Spelutvecklare varnar för Intel-processorer

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Leiri:

Tvivlar på att du kollat tex transients och annat i realtid dvs millisekunder, i flera timmar.

Okej?

Att den har och fortsätter att fungera är förstås jättetråkigt om man hoppas och tror på att precis alla 13/14 cpuer ifrån intel inte kan köra ett enda spel utan att krascha.

Snart 2 år utan problem, överclockad. Om 10år kanske den är helt slut vem vet, men om 10år har jag förmodligen haft 5 nyare intel cpuer.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Okej?

Att den har och fortsätter att fungera är förstås jättetråkigt om man hoppas och tror på att precis alla 13/14 cpuer ifrån intel inte kan köra ett enda spel utan att krascha.

Snart 2 år utan problem, överclockad. Om 10år kanske den är helt slut vem vet, men om 10år har jag förmodligen haft 5 nyare intel cpuer.

Jag tvivlar på att hela problemet har med just din VID/VCore att göra. Är ju massor med olika spänningar i en CPU och att du inte upplevt krascher än betyder ingenting alls.

Du byter alltså CPU vartannat år? Kul för dig då behöver du väl inte bry dig. Bara hoppas nästa köpare av ditt ex inte får problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Lite skrämmande hur många i tråden som verkar tro att det är påhittat, påverkansoperation, etc. Intel har ju släppt ett uttalande där de bekräftar och en påstådd ”fix”. Vad är det de fixar om något problem inte existerar? 😅

Vem i tråden anser att det är påhittat?
Fakta tyder dock på att det är låg till medel chans att vara drabbad.
De allra flesta kommer inte märka något.
Skulle du märka något så går det på garantin.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Riktigt illa skött av intel detta, får ju hoppas att alla drabbade har 0 problem med att få ny processor på garanti som har nya mikrokoden från start. Kan till viss del förstå att de skylde lite på moderkorts tillverkarna i början iaf för deras default settings är absurda.

Köpte mitt system då det vid tillfället var billigare än motsvarande AMD kit och det var innan 7800X3D kom ut, man borde ha väntat men ibland är man lite för ivrig och villhöver nytt direkt.

Har inte haft några problem som tur är, kanske för att man kört powerlimit och undervolt sen dag1 då min 13900kf drog 350w out of the box med moderkortets default inställningar och thermal throttla omedelbart vid stresstest när jag testa stabilitet med xmp påslaget osv.

Drog in nya bioset i helgen just in case och körde intel failsafe till en början men slutade ändå med att jag slog på mina tidigare inställningar med undervolt och powerlimit på 175w max då processorn återigen höll på att brinna upp vid ett snabb stresstest.
Med mina egna inställningar så var den ca 30 grader svalare. Garanterat tappat några % prestanda såklart men inget jag märker av i mitt vanliga användande som tur är.

Kanske byter man till AMD igen när 9000 seriens X3D kommer ut och går bort från Asus moderkort också när man ändå håller på.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Jag tvivlar på att hela problemet har med just din VID/VCore att göra. Är ju massor med olika spänningar i en CPU och att du inte upplevt krascher än betyder ingenting alls.

Du byter alltså CPU vartannat år? Kul för dig då behöver du väl inte bry dig. Bara hoppas nästa köpare av ditt ex inte får problem.

Nej jag förstår att du tycker det är väldigt jobbigt att inte alla Intel cpuer bara kraschar direkt så fort man ens startar windows.
Och du behöver inte oroa dig, det blir ingen nästa köpare.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Nej jag förstår att du tycker det är väldigt jobbigt att inte alla Intel cpuer bara kraschar direkt så fort man ens startar windows.
Och du behöver inte oroa dig, det blir ingen nästa köpare.

Det handlar ju inte bara om krascher. Men här har vi en lojal blå.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Det handlar ju inte bara om krascher. Men här har vi en lojal blå.

Ja att det fungerar för mig och min cpu inte kraschar överhuvudtaget, det verkar sticka dig i ögonen något enormt.
Nästa gång jag köper en cpu blir det förmodligen en Intel eftersom det har fungerat väldigt bra för mig.

