estimated lifetime remaining 37 days?

Permalänk

estimated lifetime remaining 37 days?

För snart 5år sen köpte jag två 500gb wd red som jag använder som systemdisk+speglad disk och dessa börjar bli lite slitna.

hard disk sentinel rapportar att hälsan är 37%, power on time 1700 dagar, lifetimes writes 367TB och estimated remaining lifetime 37 dagar och 1 trasig sektor.
Den andra disken är ännu mer sliten, hälsa 34%.

Om kanske ett halvår ska hela datorn bytas ut så jag är måttligt intresserad av att lägga ut pengar på en disk jag inte har användning för i mitt nästa bygge...
Hur mycket ska man bry sig om estimated remaining lifetime?
Mvh R

Permalänk
Medlem

Gör en backup och fortsätt köra, men lita inte på att din data är kvar där du lämnade den. (inte för att man egentligen ska göra det i vanliga fall heller). Men har du ändå tänkt att bygga nytt inom ett halvår så borde du ju typ klara dig

Permalänk
Medlem

Köp en disk som du kan använda i ditt nya bygge?

Fast om du inte har nånting du kommer att sakna om en disk verkligen dör så är det ju bara å köra på.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Köp en disk som du kan använda i ditt nya bygge?

Är så djävla trött på alla sladdar så mitt nästa bygge ska vara ssd fri, ska satsa på m.2 istället minst 4st.

Citat:

Fast om du inte har nånting du kommer att sakna om en disk verkligen dör så är det ju bara å köra på.

Om en lägger av det kan jag leva med eftersom datan speglas det är om båda lägger av som det blir problem.

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Gör en backup och fortsätt köra,

Har utrymme för daglig backup och spara 5-7st

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

För snart 5år sen köpte jag två 500gb wd red som jag använder som systemdisk+speglad disk och dessa börjar bli lite slitna.

hard disk sentinel rapportar att hälsan är 37%, power on time 1700 dagar, lifetimes writes 367TB och estimated remaining lifetime 37 dagar och 1 trasig sektor.

Om kanske ett halvår ska hela datorn bytas ut så jag är måttligt intresserad av att lägga ut pengar på en disk jag inte har användning för i mitt nästa bygge...
Mvh R

så om jag förstått frågan rätt så undrar du om diskarna håller i ett halvår till? isåfall tror jag inte du behöver vara orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Har utrymme för daglig backup och spara 5-7st

Se till att din backup ligger på något annat än dina gamla diskar

Permalänk
Medlem

Backup skall aldrig förvaras på media som är konstant anslutet till din dator, vad händer om du får ett krypteringsvirus? Om du gör backup på fasta medier så bör dessa filer flyttas till annan plats så snart som möjligt och därefter verifieras.
Fråga 2: Om du ansluter skrivbart backupmedia: Vad händer om din backupprogramvara då initierar ett krypteringsvirus?

Själva begreppet "Backup" handlar om att utesluta alla möjligheter till dataförlust, även för backupen i sig själv. Du nämner att du har speglade diskar, båda lika gamla, båda med samma hälsostatus..... Tänk till; rasar en så är nästa på kö medans du jobbar på att fixa din första disk. Ren tur kommer förmodligen att rädda dina data. Do you feel osv...

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/4300475/wd-elements-portable-2tb

Ha en sån som backup det har jag, den åker fram ur sin låda var 5 år då kopierar jag över allt som jag inte vill förlora från min hårddisk i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Mvh R

Inget alls skulle jag vilja säja...

1700 timmar är knappt 5 år och det verkar snarare som att nedräkningen är mot 5 år (typ garantitiden), inte diskens faktiska hälsa..

Många av dessa diskar kan hålla både halv gång tid längre och även dubbla tiden dvs. närmare 100000 timmar eller > 10 år.

det viktiga är att du vet att det görs backup på denna då och då - på något som kopplas ur och läggs undan efter var backup. - dvs. är inte online utom just vid backup - helst skall du ha två diskar att köra, kanske varannan gång...

Permalänk

Har en disk som gått i över 10 år med trasiga sektorer och snart 200000 timmar på klockan totalt tickar som en gammal diesel. (Har den nu mer bara för att se hur länge den ska gå innan den dör)

Så estemation kan man ta med en näve salt men man bör kolla upp ev backup och helst inte spara nya viktiga saker på den om man kan undvika det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Mvh R

Skrivet av raven6666:

Är så djävla trött på alla sladdar så mitt nästa bygge ska vara ssd fri, ska satsa på m.2 istället minst 4st.

Om en lägger av det kan jag leva med eftersom datan speglas det är om båda lägger av som det blir problem.

Skrivet av xxargs:

Inget alls skulle jag vilja säja...

1700 timmar är knappt 5 år och det verkar snarare som att nedräkningen är mot 5 år (typ garantitiden), inte diskens faktiska hälsa..

Många av dessa diskar kan hålla både halv gång tid längre och även dubbla tiden dvs. närmare 100000 timmar eller > 10 år.

det viktiga är att du vet att det görs backup på denna då och då - på något som kopplas ur och läggs undan efter var backup. - dvs. är inte online utom just vid backup - helst skall du ha två diskar att köra, kanske varannan gång...

Skrivet av Rouge of Darkness:

Har en disk som gått i över 10 år med trasiga sektorer och snart 200000 timmar på klockan totalt tickar som en gammal diesel. (Har den nu mer bara för att se hur länge den ska gå innan den dör)

Så estemation kan man ta med en näve salt men man bör kolla upp ev backup och helst inte spara nya viktiga saker på den om man kan undvika det.

Om jag förstår det rätt handlar detta om en SSD? Och utifrån beskrivningen och att siffrorna ska stämma så kanske då WD RED SA500?

SA500 500GB har en TBW på 350, så isf skulle jag iaf dra öronen åt mig.
(Se t.ex. https://www.anandtech.com/show/15035/western-digital-launches... eller https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/... )

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Om jag förstår det rätt handlar detta om en SSD? Och utifrån beskrivningen och att siffrorna ska stämma så kanske då WD RED SA500?

SA500 500GB har en TBW på 350, så isf skulle jag iaf dra öronen åt mig.
(Se t.ex. https://www.anandtech.com/show/15035/western-digital-launches... eller https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/... )

ja inte omöjligt trodde det var mekaniska diskar visste inte äns att det fanns WD red SSDér

men hur som hälst estimation är fortfarande estimation viket fortfarande är mer en rekomendation/ headsup att den är döende än satt gräns.

typ som rekomendationen på oljebyten i din bil. inte som att din bil kommer explodera så fort du går 1 dag/km över rekomenderade bytesintervallet men oljan är i slutet på sin livstid och bör bytas ut för att inte göra permanenta skador.

så den kan mycket väl leva längre eller kortare för den delen men fortfarande samma rekomendation kolla över ev backup och undvik spara nya viktiga saker på den för den är döende men hur mycket längre den lever kan man inte veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja inte omöjligt trodde det var mekaniska diskar visste inte äns att det fanns WD red SSDér

men hur som hälst estimation är fortfarande estimation viket fortfarande är mer en rekomendation än satt gräns

så den kan mycket väl leva längre eller kortare för den delen men fortfarande samma rekomendation kolla över ev backup och undvik spara nya viktiga saker på den för den är döende men hur mycket längre den lever kan man inte veta.

Jag tänker mer att om det är just den modell jag förmodat och man har "lifetimes writes 367TB" och enhetens TBW är 350 TB och det dessutom börjat poppa upp varningar så ska man nog dra öronen åt sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa en nvme redan nu och antingen sätta i ett pci-e kort, ett externt kabinett eller rätt i burken om du har en slot.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag tänker mer att om det är just den modell jag förmodat och man har "lifetimes writes 367TB" och enhetens TBW är 350 TB och det dessutom börjat poppa upp varningar så ska man nog dra öronen åt sig.

ja därför jag också rekomenderade att kolla över ev backuper och undvika använda den till viktiga saker. för den är döende helt klart men om den kommer leva längre än den beräknade livslängden vet man inte.

TBW är ju typ sämsta värdet som deras sämsta minneschip till modellen vid tillverkningen garanterat ska kunna hantera men kan lika gärna ha fått guldchip i kisellotteriet som klarar betydligt mer om än inte troligt då de troligen hade monterats i en dyrare modell isf me värdet du ser är bara ett mått på hur länge du kan förvänta dig att den ska minst klara.

så man bör överväga utbyte men ingen fara att fortsätta köra den till oviktiga saker tills den dör helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja därför jag också rekomenderade att kolla över ev backuper och undvika använda den till viktiga saker. för den är döende helt klart men om den kommer leva längre än den beräknade livslängden vet man inte.

TBW är ju typ sämsta värdet som deras sämsta minneschip till modellen vid tillverkningen garanterat ska kunna hantera men kan lika gärna ha fått guldchip i kisellotteriet som klarar betydligt mer om än inte troligt då de troligen hade monterats i en dyrare modell isf me värdet du ser är bara ett mått på hur länge du kan förvänta dig att den ska minst klara.

så man bör överväga utbyte men ingen fara att fortsätta köra den till oviktiga saker tills den dör helt.

Okej, ja om själva poängen bara är "fokusera inte för mycket på det specifika estimatet" så håller jag ju med.

Men jag läser nog in något annat i att TS öht har speglad lagring idag (med två lika slitna SSDer med blinkande varningslampor) än "ingen fara att fortsätta köra den till oviktiga saker", därav en annan inställning till hela frågeställningen.

typ som rekomendationen på oljebyten i din bil. inte som att din bil kommer explodera så fort du går 1 dag/km över rekomenderade bytesintervallet men oljan är i slutet på sin livstid och bör bytas ut för att inte göra permanenta skador.

Jag skulle nog snarare jämföra detta med att TS seglat förbi serviceintervallet för byte av kamrem eller något som kan ge lite mer dramatisk effekt (367/350) och nu blinkar det också varningslampor och den konkreta frågeställningen verkar vara om det går bra att köra vidare ett halvår till.

Visa signatur