Hårdvara går oförklarligt sönder i nya lägenheten

Permalänk
Medlem

Hårdvara går oförklarligt sönder i nya lägenheten

Flyttade till nuvarande lägenhet i april. Under denna tid har diverse märkliga saker uppstått. Ps/2-portarna på ett moderkort har gått sönder (utan att datorn varit påslagen vid inkoppling), en hårddisk samt nätagg har bokstavligen gått upp i rök, en ram-bank i hemmaservern har precis gett upp från ingenstans, m.m. Runt ett 10-tal produkter har utvecklat defekter av olika slag under de två senaste månadernas vistelse i lägenheten.

Var kan felet ligga? Det berör flera vägguttag och har iofs varit väldigt torrt härinne, om man får tro luftfuktaren, men inte på senare tid när servern börjat krångla.

Är det ESD eller kan elleverantören (billigaste skit medelst instabil vindkraft) vara en faktor?

Tack

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Inaktiv

Har du några problem med belysningen också?

Permalänk
Medlem

Ring en elektriker för att utesluta t.ex nollfel i elcentral.

Visa signatur

AMD 7800X3D | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+/FE

Permalänk
Medlem

Mät uttagen med multimeter, det ska vara en stabilt spänning på ca 230V.
I mitt hus var det bränd säkringbox i elskåpet på gatan som gjorde att en fas varierade snabbt mellan 100-230V. Tydligen ett rätt vanligt fel enligt han som kom och lagade (från elnätsbolaget)

Permalänk
Medlem

Kollat jordningen och att den är korrekt (ta dit elektriker)? jag hade i sovrummet när vi flyttade in hade de fuskat med jord, hade en 80 volt mellan två uttag, kunde känts lite som elektrikern uttryckte det ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Mät uttagen med multimeter, det ska vara en stabilt spänning på ca 230V.
I mitt hus var det bränd säkringbox i elskåpet på gatan som gjorde att en fas varierade snabbt mellan 100-230V. Tydligen ett rätt vanligt fel på enligt han som kom och lagade (från elnätsbolaget)

Jo, det där är bra att kolla. Skulle också rek att låna/hyra en nätstabilisator. Helst en gammal (väger typ 10-20kg) som inte har en massa elektronik i sig. Består i princip bara av en special-trafo med en resonanskrets. Blir rätt varma dock.

Hos mig är el-elementen (400V) kopplade mellan två faser, så om nät-säkringen går på en av faserna så lyfts den till upp till 400V (av elementet om det är på) istället för att bli spänningslös. Nu ska ju elementen sitta på en egen grupp så är det någon av dessa som gått så ska det inte märkas nåt, men om det är tex en huvud-säkring som gått så kan det bli väldigt konstigt.

Om inte det hjälper så får du väl be någon kolla curry-linjerna