AMD har jag (eller min sambo) haft en Ryzen 1700x. Den fungerade så länge man körde minnet på 2900mhz, försökte man köra på 3200mhz så krachade den hela tiden.

Sedan har jag även testat en 5950X på ett Asus Dark Hero moderkort. Det var den värsta upplevelsen jag varit med om (i datorbyggar synpunkt). Ibörjan gick det inte ens att installera windows utan blåskärmar. Asus släppte biosar var och varannan dag, det blev lite bättre, så att man kunde komma in i windows och kanske surfa nån halvtimma innan datorn bröt ihop igen.

Efter en vecka av detta fick jag nog och skickade tillbaka allt till komplett, och tänkte inte mer på det. Jag andvände ångerrätten men skrev även att cpu/moderkort inte fungerar. Jag hade prövat med 3 olika set av minnen. Så att de inte bara skulle sälja det vidare utan att testa.

Några veckor senare ringde någon ifrån komplett, han sa att "ja du har haft oturen att få både en dålig 5950x och ett dåligt Asus Dark Hero." De hade testat cpun med ett annat moderkort och det krashade, och de hade testat en annan cpu på moderkortet och de krashade.

Mina AMD äventyr tog slut där.

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Går det på garantin, verkligen? I övrigt håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Pja, glad man inte hoppade på tåget utan stannade på 12900K.

Hur är det nu, all publicitet är bra publicitet 😅

Men positivt med upplysningar för de som faktiskt inte vet och följer nyheterna.

"All publicitet är bra, förutom en necrolog."
Detta brukar säga kändisar... 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Lite skrämmande hur många i tråden som verkar tro att det är påhittat, påverkansoperation, etc. Intel har ju släppt ett uttalande där de bekräftar och en påstådd ”fix”. Vad är det de fixar om något problem inte existerar? 😅

Det är samma hjärntrötta samling som kört Intel i alla år och fortfarande tror att de är bäst. Självklart är denna nyhet liksom alla andra kritiska nyheter mot Intel en enda stor konspiration. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Datacenter som har runt 50% failure rate på sina CPUs betyder att det är väldigt stor risk för att ens CPU kraschar...

50% med 24/7 drift betyder bara att konsumenter antagligen märker det lite senare.

Pga ovanstående kan det vara problematiskt med att uttnyttja garantin om det inte går att återskapa felet 100% av gångerna, detta är saker som både Gamers Nexus och Level 1 Techs tog upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Ja att det fungerar för mig och min cpu inte kraschar överhuvudtaget, det verkar sticka dig i ögonen något enormt.
Nästa gång jag köper en cpu blir det förmodligen en Intel eftersom det har fungerat väldigt bra för mig.

AMD har jag (eller min sambo) haft en Ryzen 1700x. Den fungerade så länge man körde minnet på 2900mhz, försökte man köra på 3200mhz så krachade den hela tiden.

Sedan har jag även testat en 5950X på ett Asus Dark Hero moderkort. Det var den värsta upplevelsen jag varit med om (i datorbyggar synpunkt). Ibörjan gick det inte ens att installera windows utan blåskärmar. Asus släppte biosar var och varannan dag, det blev lite bättre, så att man kunde komma in i windows och kanske surfa nån halvtimma innan datorn bröt ihop igen.

Efter en vecka av detta fick jag nog och skickade tillbaka allt till komplett, och tänkte inte mer på det. Jag andvände ångerrätten men skrev även att cpu/moderkort inte fungerar. Jag hade prövat med 3 olika set av minnen. Så att de inte bara skulle sälja det vidare utan att testa.

Några veckor senare ringde någon ifrån komplett, han sa att "ja du har haft oturen att få både en dålig 5950x och ett dåligt Asus Dark Hero." De hade testat cpun med ett annat moderkort och det krashade, och de hade testat en annan cpu på moderkortet och de krashade.

Mina AMD äventyr tog slut där.

Varför ska det sticka mig i ögonen? Om du inte följt trådarna så kan du få veta att jag har en 13600k. Behöver inte veta din negativa historia om amd.

Men bra att du är nöjd med en cpu som kommer åldras mycket snabbare iom oxidering.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Varför ska det sticka mig i ögonen? Om du inte följt trådarna så kan du få veta att jag har en 13600k. Behöver inte veta din negativa historia om amd.

