Analyser: Priset inget hinder för PS5 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa den. Men det beror bara på en sak egentligen.

Vissa spel är exklusiva, jag är för "gammal" för att spela spel och väldigt få spel fångar mitt intresse nu för tiden.

MEN! Final Fantasy, dessa spel kommer jag spela tills jag dör. Att kunna lira FF7 REBIRTH med de "icke suddiga" grafikinställningarna i 60 FPS är värt det för mig. Jag kommer vänta att spela DLC till FF16 tills denna kommer (vet det finns till PC nu, men betalar inte igen bara för det) 30 FPS för mig är hemskt. Jag genomled FF7 Rebirth med det, då jag ansåg att grafiken var kass utan det läget.

Samt kommer köpa den ändå när 3e delen i FF7 Remake kommer.

-----

Med det sagt, tror jag Sony satt och dividerade om de skulle köra 1 TB + skivläsare eller 2 TB.

Enligt mig skulle de kört på 1 TB + skivläsare. För de flesta räcker 1TB man måste inte ha massa spel installerade, samt spelen är så mycket billigare fysiskt än digitalt så man är dum om man inte tar med skivläsaren.

Bästa var om de hade 2 versioner. Som kostade samma.

Samt det där stället borde verkligen följa med!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

PS5s skivläsare är 4k ultra hd

Aha det visste jag inte, trodde bara det var blu ray!

Tack för infot

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är inte priset som stör mig mest, det är att den saknar skivläsare, skulle betalat 10+ om den hade inbyggd skivläsare och nu går den automatiskt bort.

? Makes no sense, det är ju bara att köpa till en i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

60FPS med uppskalning och frame gen för en konsoll som kommer vara utdaterad så snart 5000 serien kommer är ganska meh.
Spelutvecklare kommer behöva ännu mer kraft för nyare spel.

Inga föräldrar kommer välja PS5 Pro till sina barn utan kommer välja Switch.

Förvisso finns möjligheten att t.ex. byta in sin nuvarande PS5 i USA hos GameStop och få över $410 tillbaka – så en uppgradering blir inte lika saftig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tror att de är helt ute och cyklar. Det finns många Länstolsfilosofer som teoretiserar på sin kammare. Gå ut och läs vad det skrivs i olika forum. Det finns knappt ett enda positivt ord om PS5 Pro. Analyserna lär ha gjorts innan presentation igår.

Vad som skrivs på forum är inte verkligheten alla gånger utan folk som av olika anledningar vill uttrycka sig.

Jag tror den kommer sälja bra. PS4 Pro var inte den stora volymprodukten och det kommer inte PS5 Pro vara heller, men de som väljer att köpa kommer vara nöjda för de vet vad det är de köper (stabila 60 fps och/eller bättre grafik).

Tycker priset inte är det stora problemet, det var ungefär förväntat. Problemet är inflation o.s.v., folk har blivit ’fattigare’ och vi svenskar har absolut blivit kännbart ’fattigare’ med vår valutaeffekt också. ALLT, precis ALLT vi vill köpa känns bra mycket dyrare nu än det gjorde för några år sedan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tycker priset inte är det stora problemet, det var ungefär förväntat. Problemet är inflation o.s.v., folk har blivit ’fattigare’ och vi svenskar har absolut blivit kännbart ’fattigare’ med vår valutaeffekt också. ALLT, precis ALLT vi vill köpa känns bra mycket dyrare nu än det gjorde för några år sedan.

Du är nog något på spåren. Jag har köpt konsoler på releasedag sen PS3.

Har aldrig upplevt det som dyrt tidigare.

Men inflation och räntehöjningar har totalt kraschat min disponibla inkomst. 10000:- hade varit mer överkomligt för 4 år sedan vid release av PS5 för mig än vad det är idag.

Permalänk
Medlem

Tror valet av konfiguration/prislapp oxå avspeglar sig i att Sonys speldivision har krav på sig att öka lönsamheten. De omsätter en jäkla massa pengar och även om de alltid går med bra vinst (bättre än för alla tidigare generationer) så är tydligen inte vinstmarginalen till belåtenhet.

(sen kan man fråga sig hur man förbättrar vinstmarginalen när man gör kunderna förbannade men, men...)

Samt inte minst, det fanns ingen "Series XXX" att tävla med den här gången. Då är det nog lätt hänt att man "avrundar uppåt".

Permalänk
Medlem

Priset är inga problem men avsaknaden av skivspelaren gör att det inte blir en uppgradering…
Tragisk utveckling vi går emot och frågan är ju om ps5 är sista gen med skivor :/

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

PS5 PRO kommer givetvis sälja och när GTA VI mm släpps så kommer den sälja ännu bättre, däremot hade den givetvis sålt bättre om den såldes för 100$- priset.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Priset är inga problem men avsaknaden av skivspelaren gör att det inte blir en uppgradering…

Där kom det igen. Ja men bara köp add-on spelaren då för bövelen och sluta låtsas att Pro inte äter skivor.

Tävlar folk i att göra det svårt för sig eller vad är det som händer?

Permalänk
Medlem

Att inte ens en skivläsare ingår visar mer på Sonys arrogans och hybris.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Tragisk utveckling vi går emot och frågan är ju om ps5 är sista gen med skivor :/

Har du skivspelare i din dator?

Jag köper 95% av mina spel till ps5 digitalt redan idag och cd/bd var det mååånga år sen jag hade i/till min pc.

Antar att Sony gjort samma analys och sett att efterfrågan på skivor inte är särskilt stor, de som vill ha den möjligheten kan köpa uhd-läsaren separat.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har du skivspelare i din dator?

Det är inte samma sak dock.
Vad folk oroar sig för (förutom att fysisk media ofta är billigare med tiden + möjligheten till köp/sälj begagnat*) är att inte ha möjlighet att spela spelen i framtiden.

Det är inget problem på PC, det är en öppen plattform och det dyker alltid upp en lösning förr eller senare. Men på en låst plattform som PS så är man helt i händerna på plattforms-ägaren. Och det gillas inte, man vill ha kontrollen i egna händer.

Själv kunde jag inte bry mig mindre** men för de som gör det är ovanstående ett giltigt argument.

* (ja och så finns det den märkliga arten som tycker om att samla på plastlådor men nu är vi inne i weirdo-land )

** (allt som är äldre än "imorgon" är mossigt och nostalgi är ett skällsord, typ - det är ju även det som gör att för mig så är "ja men många Sony titlar släpps till PC, iaf inom 68 år"-argumentet helt värdelöst. Va fan, vill jag spela årets kanske bästa spel, Astro Bot, så vill jag göra det nu, inte om 2 år! även om just det liret nog inte ens kommer till pc iofs...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad folk oroar sig för (förutom att fysisk media ofta är billigare med tiden + möjligheten till köp/sälj begagnat*) är att inte ha möjlighet att spela spelen i framtiden.

Håller med om det fetade argumentet, men spelbolagen kör redan online-aktivering som kommer sabba detta och oavsett om sony tar bort skivläsaren eller inte så tror jag spelbolagen kommer sluta låta tillverka fysiska utgåvor.

Så det är inte Sony's konsolldivisions fel, det är snarare spelutgivaren Sony och alla de andra spelutgivarna därute som är problemet för risken att vi inte kan spela våra spel om 10-20-30 år när vi blir retro-sugna i framtiden.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Håller med om detta argument, men spelbolagen kör redan online-aktivering som kommer sabba detta och oavsett om sony tar bort skivläsaren eller inte så tror jag spelbolagen kommer sluta låta tillverka fysiska utgåvor.

Så det är inte Sony's konsolldivisions fel, det är snarare spelutgivaren Sony och alla de andra spelutgivarna därute som är problemet för risken att vi inte kan spela våra spel om 10-20-30 år när vi blir retro-sugna i framtiden.

Ja absolut, det går att sätta krokben ändå, men fysiskt är iaf säkraste vägen och som sagt, det är ännu enklare att sätta krokben på en låst plattform än en öppen.

Jag delar dock inte riktigt uppfattningen att avsaknad av spelare i lådan till Pro signalerar fysiska mediets död. Tror snarare att den avsaknaden har andra orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, vill inte ha något extra tillbehör som måste kopplas in...

Kommer säkerligen en disc version lagom till GTA 6.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Angående skivläsare:
Så länge fysisk media/skivor är billigare än att handla på Playstation Store så är det en ripoff att handla digitalt på konsol. Jag kan dessutom sälja mitt fysiska spel och få tillbaka delar av pengarna spelet kostade - det kan jag inte med PS Store-spel.

Jämförelsen med PC haltar lite då jag kan köpa mitt pc-spel på en mängd olika affärer och åtminstone de två största (Steam / Epic) alternativt köpa cd-nycklar. PC-spelen droppar dessutom rejält i pris i jämförelse med många exklusiva konsolspel.
En skivläsare betalar sig själv på runt 5 spel, 3 om jag väljer att sälja dem efter jag spelat.

Men det är helt klart vågat av Sony att släppa en konsol för 10K i en lågkonjunktur, blir intressant att se oberoende recensioner och hur försäljningen går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nej, vill inte ha något extra tillbehör som måste kopplas in...

Kommer säkerligen en disc version lagom till GTA 6.

Skämtar du? Det är ju exakt samma lösning som om spelaren hade kommit direkt ur lådan. Och exakt samma lösning som du skulle få om det skulle komma en disc version i samband med GTA6.

Hmm, verkar som om tävlingen var på riktigt...

Permalänk
Medlem

Diskläsaren har sålt slut på Amazon, Best Buy, Target.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skämtar du? Det är ju exakt samma lösning som om spelaren hade kommit direkt ur lådan. Och exakt samma lösning som du skulle få om det skulle komma en disc version i samband med GTA6.

Hmm, verkar som om tävlingen var på riktigt...

Jaha, trodde den behövde en extra strömkabel för att fungera, den drar sin kraft direkt från konsolen?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Diskläsaren har sålt slut på Amazon, Best Buy, Target.

Så mycket för alla som tror att pro'n inte kommer sälja.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå varför folk klagar på att det inte finns någon skivläsare med automatiskt. Det är ju precis som att klaga på att Sony sålt en vanlig PS5 med läsare och en billigare utan eftersom att den separata läsaren de nu säljer ger exakt samma situation i praktiken. Man kan alltså välja att köpa en med eller en utan läsare. Valfrihet är bra.

Tycker man att det är dyrt att köpa läsaren också så är det priset man är missnöjd med (vilket är en rimlig åsikt), det borde inte vara valfriheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så mycket för alla som tror att pro'n inte kommer sälja.

Eller så är det huvudsak scalpers.
Sonys fel igen som skapar en situation där vanliga köpare blir blåsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jaha, trodde den behövde en extra strömkabel för att fungera, den drar sin kraft direkt från konsolen?

Aha, så du visste inte? Förlåt, trodde du hade nån skum idé om att allt måste följa med i lådan eller nått sånt...

Fr.o.m PS5 Slim så är Digital PS5 + Addon exakt samma sak som PS5 med spelare direkt ur lådan. Desamma gäller Pro. Och ja, Slim och Pro använder samma Addon lirare.

Enda skillnaden är antalet $$ i Sonys fickor. Än mer så i Sverige (Nordisk Films fickor) där det är saltat värre men det här var ju i perspektivet "prislappen är inget problem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Eller så är det huvudsak scalpers.
Sonys fel igen som skapar en situation där vanliga köpare blir blåsta.

Nej, den finns för samma pris på flera andra ställen med gott om dem i lager så obefintlig risk att de ska sälja slut även hos distributören. Priset just nu ligger heller inte så man kan kalla skivläsaren för billig. Den har rätt nyligen varit på rea för 810 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, precis. Man öppnar upp skalet och ploppar i den, sen är det exakt som en "vanlig". Samma läsare som man använder till slim passar med PS5pro. Jag trodde precis som dig att det var en extern enhet. Sony är inte helt tydliga där tycker jag.

Som bilden här på Inet:
https://www.inet.se/produkt/6611500/sony-ps5-slim-ultra-hd-di...

16 i lager när PS5pro annonserades, 11 i lager nu. Kan hända att den här kommer gå åt innan konsolen släpps? Diskdrivescalping?

Här står lite mer om tillbehör o.s.v.
https://www.inet.se/nyhet/11481/ps5-pro

edit: Tvåa på bollen såg jag, men låter inlägget stå kvar ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, den finns för samma pris på flera andra ställen med gott om dem i lager så obefintlig risk att de ska sälja slut även hos distributören. Priset just nu ligger heller inte så man kan kalla skivläsaren för billig. Den har rätt nyligen varit på rea för 810 kr.

Jag skrev visserligen inget om svenska marknaden, utan de största återförsäljarna i USA.
Lagerhållningen av disc driven har alltid varit begränsad pga dålig efterfrågan.
Tvivlar på att scalpers kan köpa flera stycken på PS direct, vilket de istället kan göra via ställen som ex Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Var har den varit på rea för 810:-?
Kikar Prisjakt och ser aldrig ut att varit under 1290:- enligt dem.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12407015#statistics

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Var har den varit på rea för 810:-?
Kikar Prisjakt och ser aldrig ut att varit under 1290:- enligt dem.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12407015#statistics

5 juni 2024 på Amazon.se.
En dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har du missat att skivläsaren går på runt 1500kr? Så om man köper själva konsolen för 10K+ så landar ju slutpriset på 11.5K+. Jag tycker att det är solklart varför det är ett problem.