Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Menar du varför ps5 pro inte bytt upp sig, eller varför Calle kör med det i sitt bygge?

Varför Ps5 Pro inte har Zen 5, men jag skulle tro att det ligger mer i att de vill att spelen ska utvecklas för den svagaste hårdvaran som spelet görs för, vilket i nuvarande läge är Xbox S, spelar nog inte mycket roll om Ps5 Pro hade starkare processor om de inte kör riktigt hårt med lightning/shadows osv.

Antar därav det var bara för att spara pengar.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Inte för att jag egentligen bryr mig om vad som är billigare (jag köper konsol om jag vill ha det, dator om jag vill ha det), men det kommer ej gå att låna eller köpa begagnade spel till ps5 pro, då den inte har en optisk läsare.

Det går alldeles kanon att låna fysiska spel till sin PS5 Pro.
Däremot kommer det att kosta dig säkert 1000-1500;- för att kunna läsa dem.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Varför Ps5 Pro inte har Zen 5, men jag skulle tro att det ligger mer i att de vill att spelen ska utvecklas för den svagaste hårdvaran som spelet görs för, vilket i nuvarande läge är Xbox S, spelar nog inte mycket roll om Ps5 Pro hade starkare processor om de inte kör riktigt hårt med lightning/shadows osv.

Antar därav det var bara för att spara pengar.

Misstänker också att det mest har att göra med att spara pengar. Men kanske också eftersom det är specialdesignade kretsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Det går alldeles kanon att låna fysiska spel till sin PS5 Pro.
Däremot kommer det att kosta dig säkert 1000-1500;- för att kunna läsa dem.

Menar du att köpa till en extern optisk läsare då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Precis. Tyckte jag läste att den kommer att kosta $80.
Är inte riktigt imponerad över var vi är på väg.

Men om konsoler fortsätter finnas och inte endast blir molntjänster så får vi kanske tillbaka läsaren om 15 år.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Men om konsoler fortsätter finnas och inte endast blir molntjänster så får vi kanske tillbaka läsaren om 15 år.

Aha, ja då går det ju att lösa det så. Personligen gillar jag att ha fysiska spel, alternativt ha en DRM-fri digital kopia, men förstår att jag är i minoritet.

Problemet med molnet är ju att det är en hel infrastruktur som ska fungera felfritt för att spelandet ska fungera skapligt och det är ju inte alltid så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Man får köpa till en, men den är inte extern. Den kommer med en ny chassi-del som man byter ut så läsaren får plats i konsolen. Det blir som utseendeskillnaden mellan de två ursprungliga modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Inte för att jag egentligen bryr mig om vad som är billigare (jag köper konsol om jag vill ha det, dator om jag vill ha det), men det kommer ej gå att låna eller köpa begagnade spel till ps5 pro, då den inte har en optisk läsare.

Jag kan fortsätta med mina gratisspel från biblioteket om jag hänger på en skivläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Okej. Jag lånar spel på bibliotek och köper på tradera. När jag lånar på bibliotek är det det gratis. Nu senast Dragons dogma 2. På tradera betalar jag typ 200. Betalade väl 220 sek för returnal.

Ja, men du tillhör minoriteten 🤦‍♂️ sen finns det bra mycket bättre rabatter på pc sidan samt utbud 😂

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Ja, men du tillhör minoriteten 🤦‍♂️ sen finns det bra mycket bättre rabatter på pc sidan samt utbud 😂

Billigare än gratis? Jag har spelat många av senaste årens stora spel gratis med bibliotekslån. Jag köper sällan spel för mer än 250 sek. Äldre spel är mycket billiga även på rea på PS. Så det här om att spel är billigare på pc gäller åtminstone inte för mig.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av maoi:

Testredaktör Calle som själv skrivit att han är en Sony fanboy sätter ihop en PC för att åter försöka bevisa för de som inte redan är frälsta att Playstation 5 Pro inte är för dyr, det räckte inte med att skriva en krönika: https://www.sweclockers.com/artikel/39600-kronika-ps5-pro-dis...

Lite citat från testredaktör Calle: "Dyrt? Ja.
Likt förbannat kommer man stå där som en jävla dräng pga att jag är en skamlös Sony fanboy som absolut måste uppgradera från min PS5 Amateur." #20578691

"Dyrt i förhållande till alla andra konsoler på marknaden. Sen om det är värt pengarna är en helt annan diskussion. Jag tycker att det är det absolut." #20579143

Har testredaktör Calle rätt då? Jag vet inte. Jag blir bara lite trött på att läsa artiklar på en nyhetssida där man vet att artikelförfattaren redan är en "fanboy" av märket. Jag gillar objektivitet.

Men snälla.
Nu är jag hemma sjuk idag men känner ändå att jag behöver svara.
Artikeln är INTE en köprekommendation utan mer ett experiment för att försöka bryta ner kostnaderna.
Behöver och vill du ha en dator är en ps5 ett dåligt köp.
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt men jag är taggad på ny hårdvara och skriver på ämnet för att det engagerar mig.
Tillägg: min uttalade fanboyism är lite med glimten i ögat. Jag gillar deras produkter men lägger väldigt lite energi på att bry mig om vad någon annan köper.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@EdvinR och @ratbongo

I stand corrected

Permalänk
Medlem

Kalkylen tar vad jag ser heller inte hänsyn till att optimeringen är betydligt större för PS5 så Sony får ut mycket mer av hårdvaran än vad man får på en PS.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Blir det inte skevt om pc har 12gb+16gb ram mot PS5 Pro på 16.5gb där 500 är cache? Visst det är några hundra som definitivt är värt det.
Sen angående ljudnivå och psu så är väl playstation inte tyst? Har inte ägt ps5 men mina tidigare konsoler lät...

PS5 är faktiskt i princip tyst, mitt kylskåp av modernare modell låter mer än min PS5 . . . .

PS5 har en sjukt överdimensionerad fläkt för att hålla ljudvolymen låg. Och första PS5 som kom har nästan komiskt överdimensionerade heatpipes ovanpå detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Du spår alltså fortsatt hög inflation och stigande komponentpriser även under det kommande året? En vågad gissning givet att vi just nu har för låg inflation.

Sony tar vad folk betalar och försöker öka vinsten med tiden, eller tror du att PS5 kostar mer att tillverka nu än det gjorde för 4 år sedan?
PS5 kostade på Webhallen 5995 vid lansering och kostar nu 6949Kr plus 349(för foten som förut ingick). Alltså 7298Kr för en modell som reviderades för att sänka kostnaderna för Sony("Slim").

Nej, jag tror inte Sony känner något större behov av att prispressa sina konsoler framöver.

Skrivet av markiiie:

De ligger just nu på 1479(webhallen)-1889(Elgiganten).
Normalpris verkar vara 1600Kr då i alla fall 3 butiker på prisjakt tar det(Kjell, Inet och proshop).

Permalänk
Medlem

"Att år 2024 välja Ryzen 7 3700X är kanske inte det klokaste, den börjar bli lite till åren. "

hah ja jo men att hoppa in i sista halvan av en konsolgeneration är väl inte heller det klockaste, PC:n lär ju ha längre livslängd iaf:D

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta nämnts, men utöver att man kan göra mycket mer med en PC, så finns det bra många fler PC-spel och de är dessutom bra mycket billigare, eftersom PS5 Pro kommer utan skivläsare. Sonys priser på spel från Playstation Store är svindyra

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Billigare än gratis? Jag har spelat många av senaste årens stora spel gratis med bibliotekslån. Jag köper sällan spel för mer än 250 sek. Äldre spel är mycket billiga även på rea på PS. Så det här om att spel är billigare på pc gäller åtminstone inte för mig.

Coolt

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Ser att PC vs Console-kriget är fullt levande fortfarande :).

Jag är 100% för PC, men jag kan absolut se fördelarna med konsoller. Dock, en av de stora fördelarna (priset) är nu borta, kvar är eg enkelheten, och allt handlar om förutsättningar. Hade jag haft barn och familj så konsoll. Vill jag bara ha nåt att spela i soffan, konsoll. Vill jag ha nåt där allt är automatiskt och funkar utan meck, men också utan inställningar, konsoll. Har jag lite plats? Konsoll.

Men med PC så har jag mycket andra fördelar, likväl som nackdelar. Anpassningsbarheten. Uppgraderingsmöjligheter. Modstöd. Och att jag kan använda PC:n till annat än bara spel. Så att jämföra dem är rent av felaktiskt då de lämpar sig till olika målgrupper och olika användningsområden. PC:n överlappar konsollens användningsområden, men konsollen överlappar inte PC:ns på samma sätt. Ja du kan spela på en konsoll, men det är allt. Och om du endast vill spela så funkar en konsoll. Men så fort du vill göra mer, då är det PC som gäller.

Så jag säger inte ens att det är päron eller äpplen, utan päron eller korv. Båda går att äta, men där slutar likheten.

Each to his own.

Permalänk
Medlem

Är ju också värt att ta i åtanke att spelen är optimerade för hårdvaran (iallafall första part) samt att även operativsystemet är optimerat för spel prestanda. Så kan ju vara svårt att jämföra med en Windows-burk rakt av. Men tycker det var en intressant artikel. Hade nog gissat att en motsvarande PC hade vart dyrare. Man lär sig lite

Permalänk
Medlem

Eget PC bygge med separata delar vs en PS5 Pro som byggs på löpande band i miljoners miljoner antal...det vore konstigt om det inte fanns några stordriftsfördelar så PCn borde bli dyrare.

Vad skulle ett PC-bygge med liknande specs kosta om man byggde 10 miljoner likadana? Troligtvis borde det gå att kapa kostnaden med -20-30% så då hamnar man på jämförbart pris "äpplen mot äpplen".

Att komma ganska nära (3000 kr i skillnad) är väldigt bra tycker jag. De 3000 kr motsvarar väl 2-3 månaders lokaltrafik-kostnad eller 12 månader med Netflix och Viaplay så det är inte ojoj-extra-mycket pengari slutändan.

Bra försök och artikel...

Permalänk
Medlem

Med en pc går det ju ändå inte spela gta vi på release

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig analys och slutsats ni kom fram till.

Köper ni en PS5/PC bara för att kolla på den och sen går hem för dagen?

Vad för kostnad innebär för mig att jag blir fast i PS ekosystemet respektive PC? Glömmer vi bort att PS+ är i princip ett krav om man vill spela med andra eller sina vänner. Eller den högre prislappen på spel samt att man blir låst till Playstations rea kontra till PC där man har fler aktörer att köpa spel som dessutom har betydligt bättre/oftare rea.

Efter 5 år räknat på PS+ nuvarande prislapp på 760kr (vi vet inte om Sony höjer priset senare), ligger PS systemet redan back på 3800kr. Om vi efter 5 år köper ett nytt grafikkort kontra ny konsol ligger vi redan plus.

Nu har jag räknat bort hur mycket vi sparar på att köpa spel men det finns en summa som man kan spara på men som blir subjektiv beroende på hur ofta man köper. Gillar man att spela och köper spel ganska ofta så är en Playstation ett rätt så dåligt val i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Ser att PC vs Console-kriget är fullt levande fortfarande :).

Jag är 100% för PC, men jag kan absolut se fördelarna med konsoller. Dock, en av de stora fördelarna (priset) är nu borta, kvar är eg enkelheten, och allt handlar om förutsättningar. Hade jag haft barn och familj så konsoll. Vill jag bara ha nåt att spela i soffan, konsoll. Vill jag ha nåt där allt är automatiskt och funkar utan meck, men också utan inställningar, konsoll. Har jag lite plats? Konsoll.

Men med PC så har jag mycket andra fördelar, likväl som nackdelar. Anpassningsbarheten. Uppgraderingsmöjligheter. Modstöd. Och att jag kan använda PC:n till annat än bara spel. Så att jämföra dem är rent av felaktiskt då de lämpar sig till olika målgrupper och olika användningsområden. PC:n överlappar konsollens användningsområden, men konsollen överlappar inte PC:ns på samma sätt. Ja du kan spela på en konsoll, men det är allt. Och om du endast vill spela så funkar en konsoll. Men så fort du vill göra mer, då är det PC som gäller.

Så jag säger inte ens att det är päron eller äpplen, utan päron eller korv. Båda går att äta, men där slutar likheten.

Each to his own.

Man kan titta på youtube, se på Netflix och använda den som bluray-spelare. Prisskillnaden är inte helt borta. Realistiskt sätt är det fortfarande en diff på 4000-5000 sek. I övrigt har du såklart rätt.

Permalänk
Medlem

En viktig fördel med PC är att du inte behöver köpa en helt ny maskin varje gång du vill förbättra den. Visst, första gången får du betala lika mycket eller snäppet över ett PS5 Pro, men andra gången så kanske du kommer undan med hälften av kostnaden. För att inte tala om friheten och valmöjligheter av olika tillbehör.

Det finns absolut en målgrupp för PS5 Pro, precis som att det finns de som hellre betalar 1000 spänn till Elgiganten för att de ska komma och koppla in den nya TV:n du blivit pålurad, än att göra det själv.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Riktigt dålig analys och slutsats ni kom fram till.

Köper ni en PS5/PC bara för att kolla på den och sen går hem för dagen?

Vad för kostnad innebär för mig att jag blir fast i PS ekosystemet respektive PC? Glömmer vi bort att PS+ är i princip ett krav om man vill spela med andra eller sina vänner. Eller den högre prislappen på spel samt att man blir låst till Playstations rea kontra till PC där man har fler aktörer att köpa spel som dessutom har betydligt bättre/oftare rea.

Efter 5 år räknat på PS+ nuvarande prislapp på 760kr (vi vet inte om Sony höjer priset senare), ligger PS systemet redan back på 3800kr. Om vi efter 5 år köper ett nytt grafikkort kontra ny konsol ligger vi redan plus.

Nu har jag räknat bort hur mycket vi sparar på att köpa spel men det finns en summa som man kan spara på men som blir subjektiv beroende på hur ofta man köper. Gillar man att spela och köper spel ganska ofta så är en Playstation ett rätt så dåligt val i längden.

Jag har inte PS+ eftersom jag bara spelar singelplayer. När jag inte lånar spel på biblioteket köper jag de flesta relativt nya spelen på tradera för 200-300 sek. Så det är åtminstone inte alltid sant att alla kringkostnader är dyrare på PS.

Permalänk
Medlem

operativsystem krävs på en pc + mus och tangentbord då blir det rätt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

operativsystem krävs på en pc + mus och tangentbord då blir det rätt.

Samt montering. PS kommer inte i delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag har inte PS+ eftersom jag bara spelar singelplayer. När jag inte lånar spel på biblioteket köper jag de flesta relativt nya spelen på tradera för 200-300 sek. Så det är åtminstone inte alltid sant att alla kringkostnader är dyrare på PS.

Det finns så kallade "edge cases" där det kan bli billigare.

Men jag skulle tippa på att majoriteten av PS spelare spelar något online spel som kräver PS+, och inte alla köper begagnade spel (vilket också är varför begagnade spel är så mycket billigare mot nytt).

Detsamma gäller också ex med lagrings möjligheter. Vissa kan leva på bara 2-3 spel redo att spela medan andra vill ha kanske 10-15 spel redo.

Min kritik är främst riktad till Swec slutsats att den är så pass basal att dom borde varit mer nyanserade och dragit flera slutsatser beroende på vad för användare man är.

Swec resonemang är snarlikt nedan jämförelse.
Är det billigare att köpa en bil kontra åka kollektivt?

Svar nej, du lägger ner 200-300k på en bil kontra bus/tåg kort på 2k.