Intel avtäcker Arrow Lake-S för stationära datorer

Permalänk
Medlem

Uhm. Väntar nog några generationer till, jag. Men kul att de får ned energikonsumtionen.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Datavetare

Det här kan kanske kännas lite "vad är poängen?"

Men skulle säga att här har Intel lärt sig en del från Nvidias enormt framgångsrika recept. AI på iGPU och NPU är ur ett kapacitetsperspektiv inte är speciellt viktigt för en desktop-dator. Bryr man sig om det lär man köpa en Nvidia dGPU.

Men genom att se till att varje stationär framåt alltid har en NPU gör att alla som använder den här plattformen kan enkelt testa sina program med Xe-GPU samt Intel NPU-acceleration (Intel har varit rätt bra på att få in OneAPI stöd i väldigt många programvaror och bibliotek).

Precis som att man kan utveckla med CUDA med ett GTX1030 betyder den höga tillgängligheten att de som faktiskt bryr sig kommer kunna förvänta sig bra med starkare kretsar som använder samma underliggande programvarustack. Detta är viktigt då marknaden för bärbara är väsentligt större än marknaden för stationära, och för bärbara är GPGPU på iGPU allt viktigare och NPUer lär se en rätt snabb ökning i användande där.

Är nog just främst Nvidia som ska känna sig obekväma med detta. Lyckas det kommer deras redan avsmalnande marknaden för GPU i bärbara minska än mer. Fast så länge som de säljer allt de kan bygga till datacenter lär Nvidia inte grina allt för illa...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är nog just främst Nvidia som ska känna sig obekväma med detta. Lyckas det kommer deras redan avsmalnande marknaden för GPU i bärbara minska än mer.

Fast om Nvidia får till ett chip för desktop är ju frågan vad Intel ska satsa på, stordatorer med COBOL för banksektorn?

Nvidia vore nog de enda som kan sparka liv i Xbox också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Samma här med min I7 7700k. Nåja, efter några patchar i alla fall.
Det är dags att uppgradera den nu. Men än har den klarat alla spel jag slängt på den.

Håller med, va en bra cpu, senaste jag körde på den va Helldivers 2, gick bra utan större problem

Permalänk

För över 10år sedan, vem f-siken bryr sig om laptops? Idag är det i princip tvärt emot. Inte för att man gillar laptops utan för att folks arbetsgivare gillar dessa och det är de datorerna man ska jobba ifrån.

Nå det blir spännande att se vad som händer, jag vill se tester av andra än Intel.
Sedan moderkorten är de idag lika dåligt utrustade som för snart 10år sedan, men att de tar 3 gånger så mycket betalt?
1Gbit Ethernet var grymt föra årtusendet. Idag vill man ha bättre på dyra moderkort.
Man kan argumentera för sata vs ssd. Mitt påstående är att väldigt få idag behöver skaffa sata ssd om det inte vore för snålt med m.2 platser på moderkortet,

Permalänk
Medlem

Min senaste AMD var 5600+, sen har det alltid varit Intel. Detta är första gånger jag velar. Spelar enbart och då är ju 3D Cache att föredra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Kan vara ett reellt problem att 13900k drar så pass mycket ström att små rum blir för varma, en sänkning i effekt från 200 W till 100 W är inget att skratta åt, i ett litet rum är det mycket värme!

I vilka spel, i rimliga upplösningar där alla grafikkort är flaskhalsen, ligger du på 100-200 W på CPU? Visst, spelar man Cinebench multicore i en garderob förstår jag problemet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pacc:

Fast om Nvidia får till ett chip för desktop är ju frågan vad Intel ska satsa på, stordatorer med COBOL för banksektorn?

Nvidia vore nog de enda som kan sparka liv i Xbox också.

Ser ju ut att bli en laptop-krets från Nvidia/Mediatek 2H 2025. Inte alls omöjligt att man utökar det även till desktop.

