Krönika: PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja, och? En barnunge förstår väl att det inte kommer gälla alla spel och det sas aldrig heller - så ingen skada skedd.

Så 20% av spelen finns i 4k native är okej för en 4k gaming maskin?

Visst att det är konsol och uppskalning är ett måste, men att hävda att det är en 4k maskin som inte gjort en besviken måste väl andå stämma?

PlayStation 5 räknas väl som en av PS sämsta konsoler, precis före ps3 (inte räknat med handheld)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du får helt enkelt tro vad fasen du vill. På tal om svamlande. Dina exempel visar inte att det är lika illa på konsol. Men mina 3 exempel är klockrena exempel på spel som har varit sämre på pc. 3 exempel är fortfarande fler än 0 exempel. Kan du räkna? Här har du ett fjärde exempel med dead space remake (som fortfarande har många defekter på pc): https://www.reddit.com/r/DeadSpace/comments/16r5xva/dead_spac...

Du har helt enkelt fel. Det här har tagits upp och diskuterats många många gånger. Det är väl snarare legio att spelen funkar sämre day one på pc.

Av ett skäl är det här viktigt. Tänk om någon står i valet mellan olika plattformar och vill spela många spel day one. Att då fara med osanning ger inte korrekt vägledning. Vill man spela många spel day one är det konsol som gäller. Pc är ett superbra alternativ om man vill spela spelen på ännu högre grafikinställningar ett halvår ett år efter releasen.

Det finns exakt lika många spel till playstation som krånglar, samt krånglar fortfarande.....
Men nu tuggar vi runt. Du har bestämt dig att konsoler inte har problem, trots cyberpunk perfekta launch. (jag vet att pc också hade strul)

Du har hänvisat till 2 click bait videos samt pc gamer som säger att pc haft ett tungt år med krånglade släpp, dock jämför dem inte mot konsol som hade samma problem på samma spel!

Väljer man vad som skall jämföras så kan man alltid få resultatet som man vill ha det. En neutral och fakta strävanden jämförelse finns inte.
Då du har 3 spel som haft strul (dock har de haft strul på konsol också) mot dem 10k i snitt spel som släpps varje år på pc så är det inom fel marginalen.

AAA verkar det släppas i snitt 175 per år och då är 3 också inom fel marginalen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns exakt lika många spel till playstation som krånglar, samt krånglar fortfarande.....
Men nu tuggar vi runt. Du har bestämt dig att konsoler inte har problem, trots cyberpunk perfekta launch. (jag vet att pc också hade strul)

Du har hänvisat till 2 click bait videos samt pc gamer som säger att pc haft ett tungt år med krånglade släpp, dock jämför dem inte mot konsol som hade samma problem på samma spel!

Väljer man vad som skall jämföras så kan man alltid få resultatet som man vill ha det. En neutral och fakta strävanden jämförelse finns inte.
Då du har 3 spel som haft strul (dock har de haft strul på konsol också) mot dem 10k i snitt spel som släpps varje år på pc så är det inom fel marginalen.

AAA verkar det släppas i snitt 175 per år och då är 3 också inom fel marginalen.

Du är ju en skön lirare trots allt. Du menar att jag som ger flera exempel ska tro dig som inte ger ett enda exempel själv. Du kräver av mig statistik/fakta men ger ingenting av detta själv. Du är ju helt
hopplös. Hamnar du ofta i dessa situationer?

Jag struntar i vad du tycker/tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du är ju en skön lirare trots allt. Du menar att jag som ger flera exempel ska tro dig som inte ger ett enda exempel själv. Du kräver av mig statistik/fakta men ger ingenting av detta själv. Du är ju helt
hopplös. Hamnar du ofta i dessa situationer?

Jag struntar i vad du tycker/tänker.

Fast du har ju inte gett fler exempel? Och vad skall jag ge för exempel? Att pc har day one problem som konsol också har?
Jo det vi ju redan. Länkade ju 10 spel i början av din första länk. Dessa var nu dock nonsens enligt dig... Fast ena var från utvecklaren själva.

Att du struntar i vad någon tänker tror jag inte undgår någon.
Att presenterna fakta och statistik på något som inte finns är omöjligt.

Anledningen till att statistisk inte finns, eller ens flera artiklar i ämnet som inte är från Youtubers som vill få fler views, tyder på att det INTE är problem eller ens sant påstående.

Du tycker om videos så:
https://youtu.be/OsFYhqeMSpQ?si=6C6VWLhWnXNeSVqt

Eller senaste FW till PS5
https://www.gamingbible.com/news/platform/playstation/playsta...

Jag kan självklart hitta riktiga click baits från pc master race YouTubers om du hellre vill det. Men enligt mig är faktagranskningen för låg på Youtube.
Men du tycker uppenbart det är fakta

Inget du länkat påvisar någon fakta för ditt påstående. Men jag ger upp, vi snurrar bara runt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast du har ju inte gett fler exempel? Och vad skall jag ge för exempel? Att pc har day one problem som konsol också har?
Jo det vi ju redan. Länkade ju 10 spel i början av din första länk. Dessa var nu dock nonsens enligt dig... Fast ena var från utvecklaren själva.

Att du struntar i vad någon tänker tror jag inte undgår någon.
Att presenterna fakta och statistik på något som inte finns är omöjligt.

Anledningen till att statistisk inte finns, eller ens flera artiklar i ämnet som inte är från Youtubers som vill få fler views, tyder på att det INTE är problem eller ens sant påstående.

Du tycker om videos så:
https://youtu.be/OsFYhqeMSpQ?si=6C6VWLhWnXNeSVqt

Eller senaste FW till PS5
https://www.gamingbible.com/news/platform/playstation/playsta...

Jag kan självklart hitta riktiga click baits från pc master race YouTubers om du hellre vill det. Men enligt mig är faktagranskningen för låg på Youtube.
Men du tycker uppenbart det är fakta

Inget du länkat påvisar någon fakta för ditt påstående. Men jag ger upp, vi snurrar bara runt.

Du är ju helt otrolig. Sannerligen en märklig figur. Inget av ”dina” exempel betyder att konsol är lika illa. ALLA mina exempel är klockrena exempel på där pc har varit sämre än konsol. Du är ju totalt immun mot fakta. Som jag sa. Du får tro vad du vill. Jag bryr mig inte.

Permalänk
Medlem

Så 20% av spelen finns i 4k native är okej för en 4k gaming maskin?

Visst att det är konsol och uppskalning är ett måste, men att hävda att det är en 4k maskin som inte gjort en besviken måste väl andå stämma?

Är ju ingen som har sagt att det är en "native 4K gaming maskin" så varför DU hade den förväntningen är lite utav en gåta.

Citat:

PlayStation 5 räknas väl som en av PS sämsta konsoler, precis före ps3 (inte räknat med handheld)

Gör den? Det var en nyhet (men nej, jag kommer inte be om nån källa...).

Men ska man försöka sig på en slags "sammanfattade världsläges analys" så är missnöje med PS5 i betydligt högre grad riktat mot [bristen på] mjukvaran än hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Fan, kan ni inte ha unika avatarer? Ser ut som det är samma person som skriver allt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Är ju ingen som har sagt att det är en "native 4K gaming maskin" så varför DU hade den förväntningen är lite utav en gåta.

Gör den? Det var en nyhet (men nej, jag kommer inte be om nån källa...).

Men ska man försöka sig på en slags "sammanfattade världsläges analys" så är missnöje med PS5 i betydligt högre grad riktat mot [bristen på] mjukvaran än hårdvaran.

Om man säger något är 8k ready på kartong ihop med 4k120 så är väl förväntningarna högre än 720p i 30fps (skull n bones säger hej) ? Kanske bara jag....

Tittar man på försäljning så är enbart PS vita sämre på den fronten. (playstation egna siffror) https://sonyinteractive.com/en/our-company/business-data-sale...

Nu är inte ps5s generation klar ännu men har svårt att tro att de skall kränga ytterligare 50m innan ps6.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man säger något är 8k ready på kartong ihop med 4k120 så är väl förväntningarna högre än 720p i 30fps (skull n bones säger hej) ? Kanske bara jag....

Ja i de här sammanhangen så är det nog bara du som utläser renderingsprestanda utifrån loggor på lådan...

Övriga vet nog att det är HDMI interfacet som avses (låt vara att att de missa 8K ) och kanske istället hämtar information gällande teknik och viss mån prestanda från den fina presentation som de faktiskt gjorde.

Citat:

Tittar man på försäljning så är enbart PS vita sämre på den fronten. (playstation egna siffror) https://sonyinteractive.com/en/our-company/business-data-sale...

Nu är inte ps5s generation klar ännu men har svårt att tro att de skall kränga ytterligare 50m innan ps6.

Jaha, så du menar "sämst säljande"? "Sämst" va lite luddigt.

PS5 ligger strax bakom PS4 LTD. Får väl sägas vara hyffsat givet omständigheterna på 20-talet. Inte minst då pandemin gjorde att produktionskapaciteten minskade rejält (vilket syns tydligt för år 2, det var där PS5 tappade ijmf med PS4)

Och i så fall (konsol-ekonomi är ju rätt lite kopplat till själva krängandet av konsolerna) är det ju värt att notera att omsättning och vinst är störst under dessa PS5 år. Även med inflation inräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det går inte att hitta exakt 1:1 matchning mellan konsol och PC oavsett. Men för den skull så finns ingen anledning att aktivt välja bort de alternativ som ger bättre matchning.

ML-uppskalning finns på PC ja. Så ska man peka ut ett PC-alternativ så plockar man givetvis med det, eller hur? Annars så blir ju faktiskt Pros ML-uppskalning en sellingpoint, ijmf med PC-alternativet.

Behövs inte. "Bättre RT än RDNA2" finns på PC sen länge. Så ska man peka ut ett PC-alternativ så plockar man givetvis med det.

Exakt vad har det här med "lämplig hårdvara för PC-alternativ-till-Pro" att göra?

Ehh, nu är du rejält ute och cyklar. Jag har aldrig påstått att Pro är prisvärd. Har tvärtom gnällt på Sonys strategi sen dag 1.

Men det innebär inte på något sätt att det är ok att plocka fram inkompentent utförda PC-alternativ - men det förstår du säkert att det är en helt annan sak, eller hur?

Det är ingen som skulle köra en så pass kass processor idag, om den inte satt i en konsoll där spelen specialanpassas till en platform så skulle den i PC-värden vara urkass.

Angående ML; visst de kanske använder ML, hur bra den fungerar vet ju ingen riktigt. Enligt rykten så var folk inte glada över kvaliten i version 9.0, dock har det kommit 9.4 (eller senare) och där tar ryktena stopp. Frågan är ju om det är en sellingpoint, är den bättre än FSR? Är det värt att köpa en så "dyr" konsoll för deras uppskalningsmetod, jämfört med FSR, eller spelmotorernas egna uppskalning?

Angående RT så vill man ju inte välja närmaste PC kortet som uppfyller just den delen, utan ett som också matchar i rasterisering. I vilket fall så är RT den enda selling point jag ser av värde.

Angående avgifter och kostnader för spel; är det svårt att förstå att det är en stor del av det negativa? Om vi hade tre selling points, så neutraliserar detta definitivt en av dom.

Att ta väl betalt för stand, skivläsare och extra SSD neutraliserar ytterligare en selling point i min mening.

Kort och gott så är det Sony-premium man betalar och i min mening finns det ingenting i denna maskin som gör den värt 10 000 kr + ev tillbehör. Hårdvaran är designad av Sony och AMD, och jag är rätt säker på att de fått till en bra deal tillsammans, men också att komponenterna i PS5 inte behöver stödja annan hårdvara. Inga 400A VRMs, extra ramslots, PCI-slots, överdimensionerade nätagg eller komponenter, ett rent budgetalternativ helt enkelt men också helt utan uppgraderingmöjligheter. Speciellt nu när det ingår 2TB då folk inte längre kan utöka med billig lagringsmedia, långt ifrån alla spel behöver Sonys variant, om något.

Folk får ha sina åsikter, även du.
Jag skaffade PS5 samt XB Series X vid release, det var kul att testa ett tag men nu står de bara och dammar. Selling pointen för mig var att laddningstiderna inte längre låg på 3 minuter som tidigare konsoller. Grafiken var hyfsad när de kom, dock har PC sprungit iväg en hel del på senare tid och det är svårt att gå tillbaka till konsoll. I vilket fall så var båda "billiga" initialt innan de gick upp med ett par tusenlappar. Jag känner inte att PS5 Pro har någon morot, då mestadels pga priset (inkl skivläsaren).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det var inte alltid bättre för.

Playstation (1) släpptes 1996 och med inräknad inflation skulle den idag ha kostat $617. Xbox 360 med 20 GB-HD:n? $644. Playstation 3, på lanseringsdagen, inflation inräknad: $780. Xbox One, inflation inräknat: $675. Xbox One X? $642. Det är bara att inse att det kanske inte var särskilt mycket bättre förr gällande priserna och att det hänt massor sedan dess, såklart.

Permalänk
Medlem

För britter och européer är det ju än värre en för amerikaner.
Personligen tycker jag Sony gått över gränsen nu.
Ingen pro för mig.
Man vill ju inte ens tänka på vad Sony kommer hitta på med PS6 om denna säljer okej.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Calle drar sin lans för Mark Cerny och PS5 Pro och kåserar om det tråkiga tonläget i diskussionerna på internet.

Det enda "tråkiga tonläget" här kommer från Sony fanboys som har inte vill eller kan acceptera verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Det enda "tråkiga tonläget" här kommer från Sony fanboys som har inte vill eller kan acceptera verkligheten.

tjing tjing, det är en tråd om playstation till en artikel om playstation.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

tjing tjing, det är en tråd om playstation till en artikel om playstation.

Vilket rättfärdigar deras tonläge och avsaknad av verklighetsförankring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Vilket rättfärdigar deras tonläge och avsaknad av verklighetsförankring?

Tycker man att det här är hög tonläge här då har man inte sett mycket av internet. Jag tycker att det är relativt städat ändå utan hat eller personangrepp. Högt till tak dock är bra.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Tycker man att det här är hög tonläge här då har man inte sett mycket av internet. Jag tycker att det är relativt städat ändå utan hat eller personangrepp. Högt till tak dock är bra.

Jag har aldrig påstått att det handlar om ett högt tonläge; snarare syftar jag på den sinnesstämning eller bristen på sådan som genomsyrar diskussionen. Sony-fans initierar inte bara debatten, utan går även med i den med skygglappar på och vägrar att se verkligheten: att PS5 Pro inte är en premiumprodukt, förutom när det kommer till prislappen, utan en högst medioker mid-gen-refresh med begränsad prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Jag har aldrig påstått att det handlar om ett högt tonläge; snarare syftar jag på den sinnesstämning eller bristen på sådan som genomsyrar diskussionen. Sony-fans initierar inte bara debatten, utan går även med i den med skygglappar på och vägrar att se verkligheten: att PS5 Pro inte är en premiumprodukt, förutom när det kommer till prislappen, utan en högst medioker mid-gen-refresh med begränsad prestanda.

Nu är det ju du som bidrar med tråkig tonläge.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Nu är det ju du som bidrar med tråkig tonläge.

Om du uppfattar fakta som "tråkigt tonläge" får det stå för dig. Jag är endast ute efter att diskutera produkters verkliga prestanda och värde, och inte vad personer fantiserar om att dessa ska vara.

Permalänk
Medlem

Fel tråd

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Om du uppfattar fakta som "tråkigt tonläge" får det stå för dig. Jag är endast ute efter att diskutera produkters verkliga prestanda och värde, och inte vad personer fantiserar om att dessa ska vara.

Men du har inte sagt något i tråden? Du "vill diskutera" men har bara pratat om tonläget. Du säger att du är ute efter att diskutera något som du inte har sagt något om?

Permalänk
Medlem

Skönt med en sund och vuxen röst i debatten. Såklart att alla kids är sura, en Ps5 Pro ligger nog över vad tomten kommer prestera...sånt är livet.

För en arbetande normal vuxen är det en annan sak, prestanda kostar. Det borde man inte behöva påminna folk om på sweclockers där allt handlar om dyra delar och bra prestanda.
8000kr är mindre än en grym speldator. Det är mindre än en bra OLED, det är nog mindre än den totala summa som de flesta lagt på den mobil/dator/padda de kommenterar med här. Ironiskt

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Men du har inte sagt något i tråden? Du "vill diskutera" men har bara pratat om tonläget. Det du säger är ditt "endast är ute efter" har du inte pratat om. Qué? Är det meningen att jag ska förstå vad du menar? Jag kan inte läsa dina imaginära inlägg i en alternativ verklighet.

Mitt första inlägg i tråden var riktad till en viss typ av person, och eftersom du inte bara svarade en utan fyra gånger så säger det mig att du känner dig träffad av det jag skrev. Att jag inte kommit längre i diskussionen är för att jag har lagt ner min tid på att svara på dina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Skönt med en sund och vuxen röst i debatten. Såklart att alla kids är sura, en Ps5 Pro ligger nog över vad tomten kommer prestera...sånt är livet.

För en arbetande normal vuxen är det en annan sak, prestanda kostar. Det borde man inte behöva påminna folk om på sweclockers där allt handlar om dyra delar och bra prestanda.
8000kr är mindre än en grym speldator. Det är mindre än en bra OLED, det är nog mindre än den totala summa som de flesta lagt på den mobil/dator/padda de kommenterar med här. Ironiskt

Den kostar 800€ alltså 10 000 ~

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Mitt första inlägg i tråden var riktad till en viss typ av person, och eftersom du inte bara svarade en utan fyra gånger så säger det mig att du känner dig träffad av det jag skrev. Att jag inte kommit längre i diskussionen är för att jag har lagt ner min tid på att svara på dina inlägg.

Jag känner mig inte träffas alls. Jag tycker du är fånig.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Jag känner mig inte träffas alls. Jag tycker du är fånig.

Om du verkligen inte känt dig träffad, skulle du ju förmodligen inte ha tagit dig tid att både citera och svara på mitt inlägg. Men om du nu tycker jag är så fånig, så är det ju imponerande hur mycket tid du lägger på att bemöta mig och mina "fåniga" åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Om du verkligen inte känt dig träffad, skulle du ju förmodligen inte ha tagit dig tid att både citera och svara på mitt inlägg. Men om du nu tycker jag är så fånig, så är det ju imponerande hur mycket tid du lägger på att bemöta mig och mina "fåniga" åsikter.

Jag förstår bara inte vad du menar. Jag håller inte med om att tonen är tråkig. Du hävdar sedan att du är ute efter något annat. Men jag vet inte vad det är eftersom du inte har sagt något om detta i tråden. Tillsist säger du att du har lagt ner ambitionen att prata om det. Du förstår väl att jag inte förstår vad du har på hjärtat?

Permalänk
Medlem

Är det inte bara 13 spel eller så som bekräftats få en uppdatering med uppgraderingar för PS5 Pro än så länge? Känns inte så jäkla värt att punga ut 10k för 13 spel bara för att de ska ha lite högre fps eller ha lite högre detaljnivå när jag ligger som en klubbad säl i soffan en bra bit från min TV.

The Last of Us 2, Alan Wake 2, Assassin's Creed Shadows, Demon Souls och FF VII Rebirth, Hogwarts Legacy känns inte som spel där i alla fall jag har ett "behov" av 60 fps heller. PS5 Pro känns inte som att den kommer erbjuda tillräckligt för att rättfärdiga prislappen på något vis alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Försvarstalen å PS5 Pros vägnar verkar ju vara något hysteriska. Man sitter alltså och försvarar en "premiumkonsoll" där man för att få ut max av den behöver köpa till en optisk enhet (för ja, det är en fördel att ha den i detta sammanhang).

Om man nu skall ut och försvara en produkt är det ju bra om föremålet för detta försvar är sunt. Sony försöker helt klart agera som om PlayStation är en "premiumprodukt" men det är den inte, det är en alldeles vanlig spelkonsoll. Skall man ha "premium" vill det till betydligt bättre hårdvara och då även att den åtminstone klarar av native 1440p åtminstone som grund - alltså inte "vi renderar i 900p och skalar upp det till 4K". Native 1440p och (inte alla titlar men ett antal) 2160p får man allt kräva av en "premiumprodukt" för spel år 2024.

Det räcker inte att slänga på en hög prislapp, skylla på den och den orsaken och tro att man nu har "premium".

Kraven skall definitivt vara höga i det segmentet, ju högre prislapp, desto högre krav på innehåll, kvalitet och prestanda.