Men bra att du är nöjd med en cpu som kommer åldras mycket snabbare iom oxidering.

Vilken tur att du kan välja att inte läsa den då?

Jag är jättenöjd, om den skulle "åkdras mycket snabbare" så kommer jag aldrig märka det endå, och eftersom du uppenbarligen läst vad jag skrivit så förstår även du det?

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Drog in nya bioset i helgen just in case och körde intel failsafe till en början men slutade ändå med att jag slog på mina tidigare inställningar med undervolt och powerlimit på 175w max då processorn återigen höll på att brinna upp vid ett snabb stresstest.
Med mina egna inställningar så var den ca 30 grader svalare. Garanterat tappat några % prestanda såklart men inget jag märker av i mitt vanliga användande som tur är.

Värt att veta är att Intel failsafe för det mesta inte kör några inställningar som är "säkra" en längre tid för processorn snarare matar de på med extra spänning för att processorer som redan har problem ska kunna köras/starta. Dvs ett läge som är till för felsökning etc. och inte för daglig användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Datacenter som har runt 50% failure rate på sina CPUs betyder att det är väldigt stor risk för att ens CPU kraschar...

50% med 24/7 drift betyder bara att konsumenter antagligen märker det lite senare.

Pga ovanstående kan det vara problematiskt med att uttnyttja garantin om det inte går att återskapa felet 100% av gångerna, detta är saker som både Gamers Nexus och Level 1 Techs tog upp.

Jag har fortfarande inte sett någon källa på 50% fail ratio. Källan verkar vara en quote tagen från en youtubefilm?
Jag tror alla är överens om att felen existerar. Men verkar fortfarande varit uppblåst något kopiöst. Ytterst få som faktiskt verkar vara drabbade om man googlar.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Vilken tur att du kan välja att inte läsa den då?

Jag är jättenöjd, om den skulle "åkdras mycket snabbare" så kommer jag aldrig märka det endå, och eftersom du uppenbarligen läst vad jag skrivit så förstår även du det?

Varför är du ens i tråden då?

Permalänk
Medlem

Har inte läst artikeln, men om jag tolkat kommentarerna rätt, så kommer min 13900K dö i förtid... Vilket för mig innebär att jag får en giltig anledning att uppgradera

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Värt att veta är att Intel failsafe för det mesta inte kör några inställningar som är "säkra" en längre tid för processorn snarare matar de på med extra spänning för att processorer som redan har problem ska kunna köras/starta. Dvs ett läge som är till för felsökning etc. och inte för daglig användning.

Ok, hade inte sett denna profil i bioset innan jag uppdaterade så antog att det var den nya "baseline" men att de kalla den failsafe istället av någon anledning.

Den hade iaf powerlimits satt från start och asus oc profil och default profilen hade inga limits alls satta, men då det fortfarande var mer aggresivt än mina egna inställningar så mata jag in mina tidigare inställningar istället.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag är fullt medveten om allt detta, har hängt här ganska aktivt sedan tidigt 2000 tal, hade ett annat konto innan detta som försvann.

Men mitt problem med det tidigare inlägget är att det presenteras som fakta att Intel är go to när det gäller stabilitet och inte en individs åsikt.
Någon stackare kanske tror på denna åsikt, när båda i själva verket har varit ungefär lika stabila sedan sent 2017 eller AMD har faktiskt varit stabilare med tanke på att Intel lanserade 13gen 2022.

Och att säga att man ska köpa Intel idag för att Core 2 Duo var både snabbare stabilare när det händer så sjukt mycket i tech branschen är ju bara blåögt.
Lite som att rekommendera en Nokia telefon idag för att dom var bäst under samma era som Core 2 Duo vilket jag hoppas att ingen gör.

Fanboys förstör så mycket istället för att faktiskt titta på fakta och dra en riktig slutsats, har ingen förståelse alls för hur folk kan skydda ett märke in i graven när detta märke aldrig har gjort något för dig.

