Spelutvecklare varnar för Intel-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Japp så kör jag.

Helt korrekt. 57p/44e/48r med en relativt agressiv LLC ger vmin på ca 1.25 vid full belastning, och sätter du VR limit riktigt ser man aldrig vcore över 1.38. 285w R23 och 40k+ i score. Som försäkring limiterar man max W, max ampere och om skiten skulle träffa fläkten, max temperatur.
Det är den förbannade skrytboosten till 6.0 och 6.2 på en kärna eller två i några sekunder när man skrollar med musen som skjuter volten i höjden.
P, E och ring delar samma vcore, och finner man ut vilken av de som behöver mest vcore, är det den delen som bestämmer det man behöver totalt. Asus har ett jättebra verktyg i "predictions" i bios, som stämmer förvånansvärt bra. Tar man det som utgångspunkt är det relativt enkelt att testa fram.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Återställde du defaults?
Jag har problem med Vcore när man latjar lite med settings.
Default med xmp är Vcore mellan 1.12-1.30V

Ändrar man lite all core boost och sedan återställer så blir vcore 1.32-1.45V (om man ändrar via xtu)

Sen spelar det ingen roll vad man ändrar i bios eller xtu utan man måste återställa defaults.

Ja jag hade återställt till defaults före bios flashningen sen när jag såg att det var knas drog jag till default igen och prova en gång till.

Som en annan skrev så kanske denna profil jag körde först är en failsafe profil som matar extra spänning för felsökning och jag bara trodde det var den nya baseline profilen som skulle komma, såg ingen som hette baseline så antog att de bara kallat den failsafe istället.

Jag satt på ett bios som var från förra året så hade inte sett denna profil förut så kan ha varit något som lagts till vid ett tidigare tillfälle innan dessa problem upptäcktes.

Allt är iaf nu bra igen efter att jag petat in inställningar manuellt.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

En vecka? Du är väldigt optimistisk.
Tar minst 2-3 dagar att skicka.
Sedan ska den anlända.
Sedan ska ÅF skeppa den vidare till supporten som utför testerna.
Sedan ska supporten schemalägga test av produkten.
Sedan ska de utföra test av produkten.
Sedan ska de ta beslut om det är fel eller inte.
Sedan ska de erbjuda pengar tillbaka, en motsvarande vara om inte din modell finns kvar, vilket kan enligt dem vara en sämre vara för motsvarande peng.
Sedan ska du ta beslut om vad som ska hända.
Sedan tar det ett par dagar för dem att besvara detta.
Sedan ska den nya varan/pengar skickas tillbaka.

Att behöva Köpa en ny vara är bara dåligt av ÅF. Det kan ju vilken ÅF som helst låta dig göra. Du har trotsallt 14 dagars ångerrätt.
De borde istället låna ut ett fungerande ex de har liggandes som använts av andra kunder vid support.

Förr när man skickade in grafikkort kunde man ibland få låna ett 750 eller så, så man kan använda sin dator under tiden.

Och problemet vi har här med intel är ju att många är opåverkade idag, eller påverkade ovetandes. Många som har problemet kanske inte kan reproducera det, kanske sker en gång i veckan eller engång i månaden. Lämnar du då in ditt ex till support så kanske de inte får något problem alls just då. Sedan kan det ju bero på lasten. Tror ju inte supporten sitter och spelar spel i ett par timmar. De kör nog en test suite av något slag. Lite som när man överklockar, kanske är helt stabilt i Prime95 men kraschar i spel och vice versa.

Nu var ju ditt påstående att du inte kände till en enda återförsäljare som byter ut en trasig produkt, inte hur lång tid det tar. Märkligt påstående tycker jag med tanke på att vi har reklamationsrätt i 3 år i Sverige.

Återförsäljare har rätten att undersöka felet innan varan byts ut eller du får pengarna tillbaka och det kan helt riktigt ta tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

Nu var ju ditt påstående att du inte kände till en enda återförsäljare som byter ut en trasig produkt, inte hur lång tid det tar. Märkligt påstående tycker jag med tanke på att vi har reklamationsrätt i 3 år i Sverige.

Återförsäljare har rätten att undersöka felet innan varan byts ut eller du får pengarna tillbaka och det kan helt riktigt ta tid.

Du skrev:
"Bor du i sverige och även EU gissar jag så är det bara att gå till återförsäljaren med din trasiga produkt och få den utbytt."

Du får det att låta som att man går dit och går hem med en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du skrev:
"Bor du i sverige och även EU gissar jag så är det bara att gå till återförsäljaren med din trasiga produkt och få den utbytt."

Du får det att låta som att man går dit och går hem med en ny.

