verklighetsförankring.

Permalänk
Medlem

Det här var nog ingenting de gamla grekerna anade när de först drog igång.

Och första upplagan i Saudiarabien. Mmmmmmmmmmmmmoney.

Håller med om att e-sport inte är en idrott. Kommer ändra uppfattning om det först då vi har Holodecks där spelen kan utövas fysiskt. Det vill säga aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det här var nog ingenting de gamla grekerna anade när de först drog igång.

Skulle vi gå efter vad dom gamla grekernas regler skulle vi väl behöva tävla nakna också

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Yuck, spel är ingen idrott. Sen finns det vissa som tror det 😂😂 rätt komiskt att se E-sportare bära "sport" kläder

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Smart av Saudi o köpa likes av ungdomar 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Yuck, spel är ingen idrott. Sen finns det vissa som tror det 😂😂 rätt komiskt att se E-sportare bära "sport" kläder

Nu blandar du ihop begreppen. Spel är sport men inte idrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nu blandar du ihop begreppen. Spel är sport men inte idrott

Nej knappast en sport heller.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Håller med en del andra: roligare med spel som FPS:er, MOBA:s, RTS. Hade varit roligt med grand strategy också!

Men tänker att det är ju ett första steg.

Sen fattar jag inte varför en del gamers är så inne på att viss typ av spelande ska klassificeras på ett eller annat sätt (esport etc)? Är det för att gaming ska få högre status? Andra processer än språket är nog mer avgörande för det (som snygga fixstjärnor som drar publik som vanligtvis inte kollar, regler som är enkla att förstå för de flesta, oförutsägbarhet och spänning, lätt att kunna kolla på det etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Det är din åsikt men det är inte så det är definierat.

Permalänk

Kan rekommendera detta reportage från spelpodden Speljuntan

https://open.spotify.com/episode/55dc6cPloMcPz9ze8gSepk?si=tn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är din åsikt men det är inte så det är definierat.

Njä tyvärr. Det är en kalle anka sport.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skulle vi gå efter vad dom gamla grekernas regler skulle vi väl behöva tävla nakna också

Bifalles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag tycker artikeln underminerar just hur stor del Saudi har i detta. IOC har alltså format ett 12 års partnerskap med regimen för dessa tävlingar. Att nämna Esports World Cup - den dyraste esport-turneringen någonsin som Saudi höll i för första gången i juli - vore också på sin plats.

Beslutet kommer inte inifrån kommittén och säger ingenting om esports legitimitet i deras ögon. Den stora nyheten i detta är att Saudis sportwashing är värd så mycket pengar att IOC inte kunde tacka nej, samt hur esport är på väg att bli Saudis egendom.

Så ett land får inte utvecklas? Var inte i princip alla länder diktaturer en gång i tiden?

Permalänk
Medlem

Hela E-sportsatsningen i OS är ett stort korrupt slukhål.
Kolla in Speljuntans granskning i dokumentären "Bluff och Bågskytte"
https://poddtoppen.se/podcast/1547106823/speljuntan/dokumenta...

"Våren 2023 händer något märkligt. Ett helt okänt mobilspel blir fanbärare för en olympisk storsatsning. Tic Tac Bow, ett tre-i-rad-spel med pilbåge står högst upp i listan över Internationella Olympiska Komitténs val av spel till den Olympiska E-sportveckan. Utannonseringen förbryllar en hel spelvärld, och frågetecken börjar växa kring vilka som ligger bakom spelet, och om det kan finnas dolda agendor bland kulisserna.

Bluff och Bågskytte är en dokumentär av Speljuntan där Anton Vretander ägnat ett år åt att följa det nysläppta mobilspelets intåg i sportens finrum. Han har pratat med spelare som drömt om att bli sponsrade olympier, undersökt om en e-sport skapat från beställning kan överleva, nystat i potentiell nepotism och till slut – lyckats ta reda på hur det gick till när ett mobilspel med 100 nedladdningar blev en olympisk gren."

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Viking
Skrivet av griml0ck:

Smart av Saudi o köpa likes av ungdomar 👌

Kommer knappast vara ungdomar som kollar på de där tråkspelen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Hyfsat jobbig definition eftersom då är schack en sport? 😂

Jag tycker iofs att många andra saker inte är sport heller. Det är tävlingar (precis som schack) men kan man inte MÄTA resultatet så är det ingen sport, det är uppvisning som behöver bedömmas och kan ha varierande grad av fysiska moment.

Konstsim t.ex. löjligt att anse att det är en sport, det är en tävling.
Backhoppning är också helt galet att det är en bedömningstävling - man har ett direkt märtbart resultat men nej nej, måste flummas till med bedömning.
Dressyr...

Sport = fysisk utövning av aktiktet där resultatet kan mätas.

eSport är inte riktig sport heller (dock mer underhållande )

E-Sport har tagit stora steg framåt och har blivit erkänd av många organisationer och institutioner, inklusive den Internationella Olympiska Kommittén (IOC), som har övervägt att inkludera e-sport i framtida olympiska spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är också fel. E-sport/spel är en sport, men ingen idrott.

Du går alltså emot Internationella Olympiska Kommittén?

Snacka om arrogans på hög nivå haha

Inte den vassaste kniven i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

De har väl aldrig påstått att det är en idrott??

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Spel är inte en sport. Det är en esport. Därför har vi OS i esport. Annars fanns väl ingen poäng med eget OS för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De har väl aldrig påstått att det är en idrott??

