SweClockers drop!

Stor men låg bildskärm - hjälp att hitta!

Permalänk
Medlem

Stor men låg bildskärm - hjälp att hitta!

Jag står inför ett byte av bildskärm från en gammal 27tum och tänkte försöka ta mig upp ett snäpp, men kruxet är att skrivbordet (som inte ändras) endast har ett utrymme på 47.2 cm för höjd skärmen. Kan det tänkas vara någon som har ett bra tips på skärm alternativt feedback på nedanstående? Maxbudget 5000. Endast raka skärmar, matt yta.

Jag var egentligen inställd på en IPS skärm med srgb, men det ser svårt ut utrymmesmässigt. Är det kanske värt att ta bort stativet och satsa på ett VESA fäste istället? Det enda med stativ jag hittar som går på höjden är Samsung 34" ViewFinity S34C500 VA WQHD 100 Hz. Inte IPS, inte srgb... Skulle detta kunna vara en bra skärm ändå?

Jag håller på mycket med grafisk design, mer det än spel. Bildredigering, färgåtergivning är otroligt viktigt. Asus-skärmen nedan är ju långsam jämfört med de andra, men bra upplösning. Har 60hz i dagsläget och duger till de spel jag spelar, men högre är väll att föredra.

Lutar annars åt någon av 31" ASUS VP32UQ, 31.5" BenQ BL3290QT eller Dell 32" P3223DE, fast med väggfäste eftersom alla är för höga.
enormt tacksam för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

47 cm är ganska stor utrymme om du kan lösa det hela med valfritt VESA-fäste.

32-tum 16:9 är runt 43-44 cm, så utan det medföljande stativet ska det gå.

34-tummare är 21:9-skärmar och då får du in mer på bredden. 34-tum 21:9 har samma höjd som 27-tum 16:9 fast mer yta på sidorna. Så samma höjd som du har idag men just "stor men låg". Dock är de flesta 34-tummare 3440x1440 pixlar och du verkar gå på 32-tummare med 4K/UHD?

Generellt bör du välja IPS och undvika VA då det är mer osäkert kring betraktningsvinklar och subpixelstruktur som påverkar exempelvis grafik och text. sRGB-färger klarar alla skärmar av då det är en fråga om inställningar. Däremot är det inte säkert sRGB-bildlägen är det mest sRGB-korrekta bildläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

47 cm är ganska stor utrymme om du kan lösa det hela med valfritt VESA-fäste.

32-tum 16:9 är runt 43-44 cm, så utan det medföljande stativet ska det gå.

34-tummare är 21:9-skärmar och då får du in mer på bredden. 34-tum 21:9 har samma höjd som 27-tum 16:9 fast mer yta på sidorna. Så samma höjd som du har idag men just "stor men låg". Dock är de flesta 34-tummare 3440x1440 pixlar och du verkar gå på 32-tummare med 4K/UHD?

Generellt bör du välja IPS och undvika VA då det är mer osäkert kring betraktningsvinklar och subpixelstruktur som påverkar exempelvis grafik och text. sRGB-färger klarar alla skärmar av då det är en fråga om inställningar. Däremot är det inte säkert sRGB-bildlägen är det mest sRGB-korrekta bildläget.

Skippar den 34 på stativ då. Upplösningen är mest att det verkar vara det som finns i den prisklass. Vill ha en vettig upplösning för skärmens storlek helt enkelt. Annat alternativ är att köpa en ny 27a, min har rätt dålig färgåtergivning och upplösning, från 2008. Alternativ då är ASUS 27" TUF Gaming VG27AQ3A, ASUS 27" TUF Gaming VG27AQL3A, Gigabyte 27" G27Q. Verkar vara allmänt bättre hz och % srgb, men då mindre. Storleken är rätt bra, viktigast är en skärm som är värd sitt pris och gör det den ska.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ohmykomu:

Skippar den 34 på stativ då. Upplösningen är mest att det verkar vara det som finns i den prisklass. Vill ha en vettig upplösning för skärmens storlek helt enkelt. Annat alternativ är att köpa en ny 27a, min har rätt dålig färgåtergivning och upplösning, från 2008. Alternativ då är ASUS 27" TUF Gaming VG27AQ3A, ASUS 27" TUF Gaming VG27AQL3A, Gigabyte 27" G27Q. Verkar vara allmänt bättre hz och % srgb, men då mindre. Storleken är rätt bra, viktigast är en skärm som är värd sitt pris och gör det den ska.

Om du vill stämma av färgkorrekthet behöver du läsa tester av skärmarna där man går igenom färgerna. Det finns så många skärmar på marknaden att det därför är enklare att utgå från de modeller som är testade och bekräftade, än vad det är att försöka finna konkret info om de kanske 100-talet skärmar som råkar matcha priset.

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga gällande sRGB är att procenten som tillverkarna anger är närmast värdelösa för att veta hur bra färgåtergivning skärmarna faktiskt har. Laxpudding tar upp detta i sin guide om digitala färger. Så det är som sagt tester som gäller om man vill veta hur bra en viss skärm faktiskt är.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tack för påminnelsen @perost

Ja, kortfattat: Om man funderar på ny lägenhet och får information om att den är lika stor som 97% av tennisplan säger det väldigt lite om själva lägenheten. Och inte ett smack om planlösningen.

