Anmäl dig till Roborock Challenge!

Uppdaterade BIOS -> nu fastnar den vid uppstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Precis!
Jag har fixat ett sånt USB-minne och har formaterat samt lagt in rätt fil på den.
Men hur gör jag uppdateringen om jag inte kommer in i BIOS?
Måste jag inte in i BIOS för att sätta igång uppdateringen av BIOS?
Så kallad Q-Flash.

Inte testat koppla ur diskarna dock! Ska testa detta. Tack!

Om den inte har några diskar så borde den falla tillbaka till USB-pinnen, och där förhoppningsvis identifiera något som den känner igen som en BIOS-fil. Om den kommer så långt borde den sätta igång en uppdatering.

Här finns lite annan Gigabyte-svart-magi att ta del av:
How do I recover the bios - https://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=15067.0

Lite trist att sådant här inte är bättre dokumenterat, trixen verkar sippra ut från teknikavdelningarna över tid..

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har Q-Flash button utan bara Q-Flash i BIOS så känns det som att du måste lösa tangentbordsfrågan först. Vet inte om olika BIOS-versioner hanterar tangentbord olika. Vet bara att min sons gamingbord inte funkar i BIOS så varje gång jag behöver fixa något tar jag fram ett enklare kontorstangentbord.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Kan väl vara så att BIOS är korrupt? Och vad gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Eftersom du inte har Q-Flash button utan bara Q-Flash i BIOS så känns det som att du måste lösa tangentbordsfrågan först. Vet inte om olika BIOS-versioner hanterar tangentbord olika. Vet bara att min sons gamingbord inte funkar i BIOS så varje gång jag behöver fixa något tar jag fram ett enklare kontorstangentbord.

Har det funkat med ett enklare kontorstangentbord som kör via USB? Eller har du varit tvungen att köra PS/2 old school?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om den inte har några diskar så borde den falla tillbaka till USB-pinnen, och där förhoppningsvis identifiera något som den känner igen som en BIOS-fil. Om den kommer så långt borde den sätta igång en uppdatering.

Här finns lite annan Gigabyte-svart-magi att ta del av:
How do I recover the bios - https://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=15067.0

Lite trist att sådant här inte är bättre dokumenterat, trixen verkar sippra ut från teknikavdelningarna över tid..

Borde jag lägga USB-minnet i porten på framsidan då? Eller spelar det ingen roll om jag kopplar ur diskarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Har det funkat med ett enklare kontorstangentbord som kör via USB? Eller har du varit tvungen att köra PS/2 old school?

Enklare USB-tangentbord. Det är som att vissa gamingtangentbord inte har någon funktion förrän Windows har startat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Enklare USB-tangentbord. Det är som att vissa gamingtangentbord inte har någon funktion förrän Windows har startat.

Har dåliga nyheter... Det funkade inte med ett enkelt kontorstangentbord heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Borde jag lägga USB-minnet i porten på framsidan då? Eller spelar det ingen roll om jag kopplar ur diskarna?

Funkade inte.. kopplade ur diskarna. Satte in USB-minnet och startade. Fastnade på samma splashscreen. Testade alla portar, samma resultat..

Permalänk
Medlem

Verkar bara samma problem som här:
https://www.reddit.com/r/GAAB350/comments/1blad0h/stuck_on_bi...

Det löste sig genom att lägga in en gen 1 CPU och sen föasha BIOS.

Men frågan är om det inte bara är billigare att köpa nytt moderkort? Får ju en hyfsad uppgradering jämfört med nuvarande för tusenlapp. Lär ju kosta samma att då någon PC "verkstad" att hjälpa till med det här.

Och AMD verkar inte vilja skicka ut några boot kit längre.

Permalänk
Medlem

Några förslag till efter att ha studerat Gigabyte-världen: Endast en minnesticka. Tänk på att när du trycker "DEL" så lyssnar BIOS bara vid då och då. Om du hänger på DEL så fyller du bara input-buffern och min erfarenhet är att den slutar lyssna då. Så, tryck ned och släpp 1-2 ggr per sekund.