Tävlar man i OS så är man en idrott.

”OS-deltagande innebär att idrotten uppfyller strikta kriterier fastställda av Internationella Olympiska Kommittén (IOK), såsom global spridning, organiserade tävlingar och jämställd representation”

Det är ingenting man bara kan hoppa in i utan det krävs att det skall vara en idrott.

Permalänk
Viking
Skrivet av aLx:

Det finns inte ens ett ord i engelskan för den svenska betydelsen av idrott, så var har de sagt det?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av person:

” E-Sport blev erkänt som en idrott av Riksidrottsförbundet (RF) i juni 2023. Det innebär att e-sport nu är en del av RF:s idrottsorganisationer och omfattas av de riktlinjer och stöd som RF erbjuder”

https://www.dn.se/sport/e-sporten-invalt-i-riksidrottsforbund...

E-Sport är en idrott sedan förra året, hur känns det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Det finns inte ens ett ord i engelskan för den svenska betydelsen av idrott, så var har de sagt det?

Här är den svenska översättningen

”E-Sport blev erkänt som en idrott av Riksidrottsförbundet (RF) i juni 2023. Det innebär att e-sport nu är en del av RF:s idrottsorganisationer och omfattas av de riktlinjer och stöd som RF erbjuder”

E-Sport är en officiell idrott och det skulle skett för 10 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Perfekt då kan ja säga att jag idrottar istället för att säga att jag spelar Tarkov om nätterna när någon frågar för IOC säger att dataspel är en idrott, kanske kan ja få friskvårdsbidrag till att uppgradera min standard edition till The unheard edition. "Idrotterna" som det ska tävlas i på detta nya mut-OS ser ut som mobilspels shovel ware skit...clown world.

Permalänk
Viking
Skrivet av AquaDental:

Här är den svenska översättningen

”E-Sport blev erkänt som en idrott av Riksidrottsförbundet (RF) i juni 2023. Det innebär att e-sport nu är en del av RF:s idrottsorganisationer och omfattas av de riktlinjer och stöd som RF erbjuder”

E-Sport är en officiell idrott och det skulle skett för 10 år sen.

Jag har inga problem med att e-sport officiellt sett nu räknas som en idrott. Det är t.o.m. riktigt bra för framtiden av e-sport.
Men anledningen till att RF erkände e-sport som idrott är inte för att det tekniskt sett är en idrott, utan för att medlemskapet ger en massa fördelar till sporten, vilket Svenska e-sportförbundet krävde att få ta del av.

Däremot har det svenska språket en annan definition av vad en idrott är, vilket inte stämmer överens med e-sporten. Och vi pratar ju svenska.

Egentligen hade kanske Rikssportsförbundet varit ett bättre namn eftersom flera icke-idrotter är medlemmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Erkänner de det som en sport så är det en sport i det sammanhanget. Inte direkt något att fundera på.
Vad man själv tycker spelar ingen roll ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

E-Sport har tagit stora steg framåt och har blivit erkänd av många organisationer och institutioner, inklusive den Internationella Olympiska Kommittén (IOC), som har övervägt att inkludera e-sport i framtida olympiska spel.

Jag är fullt medveten om att en majoritet av befolkningen tycker att det är sport, det är mest att jag tycker att de har fel och att när saker som är hyfsat löjliga anses vara sport så sänker det värdet på "sport".
imho

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Att finna nöje i att titta på andra som spelar spel i vilket spel som helst övergår mitt förstånd.

Kan väl vara kul ibland beroende på deras personlighet och så.
Men det finns ju Twitch för att streama/se live och YouTube för redigerade spelrelaterade videos (och mycket annat så klart).

Åtminstone för mig tycker jag inte att ett Spel-OS tillför så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

” E-Sport blev erkänt som en idrott av Riksidrottsförbundet (RF) i juni 2023. Det innebär att e-sport nu är en del av RF:s idrottsorganisationer och omfattas av de riktlinjer och stöd som RF erbjuder”

Konstigt.

Som jag var inne på i ett tidigare inlägg, om det är typ cykel-trainers kopplade till någon simulator eller på annat vis något som kräver fysisk aktivitet på liknande vis som att göra aktiviteten "på riktigt", utan simulator/spel.
Då tycker jag gränsen mellan vad som är (eller borde vara?) en idrott eller inte ganska suddig.
Om det är ungefär som "på riktigt" förutom att med/mot-spelare finns i ett annat rum.
Om den fysiska biten är väldigt likt som att göra det "på riktigt", att det är mera den sociala biten som skiljer.
Typ som social distance säker aktivitet. (Hade kunnat vara aktuellt under Corona tider, speciellt i länder som hade starkare restriktioner än Sverige).

Men är det att sitta i en stol och knappa på tangentbord/mus/handkontroll.
Då tycker jag att det är ungefär lika mycket idrott som att se på film/tv-serie och äta chips.
Sen kan man ha hobbies som inte är idrott, absolut.
Inget fel på att ha olika intressen/hobbies, men jag skulle inte säga att alla intressen/hobbies är idrott.

Men så länge det inte är någon som tvingar mig att se på det eller på annat sätt tvingar mig att lägga tid och/eller pengar på det så spelar det inte jätte stor roll för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

Fortfarande ingen idrott. Bara en wannabe sak så inte gamers känns nördiga i sportkläder och dricka diverse onyttiga energidryck er. Löjligt 😂😂😂

Visa signatur