Youtube slår mot annonsblockerare med nytt reklamsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Kommer nog få skit för detta, men är nog rätt otroligt hur många här på swec slåss med näbbar och klor om tuben och att det ska vara gratis, men sammtidigt nog vill ha lön från sin arbetsgivare.

Rätt otroligt hur många här på swec slåss med näbbar och klor om äpplen och päron.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LINJEinc:

Kommer nog få skit för detta, men är nog rätt otroligt hur många här på swec slåss med näbbar och klor om tuben och att det ska vara gratis, men sammtidigt nog vill ha lön från sin arbetsgivare.

Anställda på YT får lön oavsett, tro mig.

Permalänk
Inaktiv

Jag betalar inte för reklam och absolut inte för den massiva censuren dom envisas med och där kommentarer tas bort till höger och vänster, där man bara får rösta åt ena hållet och där dom också censurerar röstandet (om man som jag nu inte använder "Return YouTube dislike" tillägget), och kommer heller aldrig att göra!
Vad det gäller deras nya påhitt så har jag inga problem, jag kan fortfarande se allt utan reklam, den dagen jag inte kan det övergår jag till annat tidsfördriv vilket ändå är bättre för hälsan!.

Permalänk
Medlem

Fint att så många försvarar Google.

Permalänk
Medlem

120 för reklamfritt youtube och en bra musiktjänst är ju för fan rena klippet. Supernöjd med tjänsterna.

Ni som skriver att det är skit, kan ni förklara varför?

Och jämfört med vad är det skit? Jag betalar gärna för annat om det är bättre.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Skrivet av LINJEinc:

Jag tycker ingen ska "få skit" för att man har en åsikt, utan det är åsikten som man vänder sig i mot i så fall, inte personen.
Det är ju just olika åsikter och synsätt som gör att vi har något att diskutera.

Men ger man sig in i leken får man leken tåla. Som jag skrev tidigare så ska ett anställningsavtal inte likställas med att man godkänner kakor på en webbplats.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ojdå, var det dags för halmdockor igen?

Icahandlaren samlar inte in enorma mängder med data på mig och mina vanor, för att sedan sälja vidare till andra företag.

Google säljer ingen data de samlar in till andra. De använder sin data själv

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De borde till och med kunna baka in annonsen i klippet, så uppspelaren inte ens kan se skillnad. Alltså för-rendera med några av dagens annonser och distribuera dessa till sina CDN och video-cache, och byta ut dem lite då och då

Lösningen kan verkligen inte vara omöjligt komplicerad

Är det inte det som de ska göra nu då? Det är så jag tolkar det iaf

Permalänk
Medlem

Det är väl bla dessa saker som jag _tror_ stör folk, bortsett från dem som bara vill att det skall vara gratis:

-Att man betalar för fler tjänster än man vill ha.

-Slutar google spara/använda min data när jag betalar? Eller tjänar de ännu mera pengar på att sälja vilken typ av musik jag lyssnar på?

-Tidigare var ju reklamen relativt OK. Idag är det ju skrattretande mycket reklam. Ett 3 min klipp inleds med 1.30 min reklam och sen har det hänt att det dykt upp en 38 min (!) reklam i mitten, som i och för sig går att hoppa över efter en minut eller två.

Folk kroknade ju helt på linjärtvn när de körde 5min reklam en 3-4ggr i timmen. Undrar hur det hade varit om Terminator hade 3h körtid i tablån där filmen var på 1.5h.

Men att reklamen gått från rimlig/hanterbar till helt bizzarr tror jag är nog den största anledningen.

Edit: De har ju koll på all data så om de tog månadsavgiften, drog av faktikst kostnad för hostingen på de material man tittat och sen kört en 50/50 split mellan dem och de vars videos man tittat på så hade det nog varit mer populärt.

Permalänk
Medlem

Lekte lite med tanken på en alternativ titel, en annan vinkling så att säga.

"Annonsblockerare utmanade av YouTubes nya reklamsystem"

... 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

120 för reklamfritt youtube och en bra musiktjänst är ju för fan rena klippet. Supernöjd med tjänsterna.

Ni som skriver att det är skit, kan ni förklara varför?