Och då är det nog rejäl uppförsbacke för Intel igen, för COBOL går utmärkt att köra på "Apple silicon", så det lär knappast ha några problem att köra på kommande Nvidia/Mediatek kretsen heller (som också kommer vara ARM64 baserad).

Så givet hur bra det går för Nvidia lär deras konkurrenters bästa hopp i närtid stå till att Nvidia framåt kommer få allt mer problem med att de hamnar under konkurrensmyndigheternas lupp. Just det problem lär ju Intel slippa just nu, så man har ju det

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är absolut ingen fanboy av det ena märket än de andra. Men när en 7900X kostar 4269:- i dagsläget. Där ligger man på 28st PCI-E 5.0 Banor. Dessa Gen 15 CPUer 2 år senare ger en 24st PCI-E 4.0 banor. Prestandan är typ likvärdig i spel av allt o förmoda.
Sen verkar det som denna sjuka hets med överprisade moderkort har fått sig ytterligare boost, där rent ut sagt tillverkarnas VD borde sättas i skampåle för allmän beskådan så man kan kasta tomater på dem.

Att denna Gen 15 plattform är strömsnål, tillsammans med Battlemage/XE2 generationen, ger något behövande till laptop världen är en sak. Men till desktop måste nog detta vara den största failen någonsin av Intel (Om man räknar bort 5XXX).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

I vilka spel, i rimliga upplösningar där alla grafikkort är flaskhalsen, ligger du på 100-200 W på CPU? Visst, spelar man Cinebench multicore i en garderob förstår jag problemet.

Intel påstår ju att de minskat effekten med 165 W i Space Marine 2, så den lär väl ha legat över 200 till en början.

Skrivet av AkUs:

Dessa Gen 15 CPUer 2 år senare ger en 24st PCI-E 4.0 banor.

Och 20 PCIe 5.0-banor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Intel påstår ju att de minskat effekten med 165 W i Space Marine 2, så den lär väl ha legat över 200 till en början.

2-4 kärnor med en effekt på uppåt 100 W vardera? Det är inte ens inom spec.

Åter igen, i rimliga upplösningar kommer grafikkortet alltid vara flaskhals. I typ 426×240-upplösning är det möjligen ett diskussionsämne.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Känns lite tråkigt på något sätt.
Lite för litet steg upp, mer "meh".

Klart högre IPC på E-kärnorna må ju vara, samt bättre energieffektivitet över lag.
Men hur mycket av det senare beror månne på att man plockat bort HT och skalat ner grafiken?

Den mindre förbättringen i enkeltrådat har väl ev med cache-justeringen av L0/L1 (visst var det för denna gen?) el något annat liknande att göra.
Har PL-nivåerna och Tau ändrats något?
Även det kan ev förklara en liten förbättring i enkeltrådat.

Lokala AI-beräkningar är väl mer av en gimmick än något för gemene man än.

Så man har skruvat lite för att öka prestandan i enkeltrådat, skalat ner grafiken, lagt till en NPU-krets, förbättrat E-kärnorna.

Sen stör jag mig fortfarande lite på namnet med en 5:a på slutet. 290K låter mer rimligt än 285K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Min senaste AMD var 5600+, sen har det alltid varit Intel. Detta är första gånger jag velar. Spelar enbart och då är ju 3D Cache att föredra.

9800X3D borde förhoppningsvis bli en riktig best:
https://www.pcgamesn.com/intel/admits-ryzen-9800x3d-faster-co...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

2-4 kärnor med en effekt på uppåt 100 W vardera? Det är inte ens inom spec.

Varför 2-4? Space Marine är väl ett rätt CPU-krävande spel.

https://www.dsogaming.com/wp-content/uploads/2024/09/Warhamme...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Startrance:

Sitter fortfarande på en 10900K och komiskt nog så fungerar den utan några som helst bekymmer i nya spel.

