Nu ska Telegram lämna ut personuppgifter om brottsmisstänkta

Permalänk
Melding Plague

Nu ska Telegram lämna ut personuppgifter om brottsmisstänkta

Telegram vill rädda sitt rykte genom att samarbeta närmre med myndigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sänka sitt ryckte menar ni väl?

Permalänk
Medlem

Heja Polisen !

Permalänk
Medlem

Pavel vill väl rädda sitt skinn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Pavel vill väl rädda sitt skinn

Precis, det här är garanterat en deal han har gjort med myndigheter för att få sänkt/inget straff. Tur att det finns bättre alternativ.

Skrivet av VinterSolen:

Förstår inte varför Telegram har gott rykte alls. Deras "kryptering" är väl inte ens öppen källkod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag tycker då inte att det gör gott för deras rykte när de inte rapporterar CSAM och inte heller samarbetar vid utredningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tror dom menar bland hederligt folk.

Permalänk
Medlem

Rykte eller icke rykte spelar ingen större roll i katt och råtta leken som alltid pågår mellan kriminella och myndigheter.

Myndigheterna ligger alltid steget bakom, blir Telegram "osäkert" för kriminella så kommer de göra som de alltid gör och kommer helt enkelt bara att flytta sina business till andra mer ljusskygga plattformar.

Permalänk
Medlem

Telegram har inget rykte kvar att rädda. Läs inledningen på bloggen nedan.

https://cornucopia.se/2024/09/uppdateras-ukraina-forbjuder-te...

“Kyrylo Budanov, Chief of the Defence Intelligence of Ukraine, provided substantiated evidence that Russian special services have access to personal correspondence of Telegram users, even deleted messages, as well as their personal data.“

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Telegram har inget rykte kvar att rädda. Läs inledningen på bloggen nedan.

https://cornucopia.se/2024/09/uppdateras-ukraina-forbjuder-te...

“Kyrylo Budanov, Chief of the Defence Intelligence of Ukraine, provided substantiated evidence that Russian special services have access to personal correspondence of Telegram users, even deleted messages, as well as their personal data.“

Kunde man ju gissat med arslet.. #20567220

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Tror dom menar bland hederligt folk.

Du menar "jag har rent mjöl i påsen"-folket eller?

Permalänk
Medlem

Brottsmisstänkta, handlar detta om. Inget annat, väl ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Brottsmisstänkta, handlar detta om. Inget annat, väl ?

Mjae, mer att ändringar kommer ske på Telegram efter att herrn i fråga blev arresterad i Frankrike där de bland annat kommer samarbeta med polisiära myndigheter och lämna ut information till dem, samt göra det svårare i allmänhet för kriminella att marknadsföra sina varor och banna individer etc som sysslar med "problematisk verksamhet".

Dvs väldigt lägligt att sådant sker och lovas EFTER att man har blivit arresterad ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kul för de som bor i diktaturer och kämpar för demokrati - RIP

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Skönt att jag sakta men säkert går över helt till min Snikket-server

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag kan lova dig, om man inte är en fullkomlig ammatör så använder man absolut inte Telegram, utan istället Signal.

@nikka är kanske mer kvalificerad att svara på mer angående Telegram?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjänsten som endast får mig att associera till att måste lämna huset för att gå till telegrafisten som inte längre finns för att skicka ett telegram till min mamma i Danmark.

Bara det är grund nog för mig att inte ens ha ett konto där.

Sen med tanke på alla scammers på diverse dejting sidor som vill man ska skriva med dem på Telegram så känns det som om att 99% av användarna där endast är scammers.

En grund till att jag inte har ett konto där.

Men bra att Telegram nu tänker vara mera hjälpsamma så att polisen bättre kan lösa bröt.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K, Corsair Vengence 4x8 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 1 TB SSD 7 TB SSD RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4x4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, 24TB HDD lagring, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Myndigheter vill inte ha informations kanaler dom inte kan kontrollera, inget nytt

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Skrivet av dlq84:

Precis, det här är garanterat en deal han har gjort med myndigheter för att få sänkt/inget straff. Tur att det finns bättre alternativ.

Förstår inte varför Telegram har gott rykte alls. Deras "kryptering" är väl inte ens öppen källkod?

Oavsett detta (vet inte hur exakt det står till med i vilken utsträckning det är publikt hur deras grejer funkar) så är det ju såvitt jag förstår enbart privata konversationer mellan två användare som *om man specifikt tar extra steg för att aktivera detta* hålls privata genom kryptering.
Se t.ex. https://blog.cryptographyengineering.com/2024/08/25/telegram-...

Så i den mån Telegram har något slags rykte om att skydda användarnas konversationer så verkar detta huvudsakligen ha varit grundat i "rebellisk policy" som bolaget jobbat utifrån snarare än tekniska lösningar som faktiskt skyddar informationen genom kryptering.

Och det är väl just denna "rebelliska policy" som nu reviderats.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om det inte kommer någon konstig global lag så är det whatever. Kriminella går bara till annan kommunikationsväg ändå.

Personligen är det bra att de kommer åt kriminella nätverk etc, som skett flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Skrivet av hakd:

Myndigheter vill inte ha informations kanaler dom inte kan kontrollera, inget nytt

Telegram är closed source och baserat i Ryssland och Förenade Arab Emiraten. De är ju inte diktaturer och är jättekända för att kämpa stenhårt för demokrati och alla människors lika värde va?

Vi har ingen som helst garanti på att Telegram är säkert och anonymt förutom utvecklarnas löften och bedyranden.
Jag är fullständigt övertygad om att om Putin, Mohamed bin Zayed Al Nahyan eller Mohammed bin Rashid Al Maktoum kräver att de skall ha tillgång till allt som skrivs så får de det. I annat fall kommer ägarna av Telegram råka ut för några fönsterrelaterade olyckor i vanlig ordning.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av NodCommander:

Jag kan lova dig, om man inte är en fullkomlig ammatör så använder man absolut inte Telegram, utan istället Signal.

@nikka är kanske mer kvalificerad att svara på mer angående Telegram?

Ja, jag tror inte att någon ur säkerhetsbranschen använder Telegram för annat än öppna diskussioner (som om det vore ett publikt forum). Utvecklarna av Telegram har trots allt medvetet valt att inte aktivera totalsträckskryptering som standard och att bygga sin totalsträckskrypteringslösning så undermålig att få väljer att använda den. Jag tänker på problematiken med begränsningen till 1:1-konversationer och att båda parter måste vara online vid upprättandet. 2020 hade utvecklarna kunnat skylla på prioriteringar. 2024 är det oacceptabelt.

Konstigt nog fortsätter många tro att Telegram skulle vara (eller ha varit) en säker meddelandeapp. Telegram spelar dock inte ens i samma liga som mainstream-apparna såsom Whatsapp och Imessage. Till och med Facebook Messenger har ju börjat med totalsträckskryptering som standard.

Telegram är på sin höjd en bra forumapp för öppna diskussioner som kan berikas med lite botar. Jag hade tänkt skriva ”kanske ett alternativ till Discord” fast nu börjar ju till och med Discord bli bättre.

Någon säker meddelandeapp är Telegram däremot inte och har aldrig varit. De som är ute efter en sådan gör klokt i att titta på Signal eller Simplex för privat bruk och Element för företagsbruk.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite blandat med det här.
Är det säkert och krypterat kommer det användas av kriminella, vilket kommer göra att myndigheterna riktar in sig på det.
Man kan tänka sig att det för övriga mest är att man kanske inte vill att allt man säger ska sparas och analyseras fritt och obegränsat av utomstående, inkl myndigheter och företag.

Sen är det ju lite olika saker och hur de används. Att vara anonym i en offentlig diskussion, som t ex på forum osv är ju en sak. Men att de som kommunicerar med varann direkt i övrigt nödvändigtvis måste vara anonyma är ju mer tveksamt, även om det säkert finns fall där detta också behöver kunna vara.

Telegram var ju i grunden en meddelandeapp, som byggdes på med en massa annat. Sen huruvida den varit säker är en annan sak, men åtminstone hyfsat smidig och inte en del av Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Ja, jag tror inte att någon ur säkerhetsbranschen använder Telegram för annat än öppna diskussioner (som om det vore ett publikt forum). Utvecklarna av Telegram har trots allt medvetet valt att inte aktivera totalsträckskryptering som standard och att bygga sin totalsträckskrypteringslösning så undermålig att få väljer att använda den. Jag tänker på problematiken med begränsningen till 1:1-konversationer och att båda parter måste vara online vid upprättandet. 2020 hade utvecklarna kunnat skylla på prioriteringar. 2024 är det oacceptabelt.

Konstigt nog fortsätter många tro att Telegram skulle vara (eller ha varit) en säker meddelandeapp. Telegram spelar dock inte ens i samma liga som mainstream-apparna såsom Whatsapp och Imessage. Till och med Facebook Messenger har ju börjat med totalsträckskryptering som standard.

Telegram är på sin höjd en bra forumapp för öppna diskussioner som kan berikas med lite botar. Jag hade tänkt skriva ”kanske ett alternativ till Discord” fast nu börjar ju till och med Discord bli bättre.

Någon säker meddelandeapp är Telegram däremot inte och har aldrig varit. De som är ute efter en sådan gör klokt i att titta på Signal eller Simplex för privat bruk och Element för företagsbruk.

Du är en fantastisk tillgång. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så lämna ut alla uppgifter om soldaterna i Ukraina till Ryssland eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Så lämna ut alla uppgifter om soldaterna i Ukraina till Ryssland eller?

Det är redan appens grundfunktion, se #20593139

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Signal <3

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Inom den kriminella världen - yes.
Men den innefattar väl inte riktigt alla

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Inom den kriminella världen - yes.
Men den innefattar väl inte riktigt alla

Hoppas din mjölpåse är ren, även i framtiden..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Hoppas din mjölpåse är ren, även i framtiden..

Att totalvägra insyn vid brottsutredningar skapar kriminella frizoner. Det är inte riktigt en gångbar väg i rättstater.

Vilken nivå av behjälplighet företag har att ge rättsväsendet möjligheter till insyn är en diskussion som bör fortgå.
Men absolut stopp är inte bra nog.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled