Hur läser de av vattenmätare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Intressant att läsa, tack!

Ungefär som för mig som bor i hus. Jag är sensorn som läser av årligen och skickar in på en websida och var 10:e år byter kommunen ut vattenmätaren och passar på att kontrollera att man inte ljugit om förbrukningen de senaste 10 åren. (för jag tror knappast den analoga vattenmätaren är slut efter 10 år. )

Det finns också den här lösningen där man sätter en "kamera" på en analog mätare och läser av. https://www.smartvatten.com/se/huvudmatning-vattenovervakning

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Byggahus har en kalkyl i deras forum där är ROI På lvvp minst 8 år med kWh på 3kr

Man bör väl kankse också väga in vilken uppvärmning man har idag om man skall kolla på ROI? Du tjänar ju inte pengar på en värmepump men beroende på befintlig uppvärming så kommer en ny värmepump vara bra eller mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det finns också den här lösningen där man sätter en "kamera" på en analog mätare och läser av. https://www.smartvatten.com/se/huvudmatning-vattenovervakning

Om man inte får tillgång till krypteringsnyckeln så kan detta vara en bra lösning. Jag tittade på lite olika "analoga" alternativ innan jag fick krypteringsnyckeln och då istället kan använda en lösning som läser av MBus signalen (?). Väldigt smidigt att få in datan i homeassistant också:
wimbib

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man bör väl kankse också väga in vilken uppvärmning man har idag om man skall kolla på ROI? Du tjänar ju inte pengar på en värmepump men beroende på befintlig uppvärming så kommer en ny värmepump vara bra eller mindre bra.

Självklart I detta fall var det mot befintlig pellets panna. Och vattenradiatorer.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ett alternativ till wimbib är wmbusmeters

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Ett alternativ till wimbib är wmbusmeters

Man behöver väl i tillägg någon hårdvara som kan fånga upp signalen?

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Jag tvivlar på att motsvarande kostnad kommer sänkas på hyran, utan hyresvärden kommer behålla sin del av vattenkostnaden som ligger på hyra, sedan så får du betala för vattnet igen på det.

Fastighetsbolaget kommer verkligen se till att deras vinst blir större efter detta byte av vattenmätare och hyresgästen får betala mer. Det finns inget fastighetsbolag som installerar något när det gäller vattenförbrukningen som kommer gynna hyresgästen. Samma gäller nog bostadsrätter också.

Skrivet av ghollghost:

För mig blev hyran mindre än innan. På räkningen står det en schablon, sen en avräkning om du använder mindre (vilket jag gör) eller mer om du använder mer. Så om vi säger räkningen innan va 5000, så blev det efter bytet 4900 + en schablon-vatten räkning på 100kr och sedan en avräkning på hur mycket jag faktiskt använder. Kan ej minnas exakta siffror. Men för min del så tjänade jag på det. Antar det blir samma eller väldigt lika för andra hyresvärdar.

För trådlös avräkning sitter det en sådan vit låda på 9x4cm med en sladd till den gamla vattenmätaren. Hittills har de ej mätt manuellt, gått kanske 1-2 år nu.

Måste vara jobbigt att behöva känna stress på hur mycket vatten man använder. Först hålla koll på elförbrukningen sedan hur mycket data man använder på mobilen. Sådant här skulle göra en gammal och grå och i förtid! Jag hade flyttat!

Att många tycker tycker att betala för vatten är okej i ett land som Sverige där vatten finns i överflöd är bara sorgligt! Vad har hänt egentligen? Visst bor man i hus men jag gissar TS bor i ett hyreshus.

Skrivet av Haptic:

jahopp.. den här tråden gjorde mig så pass nyfiken att nu har jag fått krypteringsnyckeln från kommunen till min vattenmätare i huset och beställt hårdvara för att kunna läsa Wireless Mbus meddelanden och sedan skicka dom till min Home Assistant

https://community.home-assistant.io/t/integrating-kamstrup-wa...

Tur att man inte har individuell avläst vattenförbrukning. Det måste vara jobbigt! Se svar ovan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att många tycker tycker att betala för vatten är okej i ett land som Sverige där vatten finns i överflöd är bara sorgligt! Vad har hänt egentligen?

Så ok att gå in på pressbyrån och hämta sig lite Ramlösa när man känner sig törstig?

Även om vi har gott om vatten i sverige är det inte gratis att rena och transportera vattnet. Det är väl rimligt att den som föbrukar vattnet får vara med och betala för detta?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Så ok att gå in på pressbyrån och hämta sig lite Ramlösa när man känner sig törstig?

Även om vi har gott om vatten i sverige är det inte gratis att rena och transportera vattnet. Det är väl rimligt att den som föbrukar vattnet får vara med och betala för detta?

När blev kranvatten Ramlösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fastighetsbolaget kommer verkligen se till att deras vinst blir större efter detta byte av vattenmätare och hyresgästen får betala mer. Det finns inget fastighetsbolag som installerar något när det gäller vattenförbrukningen som kommer gynna hyresgästen. Samma gäller nog bostadsrätter också.

Måste vara jobbigt att behöva känna stress på hur mycket vatten man använder. Först hålla koll på elförbrukningen sedan hur mycket data man använder på mobilen. Sådant här skulle göra en gammal och grå och i förtid! Jag hade flyttat!

Att många tycker tycker att betala för vatten är okej i ett land som Sverige där vatten finns i överflöd är bara sorgligt! Vad har hänt egentligen? Visst bor man i hus men jag gissar TS bor i ett hyreshus.

Tur att man inte har individuell avläst vattenförbrukning. Det måste vara jobbigt! Se svar ovan!

Alltså. det är så mycket fakta fel i det du skriver att jag inte ens orkar bemöta det med den vägg av text som skulle krävas men vi kan ta några korta.

1. Fastighetsbolagets vinst ökar inte nämnvärt. Varför man installerar denna typ av utrustning är av flera skäl. Dels för att varje hushåll ska betala för sin förbrukning istället för en schablon som gör att den fattiga ensampensionären får betala för att grannens tre ungar älskar att duscha länge.

2. Det handlar primärt om tappvarmvatten som mäts, även om man ibland även mäter kallvatten så är det varmvatten som är fokus eftersom det kostar pengar att värma detta vatten. Det är alltså primärt energiförbrukning man är ute efter och inte vattnet i sig.

3. Man gör detta även ur ett miljö/klimatperspektiv och det finns lagstiftning på området. https://www.boverket.se/sv/byggande/bygg-och-renovera-energie...

4. Hur du nu än bor, om du använder varmvatten så betalar du för detta, sen att du inte förstått det är en annan sak..

5. Och hur du nu än bor så är inget tjänligt dricksvatten helt gratis, kanske om du tältar i Sarek året runt men de allra flesta behöver göra någon slags kvalitetskontroll eller rening av sitt vatten även om man hämtar det från egen källa. Nu skärptes dessutom reglerna precis. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skarpta-regler-for-gifter-... - absolut finns det säkert något edgecase där man kan hävda 100% gratis och fri tillgång till tjänligt vatten, men det är ohederligt att lyfta det i den allmänna debatten såklart.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När blev kranvatten Ramlösa?

Sen när skrev du kranvatten? Du skrev "vatten".

Varför anser du att kranvattnet skall vara gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bor i hus, så vill kan jag ju borra egen brunn, eller dra slang från älven. men det kostar så pass lite att det är värt dom där kronorna för att få vatten som jag vet är säkert att dricka, och slippa underhålla pump med filter osv.

Jag vill mäta förbrukningen framförallt för att kunna sätta larm om det blir onormal förbrukning, tex om det står och sprutar någonstans.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Sen när skrev du kranvatten? Du skrev "vatten".

Varför anser du att kranvattnet skall vara gratis?

Inte gratis men du verkar ju tycka det är bra att vanliga hushåll ska stå för vatten istället för fastighetsbolaget. Som i sin tur bakar in det i hyran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Räkna på ödrift med solceller och allt och sedan vad de kostar.....

Du måste alltid räkna vad saker kostar under sin livslängd. Tittar man på värmepumpar så har de katastrof cop under vintern om det är minus.

Byggahus har en kalkyl i deras forum där är ROI På lvvp minst 8 år med kWh på 3kr och I deras exempel var huset i Staffanstorp och best case var 2.2 cop under vintern.

Du får förnya dina kunskaper, nya moderna värmepumpar har inga problem att jobba i vanlig svensk vinter (Inte norrländsk vinter med kanske -30 grader då, men 0gradigt ner till -10-15grader är inga problem och de garanterar fungera ner till -25).
Men det är också därför man inte använder COP utan man använder SCOP här i norra europa, för att få ett snitt över hur väl den fungerar även i vintertid.

Men det är också därför jag försökt fokusera på bergvärme och det är bergvärme jag jämför mot. Där har du samma COP året om så du behöver inte oroa dig över hur "katastrofalt dåligt de fungerar under vintern", då de fungerar lika bra då som på sommaren året om bara tuggar på. Själv har jag bergvärme och jag kommer aldrig välja något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte gratis men du verkar ju tycka det är bra att vanliga hushåll ska stå för vatten istället för fastighetsbolaget. Som i sin tur bakar in det i hyran.

Jag tycker att det är rimligt att respektive hushåll betalar för vattnet som de förbrukar på samma sätt som jag tycker att det är rimligt att man betalar för elen man förbrukar. Fastighetsägaren står för infrastrukturen och underhållet av den.

