Begagnat­marknaden kan bli oväntat offer för ny EU-lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Min iPhone 15 PRO Max har 92%, 1 år gammal, 308 laddcykler.
Blir lite fundersam på hur du har använt din mobil?
Jag behöver ladda min i princip varje dag för jag använder den i jobbet.

<Uppladdad bildlänk>

Min 15 Pro har 180 cykler och 97%

Tror du borde köpa en powerbank. Inte låta den ladda ur under 20% är bra för batteriet, och också bra att begränsa max laddning till 80/90%

Permalänk
Skrivet av iRob:

I Sverige vet jag inte men utomlands, t.ex. i Kina så använder man i stort sett bara fysiska SIM-kort. iPhones i Kina säljs dessutom med dual-SIM.

Jadå. Vimla har t.ex inte E-sim ännu. Rätt många som kör dem. Jag bland annat.
Fysiska SIM-kort funkar utmärkt. Hurrar inte precis om jag skall köra E-sim istället. Blir ju inte snabbare surf för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min 15 Pro har 180 cykler och 97%

Tror du borde köpa en powerbank. Inte låta den ladda ur under 20% är bra för batteriet, och också bra att begränsa max laddning till 80/90%

Boven här är kanske att jag inte är rädd om batteriet på telefonen, laddar den fullt varje dag , jag har ju tillgång till laddare överallt, i bilen och på kontoret.

Men 97% efter 180 cykler trots att du är rädd om batteriet, det känns inte som någon enorm skillnad i slitage om du kommer ligga på 94-95% vid samma antal laddcykler som mig trots att du bara laddar till 80-90%.

Klockan som kostar hälften av mobilen är jag konstigt nog mer rädd om den laddar jag bara till 80% men där räcker batteriet å andra sidan i flera dagar oftast.

Skrivet av Jungestrand:

Jadå. Vimla har t.ex inte E-sim ännu. Rätt många som kör dem. Jag bland annat.
Fysiska SIM-kort funkar utmärkt. Hurrar inte precis om jag skall köra E-sim istället. Blir ju inte snabbare surf för det.

Byt operatör då så slipper du hålla på med de där gamla simkorten.
Vad är Vimla för operatör som inte har e-sim?

Permalänk
Medlem

Alltså nu har jag inte läst alla kommentarer, men om alla firmor som byter in iphones och säljer begagnat slutar köpa/byta in dom lär väl blocket och tradera och fb marketplace få mycket högre mängder telefoner som privatpersoner säljer direkt, och det borde väl betyda billigare priser när tillgången ökar markant?

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Byt operatör då så slipper du hålla på med de där gamla simkorten.
Vad är Vimla för operatör som inte har e-sim?

Vimla har funnits i nu 10 år. Vimla är Telenors motsvarighet till Comviq, Hallon och Halebop/Fello

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

Alltså nu har jag inte läst alla kommentarer, men om alla firmor som byter in iphones och säljer begagnat slutar köpa/byta in dom lär väl blocket och tradera och fb marketplace få mycket högre mängder telefoner som privatpersoner säljer direkt, och det borde väl betyda billigare priser när tillgången ökar markant?

En sån tillfällig effekt kan klart uppnås. Om alla som har fräsha lurar med lightning går på en dag ej kan köpas/bytas in, kommer det under en kort period betyda prisras på blocket för att det är överflödat. Men i det långa loppet är bara negativt för hela marknaden.

Detta är precis samma sak som diskussionen med leasing bilar. En vanlig nonchalerande sak folk kräker ur sig är. "Är det fördyrt med leasingbil, gå och köp dig en begagnad istället o va glad". Hälften av alla nybilar köps av företag som skriver ner värdet radikalt mycket. Enda anledningen att det ens finns en möjlighet för dig att köpa en beg fräsh bil för normala pengar är för att något företag har tagit värdetapp smällen på 55% de första 3 år på din nästa Volvo V60.

