AMD Ryzen 7 9700X – ett lyft i energieffektivitet och spelprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Ahh tackar det hade jag missat.
Så vad jag kan se med upplåst budget ligger den runt 270-280W vilket är i klass med i5 14600k. Den får även då prestanda i klass med just i5 14600k produktivitetstester som Cinebench och Blender.

Hur får du det till 270-280W ?
Om en 9700X har 65/88W förbrukning och du ökar den med 50% borde systemet dra ~40W mer totalt vilket borde bli c:a 220W för hela systemet, och runt 120W för bara CPU:n
Det är rätt mycket lägre än en 14600k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

När släpps X3D om det kommer några? Känns lite dumt att köpa en 9000 när de i vissa fall presterar aningen sämre pga lägre cache. 7700 går förbi i två spel i sweclockers test.

Bra fråga, ryktas om runt September, men det är just rykten. Tror de tryckte ut 7xxxX3D nåt halvår efter "basmodellerna" men de kanske ligger före i lansering för 9xxx-serien. Så gissningsvis under hösten eller slutet av året.... kanske.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Hur får du det till 270-280W ?
Om en 9700X har 65/88W förbrukning och du ökar den med 50% borde systemet dra ~40W mer totalt vilket borde bli c:a 220W för hela systemet, och runt 120W för bara CPU:n
Det är rätt mycket lägre än en 14600k.

270-280W är de uppmätta värdena som Sweclockers anger i testet, 50% är för hela systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Magkänslan hade rätt, lite av ett antiklimax.

7000-serien är överlägsen sett till dagens pris/ prestanda.

Från läckor och dumma amd grafer visste vi om att det inte skulle vara ett stort lyft som deras senaste lanseringarna. Men den krossade ändå alla förväntningar, hur fasiken lyckades de göra den nästan sämre än föregående generation? Intel pre-ryzen var bättre haha.

Sämre än nvidias senaste gpu lanseringar

Skrivet av Leiri:

När släpps X3D om det kommer några? Känns lite dumt att köpa en 9000 när de i vissa fall presterar aningen sämre pga lägre cache. 7700 går förbi i två spel i sweclockers test.

varför ens bry sig? kommer knappast ge större lyft gentemot redan befintliga x3d.

Som bäst- och otroligt- får vi ett 9600x3d. Men det börjar bli märkbart mot 8 kärnor så inte ens det vore lönt. Skulle ändå kostat för mycket.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att det är dax att länka den här videon från HU igen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Bra test!
Skulle va intressant att se hur många Watt den drog när strömbudgetten va upplåst. Håller den fortsatt låg förbrukning jämfört med Intel skulle vara intressant att se.

Derbauer testade ju med upplåst strömbudget, 4-5fps max is spel bara.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Vem är produkten för? 5800X3D verkar ju slå den på fingrarna i flera spel tack vare Cachen. Har ni tillgång till Modern Warfare 3? Nyfiken på att se hur den står sig emot 7900X pga skillnaden i cache.

Är nog många som undrar hur den står sig i just deras favoritspel, utanför testsviten. Men det finns säkert någon annan sida som testat just detta åt dig?

Permalänk
Medlem

Det blir verkligen spännande att se X3D-varianten av denna nylanserade upphottning! Då tror jag det blir åka av. Själva CPUn som recenserats är väl tveksam för gamers.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ryzer:

Varför släpper man inte bara x3d processorer? Finns det någon nackdel med mycket L3 Cache?
Ser ju lite illa ut att släppa nya serier som presterar sämre?

X3D-processorerna kräver extra utveckling, de har bl.a. mer komplicerad paketering. Att man fokuserar på icke-X3D initialt kanske inte blir så konstigt när man ser detta

Spel är det avvikande fallet, nästan allt annat påverkas inte alls av mer L3-cache. Tvärtom blir det lite långsammare p.g.a. att den större L3-cachen har lite högre latens samt sättet den paketeras gör att CPU-frekvensen blir lite lägre.

Spel är stort på PC, men är fortfarande så att en klar majoritet av alla datorer används primärt till annat än spel.

Skrivet av yoggan:

Sweclockers behöver verkligen någon som är lite mer kunnig inom processorer. Inget i recensionen om de slides från AMD gällande den nya arkitekturen som är en "clean slate" och innehåller något av det fräckaste på många, många år.

Det som är en "clean slate" design är i första hand front-end, back-end är rätt likt Zen4. Den stora nyheten är att Zen5 är första Zen-designen från AMD som kan avkoda mer än 4-instruktioner.

Både AMD och Intel har identifierat front-end som en viktig orsak till att de har hamnat rätt långt efter Apple och numera även Qualcomm och Arm i "prestanda per cykel". Alla de 3 senare har front-ends som är 8-10 wide.

Att göra en 8 wide x86-frontend är dyrt. Exakt hur dyrt får vi snart erfara då det är vad Intel stoppat in i Lion Cove (Lunar/Arrow Lake). Det är betydligt dyrare än att göra en ARM64 8-wide, det är ungefär kvadratisk kostnad mot linjär kostnad m.a.p. bredd då x86 instruktioner har variabel storlek medan de alltid är 4 bytes på ARM64.

Ett sätt att öka bredden med mer linjär kostnad är att inte göra den 8-bred, utan att göra två st 4-breda som jobbar parallellt. Det är exakt vad Zen5 använder. Intel har redan testat detta med bra resultat i Crestmont som har två st 3-breda avkodare (för kommande Skymont kör man 3 st 3-wide, får se om det är bra/dåligt...).

Nackdelen med flera smalare avkodare är att det inte ger lika stor prestandaökning. Sättet AMD/Intel använder detta är att varje gång man kommer till en hoppinstruktion så börjar den "andra" avkodaren direkt hämta instruktioner där hoppet landar (i Skymont kan man då hantera två hopp samma cykel på detta sätt).

Angående effekterna av denna rätt stora förändring i Zen5 verkar utkristallisera sig allt mer. I genomsnitt ger det högre IPC, men precis som de läckta GB6 siffrorna där man först kunde misstänka "det kommer av engineering sample..." då specifikt ett deltest visade på konsekvent lägre prestanda hos Zen5 mot Zen4 (Dijkstra testet) ser vi nu andra applikationer med liknande prestandaflaskhalsar (t.ex compress/uncompress med 7-zip) uppvisa samma beteende.

Vad alla dessa primärt behöver är extremt snabb svarstid på mer eller mindre slumpmässiga minnesaccesser. Det verkar ha blivit långsammare som del i denna omdesign av CPU-kärnan.

Inget konstigt att det blir så, men historiskt har AMD/Intel alltid kunnat "gömma" sådana effekter då de ändå fått högre prestanda p.g.a. högre frekvens.

Edit: huvudförändringen är så klart införande av 512-bit datapath för AVX-512 (noterbart något man valde att inte göra för mobilversionen av Zen5). Vi ser också att vissa "AI-workload" som kan dra bra nytta av detta är de som ser störst relativ prestandaökning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför släpper man inte bara x3d processorer? Finns det någon nackdel med mycket L3 Cache?
Ser ju lite illa ut att släppa nya serier som presterar sämre?

Den uppenbara nackdelen är att extra stor L3 cache kostar mer än liten eller ingen L3 cache.
Det mindre uppenbara problemet är att den metod AMD använder för att få plats med så mycket L3 cache gör den extra känslig mot överspänning. Följden blir att x3d processorer inte alls går att överklocka lika bra som icke-x3d processorer.

Sedan så är det ett faktum att inte alla typer av program har någon större nytta av en stor L3 cache. Många spel får förbättrad prestanda av en stor L3 cache, men väldigt många andra program får bara marginellt förbättrad prestanda.

Så, antingen kan man tillverka en billigare processor utan extra L3 cache som har ungefär som prestanda som motsvarande x3d CPU för de flesta "produktivitets" applikationer, men som överklockar bättre förutom att den är billigare.
Eller så kan man skapa en CPU med lite fler kärnor och trådar istället för extra L3 cache. Bättre prestanda jämfört med x3d processor i det mesta utom spel, för ungefär samma pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallandes:

Är nog många som undrar hur den står sig i just deras favoritspel, utanför testsviten. Men det finns säkert någon annan sida som testat just detta åt dig?

Ingen testar Warzone. Inte sett så många som testar senaste CoD heller. Men cache gör störst nytta i Warzone.

Permalänk
Medlem

http://www.numberworld.org/blogs/2024_8_7_zen5_avx512_teardow...

The biggest achilles heel of Zen5 is the memory bandwidth and the limited adoption of AVX512 itself. There simply isn't enough memory bandwidth to feed such an overpowered vector unit. And the amount of people who use AVX512 is rounding error from zero - thus leaving the new capability largely unutilized.

Memory bandwidth will not be easy to solve. We can expect Zen6 to improve things here with the new I/O and packaging improvments. But the bottleneck on AM5 and dual-channel DDR5 will remain. Perhaps a future platform with bigger caches (dual CCD X3D?) and 4-8 channels of CAMM memory will we see some light at the end of the tunnel.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

AMD borde införa X3D som standard för alla framtida cpuer eller öka den vanliga L1/2/3 cachen.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maximm:

En 9950x, Gen5 m2 och Gskills 8000mhz exp minnen får bli en fin uppgradering i höst!

DDR5-6000 är väl i regel sweetspot iom att inte mycket mer funkar med synkat FCLK som maxar på c:a 2000 MHz.
6400 kanske du kan nå, men inte mycket högre om du inte har tur.

Kolla in denna tråden t ex. DDR5-5600 presterade bättre än DDR5-8000 för TS pga det ovan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

AMD borde införa X3D som standard för alla framtida cpuer eller öka den vanliga L1/2/3 cachen.

Det är dyrare och ger väldigt lite för en arbetsdator. X3D är helt klart bättre i spel och liknande laster men det är inte den enda typen av kunder de säljer till.

Permalänk
Medlem

Ju mer man läser och kollar, det här är ungefär lika spännande som 4060ti från Nvidia. Samma hastighet som föregående gen, kostar ungefär lika mycket, drar lite mindre ström. Kul launch. Är det om två år vi kan få 16% prestandalyft kanske.

Det är dags för x86-maffian att stiga åt sidan, finns andra hungriga företag som vill göra bra processorer.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Känns som två CPU'er i en, antingen kör du den default och får en strömeffektiv CPU, men ingen högre prestanda än 7000, eller så kör du PBO och får bra prestanda men offrar effektiviteten?

Är väl inte fel att man kan välja egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ingen dum idé alls. Försökte få till det den här gången men fick ungefär samma resultat som med PBO när jag pillade manuellt. Blev tyvärr instabilt när jag blev lite girig. Hade behövt lägga mer tid än en timme eller två för att få något värt att redovisa men det är absolut något jag vill göra.

Kanske kommer jag vara upptagen med tester av två andra produkter under nästkommande 5 arbetsdagar men får ta tag i övrig uppföljning efter det.

Det vore antagligen kul läsning efter recensionen av 9900X och 9950X. Något annat som slår mig nu är att det också vore kul att se hur minnesbandbredd påverkar prestandan för Zen 5, det kan ju eventuellt vara så att Zen 5 presterar bättre än Zen 4 vid 2.8 Ghz eftersom minnesbandbredden inte är något problem där, men att det blir en flaskhals vid högre frekvenser. Jag vet att AMD rekommenderar DDR5-6000, men science liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Förvånad över effektförbrukningen, ser väldigt lik ut mellan 9700x och 7800x3d trots att de marknadsförs som 65W respektive 120W TDP. Hade förväntat mig att 9700x skulle bli lättkyld, men ser onekligen ut som att 7800x3d är det bättre köpet.

