Pausreklam för alla på Youtube

Permalänk
Melding Plague

Pausreklam för alla på Youtube

Youtube sällar sig till den växande skara företag som visar reklam så fort användaren pausar en video.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Reklam överallt. Vet att ford patenterat ett system för deras bilar som ska lyssna på samtal i bilen och sedan spela upp reklam om det den hör.

Får se när de utvecklar teknik så de kan sända reklam direkt in i hjärnan när vi sover ofrivilligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Detta är ju otroligt irriterande om man pausar en video för att man t.ex. ska hinna läsa något (programmeringstutorials ...).

Sen är det ett jävla ofog att lägga in reklam baserat på när man spolar i en video. Alltså säg att en video är 30 min lång, och det ska vara tre reklamklipp på 0, 10 och 20. Då tycker jag inte det är ok att man först måste se reklam 0, sen tittar man 5s, och spolar framåt så plötsligt ska man se reklam "10" också... det borde räknas som "reklam när du sett 10 min".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Förut har känslan varit att det är helt omöjligt att försöka skapa en konkurrent till YT, men med tanke på hur dålig användarupplevelsen har blivit den senaste tiden så kanske det inte är omöjligt längre.

Permalänk
Medlem

Paus reklam måste nog vara en av dom dummare idéerna jag hört om.

Om jag kör reklam någonstans vill jag ju att den ska synas, men pausar någon ett klipp eller mitt i filmen är det ju 99.9999% procent chans att personen går iväg eller gör något som leder till att dom inte kan koncentrera sig på skärmen. Att spela upp reklam då känns oerhört meninglöst..... enda jag orsaken jag kan tänka mig att ha detta är för att YT och såna kanaler ska kunna "padda" sina statistik siffror.

Men jag antar att om vi kommer undan att behöva se reklam innan och efter varje klipp och bara får paus reklam är det en värdig sak!

Skrivet av Hulle:

Detta är ju otroligt irriterande om man pausar en video för att man t.ex. ska hinna läsa något (programmeringstutorials ...).

Hum tänkte inte på detta, det är ju väldigt irriterande faktiskt

Permalänk
Hedersmedlem

Bilder hade ju varit trevligt i en sån här nyhet.

Kan man ta bort dem när man väl har pausat, framför allt på mobiler/mindre skärmar? Massvis av videos blir ju som sagt förstörda om man inte kan pausa och läsa (eller t ex pausa och kolla på grafer som visas nån sekund var).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Nä men slösa med min mobildata till högupplösta reklamsnuttar bara. Vad gör det...

Permalänk
Medlem

Jag med Premium.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Gäller detta även för betalande kunder till Youtube Premium?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Paus använder för att man kollar på något och får ett ärende som telefonsamtal eller liknande. Självklart vill man då att youtube under pausen ska dra igång en reklamsnutt på högsta volym.

Permalänk
Medlem

Detta blir nog döden för youtube för mig.

Skrivet av nihilist71:

Gäller detta även för betalande kunder till Youtube Premium?

youtube premium har ingen reklam (än)

Permalänk
Avstängd

man behöver inte bli orolig.. youtube är så stort så vad dom än hittar på för reklamskit så kommer någon se till att det går att kringgå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Förut har känslan varit att det är helt omöjligt att försöka skapa en konkurrent till YT, men med tanke på hur dålig användarupplevelsen har blivit den senaste tiden så kanske det inte är omöjligt längre.

Konkurrenterna finns redan och är på många sätt bättre, men så länge som folk låter sig plågas på YouTube kommer de att fortsätta växa långsamt. Påminner också starkt om hur Facebook testade hur mycket de kunde försämra upplevelsen innan användaren slutade använda Facebook.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Snusfri

Står inte någonstans om det även gäller oss som har Premium så väldigt mycket clickbait i titeln, åter igen.

När det kommer till reklam så betalar jag för att slippa den och få andra fördelar för en streamingtjänst jag använder timvis dagligen.
Att detta kommer till de som inte betalar är inte speciellt konstigt, man betalar antingen med pengar eller tid.

Men kommer detta till oss betalande då vettifanken om jag kommer använda Youtube så mycket mer.

Skrivet av Djhg2000:

Konkurrenterna finns redan och är på många sätt bättre, men så länge som folk låter sig plågas på YouTube kommer de att fortsätta växa långsamt. Påminner också starkt om hur Facebook testade hur mycket de kunde försämra upplevelsen innan användaren slutade använda Facebook.

Vilka egentliga konkurrenter finns det som faktiskt är ok?
Vet om Vimeo, Dailymotion, Rumble, Floatplane + några andra.

Tidal för music-videos, Twitch för game-streaming tex som är nischade.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se när de utvecklar teknik så de kan sända reklam direkt in i hjärnan när vi sover ofrivilligt.

Du har sett Futurama hör jag. Om inte så kolla S01E06, så ser du hur vi kommer ha det år 3000.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Konkurrenter.. Som är i stort sett utan innehåll, Jag kollade igenom rumble lite snabbt på de YT-kanaler jag kollar mest på över en månad.. Tror typ två av alla fanns där, och nästan inga videos laddades upp av dem där..
Svårt att byta bort YT när inga alternativ MED innehåll finns.. (typ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Sen är det ett jävla ofog att lägga in reklam baserat på när man spolar i en video. Alltså säg att en video är 30 min lång, och det ska vara tre reklamklipp på 0, 10 och 20. Då tycker jag inte det är ok att man först måste se reklam 0, sen tittar man 5s, och spolar framåt så plötsligt ska man se reklam "10" också... det borde räknas som "reklam när du sett 10 min".

/hulle.

Ja spolningsreklamen är nog det jag stör mig på mest.

Permalänk
Medlem

Just nu är jag oerhört tacksam för Youtube Premium.

Man pausar ju oftast för att man behöver lyssna på något annat. Är det reklam med ljud så blir det kaos för många.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vilka egentliga konkurrenter finns det som faktiskt är ok?
Vet om Vimeo, Dailymotion, Rumble, Floatplane + några andra.

Tidal för music-videos, Twitch för game-streaming tex som är nischade.

Håller med. På Vimeos förstasida får du inte ens se nåt content, du blir välkomnad av "skapa ett konto" med "Vimeo AI-Powered Video Platform" som sidtitel. Låter väldigt pålitligt och användarvänligt? Dailymotion har en layout som gör att man bara ser en eller två videos på förstasidan på en 1440p skärm, vilket likt en modebutik med tio svindyra plagg på galgarna ger intrycket av att det inte finns så mycket att hämta där. Rumble känns som "Twitch fast bara amerikansk politik". Floatplane har inget content på förstasidan, bara en jättestor Linus som pekar på dig.

Vad håller konkurrenterna på med, undrar jag? Men samtidigt är det ju så att alla är rörande överens om att YouTube, Xitter och Twitch är skräp, men alla fortsätter använda dem. Lite hönan och ägget här. Den brasilianska Blueskyvågen för ett par veckor sedan gjorde mig lite hoppfull om att folk kanske kan börja överge X, men den verkar ha mattats av rejält.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Konkurrenter.. Som är i stort sett utan innehåll, Jag kollade igenom rumble lite snabbt på de YT-kanaler jag kollar mest på över en månad.. Tror typ två av alla fanns där, och nästan inga videos laddades upp av dem där..
Svårt att byta bort YT när inga alternativ MED innehåll finns.. (typ)

Men så länge det är så resonemangen går kommer YouTube att fortsätta ha sin marknadsdominans. Finns fler alternativ än Rumble också men om folk faktiskt prenumererar på de få kanaler som finns där så kommer kanalägaren också se att det finns fler än 50 pers på platformen.

Släpp också idén om att kunna hitta allt på en platform, det är inte så Internet brukar fungera och YouTube har varit ett undantag, förmodligen på grund av att ingen annan har haft resurserna att slanga så massiva mängder data tidigare.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Men så länge det är så resonemangen går kommer YouTube att fortsätta ha sin marknadsdominans. Finns fler alternativ än Rumble också men om folk faktiskt prenumererar på de få kanaler som finns där så kommer kanalägaren också se att det finns fler än 50 pers på platformen.

Släpp också idén om att kunna hitta allt på en platform, det är inte så Internet brukar fungera och YouTube har varit ett undantag, förmodligen på grund av att ingen annan har haft resurserna att slanga så massiva mängder data tidigare.

Ingen kommer byta bort YT om det inte finns alternativ som drar dem dit.

Permalänk
Inaktiv

Jag betalar för premium, det kanske kommer så man får betala extra nu för att slippa paus reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ingen kommer byta bort YT om det inte finns alternativ som drar dem dit.

Hur menar du att det ska gå till?

Visa signatur

Permalänk

Man skaffade Premium för just den här förmånen att slippa reklam, men nu om det även drabbar mig som betalande känns det riktigt grisigt beteende.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Man skaffade Premium för just den här förmånen att slippa reklam, men nu om det även drabbar mig som betalande känns det riktigt grisigt beteende.

Självklart kommer det en dag komma reklam till betalande kunder som idag har premium.
Ett nytt abonnemang utan reklam lanseras för dubbla priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Står inte någonstans om det även gäller oss som har Premium så väldigt mycket clickbait i titeln, åter igen.

Det här börjar faktiskt bli irriterande på riktigt.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Enligt Youtube har pausreklamen designats för att vara ”mindre störande”, men företaget avslöjar inte för The Verge om det innebär att tittare kommer slippa stå ut med färre reklamavbrott. Reklam på Youtube har med tiden börjat komma allt oftare och förra året började företaget visa reklam som inte alls går att hoppa över.

mhmm... kan redan nu med 99.99% säkerhet att minskning av reklam under videoklipp inte kommer hända.
varför skulle google snåla in ev potential att få in mer cash till sina aktieägare...

deras mål är ju uppenbart i slutändan att frivillig få användare att kolla 100% reklam så de slipper betala content creators och där med slippa utgifter och endast ha inkomster.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Du har sett Futurama hör jag. Om inte så kolla S01E06, så ser du hur vi kommer ha det år 3000.

Tänkte inte på futurama men nu när du säger det så minns jag nog det avsnittet. Tjänar dom så mycket på reklam att de tjänar på det trots att många troligen kommer strunta i att titta på YT?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyathab:

Paus reklam måste nog vara en av dom dummare idéerna jag hört om.

Om jag kör reklam någonstans vill jag ju att den ska synas, men pausar någon ett klipp eller mitt i filmen är det ju 99.9999% procent chans att personen går iväg eller gör något som leder till att dom inte kan koncentrera sig på skärmen. Att spela upp reklam då känns oerhört meninglöst..... enda jag orsaken jag kan tänka mig att ha detta är för att YT och såna kanaler ska kunna "padda" sina statistik siffror.

Men jag antar att om vi kommer undan att behöva se reklam innan och efter varje klipp och bara får paus reklam är det en värdig sak!

Hum tänkte inte på detta, det är ju väldigt irriterande faktiskt

För en majoritet av tittare är detta nog ett ganska litet problem i praktiken, vissa edge-cases är det ett problem. Troligen dock tillräckligt få för att de helt enkelt inte bryr sig om de användarna. Det är majoriteten som spelar roll. Samtigt kan de öka intäckterna genom reklam.

Tycker inte att detta är en särskillt dålig eller dum ide, mer intäckter till minimal negativ inverkan för sin publik.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Mitt adblock och min SmartTubeNext tuffar på precis som vanligt, ingen reklam så långt ögat kan nå.