Dator fryser/laggar via multipla aktiviteter samt CPU Hög (upp till 90%)
Hej,
Har under senaste två veckor börjat få problem med datorn som jag märkte först via discord.
Pratar med mina vänner och om jag öppnar ett spel eller video t.ex. Apex/LoL/Cod/Youtbue, så märker jag att rösterna börjar försvinna ibland och bli som ett eko i bakgrunden som försvinner snabbt, tänkte först att det var dålig nätverk men enligt bredbandskollen så har jag ca 3-4 m/s i svarstid och ca 200 Mbit/s i nedladdning och ca 300 Mbit/s i Uppladdning. Jag antar att det ska inte vara några problem, men när jag öppnar min task manager så ser jag hur CPU kan gå från 10% till 100% enligt den och det kan variera för varje sekund, även i viloläge. Har jag League of legends öppen så går den mellan 10%-50%, fast jag har endast desktop på och är ej inne i ett spel.
Har även märkt att bild/ljud från spel fryser helt och då kan den stanna i 10-20 sek innan den går tillbaka.
Jag har försökt med några åtgärdsaktiviteter för att stänga av bakgrunds appar och andra saker som kan påverka CPU, men det verkar inte hjälpa och jag undrar lite om ni har tips på andra saker för att få ner CPU eller om det är dags att uppgradera lite komponenter eller köra helt nytt. Köpte min dator för ca 13 år sedan och dåvarande pris var ca 20 000 kr
Nuvarande dator:
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-7600K CPU @ 3.80GHz 3.80 GHz
Ram Minne: 2X8 GB på 2133 MHz
1 TB Hårddisk
Samsung SSD 750 EVO 500GB
Grafikkort: NVIDIA GEFORCE GTX 1070
Moderkort: ASUS Prime Z270-P Version Rev X.0x
Jag ska kunna lägga till 2 st ramminne och eventuellt nytt grafikkort.
Men vad tycker ni? Är det något inom datorn jag kan fixa, eller är det dags att uppgradera komponenter eller börja om?