Vad händer om du trycker "END" ?

Bryt PSU-strömmen (om du inte har strömbrytare där bak), tryck ner PowerON och Reset samtidigt och slå på PSU. Tänk på att Reset måste vara kopplat till IO-panelen på moderkortet och inte användas till att ställa om RGB via något kontrollerkort.

Som ovan, men använd bara PowerOn-knappen.

Om ingenting hjälper så bör du kanske försöka på Gigabytes egna forum, eller kontakta dem direkt även om garantin gått ut. De har ju utlovat dual BIOS men inte förklarat hur det är tänkt att fungera. (Har aldrig begripit det på något fabrikat, har aldrig sett någon bra dokumentation om den finessen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Verkar bara samma problem som här:
https://www.reddit.com/r/GAAB350/comments/1blad0h/stuck_on_bi...

Det löste sig genom att lägga in en gen 1 CPU och sen föasha BIOS.

Men frågan är om det inte bara är billigare att köpa nytt moderkort? Får ju en hyfsad uppgradering jämfört med nuvarande för tusenlapp. Lär ju kosta samma att då någon PC "verkstad" att hjälpa till med det här.

Och AMD verkar inte vilja skicka ut några boot kit längre.

Måste vara en rejäl miss av Gigabyte om den inte klarar att boota 3600 men klarar en från första Ryzen-generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Måste vara en rejäl miss av Gigabyte om den inte klarar att boota 3600 men klarar en från första Ryzen-generationen.

3600 existerade inte när moderkortet skapades, så känns väl rimligt att 3600 inte fungerar med ett bios som är för gammalt?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

3600 existerade inte när moderkortet skapades, så känns väl rimligt att 3600 inte fungerar med ett bios som är för gammalt?

Men TS har ju kört med Ryzen 3600 hela tiden. Problemen började med att hen uppgraderade sina minnen, varpå BIOS uppgraderades som ett försöka att förbättrra kompabiliteten. Vad jag kan läsa så har vi inte rört processorn alls! Systemet har dock blivit helt obrukbart med den senaste BIOS-utgåvan, än vad vi använde från början. Glimtar på Internet tyder på liknande problem och att den senaste BIOS-utgåvan är orsaken.

Frågan är nu hur man kan nyttja moderkortets dubbla BIOS för att komma upp på banan igen. Om allt har rasat ihop fullständigt så kan jag inte se att man kan lasta någon annan än Gigabyte? (Förutsatt att TS valt rätt BIOS, det finns ju två kort med snarlika namn där den senare har "3" adderat.)

Enklaste vägen ur detta kan ju vara att ropa in ett 350/370/450/470 kort på Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Några förslag till efter att ha studerat Gigabyte-världen: Endast en minnesticka. Tänk på att när du trycker "DEL" så lyssnar BIOS bara vid då och då. Om du hänger på DEL så fyller du bara input-buffern och min erfarenhet är att den slutar lyssna då. Så, tryck ned och släpp 1-2 ggr per sekund.

Vad händer om du trycker "END" ?

Bryt PSU-strömmen (om du inte har strömbrytare där bak), tryck ner PowerON och Reset samtidigt och slå på PSU. Tänk på att Reset måste vara kopplat till IO-panelen på moderkortet och inte användas till att ställa om RGB via något kontrollerkort.

Som ovan, men använd bara PowerOn-knappen.

Om ingenting hjälper så bör du kanske försöka på Gigabytes egna forum, eller kontakta dem direkt även om garantin gått ut. De har ju utlovat dual BIOS men inte förklarat hur det är tänkt att fungera. (Har aldrig begripit det på något fabrikat, har aldrig sett någon bra dokumentation om den finessen.)

Skrivet av mc68000:

Men TS har ju kört med Ryzen 3600 hela tiden. Problemen började med att hen uppgraderade sina minnen, varpå BIOS uppgraderades som ett försöka att förbättrra kompabiliteten. Vad jag kan läsa så har vi inte rört processorn alls! Systemet har dock blivit helt obrukbart med den senaste BIOS-utgåvan, än vad vi använde från början. Glimtar på Internet tyder på liknande problem och att den senaste BIOS-utgåvan är orsaken.

Frågan är nu hur man kan nyttja moderkortets dubbla BIOS för att komma upp på banan igen. Om allt har rasat ihop fullständigt så kan jag inte se att man kan lasta någon annan än Gigabyte? (Förutsatt att TS valt rätt BIOS, det finns ju två kort med snarlika namn där den senare har "3" adderat.)

Enklaste vägen ur detta kan ju vara att ropa in ett 350/370/450/470 kort på Tradera.

Tack för alla tips!
Inget av ovan fungerade, så antar att jag mäste tedta den lösning som funkat för andra när jag läser på olika forum. Tror jag får tar på en 1gen cpu inom någon dag och kan testa den vägen.

Yes, jag hade koll på att det var rätt BIOS. Vad jag kan hitta på nätet så verkar det vara ganska många som fått problem med den senaste BIOS versionen. Generellt kanske man borde hålla sig till den näst senaste för att undvika strul.

Tänkte samma banor som du skriver. Men en fråga till er kunniga. Om jag köper hem ett nytt moderkort istället och sätter in det. Måste jag då formatera diskarna och förlora allt på dem? Eller kan jag sätta in de på det nya moderkortet och komma in i windows som vanligt. Etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frsch89:

Tack för alla tips!
Inget av ovan fungerade, så antar att jag mäste tedta den lösning som funkat för andra när jag läser på olika forum. Tror jag får tar på en 1gen cpu inom någon dag och kan testa den vägen.

Yes, jag hade koll på att det var rätt BIOS. Vad jag kan hitta på nätet så verkar det vara ganska många som fått problem med den senaste BIOS versionen. Generellt kanske man borde hålla sig till den näst senaste för att undvika strul.

Tänkte samma banor som du skriver. Men en fråga till er kunniga. Om jag köper hem ett nytt moderkort istället och sätter in det. Måste jag då formatera diskarna och förlora allt på dem? Eller kan jag sätta in de på det nya moderkortet och komma in i windows som vanligt. Etc.

Om det hade varit mitt moderkort så hade jag lött bort ett ben på chip 1 så att den inte blir läsbar och hoppar över till 2, om det inte hade fungerat lött bort bios chip 1 och 2 o bytt plats på dom, lite pilligt men en idè innan du ger upp och köper nytt, då kan du ju lika gärna testa för skojs skull då det ändå kommer slängas, om nu inte en gen 1 cpu fungerar såklart.

Nej du kommer inte behöva formatera om du köper nytt då du kommer använda samma plattform, man kan nog få problem om man hoppar mellan Intel och AMD men inte AMD och AMD.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du provat att starta datorn, tryck på del knappen sedan F8 och då kan du välja mellan main och backup bios..

Funkar inte det så cleara cmos, låten cycla om flera gånger och till slut borde backup bios hoppa igång...

Permalänk
Medlem

Har testat alla trix och knep som skrivits här och finns på nätet. Men inget verkar funka. Börjar bli ganska säker på att den har hoppat till backup bios men att den versionen inte stödjer min processor. Var först tveksam till det eftersom att Gigabyte splashscreen dycker upp. Men tydligen många som haft samma problem med senaste BIOS versionen. Fick även svar direkt från AMD som besrkiver samma problem och att lösningen är att sätta in en gen1 processor för att komma åt BIOS och sedan flasha BIOS till näst senaste versionen.

Har budat på en på tradera för en hundring så får jag testa när den kommer, tar ju några dagar. Så uppdaterar jag efter! Om jag inte lyckas låna en från någon tidigare än så.

