Google varnar att Ublock Origin snart försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

vad är skillnaden mellan ublock och ublock lite?

går det att använda egna filters under "mina filter" med ublock lite?

har ublock lite elementväljarläge?

Skrivet av evil penguin:

Lite har såvitt jag fasta listor som levereras med tillägget (tror det är hur modellen för content filtering ser ut rent allmänt i MV3).

Skrivet av m4gnify:

Någon skrev på Reddit för ca 2 år sen

Filter lists update only when the extension updates (no fetching up to date lists from servers)

Many filters are dropped at conversion time due to MV3's limited filter syntax

No crafting your own filters (thus no element picker)

No strict-blocked pages

No per-site switches

No dynamic filtering

No importing external lists

Här finns en officiell FAQ på ämnet uBOL: https://github.com/uBlockOrigin/uBOL-home/wiki/Frequently-ask...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ublock Origin och fler annonsblockerare till Chrome har fått ny varningstext som upplyser användare att stöd för tjänsterna kommer försvinna.

Läs hela artikeln här

För tydlighets skull ska man väl konstatera att alla tillägg som fortfarande håller fast vid MV2* har fått denna varningstext, oavsett om de är annonsblockerare eller något annat.

*) Dvs den utgående standarden för tillägg, vilken ersätts av MV3 som är mer nedlåst sett till vad tillägg tillåts göra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ublock Origin går även att köra på Firefox, Brave samt Vivaldi och dessa kommer fortsätta att stödja Manifest V2. Om webbläsarna kommer flytta över till den nya tilläggsarkitekturen är för närvarande okänt.

De stöder väl alla MV3, frågan är istället hur länge de kommer behålla MV2-stödet.

Vad gäller Chromium-läsarna (dvs Brave och Vivaldi, av de som nämndes) så är det inte alls så enkelt som artikeln beskriver det.

Brave säger ju t.ex. själva: https://brave.com/blog/brave-shields-manifest-v3/

"Will MV2 extensions still work in Brave?
Yes, for now. We recognize the importance of supporting existing Manifest V2 extensions. We have force-enabled Manifest V2 support in the Brave browser, ensuring that you can continue to use your favorite extensions without interruption. In June 2025, Google plans to remove all remaining Manifest V2 items from the Chrome Web Store. While Brave has no extension store, we have a robust process for customizing (or “patching”) atop the open-source Chromium engine. This will allow us to offer limited MV2 support even after it’s fully removed from the upstream Chromium codebase.

Which MV2 extensions will work in Brave?
As of now, the MV2 extensions we plan to explicitly support are AdGuard AdBlocker, NoScript, uBlock Origin, and uMatrix. This feature will be best-effort: we might have to modify support based on either Google’s plans or what extension authors ultimately decide to do. If extensions become stale or obsolete, we may remove support for them rather than offer our users an out-of-date (potentially even unsafe) experience."

Dvs, det är specifika tillägg de valt ut och de låter inte supercommittade till MV2, utan de fortsätter att stödja det tillsvidare.

Vivaldi säger: https://vivaldi.com/blog/manifest-v3-update-vivaldi-is-future...

"We will keep Manifest v2 for as long as it’s still available in Chromium. We expect to drop support in June 2025, but we may maintain it longer or be forced to drop support for it sooner, depending on the precise nature of the changes to the code."

Dvs ännu mindre commitade till MV2. De följer i stort Chrome låter det som, men utan den mjuka utfasningen utan bara det hårda slutdatumet(?).

Båda dessa webbläsare har ju dock även inbyggda adblockers, som inte har något med MV2/MV3 att göra eftersom de inte är webbläsartillägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har bytt till Brave på dator och mobil. Det tog lite tid att stänga av all bloat (de gillar till exempel krypto) men nu är jag nöjd. Först körde jag med uBlock origin som jag kört i åratal med Chrome men inbyggda Brave Shields gör ett minst lika bra jobb (för mig och det jag behöver) och använder samma filterlistor så nu kör jag bara Brave med Brave Shields. Den har element picker också.

För att uBlock lite ska uppdatera filterlistorna så måste hela tillägget uppdateras då listorna måste vara inbakade i tillägget så det kan bara ske då (så det kan bli upp till Googles eventuella godkännandeprocess?). Det är också begränsat hur mycket de kan baka in. Med mera.

Jag har förstås testat Firefox men ff är inte för mig. Känns inte rappt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

vad använder du för webbläsare och vad för telefon?