Ja, det är ju precis det du kan göra, inet, webhallen, netonnet har alla möjligheten att testa på plats där jag bor. Väljer man att skicka in sin processor så fattar man väl själv att det tar längre tid?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

Ja, det är ju precis det du kan göra, inet, webhallen, netonnet har alla möjligheten att testa på plats där jag bor. Väljer man att skicka in sin processor så fattar man väl själv att det tar längre tid?

Hur vet du att de alltid har tid när man åker dit att testa direkt? De kanske inte ens har rätt personal där. Och nu är det semester tider där många är sommarvikarier som inte kan någonting. Och hur har du tänkt att de ska testa oxidering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hur vet du att de alltid har tid när man åker dit att testa direkt? De kanske inte ens har rätt personal där. Och nu är det semester tider där många är sommarvikarier som inte kan någonting. Och hur har du tänkt att de ska testa oxidering?

Självklart vet jag inte det, men möjligheten finns att åka dit och på så sätt lösa det snabbare.

Ingen kommer "testa oxidering" men har man problemen som beskrivs så räcker det med stresstester för att se att processorn är trasig.

Hursomhelst, det kan omöjligtvis gå snabbare med en recall än att direkt ta kontakt med ÅF. Ibland går prylar sönder, tråkigt men så är det och då får man vara utan en stund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

Självklart vet jag inte det, men möjligheten finns att åka dit och på så sätt lösa det snabbare.

Ingen kommer "testa oxidering" men har man problemen som beskrivs så räcker det med stresstester för att se att processorn är trasig.

Hursomhelst, det kan omöjligtvis gå snabbare med en recall än att direkt ta kontakt med ÅF. Ibland går prylar sönder, tråkigt men så är det och då får man vara utan en stund.

Kan mycket möjligt gå snabbare med en recall för då kan alla med påverkade nummer X till nummer Y på sin processor gå till ÅF (om vi säger att Intel samarbetar med dem isf) och få en ny direkt.

Vilka stresstester pratar vi om? En del kraschar inte alls i stresstester men får Out of Video Memory i UE5 spel. Så stresstester är ju uppenbarligen inte något man kan lita på där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Kan mycket möjligt gå snabbare med en recall för då kan alla med påverkade nummer X till nummer Y på sin processor gå till ÅF (om vi säger att Intel samarbetar med dem isf) och få en ny direkt.

Vilka stresstester pratar vi om? En del kraschar inte alls i stresstester men får Out of Video Memory i UE5 spel. Så stresstester är ju uppenbarligen inte något man kan lita på där.

Vad betyder "alla med påverkade nummer"? Det är ingen specifik batch det gäller så den måste fortfarande testas.

Jag är inte jätteinsatt i hur olika ÅF testar men jag hade varit förvånad om det är ett enda test och inte flera olika som belastar processorerna på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det är inte min åsikt, jag vidarebeforgar bara vad 3dcenter.org/ reddit skriver.
Rimligen hade dom väl inte uttryckt sig så om dom inte hade några belägg för det?

För varje dag som går så minskar problemet. Skulle tro att det är helt glömt om en månad.

Antar att du då missat denna:
https://www.3dcenter.org/news/intel-bestaetigt-indirekt-raptor-lake-prozessoren-degradieren-und-sind-microcode-patch-nicht-zu

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Nej, det är där ifrån jag hämtar mina påståenden? Vad är det jag skulle ha missat?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej, det är där ifrån jag hämtar mina påståenden? Vad är det jag skulle ha missat?

Text...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Givande inlägg. Jag har inte skrivit något annat än vad som står där.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

Vad betyder "alla med påverkade nummer"? Det är ingen specifik batch det gäller så den måste fortfarande testas.

Jag är inte jätteinsatt i hur olika ÅF testar men jag hade varit förvånad om det är ett enda test och inte flera olika som belastar processorerna på olika sätt.

Det är specifika batchar som påverkas av oxidering. De löste ju oxideringen senare under 2023. Har du ens följt nyheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Det är specifika batchar som påverkas av oxidering. De löste ju oxideringen senare under 2023. Har du ens följt nyheterna?

Detta handlar inte enbart om oxidering dock, det handlar till största del om degradering pga för hög spänning och processorer från den batchen kan fortfarande fungera, i bästa fall så kan intel byta ut en processor från den batchen bara de känner till att processorn i fråga är från just den batchen och att den samtidigt är ostabil men det får ju den drabbade isåfall fråga intel eller att man gör det enklare för sig och går via ÅF så tar de hela den biten med intel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

Detta handlar inte enbart om oxidering dock, det handlar till största del om degradering pga för hög spänning och processorer från den batchen kan fortfarande fungera, i bästa fall så kan intel byta ut en processor från den batchen bara de känner till att processorn i fråga är från just den batchen och att den samtidigt är ostabil men det får ju den drabbade isåfall fråga intel eller att man gör det enklare för sig och går via ÅF så tar de hela den biten med intel.

Nej det handlar inte enbart om Oxidering. Uppenbart. Men den batchen från släppet 2022 till någongång under 2023, är väl samtliga påverkade av det jag läst från Intel iom att de skrev att de Löste problemet under 2023, och de som är påverkade kan inte få sina lösta utan måste byta ut hela CPUn. Och det påskyndades väl pga högre spänning?

Intel har inte gått ut och sagt (kan åtminstone inte hitta något) att bara enstaka från 2022->fixen-2023 är påverkade.

Permalänk

Kan de vara så att intel tar ut för mycket prestanda ur deras 10nm CPUer?
Med pressen från AMD som tillverkar på 5nm tänker jag.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RoxonMicke:

Kan de vara så att intel tar ut för mycket prestanda ur deras 10nm CPUer?
Med pressen från AMD som tillverkar på 5nm tänker jag.

Namnet på olika tillverkningsteknik har idag ingen koppling till någon fysisk aspekt av tekniken. Det är bara namn som indikerar att det är en ny och "bättre" teknik än vad samma tillverkade tidigare hade, ren marknadsföring med andra ord. Då Intel har egen tillverkning som inte är kopplad till TSMC kan man inte dra några som helst slutsatser utifrån just den aspekten.

Citat:

The term "5 nm" has no accurate relation to any actual physical feature (such as gate length, metal pitch or gate pitch) of the transistors being five nanometers in size anymore. historically, this number used to represent gate length, but it started deviating from the actual length to smaller numbers (by intel) around 2011. According to the projections contained in the 2021 update of the International Roadmap for Devices and Systems published by IEEE Standards Association Industry Connection, a 5 nm chip's gate length is going to be 18nm. However, in real world commercial practice, "5 nm" is used primarily as a marketing term by individual microchip manufacturers to refer to a new, improved generation of silicon semiconductor chips in terms of increased transistor density (i.e. a higher degree of miniaturization), increased speed and reduced power consumption compared to the previous 7 nm process

https://en.wikipedia.org/wiki/5_nm_process

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För de som inte hört:

BIOS/firmware update ska komma som fixar problemet(inom augusti månad tror jag). Däremot kvarstår det om en CPU blivit påverkad utav det här.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Jag har random Bluscreens oftast i idle, men händer även i spel.
nyaste bios, alla drivisar uppdaterade.
Nära på 100% säker att min cpu är på nått sett trasig.
Startade för ca en månad sedan.
Haft grejerna sedan release utan en enda bluescreen innan detta startade.
Kommer byta ut mammakort och cpu till Amd inom kort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Namnet på olika tillverkningsteknik har idag ingen koppling till någon fysisk aspekt av tekniken. Det är bara namn som indikerar att det är en ny och "bättre" teknik än vad samma tillverkade tidigare hade, ren marknadsföring med andra ord. Då Intel har egen tillverkning som inte är kopplad till TSMC kan man inte dra några som helst slutsatser utifrån just den aspekten.

https://en.wikipedia.org/wiki/5_nm_process

Det stämmer att namnet bara är marknadsföring, oavsett så verkar AMD ha tillgång till en aningen vassare nod som framförallt konsumerar mindre energi vid liknande prestanda.

I servervärlden pratar man om ~halva strömförbrukningen vid samma prestanda vs Xeon. Inte riktigt lika fördelaktigt på desktop, men ändå en klar fördel.

Dock har Intel mer avancerad strömbesparning och drar mindre vid idle, men det kanske är mindre intressant än vad som dras vid load eftersom det förhoppningsvis är så att en CPU skall arbeta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Med mina 13700KF och 14900K på MSI Z790 brädor har jag aldrig haft några stabilitetsproblem hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dock har Intel mer avancerad strömbesparning och drar mindre vid idle, men det kanske är mindre intressant än vad som dras vid load eftersom det förhoppningsvis är så att en CPU skall arbeta.

När det funkar! Gissar att det mesta är löst vid det här laget, men hoppade på alder lake tåget med en laptop som kör 1280P, hade seriösa problem med batteritid länge. Hade den första halvåret mest på föreläsningar och konstant var det att den lovade ca 10h batteri fulladdad, efter ett par timmar i OneNote eller Google Docs med sporadiska anteckningar så kunde den vara nere på 30% redan men påstod ändå flera timmars batteritid kvar. Kunde i hwinfo64 se att den tenderade att regelbundet boosta järnet på enskilda p cores, oftast utan att jag såg några faktiskt peak i usage på samma cores, det var inte typ "flimmer" peaks utan nog för att cpu package power skulle ligga bra högt i flera sekunder. Nu är den stabil men tog ett bra tag och många uppdateringar att komma dit.

Var lite purken då jag tog en Intel laptop just för att de alltid varit så pålitliga vad gäller batteri, imo.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200