Min bror har en också. Sista intel med riktiga cores

Men jag försöker får honom att köpa en 7800x3d, så mycket bättre i cpu tunga spel. Men spelar man Gpu tunga spel kommer nog en 10900k funka ett bra tag till.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är ju den eller 9950x3d det lutar åt om nu dom inte kostar 12000kr. Behöver mobo, CPU och block. Vill inte betala mycket mer än 15 för detta. Sen verkar det inte finnas AM5 brädor med 2x dimm. Z690 hade stora problem i början om man körde 4 moduler i hög hastighet, typ över 5200. Mina två har rullat i 6200 från dag 1. Annars får man skaffa dummys i dom andra men vet inte om dom finns i rätt sort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag är absolut ingen fanboy av det ena märket än de andra. Men när en 7900X kostar 4269:- i dagsläget. Där ligger man på 28st PCI-E 5.0 Banor. Dessa Gen 15 CPUer 2 år senare ger en 24st PCI-E 4.0 banor.

Det är Z890 som har 24x PCIe 4.0-banor, CPUerna har 20x PCIe 5.0 + 4x PCIe 4.0. 7900X har 24x PCIe 5.0, men AMDs styrkretsar är sämre (X870E har t.ex. 12x PCIe 4.0 + 8x PCIe 3.0).

AM5-CPUerna har för övrigt bara 28 PCIe-banor om man även räknar de 4x PCIe 4.0 som används för att kommunicera med styrkretsen. Intel använder istället DMI (i stort sett PCIe) för det, motsvarande 8x PCIe 4.0 för Arrow Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Spyr på svenska priser

Moderkort som börjar på 3k 😎

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Luktar en "cache-berikad" cpu med filler tile. Vi får se om några dagar om de klarar det AMD aldrig klarat av. IF latency.
För oss som tycker det är skoj att pilla och tweaka så kan denna bli rätt skoj där vi kan separera olika core volt. Det och Cu-dimm på 10k+ kan bli räddningen. Men jag har ingen tro på några större framsteg mot 14th.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så givet hur bra det går för Nvidia lär deras konkurrenters bästa hopp i närtid stå till att Nvidia framåt kommer få allt mer problem med att de hamnar under konkurrensmyndigheternas lupp. Just det problem lär ju Intel slippa just nu, så man har ju det

Jag hoppas ju att Nvidia gör en satsning på desktop. Dom måste få med sig några storspel från launch med native ARM. Det är ju en long-shot att ens Nvidia klarar av detta dock ens om dom försöker men lyckas dom skulle det skaka om CPU marknaden för PC ordentligt vilket behövs.

Som det ser ut nu med två aktörer som kan göra en 5% generation utan att det spelar någon större roll för dom, det är ett stort skämt och min 13700k får vara kvar i burken en gen till.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Hoppas det händer något revolutionerande inom spel de närmaste åren. Så många speltitlar som släpps med kass prestanda som halvhjärtat försöker patchas i efterhand. Var och varannat spel flaskas ju av CPU'n när man försöker nå hög bilduppdatering.

Både spelmotorer och utvecklare måste bli effektivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är ju den eller 9950x3d det lutar åt om nu dom inte kostar 12000kr. Behöver mobo, CPU och block. Vill inte betala mycket mer än 15 för detta. Sen verkar det inte finnas AM5 brädor med 2x dimm. Z690 hade stora problem i början om man körde 4 moduler i hög hastighet, typ över 5200. Mina två har rullat i 6200 från dag 1. Annars får man skaffa dummys i dom andra men vet inte om dom finns i rätt sort.

Kanske dessa?
https://www.inet.se/produkt/5301443/corsair-vengeance-rgb-pro...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har dessa idag.

https://www.inet.se/produkt/5304661/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha då lär det inte bli så snyggt kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Sitter fortfarande på en 10900K och komiskt nog så fungerar den utan några som helst bekymmer i nya spel.