Och jämfört med vad är det skit? Jag betalar gärna för annat om det är bättre.

Jämfört med hur det var 2010 så är det skit nu. Gör Internet annonsfritt igen tack.

Permalänk

Jag tycker att premium pris 119 är för dyrt för oss vill bara blir av med reklam. Tänk om Youtube lite när man bara betalde 69kr var kvar😊. Just nu betalar man för saker man inte vill ha som youtube music.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderSandberg3D:

Jag tycker att premium pris 119 är för dyrt för oss vill bara blir av med reklam. Tänk om Youtube lite när man bara betalde 69kr var kvar😊. Just nu betalar man för saker man inte vill ha som youtube music.

Precis, kan absolut förstå att det kostar 120/månad när YT music ingår då artister/skivbolag vill ha fett betalt för varje gång någon lyssnar på en av deras låtar. 120 kr/månad för att endast slippa reklam är 60-70 kr för mycket. YT/Google tar ju också en (alldeles för) rejäl andel på alla kanalmedlemskap och super chats och betalar väldigt dåligt för views.

Den dagen Google/YT gör rätt för sig för mot sina content creators ska jag överväga att skaffa premium, men inte förrän då.

Permalänk
Medlem

YT är överlägset den billigaste streamingtjänsten jag har räknat på kostnad per tittad timme. Det finns inte så mycket nytt att kolla på på någon av de andra längre men YT är en oändlig ström av innehåll som jag är intresserad av. Inte heller är det tidsbegränsat förutsatt att kreatören inte tar bort innehållet. Fast väck med musiken och sänk priset...

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Fast ICA betalar dem för produkten innan de säljer den, till skillnad från Youtube som betalar dig om du säljer tillräckligt mycket och då i många fall till en ersättning som inte täcker arbetskostnaden för produkten. Lite som att ICA skulle låta dig sälja ägg i butiken men betala dig först när du sålt 2000 ägg och därefter ge dig 20% av intäkten, inte många som skulle sälja sina varor med den ersättningen.

Inte alltid. Jag har ett par kunder jag hjälpt att få ut produkter till (Maxi Västerås och Borlänge, samt nån mindre butik i Solna) och de har fått exempelvis en kubikmeter (nån energidryck på pall) och det var på resultat. Man kan inte säga att det är si eller så utan det är helt fritt hos handlarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Ja till viss del gör dem det, men det spelar ingen roll för de tar inte betalt i form av visad reklam.
Snatteri är något helt annat, det är dessutom olagligt.

Det här är bara ett onödigt sidospår där ni misstar äpplen för päron.

Verkligen inte, kan man tro att du är en person som hävdar att kopiering heller inte innebär stöld?
Den enda som blandar äpplen och päron här är alexraptor som inte ser skillnaden mellan att streama gratis/med reklam och få sin data såld

Citat:

Förvånar mig verkligen att så många försvarar att vi som användare borde betala för "privilegiet" att bli utnyttjade av ett megaföretag.

och sedan

Citat:

Icahandlaren samlar inte in enorma mängder med data på mig och mina vanor, för att sedan sälja vidare till andra företag.

Självklart ska han använda tjänsten också.
Säger egentligen inget om det, jag gör likadant och använder adblockers i princip överallt. Men inte tänker jag hymla med det och hitta på ursäkter om att Youtube tjänar tillräckligt eller på annat sätt motivera det. Jag blockerar det (reklam) för att det stör och förstör. Det räcker gott för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

De bestämmer definitivt över streamen du får till din dator. Går det att blockera med diverse verktyg så håller jag med dig och tycker det är helt ok att göra det men om de ser till att det inte går att skilja innehåll från reklam så är det också ok.

Nån betalvägg vill de nog inte ha. Det skulle innebära att de som inte har råd inte kan få tillgång till innehållet och det är definitivt ett dåligt alternativ för deras streamingtjänst. De skulle bara begränsa spridningen.

Man ska ha klart för sig att det är deras tjänst och inte något rättighet. De tillhandahåller den på det sätt de känner är bäst för dem.

