Vänsterpartiet vill förbjuda telefonförsäljning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Ogillar säljare av alla dess typer. Vill jag ha hjälp eller liknande så söker jag upp dom självmant.

Precis så.

Händer ju inte allt för sällan att man blir mer eller mindre påhoppad när man går förbi utanför någon av telefonbutikerna. Oftast brukar de haffa en med: - Vad ringer du med för operatör idag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Nu finns det ju även telefonförsäljning som inte är lurendrejeri. Så att förbjuda allt rakt av på det här viset skulle slå väldigt hårt mot seriösa företag också.

Vad är det för seriöst företag som säljer produkter/tjänster som är så pass dåliga att de måste arbeta på det sättet för att sälja dem?

Permalänk
Medlem

Ja, bort med skiten!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Musikälskare

Trodde aldrig jag skulle säga det men vänstern har en poäng här

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja, jag är för ett opt-in för de som vill ha försäljningssamtal via telefon alla andra ska slippa utan att behöva göra någonting. Det mesta inom alla områden borde vara opt-in. Ingen ska behöva drabbas av någonting som man inte bett om uttryckligen.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta är skitsnack, jag är själv delgrundare av ett seriöst företag som har telefonförsäljning som primär säljkanal. Vi är dock ett b2b-företag, så du kommer aldrig få ett samtal från oss.

Låter inte särskilt seriöst.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag kommer ihåg ett program i Plus ➕ där man lurade en efterbliven person att köpa vaser för 100.000:-

Inte okej använda sådana benämningar idag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

All typ av försäljning där säljaren kontaktar kunden först borde förbjudas oavsett kontaktmetod.

Inkludera även all form av proselytism i det också tack.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Finns inga "seriösa" företag som ägnar sig åt telefonförsäljning. Bort med rasket, säger jag bara!

Instämmer, aldrig haft ett seriös samtal med en säljare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vågar +40 svara i telefon då? Ärligt talat vet jag ingen som svarar ett okänt nummer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jobbade på ett callcenter en sommar för många år sedan där vi sålde Telias produkter. Var ung och glad att jag fått mitt första jobb. Har inget gott att säga om telefonförsäljning och jag slutade innan sommaren var slut. Förbjud skiten bara, det tjänar (nästan) alla på.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad är det för seriöst företag som säljer produkter/tjänster som är så pass dåliga att de måste arbeta på det sättet för att sälja dem?

Hur mycket som helst. Ta Volvo AB, de blir uppringde av hur många olika företag som helst som har seriösa erbjudande som ibland leder till en affär. Och det kan vara företag som Volvo aldrig tidigare har gjort affärer med.
Dessa seriösa affärskontakter ligger dock på en helt annan nivå när en försäljare ringer en privatperson och frågar om den vill prenumerera på kalsonger. Det är dock väldigt otydligt vart gränsen går och lycka till att få till en vettig lagstiftning.

Min gissning av Vänsterpartiet är att de endast vill införa telefonförsäljning emot privatpersoner, där privatpersoner redan idag kan gå med i NIX för att uppnå samma sak. Är det inte då enklare att upplysa privatpersoner att NIX redan finns?

Permalänk
Medlem

Tycker NIX fungerar precis som det ska. Men alla äldre vet väl kanske inte vad det är eller har familjemedlemmar som kan anmäla dom i det.

Jag har själv inte fått ett samtal sen jag gick med för väldigt många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

"Enligt Marknadsföringslagen är en marknadsförare skyldig [...] att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan samtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte rings till denne." - https://www.nixtelefon.org/

Enligt marknadsföringslagen ja! Men jag blir uppringd ändå, även av såna där jag inte redan är kund, dvs som de inte får ringa till. När jag påpekat att "Men min telefon är nixad, så ni borde veta att ni inte får ringa till mig!", så tackar de ibland för sig, men höjden var att "Ja men det har vårt företag bestämt oss för att inte följa!" och sen babblat på tills jag la på luren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min gissning av Vänsterpartiet är att de endast vill införa emot privatpersoner, där privatpersoner redan idag kan gå med i NIX för att uppnå samma sak. Är det inte då enklare att upplysa privatpersoner att NIX redan finns?