Samma här med min 9900K.
Ser ut att bli lagom att uppgradera vid 10-års jubileumet av processorn 2028.
Då har Intel släppt uppföljaren med staplad cache.
Blir mumma.

Permalänk

När det kommer till gaming så brukar processorer hålla bra mycket längre än GPU:er innan man verkligen behöver byta. Jag bytte förra året upp mig från ett 2080 till ett 4070, men det dröjer nog några år till innan jag överger min i7-9700k. Visserligen måste jag byta hela moderkortet för att uppgradera, men det är inte huvudanledningen. Jag ser helt enkelt ingen vits med det. Jag kan spela samtliga nya spel i 1440p på ca 100fps och höga inställningar utan några som helst problem och det nöjer jag mig med.

Kommer osökt och tänka på för många år sedan när Assassins Creed (det första) lanserades och ett av kraven var en 2-kärning processor. Men min gamla Pentium 4 med HT (ej överklockad) löste det galant. (Ja ja, HT tillåter förvisso operativsystemet att köra två trådar men det är ändå inte samma som två "riktiga" kärnor)

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felthragar:

När det kommer till gaming så brukar processorer hålla bra mycket längre än GPU:er innan man verkligen behöver byta. Jag bytte förra året upp mig från ett 2080 till ett 4070, men det dröjer nog några år till innan jag överger min i7-9700k. Visserligen måste jag byta hela moderkortet för att uppgradera, men det är inte huvudanledningen. Jag ser helt enkelt ingen vits med det. Jag kan spela samtliga nya spel i 1440p på ca 100fps och höga inställningar utan några som helst problem och det nöjer jag mig med.

Kommer osökt och tänka på för många år sedan när Assassins Creed (det första) lanserades och ett av kraven var en 2-kärning processor. Men min gamla Pentium 4 med HT (ej överklockad) löste det galant. (Ja ja, HT tillåter förvisso operativsystemet att köra två trådar men det är ändå inte samma som två "riktiga" kärnor)

Man behöver inte byta CPU lika ofta men när den behöver bytas så går det ut över spelandet på en mycket mer kännbart sätt än grafikkortet. Grafikkortet kan man avlasta på alla möjliga sätt. Processorn är det inte lika enkelt att avlasta med inställningar i spel.

Har själv vart där med min gamla i5 3570k och battlefield 5. Gick ju spela men FPS var allt från 25fps till över 100 och det gick ju liksom som en jojo. Nu kunde jag billigt skifta till en i7 3770k och så gick jag från 25-30 som lägst till över 50 iaf, blev natt och dag för spelbarheten.

Så när man sitter med en CPU för länge märks det. Ordentligt 😜

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning om när Core Ultra 3 (alltså ett i3 alternativ) och billigare chipset-alternativ kommer släppas?

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Man behöver inte byta CPU lika ofta men när den behöver bytas så går det ut över spelandet på en mycket mer kännbart sätt än grafikkortet. Grafikkortet kan man avlasta på alla möjliga sätt. Processorn är det inte lika enkelt att avlasta med inställningar i spel.

Har själv vart där med min gamla i5 3570k och battlefield 5. Gick ju spela men FPS var allt från 25fps till över 100 och det gick ju liksom som en jojo. Nu kunde jag billigt skifta till en i7 3770k och så gick jag från 25-30 som lägst till över 50 iaf, blev natt och dag för spelbarheten.

Så när man sitter med en CPU för länge märks det. Ordentligt 😜

Så är det. Det finns en "gräns" för när en processor blir för gammal för att mäkta med. Men den gränsen ligger mycket längre bak för CPU än GPU. En GPU börjar (enligt mig) kännas omodern redan efter två generationer medan en CPU håller betydligt längre än så.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

I typ 426×240-upplösning är det möjligen ett diskussionsämne.

Aldrig hört talas om den. 320x240 dock. Blir nyfiken på om bara drog till med något eller om det är en upplösning som funnits?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?