Men även linjärtv kan man ju skippa reklamen på med diverse verktyg, eller bara byta kanal när den börjar. Hur skulle google kunna veta om jag faktist spelar upp reklamen på skärmen med ljud eller inte? Det skulle vara horribelt om de verkligen kan mäta hur noga du kollar på reklamen typ som denna:

Eller ännu värre mäta med ögonspårning eller kanske pulsmätare i realtid… nej, man ska få skippa reklam, inget annat är rimligt

Permalänk
Medlem

Varför ska man betala till ett företag som redan är överdrivet rikt. Dessutom content creators som fyller sina videos med massa reklam vill jag inte ge några pengar heller. Jag tycker dom bästa kanalerna på youtube är dom som inte bryr sig om pengar utan bara gör videos för skojs skull.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Verkligen inte, kan man tro att du är en person som hävdar att kopiering heller inte innebär stöld?
Den enda som blandar äpplen och päron här är alexraptor som inte ser skillnaden mellan att streama gratis/med reklam och få sin data såld

Att kopiera är inte stöld, helt riktigt. Däremot kan det vara brott mot upphovsrättslagen, beroende på vad som kopieras och av vem, om de är det du menar.

Men även detta är ett sidospår som inte har med diskussionen att göra.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Tror jag har nån konstig bugg eller nåt, men jag använder youtube på mobilens webbläsare (chrome) och jag har inte sett en annons sen jag vet inte när 🤷 Jag klagar inte precis.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Tror jag har nån konstig bugg eller nåt, men jag använder youtube på mobilens webbläsare (chrome) och jag har inte sett en annons sen jag vet inte när 🤷 Jag klagar inte precis.

Har du VPN? Vissa länder har ingen yt-reklam alls. Till exempel Albanien.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Har du VPN? Vissa länder har ingen yt-reklam alls. Till exempel Albanien.

Nope, ingen vpn. Får du reklam på webbläsar versionen av youtube? På mobilen alltså?

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jfin67:

Din jämförelse haltar. Som Youtube fungerar nu är det snarare som om Ica skulle upplåta butiksyta/hyllutrymme för andra atr sälja sina egna varor, men där Ica skulle lägga beslag på intäkterna från försäljningen.

Har väldigt svårt att förstå hur du kan få det till snatteri att användare blockerar reklam?

Du får faktiskt komma med relevant lagrum för ditt påstående.

Det är för att det inte är en jämförelse, det är ett exempel som belyser det skeva i argumentet att googles inkomst skulle påverka deras rätt att sätta ett pris på tjänsten de levererar.

Om du nu inte råkar vara en person som agerar konsekvent och då även snattar i butiker som du upplever har för höga priser, menar jag att ditt verkliga motiv för att kringgå villkoren för tjänsten är

1. att du tjänar på det

2. att du kan komma undan med det

det vill säga
antagligen samma som google har när de sätter det pris de gör
vilket betyder att
om rollerna vore omvända och det var du som hade en populär videoströmningstjänst på internet, hade du gjort exakt samma sak.

Skrivet av surrogate activity:

Det är inte lustigt alls, det är skillnad på olika typer av avtal. Och vad jag vet har jag personligen inget avtal med Youtube.

Att acceptera kakor på en webbplats kan inte likställas med ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare, som väl är.

Det finns användarvillkor som du rätt tydligt bryter mot när du kringgår begränsningar i tjänsten, principen är densamma.

Tänk dig att din arbetsgivare hittar ett kryphål som tillåter att de helt juridiskt korrekt kan snuva dig på semesterersättning och pensionsinbetalningar, vore det rätt av dem att utnyttja det?

Går man efter konsensus i den här tråden, borde svaret vara ett rungande ja. (så länge de kan komma undan med det)

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det finns användarvillkor som du rätt tydligt bryter mot när du kringgår begränsningar i tjänsten, principen är densamma.

Tänk dig att din arbetsgivare hittar ett kryphål som tillåter att de helt juridiskt korrekt kan snuva dig på semesterersättning och pensionsinbetalningar, vore det rätt av dem att utnyttja det?

Går man efter konsensus i den här tråden, borde svaret vara ett rungande ja. (så länge de kan komma undan med det)

Det är inte riktigt sant. Det man möts av på youtube.com är en ruta där man kan acceptera eller neka kakor för webbsidan, oavsett val så fungerar tjänsten.