AMD ville inte ge mig ett Boot Kit som de kan låna ut just för såna här problem för att jag inte kunde skicka ett orginal kvitto på köpet. Det funkade inte med kontoutrdag haha. Annars hade det varit smidigast och gratis.

Funderar dock på att byta moderkortet ändå.. så jag inte hamnar här igen i framtiden. Dessutom hamnade jag här för att jag försökte uppgradera RAM vilket inte funkade. Finns inget som säger att näst senaste versionen av BIOS kommer lösa det RAM problemet heller. Och då har jag ingen aning om vad jag ska göra för att få RAM att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Fast min teori att "reserv" bios är för gammalt och därmed inte har stöd för 3600. Men det är bara en tanke jag har, kan inte backa upp det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, "Att backup-BIOS inte stödjer 3600", ja så kan det ju vara. Men hur fasiken har moderkortstillverkarna tänkt sig att uppdatera backup-BIOS? Jag har inte sett någonting om sådana inställningar i befintlig dokumentation? Det står ju ingenting om "F8" heller, även om det kanske skulle blivit självförklarande om man tryckt så från början.

Ett gott råd till alla som har moderkort med dubbla BIOS, sätt er in i hur det fungerar och kolla vilken revision ni har i chip #2.

Bör kanske pinga @FX9 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ah, "Att backup-BIOS inte stödjer 3600", ja så kan det ju vara. Men hur fasiken har moderkortstillverkarna tänkt sig att uppdatera backup-BIOS? Jag har inte sett någonting om sådana inställningar i befintlig dokumentation? Det står ju ingenting om "F8" heller, även om det kanske skulle blivit självförklarande om man tryckt så från början.

Ett gott råd till alla som har moderkort med dubbla BIOS, sätt er in i hur det fungerar och kolla vilken revision ni har i chip #2.

JAg kan vara helt ute och cykla också, men med lite tur kanske det hjälper med en Ryzen 1000 processor

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Du kan se detta som ett tillfället att uppgradera datorn med.

msi B550 GAMING GEN3 1052:-
AMD Ryzen 5 5600X 1468:-

För ~2500:- så får du en helt ny dator istort sett som kommer vara mycket snabbare.
Du har redan resterande som SSD, nytt RAM osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Du kan se detta som ett tillfället att uppgradera datorn med.

msi B550 GAMING GEN3 1052:-
AMD Ryzen 5 5600X 1468:-

För ~2500:- så får du en helt ny dator istort sett som kommer vara mycket snabbare.
Du har redan resterande som SSD, nytt RAM osv.

Det är fan inte en dum idé!
Kanske löser ursprungsproblemet med Ram-minne också.

Jag som är så dålig på sånt här. Men är det där kompatibla delar med resten som jag har? Kanske kan lägga in det i en sän där partpicker-grej och kolla.

Aldrig beställt datordelar från Amazon, något speciellt att tänka på?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Frsch89:

Det är fan inte en dum idé!
Kanske löser ursprungsproblemet med Ram-minne också.

Jag som är så dålig på sånt här. Men är det där kompatibla delar med resten som jag har? Kanske kan lägga in det i en sän där partpicker-grej och kolla.

Aldrig beställt datordelar från Amazon, något speciellt att tänka på?

Ska inte vara några konstigheter.
Det var mest tidigare med första Ryzen 1x och 2x (och även vissa 3x) som det var endel problem med RAM.
Bara att ställa in EXPO (AMD's motsvarighet till Intel's XMP) i BIOS så du får rätt hastighet på dina minnen.

Att handla datordelar på Amazon är inga problem, handlat där flertalet gånger.
Bara hålla koll på att delarna skeppas av Amazon och inte 3'e part så ska det inte vara några problem.

Sedan har Amazon riktigt bra retur-policy.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Kan BIOS "förstöras" genom en uppdatering. Eller ska det alltid gå att hoppa tillbaka eller resetta det på något sätt?

Ja det kan det, har moderkortet "BIOS FlashBack" kan man ju installera äldre/annan bios version igen utan att behöva tända datorn men det är inte alla moderkort som har den funktionen.

Tror Gigabyte kallar det "Q-flash", vet ej om just ditt mobo har funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Då du kör windows så går det att bara byta moderkort om det är tillräckligt likt det gamla. Dvs köper du ett identisk med det du har så är det inget problem (förutom bitlocker, då behöver du nog återställningsnyckeln, har inte provat det) att bara byta kortet. Skiljer det för mycket så funkar det inte. Har provat från en Dell i5:a 3000 serien till Dell core2-duo: tvärnit, inte ens safe boot lirade, däremot gick det bra från en Hp probook till Hp elitebook, Båda I5:or.

Permalänk
Medlem

Får nog köra på 1gen CPU, komma in i BIOS, flasha BIOS till näst senaste versionen, sätta tillbaka min CPU, backa upp all min data och saker jag vill spara.

Sen blir det att ta hem ny processor och moderkoet från Amazon så jag dels får snabbare och bättre prestanda på burken, fungerande RAM men också så jag inte hamnar i samma sits igen i framtiden.

1gen CPU ska komma på måndag så får jag hoppas att det funkar den vägen. Annars blir det jobbigt... byta ut CPU och Moderkort så går nog all data förlorad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Får nog köra på 1gen CPU, komma in i BIOS, flasha BIOS till näst senaste versionen, sätta tillbaka min CPU, backa upp all min data och saker jag vill spara.

Sen blir det att ta hem ny processor och moderkoet från Amazon så jag dels får snabbare och bättre prestanda på burken, fungerande RAM men också så jag inte hamnar i samma sits igen i framtiden.

1gen CPU ska komma på måndag så får jag hoppas att det funkar den vägen. Annars blir det jobbigt... byta ut CPU och Moderkort så går nog all data förlorad.

byte av moderkort och cpu innebär inte att du förlorar nån data. allt finns kvar på din ssd/hd. Du behöver inte ens installera om windows i normala fall - även om många tangentbordskrigare säger att man måste...jag har då med win 10 aldrig haft några problem.

Å andra sidan kan du ju boota upp efter byte, ta backup på din data och sen installera om datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ni något bra tips för att byta moderkort och CPU? Hörde att man borde avinstallera drivrutiner och chipset för nuvarande moderkort INNAN och sen stänga av datorn och göra bytet av moderkort.

Förbereda ett USB minne med senaste stabila BIOS versionen för det nya moderkortet och flasha BIOS direkt vid första uppstart efter att ha satt in det.

Och sen starta windows och ladda ner nya drivrutiner och chipset för det nya moderkortet.

Är det ett bättre sätt? Eller funkar det lika bra att bara byta ut det och starta windows och sen ladda ner nya drivrutiner och flasha BIOS i vilken ordning som helst?

Permalänk
Medlem

Vet inte om du testat, gissar det men skriver det ändå för det kan vara värt prova. Mata delete redan direkt du startar datorn, medan skärmen fortfarande är svart och så fortsätter du hela tiden. På min dator upplever jag det som att när det väl kommer upp på skärmen att man ska trycka delete så har tåget redan gått.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Vet inte om du testat, gissar det men skriver det ändå för det kan vara värt prova. Mata delete redan direkt du startar datorn, medan skärmen fortfarande är svart och så fortsätter du hela tiden. På min dator upplever jag det som att när det väl kommer upp på skärmen att man ska trycka delete så har tåget redan gått.

Tack för tipset! Yes har testat det, med 2 olika tangentbord och olika portar. Har gjort allt som går att testa haha. Måste vara CPUn har jag kommit fram till. Hittade säkert 8-10 trådar på olika forum om exakt samma problem gällande samma BIOS version och moderkort. Samt svar från AMD och Gigabyte.