Plötsligt prissänkt på Samsung 2024 tv, 25000kr i rabatt??

Permalänk

Plötsligt prissänkt på Samsung 2024 tv, 25000kr i rabatt??

Hejsan
Jag har under en period haft planer på att byta min gamla tv 65” Samsung LCD från 2018. Har lite bevakningar på olika 75” modeller från olika tillverkare. Idag droppade plötsligt Samsung qn95d 75”, från ca 55000kr till 29900kr!?

Det där är 25000kr, det är en så kraftig sänkning att jag blir misstänksam. Är det defekter i Samsungs modeller som uppdagats? Någon som vet något, för detta är ju för bra för att vara sant?
Det är i flera butiker, inkl. Samsung själva. (Se prisjakt)

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara för bra för att vara sant?

Samsung tjänar enormt mycket pengar på varje såld TV för ordinarie pris så det är inga problem för dom att sänka priset. Görs varje år och flera gånger och är helt normalt.

Ordinarie pris är lurendrejeri, köp alltid TV på rea.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ja, de vill väl sälja ut dom för att göra plats för nya? De måste lämna 3 års reklamationsgaranti oavsett så några defekta TV's handlar det inte om.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Du kan få en 77” Samsung OLED för mindre pengar, vad är det för speciellt med QN95D modellen?

Permalänk
Bildexpert 📺

Som jag tagit upp i några år nu: det viktigaste faktorn för att fynda, "prisvärt" eller "bäst för pengarna" etc. är inte vilken TV du köper utan viktigast är när du köper en TV. Tidpunkten för köpet avgör priset. Vill man spara pengar måste man tajma in reor som dessa.

Den sänkningen är nästan 50 procent och är inget konstigt utan rätt typisk. Tidigare såg man dessa sänkningar endast på BF eller mellandagarna men jag misstänker att branschen är trött på att sälja hälften av alla TV i november-december. Därför har det blivit vanligare med de här prisnivåerna lite när som under året. Flera modeller har tidigare funnits på reakampanjer med sänkningar om 30–50 procent. Antingen är det flera butiker som sänker samtidigt eller butiker som turas om med reakampanjer en vecka i taget och liknande.

Det visar på ett generalfel inom branschen. För uppenbarligen kan butiker sälja QN95D för betydlig lägre pris än det "officiella". Förvirrande för konsumenten som sällan kan köpa rätt TV för ett skäligt pris när som, utan måste vänta in och aktivt jag prissänkningar.

Vore väl en sak om det var någon tusenlapp hit och dit men när prisskillnaden som i detta fall med 75QN95D motsvarar vad som är smärre månadslön. Det är ju 1250 paket 400 gram Eldorado Kyckling-grillkorv man får för mellanskillnaden!

Permalänk

Stort tack för all svaren.
Jag kanske är gammal men för mig är alltid en nära 50% sänkning för bra för att vara sant, och jag blir direkt misstänksam. Men här verkar detta vara ett känt fenomen om jag tolkar dialogen rätt och något man borde leta efter för att "träffa" rätt.

@Bjirn: Det där är ju ett känsligt ämne, men jag vill bara sammanfatta och säga att än så länge är inte OLED något för mig. Gillar inte alls hackandet i bilden som jag än så länge alltid upplever.

@Laxpudding: Fantastik jämförelse med 1250 paket grillkorv.... Eldorado och kycklingsmak.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dudemeister: precis som du skriver är detta vanligt bara att nu är det mer utspritt än enbart BF och mellandagar. Detta är förmodligen det bästa tillfället för QN95D-modellen i år med nästan 50% dropp i priset.

Alla som fattat situationen går därför och väntar och håller på pengarna till just den här typen av reor vilket blir idiotiskt. Få QN95D-modeller lär säljas för 54990 kr ordinarie. Så rea och för 29990 lär de sälja många fler. I mina ögon hade ett stadigt pris på ≈35 000 kr hela året varit mycket bättre för alla inblandande, såväl för företagens likviditet som för konsumenterna som mycket enklare kan göra jämförelser.

Nu är det helt omöjligt att prata om "prisvärde" eller "mest för pengarna" eftersom det för QN95D är en jäkla skillnad ifall du frågade igår eller om du kollade priset idag. Efter 10 november är det en annat svar igen på den frågeställningen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag möjlighet att få en
Samsung 65" 4K Neo QLED TV
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-65-4k-neo-qled-tv...

För 19000:- så låter det ju sjukt bra! Jag har en LG från 2016 idag. Vet nån här som är Samsung fans om 19000 är en super deal eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

För 19000:- så låter det ju sjukt bra! Jag har en LG från 2016 idag. Vet nån här som är Samsung fans om 19000 är en super deal eller vad?

Prishistorik:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10281395#statistics

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Snabba svängar nu kostar den 23000. 😆

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Sjukt bra, köp köp köp! OBS: Ironi!

Du är medveten om att Black Friday är ungefär 1 månad bort? Kan du vänta tills dess så gör det, kommer garanterat finnas (ännu) bättre deals då.

Prisjakt-länk är för 2023-års modell, QN95C.
Din länk är för årets modell, QN95D.

Gissar att det är minimala skillnader på dessa modeller då det sker inkrementella förbättringar på modellerna årsvis.

Personligen hade jag köpt en OLED om du har den budgeten men vet ej din kravbild.

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande ett litet fönster kvar att sänka innan BF men inom kort kommer de seriösa butikerna att lugna sig en månad för att kunna visa att lägsta pris senaste 30 dagarna är högre än BF-rean

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

@edson
”Du är medveten om att Black Friday är ungefär 1 månad bort? Kan du vänta tills dess så gör det, kommer garanterat finnas (ännu) bättre deals då.”

Vet inte om du syftar på min originalfråga?
Men jag undrar verkligen om black friday verkligen kommer kunna ha mer än 25kkr i rabatt?

Just nu är jag väldigt sugen på en ny qn95d, men försöker förstå mig själv om jag lockas av priset eller om det är den tvn jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

@edson
”Du är medveten om att Black Friday är ungefär 1 månad bort? Kan du vänta tills dess så gör det, kommer garanterat finnas (ännu) bättre deals då.”

Vet inte om du syftar på min originalfråga?
Men jag undrar verkligen om black friday verkligen kommer kunna ha mer än 25kkr i rabatt?

Just nu är jag väldigt sugen på en ny qn95d, men försöker förstå mig själv om jag lockas av priset eller om det är den tvn jag vill ha.

Det här är förvisso QN95C som är förra årets modell men det bör inte skilja så mycket. C4 är bättre på det mesta utom ljusstyrka, HDR Native Gradient, färgvolym och stutter.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-qn95c-qled-vs...

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung QN95D (2024) och QN95C (2023) är nästan identiska. Man har bytt reflexfiltret på D-modellen och den modellen får inte den där typiska regnbågseffekten vid direkta reflexer. Samtidigt är det filtret lite sämre på att hålla svart i ett ljust rum.

Permalänk

Då är slutfrågan här:
Är 75QN95D en prisvärd tv för 29900kr ? 😊

För 55000kr, så hade min känsla varit nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Då är slutfrågan här:
Är 75QN95D en prisvärd tv för 29900kr ? 😊

För 55000kr, så hade min känsla varit nej.

55k är som tidigare sagt en fantasisumma och inget du bör ha som referens.

Prisvärd kan bara du själv avgöra. En objektiv titt på 75QN95C på Prisjakt visar att den modellen under förra året start cirka nov -23 -> sällan gick <30k utan låg däromkring fram tills nu i september då den dök ner till 25k och nu bara för några dagar sedan den sista utförsäljning hos Elgiganten på 22k.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10281400#statistics

Blir den billigare runt Black Friday? Ingen aning, den som lever får se. Kommer den bli billigare under 2025 vad det lider? Sannolikt men inte jättemycket.

En LG 77" OLED C3 kostar i skrivandets stund 25k och det är i min bok en bättre TV (och marginellt större) för pengarna givet att du har rätt förutsättningar att kontrollera ljussättningen i din hemmiljö.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10292612

Lycka till med valet!

Permalänk
Viking
Skrivet av Dudemeister:

Eftersom du fortfarande verkar tro att det är ett superbra pris så kan jag meddela att Samsung sålde ut 75" QN95B (alltså 2022 års modell) för 10500 kr strax efter QN95C släpptes.
Den kostade från början 48000 kr, alltså ca 78% rabatt. Nu är inte den rabatten något man ska förvänta sig årligen, men det säger ju en hel del om marginalerna som finns på en TV.

Priset den ligger ute för nu bör egentligen vara lanseringspriset om man jämför med vad likvärdiga kostar. Så sluta stirra dig blind på 50%.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Den är ytterligare en 500-hundring billigare via Benify, men kan ju vara enklare och snabbare att köpa från de stora kedjorna istället för direkt från Samsung. Där gillar annars Samsung generellt att rea ut sina prylar några gånger om året, ibland många månader innan man ser några andra kampanjer för de modellerna.

Rent generellt är det som andra redan sagt normalt med en prissänkning bortåt 50% på kampanjer i mot slutet på året på just TV-apparater och soundbars. Det är en cykel som gällt i många år nu.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q