Hur läser de av vattenmätare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Måste vara jobbigt att betala för vatten beroende på användning! Att det ingår i hyran är OK men folk som förespråkar individuell vattenförbrukning har jag inte mycket över för även när det inte gynnar dem. Men jag står för att alla har olika åsikter.

Alltså om man bor i ett flerfamilljshus finns två val: antingen betalar man alla tillsammans via en schablondebitering för allas användning, eller så betalar man för sin egen förbrukning via individuell mätning och debitering. Men man betalar alltid för vattnet på något vis.

Betalar alla genom en schablon så är den totala förbrukningen högre än vid IMD och storförbrukares vatten betalas delvis av de som förbrukar mindre. Betalar man via IMD så brukar den totala förbrukningen gå ner med 15% och alla betalar för vad dom förbrukar.

Jag vet vad jag tycker är bäst. Alla får tycka vad dom vill såklart.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Du får förnya dina kunskaper, nya moderna värmepumpar har inga problem att jobba i vanlig svensk vinter (Inte norrländsk vinter med kanske -30 grader då, men 0gradigt ner till -10-15grader är inga problem och de garanterar fungera ner till -25).
Men det är också därför man inte använder COP utan man använder SCOP här i norra europa, för att få ett snitt över hur väl den fungerar även i vintertid.

Men det är också därför jag försökt fokusera på bergvärme och det är bergvärme jag jämför mot. Där har du samma COP året om så du behöver inte oroa dig över hur "katastrofalt dåligt de fungerar under vintern", då de fungerar lika bra då som på sommaren året om bara tuggar på. Själv har jag bergvärme och jag kommer aldrig välja något annat.

Du får nog själv läsa på då fjärrvärme priset i Stockholm är baserat på den totala kostnaden av bergvärme. Baserat på 3 separata konsulters beräkningar.
https://www.stockholmexergi.se/foretag/fjarrvarme-for-foretag...

Scop är ju dock löjligt då du får sjukt höga värden på sommaren. Moderna luft pumpar är kanon men inte den billigaste lösningen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Måste vara jobbigt att betala för vatten beroende på användning! Att det ingår i hyran är OK men folk som förespråkar individuell vattenförbrukning har jag inte mycket över för även när det inte gynnar dem. Men jag står för att alla har olika åsikter.

Det är inte jobbigare än att betala en annan faktura. Man kan sätta dem på autogiro om man inte vill hantera det manuellt.

IMD finns inte till som en kostnadskontroll för slutkund, utan det är ett verktyg för att minska energiförbrukningen. Om du ser och kan påverka kostnaden är det troligare att du använder mindre än ifall du bara betalade en schablon.

Jag tycker att IMD är både bra och rimligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mätaren brukar sitta på stammen i nischen

Säkert därför jag inte hittat den då.

Permalänk
Medlem

Du får nog själv läsa på då fjärrvärme priset i Stockholm är baserat på den totala kostnaden av bergvärme. Baserat på 3 separata konsulters beräkningar.
https://www.stockholmexergi.se/foretag/fjarrvarme-for-foretag...

Vad förvånad jag är att du är från stockholm...

Scop är ju dock löjligt då du får sjukt höga värden på sommaren. Moderna luft pumpar är kanon men inte den billigaste lösningen

Har du något bättre värde än marknadsstandarden SCOP så vill nog säkert hela marknaden ta del av ditt fantastiska kunnande inom området.
Och igen, jag pratar om bergvärmepumpar (primärt), inte luft pumpar. Bergvärmepumpar är kanon och den billigaste lösningen (För att inte tala om friheten du får i att inte binda upp dig till en fjärrvärmeleverantör som har monopol i området och höjer priserna så mycket de vill utan att kunder "kan" lämna). Men luftvärmepumpar är också bra i större delen av landet (där 60-80%+ av befolkningen bor, dvs mellersta/södra sverige där vintrarna sällan är kallare än -10-15).

Permalänk
Medlem

Traditionellt set har största fördelen med att bo i lägenhet varit att kostnaden i stort sätt är den samma varje månad. När hyresgästen ansvarar för fler och fler komponenter så försvinner fördelarna Men hyresgästen behåller alla ekonomiska nackdelar av att inte äga sin bostad. Det är även så att när hyresgästen tar över större del av ansvaret så minskar även incitamentet för uthyraren att erbjuda en bra bo-upplevelse som den inte kan ta ut extra betalt för.
Ett exempel lägenheter med Kall hyra på direktverkande-elelement, det är inte lönsamt att genomföra energieffektivisering för fastighetsägaren då hyresgästen betalar elen.
Andra exempel på varför individualisering av ansvar är dåligt: Gemensam tvättstuga är exempelvis mycket effektivare då de har tvättmaskiner som både tvättar snabbare, mer per tvätt och ofta har 2 maskiner så på 3 timmar hinner man i en tvättstuga göra det som hade tagit 9-12 timmar i egen tvättmaskin. Men nya lägenheter saknar ofta gemensam tvättstuga och hyran är även högre då tvättmaskin ger högre "bruksvärde" (det som bestämmer hyran) fast det egentligen är precis tvärt om.

Man bör ha detta i åtanke att när det pratas om att individuell mätare "är bra för miljön" eller att "folk inte ska slösa" så fins det fler aspekter att tänka på.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vad förvånad jag är att du är från stockholm...

Har du något bättre värde än marknadsstandarden SCOP så vill nog säkert hela marknaden ta del av ditt fantastiska kunnande inom området.
Och igen, jag pratar om bergvärmepumpar (primärt), inte luft pumpar. Bergvärmepumpar är kanon och den billigaste lösningen (För att inte tala om friheten du får i att inte binda upp dig till en fjärrvärmeleverantör som har monopol i området och höjer priserna så mycket de vill utan att kunder "kan" lämna). Men luftvärmepumpar är också bra i större delen av landet (där 60-80%+ av befolkningen bor, dvs mellersta/södra sverige där vintrarna sällan är kallare än -10-15).

Vad spelar det för roll vart jag bor...

Du får jättegärna påvisa hur billigt bergvärme är för det är dyrt att börja med. Har man vattenburet redan så är bergvärme 200k+ medan Fjv är relativt billig anslutning om det finns nära.

Vi har faktiskt kollat på bergvärme, var beräknat runt 9m med roi på 19år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Ett exempel lägenheter med Kall hyra på direktverkande-elelement, det är inte lönsamt att genomföra energieffektivisering för fastighetsägaren då hyresgästen betalar elen.

..och då ska man veta att det finns ungefär 10000 bostäder som hyrs ut med kallhyra i Sverige (d.v.s extremt få). Samt att det är STOR skillnad på IMD för värme och för varmvatten. IMD för värme är inte jättebra för det är svårt att få rättvist och ger få incitament för hyrevärden att effektivisera uppvärmningen. IMD för vatten är något helt annat.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Det är inte jobbigare än att betala en annan faktura. Man kan sätta dem på autogiro om man inte vill hantera det manuellt.

IMD finns inte till som en kostnadskontroll för slutkund, utan det är ett verktyg för att minska energiförbrukningen. Om du ser och kan påverka kostnaden är det troligare att du använder mindre än ifall du bara betalade en schablon.

Jag tycker att IMD är både bra och rimligt.

Men problemet är att betalar man för individuell så är det nio av tio gånger dyrare än om det bakas in i hyran eller avgiften. Visst jag har inte letat upp några källor men det är vad jag tror iallfall.

IMD är ju helt irrelevant för de som inte har individuell mätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men problemet är att betalar man för individuell så är det nio av tio gånger dyrare än om det bakas in i hyran eller avgiften. Visst jag har inte letat upp några källor men det är vad jag tror iallfall.

Jag tror att 9 av 10 dalmasar är smartare än alla andra i sverige...det blir inte mer sant för det (tyvärr)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Jag tror att 9 av 10 dalmasar är smartare än alla andra i sverige...det blir inte mer sant för det (tyvärr)

Det är sorgligt att du försöker göra narr av mitt inlägg för du vet att jag har rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är sorgligt att du försöker göra narr av mitt inlägg för du vet att jag har rätt!

Men alltså, att dra siffror från ingenstans utan att kunna backa upp dem är ju som att tigga om att ingen ska ta det på allvar. Ja, jag hade kunnat låta bli men det var helt enkelt för enkelt

EDIT: Om jag hade hållit med dig så hade jag väl ändå inte velat "göra narr" av ditt inlägg? Det hade väl varit rätt dumt av mig?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fastighetsbolaget kommer verkligen se till att deras vinst blir större efter detta byte av vattenmätare och hyresgästen får betala mer. Det finns inget fastighetsbolag som installerar något när det gäller vattenförbrukningen som kommer gynna hyresgästen. Samma gäller nog bostadsrätter också.

Måste vara jobbigt att behöva känna stress på hur mycket vatten man använder. Först hålla koll på elförbrukningen sedan hur mycket data man använder på mobilen. Sådant här skulle göra en gammal och grå och i förtid! Jag hade flyttat!

Att många tycker tycker att betala för vatten är okej i ett land som Sverige där vatten finns i överflöd är bara sorgligt! Vad har hänt egentligen? Visst bor man i hus men jag gissar TS bor i ett hyreshus.

Tur att man inte har individuell avläst vattenförbrukning. Det måste vara jobbigt! Se svar ovan!

Det är ju varmvatten man får betala för. Spelar väl ingen roll om man bor i hyresrätt, bostadsrätt eller hus. Men individuella mätningar betalar du och ser vad du använder, inte ett snitt på alla grannar/området. Nu orkar jag inte läsa hela tråden, men jag antar det funkar som hos mig för de flesta. Hade varit konstigt om ett större hyresbolag har gjort något som sticker ut.

Overall är det bra för ensamstående eller små hushåll men kan bli mindre roligt för större familjer.

Vissa kanske stressas av att se det eller veta att det kostar. För mig gav det mig en anledning till att duscha kortare tid. Jag växte upp i ett låginkomst-ensamstående hus, så jag har varit van vid att tänka på hur mycket vatten man använder. Men alla funkar olika, så kan inte svara för andra.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Det är ju varmvatten man får betala för. Spelar väl ingen roll om man bor i hyresrätt, bostadsrätt eller hus. Men individuella mätningar betalar du och ser vad du använder, inte ett snitt på alla grannar/området. Nu orkar jag inte läsa hela tråden, men jag antar det funkar som hos mig för de flesta. Hade varit konstigt om ett större hyresbolag har gjort något som sticker ut.

Overall är det bra för ensamstående eller små hushåll men kan bli mindre roligt för större familjer.

Vissa kanske stressas av att se det eller veta att det kostar. För mig gav det mig en anledning till att duscha kortare tid. Jag växte upp i ett låginkomst-ensamstående hus, så jag har varit van vid att tänka på hur mycket vatten man använder. Men alla funkar olika, så kan inte svara för andra.

Att ha imd är inte säkert att det är besparing då installation + insamling måste återbetalas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om din åsikt bara bygger på dina fördomar så borde du inte hålla fast så hårt vid den.

Hur kostnader och vinster vid införande av IMD ska fördelas är något som får avgöras vid hyresförhandlingen. Det enklaste sättet är att sänka hyran med motsvarande kostnaden för normförbrukningen. Det näst enklaste är att låta hyran ligga kvar, och låta en viss volym ingå och sedan får hyresgästen betala för eventuellt överskott och eventuellt ersättning för underskott. Men det är som sagt en fråga för förhandling.

För bostadsrätter är det egentligen en icke-fråga, föreningen har inget egenintresse i att gå med vinst på medlemmarnas bekostnad.

IMD kommer tids nog att påverka de flesta. Tekniken blir billigare och energikraven hårdare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Antingen drar man en buss-ledning mellan mätarna, eller går det trådlöst. Är det IMD så gäller det ju bara just det huset/området och då fungerar det utan problem med trådlöst till en gateway som tar det till internet. Vattenbolagen kör över mobilnätet eller har jag läst att sopbilarna har mottagaren/gatewayen eftersom de kör runt överallt.

Jag tycker IMD är bra om hyresvärden inte missbrukar det. Artikeln som länkas är dålig och lite "hur långt är ett snöre". Man pratar bara om vad de fått på fakturan, inte hur mycket vatten de förbrukat och till vilket kubikmeterpris. Kallvatten är lätt att prissätta för där har man vattenbolagets taxa att utgå ifrån. Men varmvattnet kan vara svårare, speciellt att kontrollera för tredjepart.

Sedan när man bor i hus så är själva förbrukningen av vattnet inte det dyra, det är de fasta avgifterna för att vara ansluten och att betala för avloppet. Så den kostnaden måste på något sätt fortfarande delas upp bland lägenheterna. Man måste också räkna fram vad hyressänkningen blir, vad vattnet kostat innan man nu specar det individuellt. Någon part blir lidande (boende eller hyresvärd) i början, men med högre eller lägre hyreshöjning jämnar det förhoppningsvis ut sig. En sista osäkerhetsfaktor är om det tar långt tid innan varmvattnet kommer, troligen så kompenserar inte mätningen för det vilket är lite tråkigt. (du spolar ut kallvatten till varmvattenpris)

Permalänk

Om din åsikt bara bygger på dina fördomar så borde du inte hålla fast så hårt vid den.

Hur kostnader och vinster vid införande av IMD ska fördelas är något som får avgöras vid hyresförhandlingen. Det enklaste sättet är att sänka hyran med motsvarande kostnaden för normförbrukningen. Det näst enklaste är att låta hyran ligga kvar, och låta en viss volym ingå och sedan får hyresgästen betala för eventuellt överskott och eventuellt ersättning för underskott. Men det är som sagt en fråga för förhandling.

För bostadsrätter är det egentligen en icke-fråga, föreningen har inget egenintresse i att gå med vinst på medlemmarnas bekostnad.

IMD kommer tids nog att påverka de flesta. Tekniken blir billigare och energikraven hårdare.

IMD kommer inte byggas in i lägenheter som inte kommer ha stambyte på många år och som har gemensam vattenanvändning.

Permalänk

Man måste göra stambyte för att installera i lägenheter utan individuell vattenmätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Man måste göra stambyte för att installera i lägenheter utan individuell vattenmätning.

Nja man måste kunna komma åt nischen där VV kommer men hos många blir det väldigt omständigt då rören oftast går upp på 2 ställen not nyare installationer där installation sitter i fördelningsskåp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Måste och måste, man behöver ha avstick som betjänar hela bostäder, att installera flera mätare per bostad är naturligtvis uteslutet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Har nu fått mer information. Det blir tre stycken mätare i lägenheten vid huvudledningarna. I kök, badrum och toalett. Dessa kommer dom mäta av med radiovågor. Jag glömde fråga var dessa mätare kommer att få sin ström ifrån.
Jag minns för många år sedan hade min mormor och morfar också mätare i sin lägenhet. De hade Balder som fastighetsägare och det kom alltid in en snubbe för att kolla mätarna. Detta var ca 10 år sedan. Var därför jag var nojjig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Har nu fått mer information. Det blir tre stycken mätare i lägenheten vid huvudledningarna. I kök, badrum och toalett. Dessa kommer dom mäta av med radiovågor. Jag glömde fråga var dessa mätare kommer att få sin ström ifrån.
Jag minns för många år sedan hade min mormor och morfar också mätare i sin lägenhet. De hade Balder som fastighetsägare och det kom alltid in en snubbe för att kolla mätarna. Detta var ca 10 år sedan. Var därför jag var nojjig.

De går på batteri

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej. Varför sitter du och hittar på saker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll vart jag bor...

Du får jättegärna påvisa hur billigt bergvärme är för det är dyrt att börja med. Har man vattenburet redan så är bergvärme 200k+ medan Fjv är relativt billig anslutning om det finns nära.

Vi har faktiskt kollat på bergvärme, var beräknat runt 9m med roi på 19år

Om man har vattenburen värme idag, så är det nog under 200k för att borra och installera...

Det beror ju på många faktorer hur långt det är till berget framförallt... en jädra stor skillnad om det är 4m till berg eller 30m, som ex. Har själv borrat på ett ställe där det var 60+ meter till berget... Där blev det en dyr historia för kunden dock.

Men har du berget på 3-4m så kommer själva borrhålet inte bli speciellt dyrt, för att det är rätt så lite med jobb nu så konkurrensen funkar och att Diesel oljan är avsevärt billigare...

En fråga till alla... Vad tror ni Dieselförbrukningen är per 100m man borrar? Genomsnittligt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Om man har vattenburen värme idag, så är det nog under 200k för att borra och installera...

Det beror ju på många faktorer hur långt det är till berget framförallt... en jädra stor skillnad om det är 4m till berg eller 30m, som ex. Har själv borrat på ett ställe där det var 60+ meter till berget... Där blev det en dyr historia för kunden dock.

Men har du berget på 3-4m så kommer själva borrhålet inte bli speciellt dyrt, för att det är rätt så lite med jobb nu så konkurrensen funkar och att Diesel oljan är avsevärt billigare...

En fråga till alla... Vad tror ni Dieselförbrukningen är per 100m man borrar? Genomsnittligt

Borrning+ värmepump är enligt kalkyler man hittar 140-200k per hus

Vid borrning på 100m gissar jag runt 2 kubik

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borrning+ värmepump är enligt kalkyler man hittar 140-200k per hus

Vid borrning på 100m gissar jag runt 2 kubik

Nja, runt 2,5-3l per meter. För kompressorn och en 5-6l/h för borriggen.

Men 140-200k per hus i genomsnitt är rimligt.

Men skulle varje dag i veckan välja bergvärme framför LVP och jag har själv LVP.
Den är milt sagt dålig och dyr när det är kallt på riktigt.
Minus 10-15 inga problem, däremot när vi kommer lägre än minus 15 så är har den milt sagt svårt att klara av att värma huset.

Men det större bekymret med LVP i allmänhet är ju att du ska ha en öppen planlösning eller fläktar så du får cirkulation.

Då tror jag mer på luft/vatten värmepumpar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Nej. Varför sitter du och hittar på saker?

Hittar på saker?

Saxat från hyresgästföreningen:

Sedan den nya lagen om individuell mätning och debitering (IMD) infördes måste hyresvärden mäta och ta betalt efter hur mycket varmvatten varje enskilt hushåll förbrukar – om huset är nybyggt eller har genomgått en större ombyggnation av vattensystemet, till exempel stambyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hittar på saker?

Sedan den nya lagen om individuell mätning och debitering (IMD) infördes måste hyresvärden mäta och ta betalt efter hur mycket varmvatten varje enskilt hushåll förbrukar – om huset är nybyggt eller har genomgått en större ombyggnation av vattensystemet, till exempel stambyte

Ja, man måste installera IMD* vid ombyggnad, men man måste inte göra en ombyggnad för att installera IMD

*om det är tekniskt möjligt och ekonomiskt försvarsbart

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Ja, man måste installera IMD* vid ombyggnad, men man måste inte göra en ombyggnad för att installera IMD

*om det är tekniskt möjligt och ekonomiskt försvarsbart

I vilket fall kommer jag inte få något IMD på minst tio år så jag är inte orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hittar på saker?

Exakt. Hittar på saker.

Det är många som rullar ut IMD utan stambyte. Jag har varit med och gjort det både i BRF:er och i allmännyttiga bostadsbolag.

Sen att det det finns lagar som reglerar att det ibland MÅSTE göras vid stambyte är en helt annan sak.

Visa signatur