Det är helt korkat att behöva gå med i en lista/organisation för att SLIPPA bli terroriserad av oseriösa företag över telefon. Total idioti. Det ska självklart vara tvärtom. Tänk dig om man per automatik blev medlem i en religiös organisation när man föddes och blev tvungen att gå ur den för att slippa ge den pengar....åh vänta nu, så var det ju förr!

Men vi gjorde något intelligent och ändrade reglerna för att det är det enda rätta. Vill man betala till kyrkan går man MED, vill man att telemarketers ska ringa med erbjudanden om allt möjligt så skriver man in sig någonstans att man vill. NIX borde fungera tvärtom, och som det är nu är värsta möjliga beslut.

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Det är helt korkat att behöva gå med i en lista/organisation för att SLIPPA bli terroriserad av oseriösa företag över telefon. Total idioti. Det ska självklart vara tvärtom. Tänk dig om man per automatik blev medlem i en religiös organisation när man föddes och blev tvungen att gå ur den för att slippa ge den pengar....åh vänta nu, så var det ju förr!

Men vi gjorde något intelligent och ändrade reglerna för att det är det enda rätta. Vill man betala till kyrkan går man MED, vill man att telemarketers ska ringa med erbjudanden om allt möjligt så skriver man in sig någonstans att man vill. NIX borde fungera tvärtom, och som det är nu är värsta möjliga beslut.

Jag håller med att det är korkat att man själv behöver gå med i NIX.
Men samtidigt så problemet med telefonförsäljare är främst för dem som inte kan gå med i NIX. Om vänsterpartiet förslag endast gäller privatpersoner så löser de i bästa fall endast problemet för de som jätteenkelt kan göra exakt samma sak själv.

Det är lite som att sätta en "Nej reklam" på postlådan. Om detta fungerar emot ej adresserad reklam (det gör det för mig), så behövs ingen ytterligare lagstiftning.

Permalänk
Medlem

Förbud alltid fel väg att gå, däremot borde lagen om avtal på distans skärpas , så det krävs bankid innan man ingår avtal att man måste som telefonförsäljare måste vara tydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

All typ av försäljning där säljaren kontaktar kunden först borde förbjudas oavsett kontaktmetod.

Förutom anställningar då, där arbetstagaren vill sälja sitt arbete.
Det skulle bli svårare om det inte gick att skicka spontanansökningar.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Har inte råkat ut för telefånförsäljare (ännu på mobilen), slängde alltid på luren förr när dom började trada om sitt skitföretag. Förbjud skiten med nån lag..

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

"Enligt Marknadsföringslagen är en marknadsförare skyldig [...] att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan samtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte rings till denne." - https://www.nixtelefon.org/

Många kommer ju runt det genom att ringa och "kolla av" på befintliga eller före detta kunder. Jag har varit terroriserad av verisure ett tjugotal gånger senaste månaderna till exempel då jag tidigare hade deras hemlarm. Spärrar numret varje gång, men dom ringer bara igen på ett nytt nummer.

Vore trevligt med ett tillägg här om spärr av precis all telefonkontakt, och att det går att polisnmäla företag som ändå ringer upp en

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Förutom anställningar då, där arbetstagaren vill sälja sitt arbete.
Det skulle bli svårare om det inte gick att skicka spontanansökningar.

Det finns hur många liknande situationer som helst.
Jag gissar i vissas värld finns det endast privatpersoner som blir uppringda av telefonförsäljare av lotter och annan dritt. Dessa personer kan superlätt gå med i Nix om de vill, men de klarar ej av detta. Så då vill de lagändra så det automatisk går med.

Alla andra personer som egenföretagare som inte kan gå med i NIX, ja dessa handlar nog inte ens lagförslaget om. För det blir så komplicerat om man ska in och lagstifta att ett företag inte får kontakta ett annat företag med olika erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Många kommer ju runt det genom att ringa och "kolla av" på befintliga eller före detta kunder. Jag har varit terroriserad av verisure ett tjugotal gånger senaste månaderna till exempel då jag tidigare hade deras hemlarm. Spärrar numret varje gång, men dom ringer bara igen på ett nytt nummer.

Vore trevligt med ett tillägg här om spärr av precis all telefonkontakt, och att det går att polisnmäla företag som ändå ringer upp en

Är det inte begränsat till om du varit kund hos dem de senaste 12 månaderna bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur mycket som helst. Ta Volvo AB, de blir uppringde av hur många olika företag som helst som har seriösa erbjudande som ibland leder till en affär. Och det kan vara företag som Volvo aldrig tidigare har gjort affärer med.
Dessa seriösa affärskontakter ligger dock på en helt annan nivå när en försäljare ringer en privatperson och frågar om den vill prenumerera på kalsonger. Det är dock väldigt otydligt vart gränsen går och lycka till att få till en vettig lagstiftning.

Min gissning av Vänsterpartiet är att de endast vill införa telefonförsäljning emot privatpersoner, där privatpersoner redan idag kan gå med i NIX för att uppnå samma sak. Är det inte då enklare att upplysa privatpersoner att NIX redan finns?

Troligen handlar det om privatpersoner ja.
NIX har luckor och alla företag respekterar det inte.
Tycker det är ett utmärkt förslag trots att det kommer från vänsterpartiet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljning till företag, helt ok.
Till privatperson, hell to the no.

Är NIXad och får en handful samtal per år. Oftast ringer samma företag 2-3 gånger på en månad och sen aldrig mer. De slänger på luren innan man hinner säga klart ett ord som börjar på n. Eller säga något annat som har med ointresse att göra, troligen för att de måste sälja så snabbt som bara går.

Det tar tid att svara på frågor om vart de fått tag på mitt nummer, om de visste att jag finns på NIX. Samt att höra att jag inte vill bli uppringd igen.

Själv är jag lite förvånad att det inte redan är förbjudet med tanke på hur ofta man läser om personer som har blivit lurade genom telefonförsäljning.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra på Den klassiska:
"-Nej tyvärr han sitter häktad nere i Malmö. Jag vaktar bara Radovic's telefon".

Med tanke på mitt namn så ifrågasätter ingen säljare den uppgiften. 😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag delar din tanke.

Jag brukar säga att om jag är intresserad av något så söker jag själv information ang produkten/tjänsten och jämför olika tillverkare/leverantörer, sen kontaktar jag den jag önskar göra affärer med.
Det blir i min mening lite av en självreglerande marknad då de som erbjuder bra produkter och tjänster har lättare att "nå ut" till konsument genom att folk pratar gott om det som är bra och beklagar sig om det som är dåligt.

Nu i den allt mer digitaliserade världen är ju detta ett hetare ämne än någonsin, samt möjligheterna att själv med lite handpåläggning slippa att se reklam alls.....

Jag önskar att vi någon gång kommer komma så långt att all form av riktad/personlig reklam blir förbjuden som utgångspunkt. Sen kan de som så önskar "vitlista" sitt personnummer hos nån organisation som fått i uppdrag av staten att sköta detta om de vill bli kontaktade av försäljare, eller erhålla "gratis" digitala tjänster mot att de tillåter sitt beteende övervakas och kartläggs....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Jobbade på ett callcenter en sommar för många år sedan där vi sålde Telias produkter. Var ung och glad att jag fått mitt första jobb. Har inget gott att säga om telefonförsäljning och jag slutade innan sommaren var slut. Förbjud skiten bara, det tjänar (nästan) alla på.

Ja, ett förbud mot uppringande försäljning kan nog bara positivt för folkhälsan både bland de som tvingas ringa och de som inte vågar svara. ;D

Nästa steg är förbud att sälja telefoner utanför butiker också, så är snart dess grupper så hälsosamma de nu kan bli. Förvirrande terminologi att skilja telefonförsäljning och telefonsäljning. :$

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag är för ett förbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta är skitsnack, jag är själv delgrundare av ett seriöst företag som har telefonförsäljning som primär säljkanal. Vi är dock ett b2b-företag, så du kommer aldrig få ett samtal från oss.

Ganska sannolikt att detta förslag enbart gäller privatpersoner och inte företag. Det sagt så samtliga som ringer oss och stör där jag jobbar hamnar automatiskt i spamlistan.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Förbjud telefonförsäljning till privatpersoner i alla fall, om företag utsätts för det är det långt mer okej