TDP är inte lika med effektförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

http://www.numberworld.org/blogs/2024_8_7_zen5_avx512_teardow...

The biggest achilles heel of Zen5 is the memory bandwidth and the limited adoption of AVX512 itself. There simply isn't enough memory bandwidth to feed such an overpowered vector unit. And the amount of people who use AVX512 is rounding error from zero - thus leaving the new capability largely unutilized.

Memory bandwidth will not be easy to solve. We can expect Zen6 to improve things here with the new I/O and packaging improvments. But the bottleneck on AM5 and dual-channel DDR5 will remain. Perhaps a future platform with bigger caches (dual CCD X3D?) and 4-8 channels of CAMM memory will we see some light at the end of the tunnel.

Tar med lite av fortsättningen som inte ville följa med hos dig

As far as the adoption of AVX512 itself. The reason why it's low right now is largely because of Intel's fumbles. You can't introduce a shiny new instruction set, stack a ton barriers to using it, and expect people to quickly adopt it. And by the time AMD was able to do their implementation, Intel had already given up and bailed out.

So at no point in AVX512's history did both x86 CPU vendors support it at the same time. That sounds like a pretty big disincentive to developing for AVX512 right?

With Zen5, AMD finally delivers what Intel could not. A quality AVX512 implementation that not only bring substantial performance gains, but also avoids all the negatives that plagued Intel's early implementations.

Will that be enough to save AVX512? Will developers bite on that 2x performance? Only time will tell.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Varför släpper man inte bara x3d processorer? Finns det någon nackdel med mycket L3 Cache?
Ser ju lite illa ut att släppa nya serier som presterar sämre?

Steget där X3D cachen "monteras" på ett chip sker i ett separat steg kallad packaging. Typ där kiselchippet monteras på plattan som vi placerar i moderkortet plus får sin värmespridare.

Därmed är det naturlig att vanliga 9000 CPUer blir färdiga och validerad/testade innan X3D steget är färdigoptimerat. Dock har AMD och TSMC blivit snabbare med tiden och ryktet säger September för X3D lansering. Förmodligen för att störa Intels officiella "papperslansering" av Arrow Lake.

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd att jag stannade på 5 serien. 5800x3d levererar fortfarande galant i 1080p

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

DDR5-6000 är väl i regel sweetspot iom att inte mycket mer funkar med synkat FCLK som maxar på c:a 2000 MHz.
6400 kanske du kan nå, men inte mycket högre om du inte har tur.

Kolla in denna tråden t ex. DDR5-5600 presterade bättre än DDR5-8000 för TS pga det ovan.

Har hört att 9000 serien ska fungera fint i 8000mhz, avvaktar tester för att se om det spelar roll.

Med största sannolikhet uppgraderar jag inget, men man kan alltid drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Det är dyrare och ger väldigt lite för en arbetsdator. X3D är helt klart bättre i spel och liknande laster men det är inte den enda typen av kunder de säljer till.

men om 9800x3d kommer vara lika högt klockad som 9700x3d så kommer det ju inte vara någon ide alls att välja icke x3d sku:er alls.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv

Och pris😮‍💨

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Hur får du det till 270-280W ?
Om en 9700X har 65/88W förbrukning och du ökar den med 50% borde systemet dra ~40W mer totalt vilket borde bli c:a 220W för hela systemet, och runt 120W för bara CPU:n
Det är rätt mycket lägre än en 14600k.

Jag läser det som står i testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskaren:

Känns som två CPU'er i en, antingen kör du den default och får en strömeffektiv CPU, men ingen högre prestanda än 7000, eller så kör du PBO och får bra prestanda men offrar effektiviteten?

Är väl inte fel att man kan välja egentligen?

Förut kunde du köra default med hög prestanda eller välja "eco-mode" med högre effektivitet.
Skillnaden är bara vad man valt som default.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Tog inte lång tid innan någon lyckades med undervolt och OC.

5.5ghz och 173w
Not bad, det blev ändå en sjyst CPU ^^

https://www.youtube.com/watch?v=3GV7q6CV7GY

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Den som vill titta/läsa på lite av det nya/förändringarna i Zen 5 kan gå till Chips and Cheese, inte att förväxla med Cheech & Chong

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

X3D-processorerna kräver extra utveckling, de har bl.a. mer komplicerad paketering. Att man fokuserar på icke-X3D initialt kanske inte blir så konstigt när man ser detta
https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9700x/images/performance-matchup-7800x3d.png

Spel är det avvikande fallet, nästan allt annat påverkas inte alls av mer L3-cache. Tvärtom blir det lite långsammare p.g.a. att den större L3-cachen har lite högre latens samt sättet den paketeras gör att CPU-frekvensen blir lite lägre.

Spel är stort på PC, men är fortfarande så att en klar majoritet av alla datorer används primärt till annat än spel.

Det som är en "clean slate" design är i första hand front-end, back-end är rätt likt Zen4. Den stora nyheten är att Zen5 är första Zen-designen från AMD som kan avkoda mer än 4-instruktioner.

Både AMD och Intel har identifierat front-end som en viktig orsak till att de har hamnat rätt långt efter Apple och numera även Qualcomm och Arm i "prestanda per cykel". Alla de 3 senare har front-ends som är 8-10 wide.

Att göra en 8 wide x86-frontend är dyrt. Exakt hur dyrt får vi snart erfara då det är vad Intel stoppat in i Lion Cove (Lunar/Arrow Lake). Det är betydligt dyrare än att göra en ARM64 8-wide, det är ungefär kvadratisk kostnad mot linjär kostnad m.a.p. bredd då x86 instruktioner har variabel storlek medan de alltid är 4 bytes på ARM64.

Ett sätt att öka bredden med mer linjär kostnad är att inte göra den 8-bred, utan att göra två st 4-breda som jobbar parallellt. Det är exakt vad Zen5 använder. Intel har redan testat detta med bra resultat i Crestmont som har två st 3-breda avkodare (för kommande Skymont kör man 3 st 3-wide, får se om det är bra/dåligt...).

Nackdelen med flera smalare avkodare är att det inte ger lika stor prestandaökning. Sättet AMD/Intel använder detta är att varje gång man kommer till en hoppinstruktion så börjar den "andra" avkodaren direkt hämta instruktioner där hoppet landar (i Skymont kan man då hantera två hopp samma cykel på detta sätt).

Angående effekterna av denna rätt stora förändring i Zen5 verkar utkristallisera sig allt mer. I genomsnitt ger det högre IPC, men precis som de läckta GB6 siffrorna där man först kunde misstänka "det kommer av engineering sample..." då specifikt ett deltest visade på konsekvent lägre prestanda hos Zen5 mot Zen4 (Dijkstra testet) ser vi nu andra applikationer med liknande prestandaflaskhalsar (t.ex compress/uncompress med 7-zip) uppvisa samma beteende.

Vad alla dessa primärt behöver är extremt snabb svarstid på mer eller mindre slumpmässiga minnesaccesser. Det verkar ha blivit långsammare som del i denna omdesign av CPU-kärnan.

Inget konstigt att det blir så, men historiskt har AMD/Intel alltid kunnat "gömma" sådana effekter då de ändå fått högre prestanda p.g.a. högre frekvens.

Edit: huvudförändringen är så klart införande av 512-bit datapath för AVX-512 (noterbart något man valde att inte göra för mobilversionen av Zen5). Vi ser också att vissa "AI-workload" som kan dra bra nytta av detta är de som ser störst relativ prestandaökning.

Tack för lärdomen.
Men om det nu är så dyrt borde väl server cpuerna kunna få detta ändå?
Jag vet inte vad dyrt innebär men misstänker att kostnaden det skulle kosta borde de cpuerna lätt kunna bära?
Så är det verkligen bara kostnaden som får dem att inte gå på detta spåret?