Håller med, Intel körde jag personligen senast 2015 och efter 2017 började jag med AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Du har i princip besvarat din egen fråga. Skillnaden mellan brinnande 7800X3D och Intels degraderande CPU:er är just i hur det hanterats. AMD var snabba på bollen och rullade ut en fix så fort de listat ut vad som var problemet. Intel har däremot försökt och skylla ifrån sig åt alla möjliga håll, sopa det under mattan och det var egentligen först när datacenterkunder började skicka sina failure rates till Level1Techs och GN som det blev lite eld i baken på Intel, flera månader efter att problemet börjat uppmärksammas.

Har Intel nått vägs ände på hur hög spänning de kan ge CPUerna och lagt sig lite för högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag har fortfarande inte sett någon källa på 50% fail ratio. Källan verkar vara en quote tagen från en youtubefilm?
Jag tror alla är överens om att felen existerar. Men verkar fortfarande varit uppblåst något kopiöst. Ytterst få som faktiskt verkar vara drabbade om man googlar.

Vad googlar du på då?

Hela storyn drogs fram av Youtubers som Gamers Nexus, Hardware Unboxed och Level 1 Techs, om du inte litar på dem så vet jag inte vad en pålitlig källa skulle vara, Aftonbladet?

Dessa är inte Youtubers som t.ex. Linus Tech Tips, helt annan typ av journalistik.

Sen har olika datacenter ( i detta fallet olika Game providers och VFX-företaget ModelFarm ) gått ut med siffror på Twitter, dvs direkt från källan där felet uppstått.

Sen har Epic Games och Digital Extremes gått ut med varningar då de sett tusentals unika loggar på just 13-14:e generationens CPUer som kraschar i spelloggarna.

Finns mycket info om man bara söker, en snabb googling borde räcka, finns många många fler som täcker denna story.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Varför är du ens i tråden då?

Får jag inte läsa i tråden om jag inte är med och hetsar att alla intel cpuer är tokskit menar du?

Det är väl självfallet att det är otroligt dåligt av intel att ett par av deras 13/14gen är drabbade av detta. Men det måste finnas någon balans. Så därför berättar jag att min 13900kf fungerar precis som den skall, eller den fungerar bättre än den ska, överklockad.

Bra så?

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Marknadsföring helt enkelt, de har väl sålt lite mer på att synas i media - så nu gör de vad de kan för att inte falla tillbaka i irrelevans. Fullt förståeligt agerande.

Permalänk
Medlem

Hm jag trodde att 65w prollarna skulle klarat sig från problemet men enligt artikeln verkar det inte så?

Typiskt att jag skaffade en i5 13400 i höstas, hur orolig bör man vara? Den funkar finfint nu iallafall (över finfint för det priset).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Har inte läst artikeln, men om jag tolkat kommentarerna rätt, så kommer min 13900K dö i förtid... Vilket för mig innebär att jag får en giltig anledning att uppgradera

Är väl snarare så att man kanske ska vara beredd på att den kan tänkas dö eller märkbart degradera innan man bytt ut den, beroende på hur ofta man byter. Bara det är ju lite ovanligt.

Har begått många misstag med böjda pins, glömd kylpasta, flytande metall som smiter bort, havererade nätagg och smältande kablar genom åren utan att någonsin faktiskt ha haft en CPU som bara dött av sig själv, eller som blivit instabil på märkbart sätt.

Enda döda cpun jag haft alls var när ett nätagg brann upp, bokstavligt talat. Moderkort, ram och GPU rykte också, så var ingen självdöd CPU precis.

Om det dök upp något så här officiellt med potentiella senare problem med min 5950X så hade jag nog vara jävligt snabb på att kräva reklamation/garanti vid första instabilitet, vill ju inte vänta för länge och riskera att sitta med en faktiskt död prolle.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har Intel nått vägs ände på hur hög spänning de kan ge CPUerna och lagt sig lite för högt?

