Krönika: PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Jag förstår bara inte vad du menar. Jag håller inte med om att tonen är tråkig. Du hävdar sedan att du är ute efter något annat. Men jag vet inte vad det är eftersom du inte har sagt något om detta i tråden. Tillsist säger du att du har lagt ner ambitionen att prata om det. Du förstår väl att jag inte förstår vad du har på hjärtat?

Vill inte vara sån, men om du nu inte förstår innebörden av det jag skriver så är det kanske inte en så bra idé att då påbörja en diskussion med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Försvarstalen å PS5 Pros vägnar verkar ju vara något hysteriska. Man sitter alltså och försvarar en "premiumkonsoll" där man för att få ut max av den behöver köpa till en optisk enhet (för ja, det är en fördel att ha den i detta sammanhang).

Om man nu skall ut och försvara en produkt är det ju bra om föremålet för detta försvar är sunt. Sony försöker helt klart agera som om PlayStation är en "premiumprodukt" men det är den inte, det är en alldeles vanlig spelkonsoll. Skall man ha "premium" vill det till betydligt bättre hårdvara och då även att den åtminstone klarar av native 1440p åtminstone som grund - alltså inte "vi renderar i 900p och skalar upp det till 4K". Native 1440p och (inte alla titlar men ett antal) 2160p får man allt kräva av en "premiumprodukt" för spel år 2024.

Det räcker inte att slänga på en hög prislapp, skylla på den och den orsaken och tro att man nu har "premium".

Kraven skall definitivt vara höga i det segmentet, ju högre prislapp, desto högre krav på innehåll, kvalitet och prestanda.

Jag håller med om skivläsaren. Absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Vill inte vara sån, men om du nu inte förstår innebörden av det jag skriver så är det kanske inte en så bra idé att då påbörja en diskussion med mig.

Men du har ju inte skrivit något i tråden utöver ett rent faktapåstående med strukturen ”så här är det”. Det är inte en diskussion. Av det du har sagt vill du inte diskutera alls utan inpränta ”sanningar”.

Jag kan väl tycka att mästrande faktapåståenden utan villighet till diskussion är ”tråkig ton”. Men men. Vi har nog olika preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är ingen som skulle köra en så pass kass processor idag, om den inte satt i en konsoll där spelen specialanpassas till en platform så skulle den i PC-värden vara urkass.

Angående ML; visst de kanske använder ML, hur bra den fungerar vet ju ingen riktigt. Enligt rykten så var folk inte glada över kvaliten i version 9.0, dock har det kommit 9.4 (eller senare) och där tar ryktena stopp. Frågan är ju om det är en sellingpoint, är den bättre än FSR? Är det värt att köpa en så "dyr" konsoll för deras uppskalningsmetod, jämfört med FSR, eller spelmotorernas egna uppskalning?

Angående RT så vill man ju inte välja närmaste PC kortet som uppfyller just den delen, utan ett som också matchar i rasterisering. I vilket fall så är RT den enda selling point jag ser av värde.

Angående avgifter och kostnader för spel; är det svårt att förstå att det är en stor del av det negativa? Om vi hade tre selling points, så neutraliserar detta definitivt en av dom.

Att ta väl betalt för stand, skivläsare och extra SSD neutraliserar ytterligare en selling point i min mening.

Kort och gott så är det Sony-premium man betalar och i min mening finns det ingenting i denna maskin som gör den värt 10 000 kr + ev tillbehör. Hårdvaran är designad av Sony och AMD, och jag är rätt säker på att de fått till en bra deal tillsammans, men också att komponenterna i PS5 inte behöver stödja annan hårdvara. Inga 400A VRMs, extra ramslots, PCI-slots, överdimensionerade nätagg eller komponenter, ett rent budgetalternativ helt enkelt men också helt utan uppgraderingmöjligheter. Speciellt nu när det ingår 2TB då folk inte längre kan utöka med billig lagringsmedia, långt ifrån alla spel behöver Sonys variant, om något.

Folk får ha sina åsikter, även du.
Jag skaffade PS5 samt XB Series X vid release, det var kul att testa ett tag men nu står de bara och dammar. Selling pointen för mig var att laddningstiderna inte längre låg på 3 minuter som tidigare konsoller. Grafiken var hyfsad när de kom, dock har PC sprungit iväg en hel del på senare tid och det är svårt att gå tillbaka till konsoll. I vilket fall så var båda "billiga" initialt innan de gick upp med ett par tusenlappar. Jag känner inte att PS5 Pro har någon morot, då mestadels pga priset (inkl skivläsaren).

Oj, det här blir ju bara värre och värre. Diskussionen DU gav dig in i har inte ett jota att göra om prisvärde åt varken det ena eller andra hållet. Det är en rent teknisk diskussion om vad "Pro-likvärdig PC" innebär; där det är inkompetent att för PCn, efter tycke och smak, godtyckligt välja bort egenskaper från Pro.

Ska man ta fram ett alternativ till något så är det ju en fördel om man förstår vad detta något är, rimligen.

Det innebär inte på något sätt att PCn (varken svensk-kockens eller för den delen den lika meningslösa konfiguration som dök upp som artikel) nödvändigtvis är ett sämre köp eller nått sånt - MEN det var inte det som diskuterades!

Dessutom så är det helt obegripligt vem du ens försöker övertyga här. Sa ju redan i förra inlägget att jag aldrig har sagt att jag tycker Pro är prisvärd. Förstått?

Och ja, en praktisk konsekvens av att ha kravet likvärdigt med Pro, är att vissa delar blir bättre än nödvändigt, bättre än Pro. Det förtjänar absolut att nämnas. Vill t.ex. minnas att att det var i den här tråden jag påpekade att det faktum att DF lyfte fram 4070 i dessa sammanhang inte ska tolkas som att Pro presterar som 4070 - endast att 4070 är [det billigaste] som kan ses som minst likvärdigt på alla punkter (och i flera aspekter bättre). Detta är förstås en konsekvens av att 1:1 matchningar ofta inte är möjliga här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Jag har aldrig påstått att det handlar om ett högt tonläge; snarare syftar jag på den sinnesstämning eller bristen på sådan som genomsyrar diskussionen. Sony-fans initierar inte bara debatten, utan går även med i den med skygglappar på och vägrar att se verkligheten: att PS5 Pro inte är en premiumprodukt, förutom när det kommer till prislappen, utan en högst medioker mid-gen-refresh med begränsad prestanda.

PS5Pro är en premiumprodukt inom sitt segment, alltså konsoler. Bara för att det finns OLED-TV så kan en LCD fortfarande vara premium t.ex.

Sedan finns det ingen verklighet att acceptera. PS5Pro är dyr, ja. PC är dyr, ja. Har du köpt en PS5 till ditt barn så är det nog inte värt att uppgradera. Har du gamingrigg med alla tillbehör redan kan du lägga likvärdig summa på CPU+GPU och få en bättre preseterande maskin. Har du varken gaming-PC med tillbehör eller konsol är konsol det mest prisvärda. Är du totalt ointresserad av "allt annat" en PC kan göra så är konsol ett bra val. Vill du kunna programmera, göra videos, har stort fotointresse o.s.v. så är PC det bästa valet. O.s.v.

Alla har olika förutsättningar och preferenser. Det finns inget rätt eller fel.

Permalänk
Medlem

Här i vår bubbla är det lätt att ta summan, gena vid några hörn och göra något likvärdigt eftersom det är vårat specialintresse. T.ex. så är Linuxjämförelsen med operativsystem helt meningslös eftersom alla är vana med Windows från jobb och skola och inte är intresserade av att lära sig ett till operativsystem.

Liknande om du hoppar in på ett bilforum och frågar om det är någon skillnad att välja märkesverkstad eller inte för att byta bromsklossar eller kamremmen. "Det är bara köpa delar från Tyskland och följa instruktioner på Youtube. Helt onödigt att slänga bort pengar på verkstäder". kanske blir ett svar från de som har stor kunskap och viljan att lägga tid på sitt specialintresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Jag har aldrig påstått att det handlar om ett högt tonläge; snarare syftar jag på den sinnesstämning eller bristen på sådan som genomsyrar diskussionen. Sony-fans initierar inte bara debatten, utan går även med i den med skygglappar på och vägrar att se verkligheten: att PS5 Pro inte är en premiumprodukt, förutom när det kommer till prislappen, utan en högst medioker mid-gen-refresh med begränsad prestanda.

Du uppvisar iofs själv ingen jätteimponerande "sinnesstämning" om du inte insåg att "premiumprodukt" var i kontexten konsoler...

Medioker mid-gen-refresh? Är ju fritt att tycka (lite tidigt att döma iofs, ja om man nu inte redan från början bestämt sig då...kan va så ibland) men det kan oxå delvis kopplas till att man inte riktigt, pga skygglapparna, inser vad en console-mid-gen-refresh ämnar att vara, resp inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Oj, det här blir ju bara värre och värre. Diskussionen DU gav dig in i har inte ett jota att göra om prisvärde åt varken det ena eller andra hållet. Det är en rent teknisk diskussion om vad "Pro-likvärdig PC" innebär; där det är inkompetent att för PCn, efter tycke och smak, godtyckligt välja bort egenskaper från Pro.

Ska man ta fram ett alternativ till något så är det ju en fördel om man förstår vad detta något är, rimligen.

Det innebär inte på något sätt att PCn (varken svensk-kockens eller för den delen den lika meningslösa konfiguration som dök upp som artikel) nödvändigtvis är ett sämre köp eller nått sånt - MEN det var inte det som diskuterades!

Dessutom så är det helt obegripligt vem du ens försöker övertyga här. Sa ju redan i förra inlägget att jag aldrig har sagt att jag tycker Pro är prisvärd. Förstått?

Och ja, en praktisk konsekvens av att ha kravet likvärdigt med Pro, är att vissa delar blir bättre än nödvändigt, bättre än Pro. Det förtjänar absolut att nämnas. Vill t.ex. minnas att att det var i den här tråden jag påpekade att det faktum att DF lyfte fram 4070 i dessa sammanhang inte ska tolkas som att Pro presterar som 4070 - endast att 4070 är [det billigaste] som kan ses som minst likvärdigt på alla punkter (och i flera aspekter bättre). Detta är förstås en konsekvens av att 1:1 matchningar ofta inte är möjliga här.

Jag har inte försökt att övertyga någon, jag har skrivit mina åsikter. Det jag först kommenterade på var selling points, om jag mins rätt. Det låter på dig att du försöker försvara något, men tanke på svaren du angav i ett tidigare inlägg. Jag kommenterade dina svar och återigen är du tillbaks.

Mitt inlägg var mer öppet riktat, även om det uppkom från ett subset av en annan diskussion. Att vara dryg som du är nu är ju inget du vinner på. Jag har lyft fram mina åsikter att det inte finns mycket som väger för ett PS5 Pro, vare sig man ser på det ekonomiskt eller tekniskt.

Permalänk

Verkar som att det fortfarande kan bli en del "skitdålig bildkvalitet" eller "seg som sirap" på nyare titlar. I alla fall om man ska tro Digital Foundry's analyser av PS5Pro.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Visst visst visst. Men det ändrar ingenting. Endast i fablernas värld är det möjligt att bygga en pc november 2024 som är likvärdig med PS5 Pro.

Ja så är det förstås. Jag ska inte säga något om priser, sitter och spelar Stardew Valley på en dator för 32k...

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Ja så är det förstås. Jag ska inte säga något om priser, sitter och spelar Stardew Valley på en dator för 32k...

Och jag kommer nog att lägga mest tid på Balatro och slay the spire på PS5 Pro🤷😊👍