Om jag ser en skärm med 97% av någonting är jag nyfiken på vad är det för 3% som saknas?

När det kommer till färger kan det var 100% rätt, inte 100% av någonting annat eftersom det faktisk kan innebära att skärmen har ett större omfång, mer än 100% av sRGB och därför fortfarande gör fel. "100% sRGB" kan innebära att hela sRGB-omfånget täcks in men färgerna istället är övermättade.

Ends sättet att få svar är att läsa kvalificerade tester. Specifikationer kommer aldrig berätta exakt hur bra någonting fungerar.

Permalänk
Medlem

Tack! Då blir det till att läsa på om de olika alternativen om det finns sådana tester gjorda. Då har jag nått vettigt att gå på!

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte att jag köpte monitor armar med vesa fäste till min mina två skärmar för runt 15 år sedan.
Nästan exakt denna modell https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=836649 men med längre rör och två armar över/under varandra då jag inte gillar att ha en andra skärm bredvid.
Vill ha den över och lite nedåtvinklad istället och kostade mig en hel del mer tack vare den detaljen.

Mina två armar är lite små repiga men i övrigt som nya och då hade jag min förra skärm som var 0,3kg tyngre än max vikten för dessa armar men det kändes som att dom skulle klara flera kg till utan problem.
Jag flyttar skärmarna en del då jag har ett djupt bord och en massa skit bakom och skärm behöver flyttas för att komma åt en del av det.
Men dom känns fortfarande som nya som sagt.

Sen finns ju typen med fjäder/gasdämpare som tex denna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5317870

I det övre fallet som jag har med i stort sett fast höjd på armarna (går ju att justera men är en pina att göra därav i stort sett fast höjd) så funkar nog dom flesta armar ok så länge du är under max vikten.
Men jag skulle rek att ej ta dom billigaste då jag gissar att dom troligen kommer slitas ut fortare men runt 500-600:- för en enkel arm så får du troligen bättre kvalitet.

Typen med fjäder/gasdämpare så skulle jag säga att kvalitén är betydligt mer viktig då det finns mer som kan gå sönder/slitas ut.
Och har sett en hel del recensioner/klagomål på dom billiga att dom inte klarar av en skärm som är under maxvikten, ibland ganska långt under maxvikten.
Även sett att för lätt skärm kan ställa till problem med och tror att man har mer justering nivå ang skärmens vikt på dom dyrare armarna.
Men dessa typer är ju betydligt lättare att ändra skärmens höjd med vilket kan vara viktigt för en del.

När/om du väl har en monitor arm så kommer den ju troligen att hänga med under många år och ett par skärmar.
Dvs väl värt några hundra enligt mig:p

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag ångrar inte att jag köpte monitor armar med vesa fäste till min mina två skärmar för runt 15 år sedan.
Nästan exakt denna modell https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=836649 men med längre rör och två armar över/under varandra då jag inte gillar att ha en andra skärm bredvid.
Vill ha den över och lite nedåtvinklad istället och kostade mig en hel del mer tack vare den detaljen.

Mina två armar är lite små repiga men i övrigt som nya och då hade jag min förra skärm som var 0,3kg tyngre än max vikten för dessa armar men det kändes som att dom skulle klara flera kg till utan problem.
Jag flyttar skärmarna en del då jag har ett djupt bord och en massa skit bakom och skärm behöver flyttas för att komma åt en del av det.
Men dom känns fortfarande som nya som sagt.

Sen finns ju typen med fjäder/gasdämpare som tex denna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5317870

I det övre fallet som jag har med i stort sett fast höjd på armarna (går ju att justera men är en pina att göra därav i stort sett fast höjd) så funkar nog dom flesta armar ok så länge du är under max vikten.
Men jag skulle rek att ej ta dom billigaste då jag gissar att dom troligen kommer slitas ut fortare men runt 500-600:- för en enkel arm så får du troligen bättre kvalitet.

Typen med fjäder/gasdämpare så skulle jag säga att kvalitén är betydligt mer viktig då det finns mer som kan gå sönder/slitas ut.
Och har sett en hel del recensioner/klagomål på dom billiga att dom inte klarar av en skärm som är under maxvikten, ibland ganska långt under maxvikten.
Även sett att för lätt skärm kan ställa till problem med och tror att man har mer justering nivå ang skärmens vikt på dom dyrare armarna.
Men dessa typer är ju betydligt lättare att ändra skärmens höjd med vilket kan vara viktigt för en del.

När/om du väl har en monitor arm så kommer den ju troligen att hänga med under många år och ett par skärmar.
Dvs väl värt några hundra enligt mig:p

Funkar inte för mig, väldigt grunt skrivbord, fast baksida/rygg på skrivbordet också. Plus att jag aldrig flyttar på skärmen. Men bra att du är nöjd! Jag kommer köpa en 28" skärm på fot.