Nu kan du förboka PS5 Pro för 10 490 kronor

Permalänk
Medlem

Skrämmande pris
Visst det är en "entusiast" konsol, men fortfarande helt uppåt väggarna enligt mitt tycke.
Det anmärkningsvärda är saknaden av skivläsare.
Betalar man ett "PRO" pris borde tamejfan den vara "fullt utrustad" med skivläsare.
Sony pushar hårt för att få bort andrahands marknaden på spel helt.
Inget jag vill stödja, för snart är vi där i ett låst system (psn), med priser på 849kr och ingen möjlighet att sälja spel vidare.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Skrämmande pris
Visst det är en "entusiast" konsol, men fortfarande helt uppåt väggarna enligt mitt tycke.
Det anmärkningsvärda är saknaden av skivläsare.
Betalar man ett "PRO" pris borde tamejfan den vara "fullt utrustad" med skivläsare.
Sony pushar hårt för att få bort andrahands marknaden på spel helt.
Inget jag vill stödja, för snart är vi där i ett låst system (psn), med priser på 849kr och ingen möjlighet att sälja spel vidare.

Jag håller med. Men vad gör man när man vill ha bästa möjliga konsolupplevelse?

Permalänk
Medlem

jag gissade rätt på enkäten om priset

Känner typ skadeglädje för folk som slösar pengar på sådan här *****

Permalänk
Medlem

Hur fan blir 700 usd över 10000kr i Sverige? Detta är stor besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skadeglädje är den enda sanna glädjen säger man väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Moms plus en väl tilltagen växlingskurs så är man där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Som jag mistänkte, mycket gnäll och skrik över priset men slutsålt direkt!

Sen gammalt. Man ska ju ha något att gnälla över. Som när folk bojkottar vissa spel eller produkter men det är så genomskinligt att de aldrig var intresserade från början så det är ingen stor uppoffring att avstå ändå, bara ett svepskäl att gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nog inte lika mycket skadeglädje som de som tycker 10k är en småsumma som man inte ens behöver fundera över känner över sådan inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Europa:
799 EUR

Sverige:
+9.050 SEK (dagens växelkurs)
+450 SEK (högre moms i Sverige 25% vs 19%)
+550 SEK (kemikalieskatt, 3,1 kg övrig elektronik)
Så dagspris borde ha varit 10.050 SEK för att matcha europa-priset,
men vi har en svag valuta så lite marginal för att täcka eftersom ingen tillverkare sysslar med dagspriser.

Välkommen till landet Sverige, vi är på väg att bli fattiga! (eller i alla fall tappa köpkraft jämfört med andra i europa)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Nog inte lika mycket skadeglädje som de som tycker 10k är en småsumma som man inte ens behöver fundera över känner över sådan inställning.

Nu ska vi inte vara sånna. Men det är Beyond me att folk inte begriper att "värde" inte är ett objektivt mått. Det är ungefär som att klaga på dem som åker till New York när man själv vill åka till Paris. Vem fan bryr sig över vad andra tycker om man själv är nöjd? Om man själv är nöjd med sin resa? Om jag vill åka till New York duger det inte med Paris. Det är mestadels snedseglade losers som resonerar så där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Haha att de personer du pratar om spelar på konsoll ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mistahh:

Som jag mistänkte, mycket gnäll och skrik över priset men slutsålt direkt!

Inte slutsåld på vare sig Elgiganten, Power eller NetOnNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Mest för att jag är nyfiken, men hur motiverar du det köpet för dig själv?
(inget dömande alls, jag har gjort en del liknande köp själv, men just PS5 pro tycker jag är otroligt svår att hitta bra orsaker till)

Är ju inte konstigare än att person A lägger 4000 kr mer på ett grafikkort (och lagringsutrymme, om än påtvingat) än person B. Händer väl varje dag här på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinksy:

Av de är det bara elgiganten som listar 7/11 som preliminär leveransdag, antar att övriga bara fortsätter ta bokningar men att leverans blir från senare batch.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinksy:

Elgiganten brukar inte stänga orderknappen på varor som inte är ”Limited edition”. Gick att beställa RTX 3080 hos dom men gav aldrig nå senaste leveransdatum

Permalänk
Medlem

Ser man till antalet nya, dumt dyra, elbilar folk kör omkring med i samhället idag är det ju inte konstigt att PS5 Pro sålde slut fort. Vi har tydligt en svag ekonomi. Visst. Verkar inte gälla onödiga inköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Haha att de personer du pratar om spelar på konsoll ....