Skulle gissa på Safari samt iOS vilket är ett av få alternativ om man bryr sig om sin personliga integritet.

Android är som mer eller mindre byggt på Chrome och blir obrukbart utan den webbläsaren. Lägg sedan till Google Services Framework, så vet Google allt om dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skulle gissa på Safari samt iOS vilket är ett av få alternativ om man bryr sig om sin personliga integritet.

Det är vad jag använder men av signaturen att döma så kändes inte Safari som ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Android är som mer eller mindre byggt på Chrome och blir obrukbart utan den webbläsaren. Lägg sedan till Google Services Framework, så vet Google allt om dig

Android i sej är inte alls byggd på Chrome. Du kan installera Android utan att installera Google paketet/apparna. Se bara på LinageOS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Fast det är svårt att köpa saker om man inte vet om att de finns, eller vad de har för fördelar jämfört med andra produkter. Så reklam är nog ganska produktivt ändå.

Mja det beror kanske på vilken typ av produkt eller tjänst det handlar om men i 99 fall av 100 vet man att man behöver en viss grej, söker var produkten finns, var den är billigast etc utan att reklam behöver visa vägen. Jag kommer inte på någon reklam som får mig att vilja köpa en viss vara bara för att den syns i ett reklaminslag utan syftet känns mer riktat till barn (kinderägg etc) och shoppoholics med låg impulskontroll.
Fördelar gentemot andra produkter etc får man ju reda på genom t.ex recensioner och inte via reklam företagen sällan talar sanning om sin produkt. "Vi är bättre än det nästbäst säljande blabla Sveriges godaste lalala.."

Permalänk
Medlem

Försökt med firefox sen ett tag tillbaka men de e så satans segt, och blir segare desto längre det är öppet. Video uppspelningen flyter absolut sämre och den där svarta helskärms övergången varje gång man går in eller ur helskärmsläge är sjukt störande. Mobil versionen är ju djävulen... måste den öppna ny flick varje gång jag ska gå in på en ny sida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Mja det beror kanske på vilken typ av produkt eller tjänst det handlar om men i 99 fall av 100 vet man att man behöver en viss grej, söker var produkten finns, var den är billigast etc utan att reklam behöver visa vägen. Jag kommer inte på någon reklam som får mig att vilja köpa en viss vara bara för att den syns i ett reklaminslag utan syftet känns mer riktat till barn (kinderägg etc) och shoppoholics med låg impulskontroll.
Fördelar gentemot andra produkter etc får man ju reda på genom t.ex recensioner och inte via reklam företagen sällan talar sanning om sin produkt. "Vi är bättre än det nästbäst säljande blabla Sveriges godaste lalala.."

Fast behöver man egentligen en ny tv, till exempel? Större och bättre bild är väl mer åt hållet "trevligt". Det är nog mycket reklam som ligger bakom behovet av nya och häftiga grejer, tror jag. Nu menar jag inte att du eller jag påverkas, men kanske 9 av 10. Reklam är ju big business.

Där jag bor har Ica moderniserat fruktdisken med spegelväggar. Det ser plötsligt ut att vara dubbelt så mycket frukt. Vad jag förstår gör man så för att fruktdisken ska se mer inbjudande ut, så att folk dras dit och affären får sälja mer. Det har en tilltalande effekt och uppmuntrar till köp.

Permalänk
Medlem

Reklam talar mycket till det undermedvetna också.
När du sen ser märket och produkten eller passerar en butik så känner du att det är något bekant möjligtvis.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Du bytte från chrome.. till chrome..

Så kan man se på saken. Jag bytte från Chrome till Edge är så jag ser på saken. Google är Chrome och Microsoft är Edge.
Bägge kör på chromium som bas precis som Brave gör. Men Microsoft har inte sagt något om att stoppa adblockers än så länge. Dessutom så har de inbyggd adblock i deras android version. Bara det insinuerar att de inte vill gå samma väg som Google. Samt att utav de populära läsarna som finns just nu så har Edge väldigt bra funktioner för personlig integritet. Inte lika bra som Brave dock. Men att föreslå Firefox som alla gör när de blivit påkomna med att de har fuffens för sig med sina användares personuppgifter när Brave finns är för mig ett mysterium.

TL:DR - Gillar man inte chrome, edge etc kör Brave.

Permalänk

Kör Adblock plus och popper blocker

Alltid funkar klockrent

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av internet946:

vad är skillnaden mellan ublock och ublock lite?

går det att använda egna filters under "mina filter" med ublock lite?

har ublock lite elementväljarläge?

egna filters och elementväljarläget försvinner omg...

vilka browsers stödjer manifest V2 framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Så kan man se på saken. Jag bytte från Chrome till Edge är så jag ser på saken. Google är Chrome och Microsoft är Edge.
Bägge kör på chromium som bas precis som Brave gör. Men Microsoft har inte sagt något om att stoppa adblockers än så länge. Dessutom så har de inbyggd adblock i deras android version. Bara det insinuerar att de inte vill gå samma väg som Google. Samt att utav de populära läsarna som finns just nu så har Edge väldigt bra funktioner för personlig integritet. Inte lika bra som Brave dock. Men att föreslå Firefox som alla gör när de blivit påkomna med att de har fuffens för sig med sina användares personuppgifter när Brave finns är för mig ett mysterium.

Microsoft kommer följa Chromiums tidsram för migrering till V3. Brave kommer också behöva göra det om de inte ska häcka på en gammal Chromium länge.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Fast behöver man egentligen en ny tv, till exempel? Större och bättre bild är väl mer åt hållet "trevligt". Det är nog mycket reklam som ligger bakom behovet av nya och häftiga grejer, tror jag. Nu menar jag inte att du eller jag påverkas, men kanske 9 av 10. Reklam är ju big business.

Där jag bor har Ica moderniserat fruktdisken med spegelväggar. Det ser plötsligt ut att vara dubbelt så mycket frukt. Vad jag förstår gör man så för att fruktdisken ska se mer inbjudande ut, så att folk dras dit och affären får sälja mer. Det har en tilltalande effekt och uppmuntrar till köp.

Ja precis, vissa grupper är mer påverkningsbara än andra. Sen är det ju som du säger med subtil reklam som fruktdisken och det har jag inga problem med då den inte tränger sig på, det är smart utformad reklam så att säga hehe. Det är främst typen som avbryter program och är i vägen som stör mig och är kontraproduktiv men så känner nog de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Om man ska tolka "Men Microsoft har inte sagt något om att stoppa adblockers än så länge." som en kommentar om MV2 (det artikeln handlar om) så har väl även de sagt att även de tänker fasa ut MV2, men de verkar inte ha spikat datumen ännu: https://learn.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/extensions-c...

Vad gäller personlig integritet så tycker jag att Edge framstått som ganska "sådär". Det har visserligen några bra integritetsfunktioner gentemot webbsajter (även om det inte är samma nivå som läsare med faktiskt integritetsfokus) men webbläsaren i sig har ju fått kritik för hur den samlar användardata direkt till Microsoft.
Som att den med standardinställningarna skickar alla adresser man besöker till moderskeppet, osv. Se: https://learn.microsoft.com/en-us/legal/microsoft-edge/privac... (eller kanske Edge-avsnittet i https://avoidthehack.com/tools/privacy-browsers för enklare överblick)

Det känns väl som att man i stort får lika stora problem som med Chrome, men med Microsoft-smak istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Android i sej är inte alls byggd på Chrome. Du kan installera Android utan att installera Google paketet/apparna. Se bara på LinageOS

Vi säger väl så!

https://www.theregister.com/2022/10/04/metas_facebook_webview...

Har själv kört ROM:s (läs CyanogenMod) fria från Google Apps, men det betyder inte att man är fri från Google i sig.

Funderat över hur en webbapp kan kräva 200MB i installationsfiler? Många appar är helt enkelt så beroende av Chrome/Chromium att de bundlar sina egna varianter. Andra såsom DuckDuckGo Browser fungerar inte utan Chrome/Chromium installerat.

Själv väljer jag Firefox i Android och undviker appar så långt det går i övrigt.

Framgår det att jag avskyr WebView?

Permalänk
Skrivet av internet946:

egna filters och elementväljarläget försvinner omg...

vilka browsers stödjer manifest V2 framöver?

har aktiverat chrome enterprise version. så har tydligen manifest v2 till ca juni 2025

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Pihole...

Om man tycker att det räcker med att bara blockera DNS-förfrågningar så duger det med bara Pi-hole men det är olika sätt att göra det på. Pi-hole kan till exempel inte göra skillnad på example.com/123 och example.com/456. Den blockerar hela domänen i så fall. En plugin kan dock göra skillnad. Behöver man inte ha tillgång till Pi-holes inställningar och inte har en enhet att köra det på så räcker det med att byta dns till till exempel dns.adguard.com (men tänk på att de kan logga dina dns-förfrågningar hos adguard då) i routern eller mobilen.

Jag körde pi-hole tidigare men har bytt till AdGuard Home (som funkar på samma sätt) men jag kombinerar det med blockering via plugins (eller från nyligen, Brave som har blockering inbyggt). Jag föredrar AdGuard Homes web gui framför Pi-holes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tycker Firefox är kasst tyvärr. Och betydligt segare än exempelvis edge.

Överväger Brave. Kör det på mobilen och funkar bra.

Byter du Chrome mot Edge eller ens Brave så är det fortfarande Chromium. Alla dessa kommer påverkas av manifest v3. Det är mer eller mindre bara Safari och Firefox idag som inte är Chromium bland moderna webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Byter du Chrome mot Edge eller ens Brave så är det fortfarande Chromium. Alla dessa kommer påverkas av manifest v3. Det är mer eller mindre bara Safari och Firefox idag som inte är Chromium bland moderna webbläsare.

Läs gärna @evil penguins inlägg: #20615382 gällande fortsatt stöd för Manifest V2 i Chromiumbaserade webbläsare såsom Brave.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Firefox är okej på datorn men tycker det flyter bedrövligt på Android. Det hackar konstant när jag scrollar.
Hade gått över helt annars.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vi säger väl så!

https://www.theregister.com/2022/10/04/metas_facebook_webview...

Har själv kört ROM:s (läs CyanogenMod) fria från Google Apps, men det betyder inte att man är fri från Google i sig.

Funderat över hur en webbapp kan kräva 200MB i installationsfiler? Många appar är helt enkelt så beroende av Chrome/Chromium att de bundlar sina egna varianter. Andra såsom DuckDuckGo Browser fungerar inte utan Chrome/Chromium installerat.

Själv väljer jag Firefox i Android och undviker appar så långt det går i övrigt.

Framgår det att jag avskyr WebView?

Som sagt, du kan använda LineageOS utan att installera Google apps (gapps), sen att appar valt att köra med Googles WebView är en annan sak, men själva Android går att använda utan Google apps, det gör ju Huawei nu med deras version av Android efter att de blev bannlysta av USA. Och vad menar du med webbapp?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psp123:

Firefox är okej på datorn men tycker det flyter bedrövligt på Android. Det hackar konstant när jag scrollar.
Hade gått över helt annars.

Skumt! Jag har kört Firefox på Android i flera år utan några problem alls.

OT: det är ju bara att byta webbläsare? Google är en sjukdom.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ja precis, vissa grupper är mer påverkningsbara än andra. Sen är det ju som du säger med subtil reklam som fruktdisken och det har jag inga problem med då den inte tränger sig på, det är smart utformad reklam så att säga hehe. Det är främst typen som avbryter program och är i vägen som stör mig och är kontraproduktiv men så känner nog de flesta.

Jag tror det är mest en känsla att påträngande reklam skulle vara kontraproduktivt. Inte för att jag är ekonom eller psykolog, men även påträngande reklam verkar ju fungera som det är tänkt. Ju mer reklam, desto mer försäljning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det här kommer att slå väldigt hårt mot Chrome, och är en sån genomvidrig manöver av Google.
Manifest V3 handlar inte om säkerhetsförbättringar egentligen, syftet är naturligtvis att få bort ad blockers så att Googles reklammotorer får mer trafik, eftersom mer trafik innebär mer intäkter.

Rekommenderar att byta till Firefox snarast möjligt om man inte redan använder det.

Jo finns många som förespråkar firefox då allt annat är chromium, men som vi såg är de inte bättre än google...

Permalänk
Medlem

Var ju nu ett tag sedan man gick över till Brave. Känns som att det börjar bli dags att flytta primära e-postkontot från Gmail också. Har ju sneglat på Protonmail, men jag har hört att proton.com-domänen är blockerad hos många mottagare p.g.a. spam. Och det känns ju lite meckigt att börja använda en egen domän (även om jag faktiskt har två).

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Läs gärna @evil penguins inlägg: #20615382 gällande fortsatt stöd för Manifest V2 i Chromiumbaserade webbläsare såsom Brave.

Verkar ju som att alla källor pekar på att de har samma deadline för riktig utfasning men kommuniceras på olika sätt. Vissa kör endast Enterprise-läge till juni 2025 (säkerhetsventil för företagsanvändare?) och Brave verkar mer se det som business as usual fram till juni 2025. Sedan försvinner det ur kodbasen i Chromium och då kommer det också fasas ut i Brave etc.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz