Det är ingen som skulle köra en så pass kass processor idag, om den inte satt i en konsoll där spelen specialanpassas till en platform så skulle den i PC-värden vara urkass.
Angående ML; visst de kanske använder ML, hur bra den fungerar vet ju ingen riktigt. Enligt rykten så var folk inte glada över kvaliten i version 9.0, dock har det kommit 9.4 (eller senare) och där tar ryktena stopp. Frågan är ju om det är en sellingpoint, är den bättre än FSR? Är det värt att köpa en så "dyr" konsoll för deras uppskalningsmetod, jämfört med FSR, eller spelmotorernas egna uppskalning?
Angående RT så vill man ju inte välja närmaste PC kortet som uppfyller just den delen, utan ett som också matchar i rasterisering. I vilket fall så är RT den enda selling point jag ser av värde.
Angående avgifter och kostnader för spel; är det svårt att förstå att det är en stor del av det negativa? Om vi hade tre selling points, så neutraliserar detta definitivt en av dom.
Att ta väl betalt för stand, skivläsare och extra SSD neutraliserar ytterligare en selling point i min mening.
Kort och gott så är det Sony-premium man betalar och i min mening finns det ingenting i denna maskin som gör den värt 10 000 kr + ev tillbehör. Hårdvaran är designad av Sony och AMD, och jag är rätt säker på att de fått till en bra deal tillsammans, men också att komponenterna i PS5 inte behöver stödja annan hårdvara. Inga 400A VRMs, extra ramslots, PCI-slots, överdimensionerade nätagg eller komponenter, ett rent budgetalternativ helt enkelt men också helt utan uppgraderingmöjligheter. Speciellt nu när det ingår 2TB då folk inte längre kan utöka med billig lagringsmedia, långt ifrån alla spel behöver Sonys variant, om något.
Folk får ha sina åsikter, även du.
Jag skaffade PS5 samt XB Series X vid release, det var kul att testa ett tag men nu står de bara och dammar. Selling pointen för mig var att laddningstiderna inte längre låg på 3 minuter som tidigare konsoller. Grafiken var hyfsad när de kom, dock har PC sprungit iväg en hel del på senare tid och det är svårt att gå tillbaka till konsoll. I vilket fall så var båda "billiga" initialt innan de gick upp med ett par tusenlappar. Jag känner inte att PS5 Pro har någon morot, då mestadels pga priset (inkl skivläsaren).