Jag tror du missade poängen ganska rejält där. Men för att ändå besvara det du skrev nu så har jag rätt sällan sett en tour av någon rik persons hus och sett en gamingdator jämfört med hur många artister och, framförallt, idrottsmän jag sett som lirar på konsol i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinksy:

Skrivet av Mindfighter:

Av de är det bara elgiganten som listar 7/11 som preliminär leveransdag, antar att övriga bara fortsätter ta bokningar men att leverans blir från senare batch.

CDON har sålt 15 idag😅

https://cdon.se/produkt/sony-playstation-5-pro-c3ac680c9cad51...

Permalänk
Medlem

man får alltså 2 st ps5or för detta priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

CDON har sålt 15 idag😅

Vem handlar på cdon numer?

Men allvarligt talat, så hade det varit intressant att se vad de stora får för tilldelning i första batchen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd

Säljer ju som smör... eller vänta nu.

Permalänk
Medlem

10.500kr eller över 12.000kr ink alla tillbehör?

Nä, tror min PS1 från 90-talet (dessutom med inbyggd skivläsare!) får tuffa på ett tag till.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

10.500kr eller över 12.000kr ink alla tillbehör?

Nä, tror min PS1 från 90-talet (dessutom med inbyggd skivläsare!) får tuffa på ett tag till.

PS1? Min amiga 500 får duga! Den bästa tiden för gaming var innan windows-pc och konsoler...

Permalänk
Medlem

Tyckte den här bilden från reddit var småkul, jag bokade mig en 30th edge kontroll och är nöjd med det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Garanterat, sen är frågan vad som är mycket eller lite.

Som sagt det är inte volym-produkten, det är vanliga/slim som är det. Vad min google skills säger är att ration var 5:1 i försäljning när ps4pro fanns. Rimligt att anta att det blir något motsvarande med ps5/ps5pro.

Läste om detta och vill minnas att den ration var sålda konsoler efter att PS4 PRO släpptes. En snabb googling säger att PS4 sålde 117 miljoner ex och PRO 14 miljoner, tänkvärt är också båda varianterna av PS4 släpptes till samma pris ~4000. Och prisskillnaden mellan de två inte var 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Läste om detta och vill minnas att den ration var sålda konsoler efter att PS4 PRO släpptes. En snabb googling säger att PS4 sålde 117 miljoner ex och PRO 14 miljoner, tänkvärt är också båda varianterna av PS4 släpptes till samma pris ~4000. Och prisskillnaden mellan de två inte var 5000kr.

Exakt. Ps5 verkar ha sålt 62 miljoner enheter hittills, så kan tänka mig att det slutar på liknande siffror för Ps5/Ps5 Pro när de slutar säljas. Jag gav 4.289kr för min Ps4 Pro sommaren 2017 (var inte day 1 köpare), så siffrorna är större idag på prislappen, men de är de även på allt annat jag köper numer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

12000kr för konsol plus skivläsare. Ouch.

Dåligt att inte ha med skivläsare i en konsol som kallas PRO.

Nöjer mig med min vanliga PS5. Spel som är väldigt krävande kan jag köra på dator istället.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag håller med. Men vad gör man när man vill ha bästa möjliga konsolupplevelse?

Du bygger en fet pc, kopplad till TVn med Launchbox/bigbox på autostart med en uppsättning trådlösa 8bitdo HE-kontrollers?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Dåligt att inte ha med skivläsare i en konsol som kallas PRO.

De lär ha tittat på försäljningen och konstaterat att majoriteten av spel redan köps digitalt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du bygger en fet pc, kopplad till TVn med Launchbox/bigbox på autostart med en uppsättning trådlösa 8bitdo HE-kontrollers?

Det här har diskuterats några gånger här. Man kan ha olika åsikter om det. Min åsikt är inte mer "rätt" än någon annan åsikt. Men jag tycker inte att pc "lirar bekvämt, tryggt och smidigt" i den miljön. Den känns lika smidig att styra som en oljetanker i en trång farled. Personligen skulle jag aldrig köpa en pc för att primärt ha den till teven. Alla mina datorer har stått tryggt på skrivbordet inkopplad i en traditionell bildskärm. Och att dra kablar genom hela huset/lägenheten? Pass på den...