Veckans fråga: Vilken var din första Playstation-konsol?

Permalänk
Medlem

Min första Playstation var en Playstation Portable som jag köpte färdigmoddad i en butik i Asien. Den gick många timmar när rengperioden anlände och att lämna huset kändes som att ställa sig under ett vattenfall. Sedan blev det en PS2, ungefär samma år som PS3 släpptes så i slutet av konsolgenerationen. Men behöll den inte så länge. Blev istället en Xbox 360 och sedan en Xbox One. Men blev för något år sedan en PS Vita. Har väl sanningen att säga inte sett mycket användning dock. Att spela datorspel lockar inte på samma sätt längre. Då går jag hellre ut i solen och påtar i jorden.

Permalänk
Avstängd

PS1, PS2 och PS4... Xbox 1, 360 och series X... Sega Master System och Dreamcast... Nindendo NES, SNES och Wii... Det räcker så, PC blev roligare

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

PS2 är min första och enda Playstation. Kunde inte stå emot Gran turismo 3
Men sen dess fick det räcka med PC!
(OK, har köpt en NES mini, SNES mini och C64 mini sen dess men inte använt dem speciellt mycket...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

PS1an var min första och sista Playstation. PS2an tilltalade mig inte med sin flimmriga interlaced-bild, däremot köpte jag både Dreamcast, Gamecube och XBOX, vilket blev de sista tv-spelsmaskinerna jag ägde innan jag övergick till PC helt och hållet. Än idag ser jag ingen mening med tv-spelskonsoler då hårdvaran är så lik PC. Och spelen sig erbjuder inga fördelar på konsol.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

PS1. Fick den dock efter att PS2 hade släppts, kanske 2003. Men jag var nöjd ändå. Speciellt med tanke på hur lätt de var att chippa.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Spelat på PS1, PS2, köpte PS3. Också köpt XB 360, XB One, plus ett gäng fler konsoller från 70-talet och framåt. Nu är det till 99% PC för mig och resten Nintendo Switch. Spel jag är intresserad av på PS och XB finns så gott som alla på PC och där får jag bättre prestanda, ja det är dyrare men också bättre, så inget intresse längre för mig för XB eller PS.

Permalänk
Medlem

Jag och brorsan fick våran första PS1 av Morfar, chippad och med typ 40 väldigt lagliga spel.

Äger idag ingen PS1 eller PS2 då jag har 4st bakåtkompatibla PS3 som spelar båda, har även 3st PS3 slim för PS3 spel, bara 1 av varje är inkopplad i TVn men de andra är backup om någon skulle gå sönder i framtiden.

Permalänk
Medlem

Köpte min första PlayStation 1 när jag fyllde 15,

och jag minns fortfarande hur den kändes som ett stort steg framåt jämfört med Super Nintendo och Sega Mega Drive. Tekken, trots sina stora pixlar och fyrkantiga lår, kändes nästan futuristiskt då. Det är fascinerande hur mycket tekniken har utvecklats sedan dess. Med PS5 Pro kommer Tekken-serien till slut se bättre ut än CGI-sekvenserna man en gång beundrade (och senare hatade) i de äldre spelen.

Tog bort ett ord,
Permalänk
Medlem

Spelade både 1an och 2an hos kompisar men den första jag köpte själv var 3an.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Playstation1 är det som man minns som den roligaste konsollen. Spelen man körde var: Resident Evil, Gran Turismo, Colin mcrae rally, broken sword, crash bandicoot. Man satt och spelade all vaken ledig tid med kompisarna. Köpte varenda nummer av speltidningar som playstation magasinet.

Permalänk
Medlem

Aldrig ägt en spelkonsoll själv, men har spelat på kompisars och släktingars.

Däremot byggt en RetroPi med PS1-emulator.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Playstation 1 när jag var sju år gammal. Min päron hade inte så stor koll på åldersgränser då så första spelet jag fick med var DOOM.

Dra mig baklänges det här är fullständigt galet hur tänkte de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Playstation 1 - 48 %

Haha. Satan vad gamla vi är nu gubbar!

Helt ärligt var det dock PSOne och inte originalet. Hade N64 först, sen när jag hade spelat klart & gick över upptäckte jag Final Fantasy & Metal Gear Solid... those were the times.

Skrivet av mkk:

Senaste ägda konsollen var Intellivision. (Nintendo hyrdes bara) Sen med C64 och Amiga kändes konsoller inte direkt lockande längre.

Okej, du är ännu mer gammal!

Permalänk
Medlem

Enda Sony konsolen är:
Gul PSP-2004 Simpsons numera med svullet batteri.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

PlayStation 1. Det var en stor uppgradering från mitt gamla NES. Om jag kommer ihåg rätt var det julen 1998, och första spelet som åkte in var Crash Bandicoot 2.

Snart 30 år sen. Tiden går så löjligt fort...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ingen spelstation eller krysslåda här inte. Visst var man lite sugen när PS1 var nytt och man spelade Resident Evil hos kompis. Men blev strax modernare dator så konsollintresset blev rätt obefintligt.

Hade ett Super Nintendo, men sen blev det konsollpaus tills Wii kom ut. Sen dess har jag inhandlat Nintendoutgåvorna. Aldrig varit sugen på Xbox eller PS då man ändå har en dator.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Gran Turismo 3 A-Spec
Grand Theft Auto 3/VC/SA

Såklart PS2

Permalänk
Medlem

Min fru hade väl en PS2 way back, men jag funderar på om en begagnad PS4 Pro snart kan bli aktuellt. För ett bra pris då alltså. Annars är det ju Nintendos och PC som gäller här. Har svårt för PS-kontrollerna också, får nog köpa tredjeparts.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

PS2, i julklapp och oj vad glad man var! 2001 vill jag minnas... bland dom första spelen var "Salt Lake City 2002" OS spelet

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Första maskinen var en ZX Spectrum och gick sen vidare med Amiga (med modem), att då skaffa nått som var ordentligt begränsat som en konsoll fanns inte på kartan och spelen jag gillar är inte den typen som finns på konsoll, då när Playstation släpptes hade man redan en Amiga 4000 och gick sen vidare med PC några år senare även om Win95 kändes väldigt begränsat jämfört med Amigans OS.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

@Enviro Saknar PlayStation Classic. Vilket är det ända och sista Playstation jag kommer spela/äga. Xbox 2000 var och kommer vara "das shit".

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Ps1, chippad

Permalänk
Medlem

Uppvuxen som PC Master Race, så det blev ingen konsol förrän PS3. Användes bara sporadiskt. PS4 blev emellertid kärlek vid första ögonkastet och den älskar jag än. PS5 hade jag i några veckor men sålde, finns inga spel som jag vill spela på den än.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Den första slim-versionen av PS1 var den första för min del, där spelade jag och min bror mycket NHL, Tekken och Spyro!

Permalänk

N64 som första, sen enbart PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

N64 som första, sen enbart PC.

Visste inte att N64 var Playstation

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Visste inte att N64 var Playstation

Nej, det är lite okänt. 🙂

(Läste lite snabbt och såg bara konsol)

Permalänk
Medlem

Min första var en ps3 jag fick när en vän skulle slänga den har väl försökt köra igenom last of us och uncharted annars inte rört den. Sen köpte jag en ps2 på tradera för att spela ett quiz spel en gång.
Aldrig varit särskilt förtjust i deras spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min första var en ps3 jag fick när en vän skulle slänga den har väl försökt köra igenom last of us och uncharted annars inte rört den. Sen köpte jag en ps2 på tradera för att spela ett quiz spel en gång.
Aldrig varit särskilt förtjust i deras spel.

Prova Ratchet & Clank, Spyro, Jack & Daxter

Permalänk
Medlem

Ständigt dessa svarsalterntiva ;\ Jag har aldrig ägt nån Playstation nej, men rört dom har jag gjort vid flera tillfällen jo.