Inte med flit. Vad som verkar ha hänt är att mikrokoden som sköter spänningsmatningen till CPU:n har en bugg som då och då tillåter alldeles för mycket spänning vid boost, tillräckligt mycket för att det ska kunna skada kislet över en längre tids hård användning. Det är denna bugg som Intel nu håller på att åtgärda.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle:

Jag har Intel core i5 13600K och jag får stora temp rörelser i spel, ca 55-95c och ibland har det nått 100c, sådär har jag aldrig haft det förut, har bra chassit och cpu kylare, även cpu usage är ganska hög i spel, förut har det varit ca 5-20% nu plötsligt 20-70%

jag har dock inga crash eller hack/lag men är orolig för tempen, ska jag testa byta kylpasta? tror ni det här har och göra med ''intels problem'' ?<Uppladdad bildlänk>

Ibland har det stått röda siffror på 100c där och några Ja på röda siffror

Om du får dom temperaturerna på en 13600K i spel så skulle jag säga att antingen har du extremt hög volt till processorn i bios, type core volt över 1,5v, eller så är det nått allvarligt problem med din processorkylare, typ vattenpump trasig, eller fläktarna varvar inte upp, eller monteringen till processorn har lossnat lite.

Edit: Av de siffrorna i bilden ser jag inget som verkar direkt misstänkt så jag lutar mot att det är något med din kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Hm jag trodde att 65w prollarna skulle klarat sig från problemet men enligt artikeln verkar det inte så?

Typiskt att jag skaffade en i5 13400 i höstas, hur orolig bör man vara? Den funkar finfint nu iallafall (över finfint för det priset).

Det är väl främst 13900/14900 som är drabbade. Men du kan väl kolla om din processor når väldigt höga spänningar. 1,5 V eller mer. Och om jag har förstått rätt så är det ringbussen som åldras snabbt av den höga spänningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Inte med flit. Vad som verkar ha hänt är att mikrokoden som sköter spänningsmatningen till CPU:n har en bugg som då och då tillåter alldeles för mycket spänning vid boost, tillräckligt mycket för att det ska kunna skada kislet över en längre tids hård användning. Det är denna bugg som Intel nu håller på att åtgärda.

Vad Warframes utvecklare säger om det är rätt intressant, de verkar se att en komponent av nvidias drivers kraschar specifikt på 13/14th gen nästan enbart.

Because the crash wasn’t in our code it was hard to guess what we could be doing wrong but as we looked over the reports we noticed that these crashes tended to occur when the graphics driver was working very hard on all CPU-cores. The penny dropped when we realized that this was a particularly power-hungry state for the processor to be in and we were reminded of a recent report from Intel that suggested that a BIOS update might help.

Känns som typiskt fel där folk kommer försöka felsöka det som ett problem med grafikkortet när det i själva verket är CPU.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag blir inte klok på detta problem. Om det verkligen var så stort problem borde det vara massvis med människor som har problemet.

Kör man CPU:erna med hög last 24/7 (spelservrar etc.) uppstår problemet mycket fortare än om de används då och då samt är avstängda bortåt hälften av tiden.

Det luriga är också att problemen som uppstår för de som drabbats inte alltid tydligt pekar på CPU:n. Ett klassiskt felmeddelande är exempelvis att GPU-drivrutinen kraschat eller annan orelaterad mjukvara.

Skrivet av THB:

Sedan, åter igen, försöker inte skydda Intel här som vissa kan tror.
Det är några mer hundar som ligger begravna.

Intel har ju själva äntligen gått ut med att deras CPU:er degraderar och blir instabila eftersom processorn begär för hög spänning (VID requests) ibland, samt att eventuell degradering är permanent. En del exemplar är också drabbade av ett tillverkningsfel som resulterar i oxidering inuti processorn vilket även det leder till en för tidig död.

Skrivet av smd:

Kan till viss del förstå att de skylde lite på moderkorts tillverkarna i början iaf för deras default settings är absurda.

Ja, men samtidigt är det Intels fel att de inte satt tydliga krav på vad inställningarna ska vara. Tvärt om har moderkortstillverkarnas överdrivna inställningar ansets "in spec" enligt Intel. Detta är sannolikt för att det gett dem bättre benchmark-resultat i recensioner etc. Att då plötsligt gå ut och kasta moderkortstillverkarna under bussen är ganska osmakligt i mitt tycke.

Skrivet av DaCapo_X:

Nej, de har inte klarat sig ifrån problemet enligt Intels uttalande. De har dock troligen påverkats mindre och kommer förmodligen i de allra flesta fall inte ha hunnit degradera märkbart. Ser du till att flasha den nya BIOS-uppdateringen när den släppts så slipper du förhoppningsvis framtida problem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q