Permalänk
Medlem

Som svar på frågan så i nyproduktion dras vanligen en busslinga för mätvärdesinsamling, protokoll för kommunikation är M-bus.

Vid installation i befintlig byggnad blir lösningen oftast trådlös M-bus, 868Mhz.

Mätvärden går in i ett program för insamling och skickas sedan vidare för att bli fakturaunderlag till slutkund.

Det finns varianter från innan 2022 där det är manuell avläsning som gäller, men då anger man själv mätvärdet och sedan justeras en eventuell avvikelse vid utflytt, om man inte anger helt tokiga siffror.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag tycker att det är rimligt att respektive hushåll betalar för vattnet som de förbrukar på samma sätt som jag tycker att det är rimligt att man betalar för elen man förbrukar. Fastighetsägaren står för infrastrukturen och underhållet av den.

Vatten betalas via skatten. Jobbar du på något fastihetsbolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej, vatten betalas via en kommunal avgift i det fall där man är ansluten till kommunalt VA-nät. Inte skatt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vattnet betalas inte via skatten utan via avgifter som vi som brukar vattnet betalar.
Vad får dig att tro att jag jobbar på ett fastighetsbolag?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vattnet betalas inte via skatten utan via avgifter som vi som brukar vattnet betalar.

Det är konstigt att du förespråkar individuell vattenförbrukning. Vad är det för fördelar för dig förutom att betala mer än en som inte har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Han skrev faktiskt "fastihetsbolag", vad det nu är...sorry, fick lov

Förstår om nån moderator raderar detta i framtiden

Nej jag tänker inte radera ditt inlägg! :p - MOD
Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Dagens vattenmätare läses oftast av via Mbus, De går två tråd till varje mätare. På själva vattenmätaren sitter det en grej som mäter av hur många pulser själva mätaren gör. Där efter samlas det in i en central någonstans där det samlas ihop

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tur att jag slipper betala vattenavgift. Men du verkar gilla att betala det.

Du betalar nog, via hyran om inte annat
Så länge du inte har egen brunn vill säga.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Saknar min gamla stendumma vattenmätare som jag fick läsa av och rapporterna in själv, fått en ny (Kamstrup) som skall kunna rapporterna in själv (något det verkar vara problem med), den nya visar bara ner till hela liter, medans på den gamla, som då var analog, kunde man utan problem se fjärdedels centiliter. Någon som är väldigt bra om man har något som läcker (tex en rinnande toalett.)

Fick ny elmätare också (Kamstrup den också). Visar upp till 1000-dels kilowatt, medans den gamla visade bara hela kilowatt. Ingen användning för det, även om han-porten är intressant.

-----

Mer på ämnet, kan inte förstå varför man _inte_ skulle ha individuell mätning på el och vattenförbrukning, även i lägenheter, annat än om man är den som snyltar på andra och har byggt om badrummet till regnskog för sina iguanor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du betalar nog, via hyran om inte annat
Så länge du inte har egen brunn vill säga.

Det är som bredbandet, betalar man inte direkt så är det ju gratis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tur att jag slipper betala vattenavgift. Men du verkar gilla att betala det.

Nix, gillar inte det, vad får dig att tro det? Att jag vet om att man betalar för vattnet innebär inte att jag behöver gilla det men det är normalt att man betalar för det man konsumerar, oavsett om det är mat eller vatten eller bensin.

Som tur är har jag egen brunn som jag använder till bevattning i trädgården så jag behöver inte köpa allt vatten som vi förbrukar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man behöver väl i tillägg någon hårdvara som kan fånga upp signalen?

Ja, det finns olika alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Ja, det finns olika alternativ.

Jag kör wimbib sedan november förra året och för mig fungerar den klockrent. Hade jag haft mer tid och varit kunnigare så hade jag kanske fixat något eget. Bra att det finns lite olika alternativ hur som helst.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Nix, gillar inte det, vad får dig att tro det? Att jag vet om att man betalar för vattnet innebär inte att jag behöver gilla det men det är normalt att man betalar för det man konsumerar, oavsett om det är mat eller vatten eller bensin.

Som tur är har jag egen brunn som jag använder till bevattning i trädgården så jag behöver inte köpa allt vatten som vi förbrukar.

Vill nog höra från en annan som inte bor i hus och istället bor i en lägenhet. Vi lämnar konversationen här!

Skrivet av filbunke:

Det är som bredbandet, betalar man inte direkt så är det ju gratis!

Måste vara jobbigt att betala för vatten beroende på användning! Att det ingår i hyran är OK men folk som förespråkar individuell vattenförbrukning har jag inte mycket över för även när det inte gynnar dem. Men jag står för att alla har olika åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Måste vara jobbigt att betala för vatten beroende på användning!

Vad är det som är jobbigt med detta? Vad är det som gör att du upplever detta jobbigare än att betala för annat som du förbrukar?