Sedan finns det villkor för sidan, som jag inte uppmanas godkänna, om jag väljer att då inte följa dessa villkor så står det dem fritt att vidta åtgärder, och det är precis vad de gör enligt nyheten.

Jag tror inte vi ska fördjupa oss i avtal gällande arbetsgivare och arbetstagare, diskussionen skulle i så fall bli mycket krångligare än att skilja på att undvika reklam och att snatta på ICA.
Eventuella kryphål i avtal kan åtgärdas exempelvis genom omformuleringar, omförhandlingar, tvister eller att helt göra om tjänsten.
Men att undvika reklam på youtube handlar inte om något kryphål, och det är fortfarande skillnad på avtal och avtal.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Fint att så många försvarar Google.

It's beautiful.
Dessvärre älskar google dem inte tillbaka.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Skrivet av medbor:

De borde till och med kunna baka in annonsen i klippet, så uppspelaren inte ens kan se skillnad. Alltså för-rendera med några av dagens annonser och distribuera dessa till sina CDN och video-cache, och byta ut dem lite då och då

Lösningen kan verkligen inte vara omöjligt komplicerad

Ja, det kommer ju vara "omöjligt" att komma runt den där möjligt komplicerade lösningen med inbakade annonser. AI-teknologi kan ju inte vanligt folk använda, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

nej, man ska få skippa reklam, inget annat är rimligt

Ja, så länge det går har jag inget emot det men jag har inget emot om det inte går heller för jag betalar för att slippa och tycker det är värt det. Det är inte värt att lägga tid på att försöka slippa.

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

It's beautiful.
Dessvärre älskar google dem inte tillbaka.

Jag har inga problem med google... Kör gmail, drive, photos, lite firebase privat. Betalar inte en spänn. Vad finns det att klaga på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Jag har inga problem med google... Kör gmail, drive, photos, lite firebase privat. Betalar inte en spänn. Vad finns det att klaga på?

Själva tjänsterna tycker jag också funkar bra. Det jag vänder mig emot är den extrema annonsmängden samt att de som tidigare nämnt slingrar sig undan skatt osv.

Inlägget rörde att det finns så många google-apologeter, dvs författare av försvarsskrifter. Det är ju en vidrig firma med många bra tjänster samt flera sämre inslag. Räcker så.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast..Här beskriver du att de verkar fungera exakt som alla andra.

Självklart existerar google i första hand för att skapa värde för sina investerare. Det är förbluffande att det är något som återkommande ska repeteras på det här forumet som om det vore en mörk hemlighet som behövde föras i ljuset, att företag kommer bete sig som företag.

Du får själv avgöra om tjänsten de erbjuder skapar ett värde för dig som står i proportion till priset. Gör den inte det, använd något annat.

Nej, det är INTE så alla företag fungerar. Inklusive google historiskt. Så det är bra att belysa.
95% av alla startups i Silicon Valley går i minus i åravis och arbetar endast för användaren. Detta för att öka användarantalet, för det är användarantalet som ökar aktievärdet hos nya investerare, som hoppas att det stora användarantalet kan tas betalt av i framtiden.

Google har väl på det hela vänt skutan till att inkassera. Med sitt gigantiska ekosystem, med en mängd variation på inkassoflöden, från reklamfinansierad, till betaltjänster, till tjänster som är gratis men locar in och håller kvar användaren i ekosystemet.
Youtube har väl varit en minuspost absolut längst av tiden, och lite googles flaggskepp och stolthet efter sökmotorb, nu på toppen av monopol och konkurrens börjat poppa upp behöver de försöka sig på att faktiskt inkassera på tjänsten.

Kort och gott. Väldigt många av de tjänster vi använder och tar för givet är underprisade, för att vi ska använda de. Tiden det tar till de kan gå plus är olika hela vägen upp till aldrig. I tillägg är de som uppstartat inte alltid mest sugna på att generera vinst till investerarna, de hade gärna levt på investerarnas nya pengar till dagen de dör och behålla den stora mängden människor som använder deras hjärtebarn. Men det är olika hur tålmodiga investerarna är.