Kan företag inte lita på värdet på saker så köper dom inte ut dom. Enkelt. Då finns det mindre kvar på beg marknaden. Vilket leder till högre priser för ALLA.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vimla har funnits i nu 10 år. Vimla är Telenors motsvarighet till Comviq, Hallon och Halebop/Fello

Okej jag har missat det helt isåfall, hade ingen aning om att de ens existerade.
När jag gjorde en sökning på Vimla fick jag se nån reklam som var fruktansvärt dålig, blev irriterad av att se den.

Men om nu Telenor äger Vimla så borde väl de ändå ha e-sim tycker jag, eller vill de kanske hålla det exklusivt för de ”riktiga” abonnemangen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

En sån tillfällig effekt kan klart uppnås. Om alla som har fräsha lurar med lightning går på en dag ej kan köpas/bytas in, kommer det under en kort period betyda prisras på blocket för att det är överflödat. Men i det långa loppet är bara negativt för hela marknaden.

Detta är precis samma sak som diskussionen med leasing bilar. En vanlig nonchalerande sak folk kräker ur sig är. "Är det fördyrt med leasingbil, gå och köp dig en begagnad istället o va glad". Hälften av alla nybilar köps av företag som skriver ner värdet radikalt mycket. Enda anledningen att det ens finns en möjlighet för dig att köpa en beg fräsh bil för normala pengar är för att något företag har tagit värdetapp smällen på 55% de första 3 år på din nästa Volvo V60.

Kan företag inte lita på värdet på saker så köper dom inte ut dom. Enkelt. Då finns det mindre kvar på beg marknaden. Vilket leder till högre priser för ALLA.

På tal om begagnade bilar så köps väldigt många upp och skeppas utomlands för att säljas där, eftersom vi har päronpengar numera i Sverige så får de mer päronpengar om de säljer utomlands.
Det har lett till att begagnatmarknaden är ganska liten mot vad den tidigare har varit och resultatet är att begagnade bilars pris har skjutit i höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

På tal om begagnade bilar så köps väldigt många upp och skeppas utomlands för att säljas där, eftersom vi har päronpengar numera i Sverige så får de mer päronpengar om de säljer utomlands.
Det har lett till att begagnatmarknaden är ganska liten mot vad den tidigare har varit och resultatet är att begagnade bilars pris har skjutit i höjden.

Det är helt korrekt. T.ex kastade vi iväg massa elbilar till U-landet Norge som har det så illa ställt för övrigt...
Att med svenska skattemedel subventionera ner priserna på elbilar för att världens rikaste land ska få bra pris... jo tack.. måste varit den största missen någonsin.

Många mellanöster länder har väldigt hög skatt på import av bilar för att så många äldre smutsiga bilar kommit in via import historiskt. Detta då dom inte haft det vi har med utbred leasingkultur där "oskattade" pengar tar av värdepotten på saker. Så en C-klass med 25 år på nacken som gått 50.000 mil (på nuvarande mätarhus och varit värd 30.000 SEK här, varit värd 20-25.000 dollar där. Leker man med tanken om att det finns variabler som kontakter och korruption i dessa länder, så har det varit en ren o skär affärs ideé att tömma bilar i Europa som i deras ögon är i nyskick, om man känner rätt folk.

Att döda massa fräscha Iphones gynnar varken miljön eller marknaden. Det som är producerat skall få leva kvar o fasa ut sig själv.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Påminner om att:

  • Kravet på standardiserad laddare gäller inte återförsäljning inom EU av redan importerade telefoner utan enbart för nyimport, men i nuläget importeras 12–15 miljoner begagnade Iphone från framför allt USA och Japan

  • Eftersom det säljs ~200 miljoner nya enheter varje år i Europa känns det som att det kan vara möjligt att göra en insats för att fylla den eventuella efterfrågan som finns på begagnade enheter lokalt

  • Läser vi blogginlägget som publicerats av CCS är det stundtals otydligt vad som är den del av CCS rapport (som är beställd av gruppen?) och vad som är åsikter som framförs av gruppen som består av bl.a. Back Market, Refurbed, Dipli, Easy Cash, Flip, Fnac Darty, Ingram Micro, SIRRMIET, Swappie and WeFix.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite