Alternativ istället för EIZO CS2740, till editing?

Permalänk
Medlem

Alternativ istället för EIZO CS2740, till editing?

Jag har idag en AOC 32" med 2560x1440 i 75Hz som jag färgkalibrerar skapligt.
Men har länge önskat en högre upplösning då det inte känns som så mycket får plats på ytan, och kan hålla med att man får vrida endel på huvudet för blicka över hela ytan)
Nu är jag peppad att roa mig med redigera film och bild under vintern och ser min ursäkt att uppdatera skärmen.

Funderar på en EIZO CS2740, 27" 3840x2160, 99% Adobe RGB, 60Hz, 1000:1, 350cd/m2, med 16-bit LUT och 10-bit, hårdvarukalibrering. Pris under 15.000kr.

Då har jag gått några steg över smärtsamt pris, fast det är "den enda monitor" så ändå inte pekas ut som dålig.
Jag är lite tveksam till om man ångrar sig gällande 60Hz.

Har någon av er klurat i liknande banor och hittat något annat trevligare (billigare utan sämre färgkvalité) alternativ?

Permalänk
Medlem

Det är ärligt talat inte alls värt pengarna. Kanske om du bara håller på med färgkritiska saker, men inte ens då skulle jag rekommendera det.

Mitt tips är LG 42” OLED C3. Snabb googling ger att priset är strax under 10K just nu.

Kan kalibreras till referensnivå för SDR. HDR är inte tillräckligt bra för att mastra på den, men bra nog för att upplevelsen när man ser film ska vara riktigt bra.

Utöver det har du 120Hz och VRR.

Färgmässigt är den största nackdelen att det blir lite färgskiftningar beroende på betraktningsvinklar. Det är inget stort problem (jag tänker inte ens på det). Vill du verifiera att en bild ser ut som du vill kan du placera den i mitten.

Här finns också stöd för hårdvarukalibrering, men jag rekommenderar att göra det manuellt istället för exempelvis Calman som är skräp.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av faber:

Men har länge önskat en högre upplösning då det inte känns som så mycket får plats på ytan, och kan hålla med att man får vrida endel på huvudet för blicka över hela ytan)
Nu är jag peppad att roa mig med redigera film och bild under vintern och ser min ursäkt att uppdatera skärmen.

Funderar på en EIZO CS2740, 27" 3840x2160, 99% Adobe RGB, 60Hz, 1000:1, 350cd/m2, med 16-bit LUT och 10-bit, hårdvarukalibrering. Pris under 15.000kr.

Då har jag gått några steg över smärtsamt pris, fast det är "den enda monitor" så ändå inte pekas ut som dålig.

Har någon av er klurat i liknande banor och hittat något annat trevligare (billigare utan sämre färgkvalité) alternativ?

Color Edge-skärmarna är fantastiska. De jag träffat på är underbara att arbeta med, både när jag ska kalibrera åt kunder och de få sällsynta tillfällen jag fått pröva på en själv. Ur den synpunkten, särskilt om du redigerar film och foto, kan du nog inte köpa bättre för pengarna. Läser jag mellan raderna kan detta mycket blir en skärm som är en "enabler" i fråga om att hålla intresset uppe och få precision som inte gått tidigare. Typexempel på en buy once, cry once-skärm.

Svårt att sätta fingret på exakt men helheten hos en sådan skärm gör att du riskerar uppleva din gamla AOC som "grovkornig" och inte bara från upplösningen utan en kombination av hur olika de prickar in nyanser och hur sådant som högre kvalitet (och kvalitetskontroll) på filter i panelen (polarisering, lightguide, reflexfilter etc). Med hårdvarukalibreringen i Eizon (och egentligen direkt ur kartong) kommer du märka att AOC:n helt enkelt posteriserar mer och särskilt i skuggtoner där mer reguljära skärmar ofta framstår som lite skitiga rent av. Väldigt skönt att slippa ifrågasätta om det man ser beror på skärmen eller materialet man arbetar med.

Nackdelen för oss som också spelar är förstås 60 Hz-gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Är det för professionella behov så är en den skärmen svårslagen. Om det är för att du "villhöver" en bättre skärm så kanske det inte är orimligt att satsa på något billigare som även kan fungera för t.ex. gaming.
Många nya HDR gaming skärmar kommer rätt bra kalbirerade direkt från fabrik. En sådan och ett kalibreringsverktyg kanske räcker för dina behov?

Permalänk
Medlem

Tack för era inlägg.
Fortsatte spana och en till kandidat kanske vore

• 32" ASUS ProArt PA32UCR-K

• 100% sRGB, 99.5% Adobe RGB, 98% DCI-P3, 87% Rec 2020

• 1000 cd/m², HDR10, HDR1000, Delta E<1 kalibrering

• 60Hz, 10bit, hårdvarukalibrering. Nämns lite problem med den: backlight blooming

• ~16.000kr

Och bland gamingskärmarna;

• Acer 32" Predator X32QFS - HDR 1000 och 99 % DCI-P3 / 99 % Adobe RGB, 10 bitar, 150hz, (8 bitar + FRC).Har X32QFS. Fast IPS glow nämns. ~9.000kr

Båda har fläktar vilket jag ser som en risk för störande ljud.

Kan nämna att jag inte spelar utan roar mig mer med surf och skapande, jag har även en X-rite i1 kalibrator.

Det jag noterar i mitt sökande bland kommentarsfälten så nämns det inte så mycket om småproblem om Eizo, folk verkar nöjda, skärmarna kanske inte har listar alla senaste testmetoderna men och andra sidan ska man kanske inte se sig blind på vad fabriker hävdar vilketsom. Tyvärr så sticker priset iväg på 32" skärmarna, vilket video-redigerare råder till i storlek.

Citat:

Om någon i farten undrar vad min gamla AOC har för resultat så är det
Gamut coverage

• 89,7% sRGB

• 62,1% Adobe RGB

• 63,9% DCI P3

Gamut volume

• 90,3% sRGB

• 62,2% Adobe RGB

• 64% DCI P3

AE*76: Average 0,20, maximum 2,86, RMS 0,50

Permalänk
Bildexpert 📺

Asus ProArt är nog så nära du kan komma den nivån utan att vara en Eizo. Är också intressant om du vill åt HDR-kapaciteten. Backlight blooming ingår i konceptet så att säga med en FALD.

Acern är mer en reguljär skärm med extra finesser. Det lär vara mer lik din AOC i fråga om sin kapacitet och precision.

Jag gissar att AOC:ns mätvärden kommer från mjukvaran till i1-Displaymätaren? Värt att tänka på är att specade siffror inte säger något och de uppmätta siffrorna kommer av algoritmen i mätprogrammet och de använder alla olika algoritmer. Oftast baseras på siffran på en areal när färger är en volym. Typiskt kommer ljusstarka LCD:er ha en volym/gamut som är en upp och nedvänd pyramid och ha svårt att nå mättnad i mörka nyanser eftersom det är så mycket ströljus som slår igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag gissar att AOC:ns mätvärden kommer från mjukvaran till i1-Displaymätaren? Värt att tänka på är att specade siffror inte säger något och de uppmätta siffrorna kommer av algoritmen i mätprogrammet och de använder alla olika algoritmer. Oftast baseras på siffran på en areal när färger är en volym. Typiskt kommer ljusstarka LCD:er ha en volym/gamut som är en upp och nedvänd pyramid och ha svårt att nå mättnad i mörka nyanser eftersom det är så mycket ströljus som slår igenom.

Tack för svar. Ja, jag kör Linux vilket begränsar något, så använder jag DisplayCal ihop med X-rite i1 och där kom en popup med resultatet som jag nämnde.
Jag förstår knappt vad jag gör men har blivit mer medveten att "bara trycka på start" är värdefullt.
Ai-chattar vägleder mig att köra TV-RGB 16-235 läget i och med mitt mål med video-redigering. XYZ LUT+ matrix. CIE 1932 2°.

Jag laddade hem rätt correction för just skärm+kalibratorn men fick felmeddelandesvar då. Följde då rådet ifrån ett forum att ta Spectral: white LED family profilen, som inte är rätt men som den användaren blev mest nöjd med. Testade även Spectral: LCD CCFL family (AC, EIZO, HP) men då sjönk resultatsiffrorna något.Forum+chatt avråder None-alternativet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av faber:

Tack för svar. Ja, jag kör Linux vilket begränsar något, så använder jag DisplayCal ihop med X-rite i1 och där kom en popup med resultatet som jag nämnde.
Jag förstår knappt vad jag gör men har blivit mer medveten att "bara trycka på start" är värdefullt.
Ai-chattar vägleder mig att köra TV-RGB 16-235 läget i och med mitt mål med video-redigering. XYZ LUT+ matrix. CIE 1932 2°.

Jag laddade hem rätt correction för just skärm+kalibratorn men fick felmeddelandesvar då. Följde då rådet ifrån ett forum att ta Spectral: white LED family profilen, som inte är rätt men som den användaren blev mest nöjd med. Testade även Spectral: LCD CCFL family (AC, EIZO, HP) men då sjönk resultatsiffrorna något.Forum+chatt avråder None-alternativet.

Siffrorna i sig säger faktiskt inte så mycket. Man måste förstå bilden. Bilden, helheten, alla miljoner nyanser är något annat och det måste man lära sig att se och det kan hjärnan se på ögonblicket via exempelvis gråramper. Siffrorna är bara den matematiska avvikelsen mot målet på den begränsad mängd mätpunkter man har. Vad som är större fel i mätning kan faktisk vara mer rätt i bilden.

Detta kommer nog kunna bli uppenbart om du väljer en bättre skärm och får jämföra din gamla AOC mot en ny skärm och hur det skiljer sig. För man behöver träna färgeseendet och det är svårt om man bara har ett enda exempel. Svårt att orientera sig om man har en karta men endast longituden.

AI-chattar är inget jag sätter värde till. Tvärtom. De bygger på språkmodeller, inte fakta eller situationsberoende resonemang. Därför tenderar det att spotta ut irrelevant info, goddag yxskaft-svar eller misinformation. För alla har olika situationer med sina skärmar.

"TV-RGB 16-235" kan vara ett relevant svar om du matar skärmen med källor som håller sig till videonivåer, likt en Black Magic-box via en clean video feed från thunderbolt och kanske SDI konverterat HDMI till skärm. Ifall du redigerar direkt på datorn med DP-kabeln till GPU kan datornivåer 0-255 vara det vettiga för att det är vad mjukvaran arbetar med. Finns annars risk att du får ut fel nivåer ur ditt redigeringsprogram eftersom x-rite mjukvaran inte mäter via mjukvaran utan på systemnivå.

XYZ LUT+ Matrix syftar troligtvis på vilken matematik+modell mätmjukvaran ska arbeta mot, så inget mål i sig.

CIE 1931 2° är den färgmodellen man arbetar mot, det klassiska färgseglet. Det är inget mål i sig, utan så att säga presentationsytan för mätningen. Alla färgstandard kan presenteras på CIE 1931 eller någon annan färgmodell.

När du kör med mjukvaran i datorn kommer den i grunden skapa en LUT till färgsystemet i ditt OS. Detta kallas för profilering och är inte en kalibrering eftersom skärmen inte ändras, endast utgående signal. Skärmen är exakt densamma. En signal kan endast krympas i omfång. Om det är för lite rött i displayens vitbalans kan inte signalen skapa "mer rött" utan endast krympa nivåerna för R+G så att den relativa nivån av rött ökar. Detta äter upp bitar, minskar det dynamiska omfånget och får negativa effekter vilket är som tydligast på mer enkla skärmar, likt en random AOC.

Vid en kalibrering av själva displayen kan man istället nå (inom displayen fysiska gränser och förmåga att alstra ljus) nå fram så att det blir rätt respons från signal till ljus och därmed behöver man inte påverka signalen. Sedan kan en profilering vara en finputsning i förhållande till en kalibrerad skärm. Det är det optimala.

För bäst resultat behöver du först kalibrera skärmen så att dess respons ligger närmast ett mål, till exempel 100 nits, gamma 2.4 och Rec709-färger med D65-vitbalans. Dvs in i skärmmenyerna och manuellt ändra det som kan ändras så att man är så nära målet som möjligt från början. Först då profilerar man.

För kör man mätare+mjukvara direkt mot skärmen och den står godtyckligt fel mot målet som kommer GPU/OS kompensera för detta godtyckliga fel. Resultatet blir högst varierande.

Där kommer Asus ProArt och Eizon vara så mycket bättre både i fråga om vad du får för grundförutsättningar men också med hur de fungerar med hårdvarukalibrering. Istället för att skapa en LUT till operativsystemet eller GPU skapas en LUT till skärmen så att den från början får rätt respons signal-till-ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Colorimetern funkar som en ljusmätare med färgfilter, och för att få korrekta värden appliceras vissa korrektionskurvor efter mätningen. Dessa korrektionskurvor baseras på skärmens spektrala karaktär. En LCD med vit LED-belysning har en annan spektral karaktär än en LCD med CCFL-belysning, och det kommer vara annorlunda mot WOLED eller RGB-OLED eller... ja, olika teknik ger helt enkelt olika spektral karaktär. För att få ett korrekt resultat måste du välja rätt korrektion.

Skrivet av Laxpudding:

XYZ LUT+ Matrix syftar troligtvis på vilken matematik+modell mätmjukvaran ska arbeta mot, så inget mål i sig.

Det bestämmer vilken typ av ICC-profil som skapas. XYZ LUT + Matrix är helt enkelt en 3D LUT plus en 1D LUT (matris). Vissa program stödjer inte 3D LUT;en men kan köra 1D LUT;en. Vanligt bland exempelvis webbläsare, i varje fall förr, och jag tror även bildvinsingsprogrammet i Windows gör det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Det bestämmer vilken typ av ICC-profil som skapas. XYZ LUT + Matrix är helt enkelt en 3D LUT plus en 1D LUT (matris). Vissa program stödjer inte 3D LUT;en men kan köra 1D LUT;en. Vanligt bland exempelvis webbläsare, i varje fall förr, och jag tror även bildvinsingsprogrammet i Windows gör det.

Ah, som jag trodde. En applikationsinställning där skaparna valt beteckningar som i andra sammanhang har andra mer fristående betydelser vilket gör att man måste vara detektiv och tolka vad skaparna av programmet syftar på. XYZ är den matematiska färgmodell de flesta program arbetar med. Fast som slutanvändare är det sällan att man behöver ens tänka i termen av XYZ. Halva "charmen" med alla program som finns är just att försöka förstå vad programskaparna menar med sådana inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När du kör med mjukvaran i datorn kommer den i grunden skapa en LUT till färgsystemet i ditt OS. Detta kallas för profilering och är inte en kalibrering eftersom skärmen inte ändras, endast utgående signal. Skärmen är exakt densamma. En signal kan endast krympas i omfång. Om det är för lite rött i displayens vitbalans kan inte signalen skapa "mer rött" utan endast krympa nivåerna för R+G så att den relativa nivån av rött ökar. Detta äter upp bitar, minskar det dynamiska omfånget och får negativa effekter vilket är som tydligast på mer enkla skärmar, likt en random AOC.

Det ska väl inte vara ett problem om man låter bli att kalibrera vcgt (video card gamma table)? Input och output (skärmens profil) mappas till PCS, där det konverteras/transformeras i 16-bitar innan det skickas till skärmen. Vad som brukar ge problem är när det appliceras justeringar till grafikkortet, då det sker i 8-bitar. Blir lätt att det ser ut som en påse nötter då, om inte skärmen från början är väldigt välartad.

(Ett annat alternativ är att skapa en LUT från en syntetisk profil som sen appliceras på hela systemet. Kanske lite överkurs för OP, men det blir typ som... eh... hårdvarukalibrering fast i mjukvara - i brist på bättre beskrivning. Går att få väldigt bra resultat med det, fast man blir beroende av ett tredjepartsprogram som måste vara igång och ladda LUT;en och det kostar några procent prestanda)

Skrivet av Laxpudding:

Ah, som jag trodde. En applikationsinställning där skaparna valt beteckningar som i andra sammanhang har andra mer fristående betydelser vilket gör att man måste vara detektiv och tolka vad skaparna av programmet syftar på. XYZ är den matematiska färgmodell de flesta program arbetar med. Fast som slutanvändare är det sällan att man behöver ens tänka i termen av XYZ. Halva "charmen" med alla program som finns är just att försöka förstå vad programskaparna menar med sådana inställningar.

Fast det blir ju korrekt? Alltså, en LUT i CIEXYZ. Tror det är beteckningen i ICC-profilerna också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Det ska väl inte vara ett problem om man låter bli att kalibrera vcgt (video card gamma table)? Input och output (skärmens profil) mappas till PCS, där det konverteras/transformeras i 16-bitar innan det skickas till skärmen. Vad som brukar ge problem är när det appliceras justeringar till grafikkortet, då det sker i 8-bitar. Blir lätt att det ser ut som en påse nötter då, om inte skärmen från början är väldigt välartad.

Signalen som går till skärmen är fortfarande endast 8 eller kanske 10 bitar där varje justering för att kompensera för fel innebär att dynamiken äts upp. Om skärmen exempelvis är för turkos och har fel gamma måste signalen man skickar minska B+G i motsvarande grad. Signalen som skickas blir inversen av felet hos skärmen. Detta kan endast ske genom att minska omfånget. Kan inte öka nivåer i den digital domänen utan att skapa distorsion, typiskt klippning, någonstans.

Detta är lätt för att testa själv. Ställ skärmen på kall färgtemperatur och någon supermärkligt S-gamma. Försök sedan kompensera genom att ordna med LUT:ar i datorn. Blir inte mycket kvar av den bilden om man ska försöka profilera bort skärmens fel.

Därför är det viktigt att få skärmen så nära 1:1-respons signal->ljus som bara möjligt. Dvs kalibrering av skärm. Sedan kan man låta datorn och/eller grafikkortet stå för den sista precisionen. Har man däremot en tillräckligt bra skärm från början, Eizo:s Coloredge är i princip mätperfekta ur kartong, då räcker det långt med att endast lösa det via datorn och signalen. Därför man med omsorg om vilken skärm man köper kommer långt med enbart profilering.

Permalänk
Medlem

Om jag uppfattade det rätt så ska jag inte se mig blind på mätvärden, men det ihop med folks intryck är det jag har att använda mig av som helt ny i ämnet.

Jag har tidigare inte tänkt steget längre att dessa olika mätmetoder, sRGB/Adobe RGB etc är olika som man använder vid olika syften.
Istället tänkte jag att "Den har fått fler rewards. Punkt" - så har jag kört samma inställningar till allt jag gör.

Jag ritar lite grafik i andra program än Adobe (tyvärr), justerar foton i Darktable inför eventuellt framkallning i mindre format.
Och nu lär jag mig Davinci Resolve för att göra youtube-videos.

Vilka mätmetoder/profiler är viktiga för mig då?
Och ska jag då välja bort skärmar som inte visar upp mätvärden inom det?

(Det kan hända att ni redan har svarat på det, fast jag kan ha "selektivt missat" det i allt tekniskt som ni pratar om så jag ber om ursäkt för repetition)

• EIZO CS2740 nämner Adobe RGB: 99%, sRGB: 100%, DCI-P3: 95%

• BenQ 32'' PD3205U nämner sRGB: 100%, DCI-P3: 95%

• BenQ 32'' PhotoVue SW321C nämner Adobe RGB: 99%, DCI-P3: 95%, sRGB: 100%

sRGB är bra för bildredigering, och DCI-P3 för film?
Lägger märke till att Mac-användare pratar om särskild mac-färgprofil.
- Om jag gör appar till Android, ska jag då välja särskild färgprofil för det?

Om frågorna låter snurriga så fiskar jag nog efter att förstå hur avancerat man ska göra detta. Räcker det att bara dela upp i "foto"/"video" eller när använder man vad? Växlar kunniga personer mellan många olika färgprofiler lika ofta som dom byter program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Om jag uppfattade det rätt så ska jag inte se mig blind på mätvärden, men det ihop med folks intryck är det jag har att använda mig av som helt ny i ämnet.

Jag har tidigare inte tänkt steget längre att dessa olika mätmetoder, sRGB/Adobe RGB etc är olika som man använder vid olika syften.
Istället tänkte jag att "Den har fått fler rewards. Punkt" - så har jag kört samma inställningar till allt jag gör.

Jag ritar lite grafik i andra program än Adobe (tyvärr), justerar foton i Darktable inför eventuellt framkallning i mindre format.
Och nu lär jag mig Davinci Resolve för att göra youtube-videos.

Vilka mätmetoder/profiler är viktiga för mig då?
Och ska jag då välja bort skärmar som inte visar upp mätvärden inom det?

(Det kan hända att ni redan har svarat på det, fast jag kan ha "selektivt missat" det i allt tekniskt som ni pratar om så jag ber om ursäkt för repetition)

• EIZO CS2740 nämner Adobe RGB: 99%, sRGB: 100%, DCI-P3: 95%

• BenQ 32'' PD3205U nämner sRGB: 100%, DCI-P3: 95%

• BenQ 32'' PhotoVue SW321C nämner Adobe RGB: 99%, DCI-P3: 95%, sRGB: 100%

sRGB är bra för bildredigering, och DCI-P3 för film?
Lägger märke till att Mac-användare pratar om särskild mac-färgprofil.
- Om jag gör appar till Android, ska jag då välja särskild färgprofil för det?

Om frågorna låter snurriga så fiskar jag nog efter att förstå hur avancerat man ska göra detta. Räcker det att bara dela upp i "foto"/"video" eller när använder man vad? Växlar kunniga personer mellan många olika färgprofiler lika ofta som dom byter program?

Finns en del förvirring här (vilket är fullt förståeligt) som behöver redas ut.

SRGB, AdobeRGB med flera är inte mätmetoder utan färgrymder. Det är representationer av färger i en rymd. Dessa kan sen användas i olika färgsystem för att exakt kunna bestämma en färg. Varför man vill göra det kan illustreras med ett grundläggande problem som behöver lösas:

Säg att du tar en bild med din digitalkamera. För enkelhetens skull är det en bild av en väldigt grön vägg. Din kamera sparar datan som 0,1,0 för röd, grön och blå. Alltså, maximalt grönt och inget rött eller blått.
Du öppnar raw-filen på datorn för att konvertera den till en bild. Din raw-konverterare läser in grön 1 för alla pixlar. Grön 1 skickas till din skärm och den lyser maximalt grönt. Du tycker förstås det är skitbra, eftersom du fotade en grön vägg och skärmen visar grönt. Du sparar bilden och bestämmer dig för att skriva ut den. Vem vill inte ha en utskrift av en grön vägg att hänga väggen, liksom?
När utskriften är klar och du hängt upp den på väggen noterar du att det inte är samma grön som du såg skärmen. Utskriften är både mörkare och mindre grön än den var på skärmen. Det blev inte alls som du ville. Vad är det som blivit fel, egentligen?

Grön 1 i raw-filen är ett helt godtyckligt värde. Det saknar helt betydelse utöver att det är det grönaste kamernasensorn kan fånga. Men, vilken grön färg är det egentligen? Ptja, du kan egentligen bestämma att det ska vara vilken jäkla färg som helst. Vad du måste göra är dock att ge värdet någon form av betydelse (om inte du gör det själv kommer någon annan göra det åt dig).

Här kan vi exempelvis bestämma att den gröna färgen ska vara AdobeRGB-grön. Alltså, den gröna primärfärgen för AdobeRGB (återigen, bara för att göra det enkelt).

Nu skickar bilden till skärmen, men tyvärr vet inte din skärm vem fan AdobeRGB är. Varför ska skärmen bry sig om det, liksom? Skärmen får order om att visa max-grönt, och sen är det inget mer med det. Men vilken grön visar skärmen egentligen?

För att kontrollera vad skärmen visar kan man kalibrera och profilera den. Kalibrering ändrar i skärmens inställningar medan en profilering skapar just en profil över skärmens egenskaper.

Om du har kalibrerat skärmen till att grön 1 är SRGB-grön är det vad som kommer visas när skärmen får signal om maximalt grön.

För att ditt bildbehandlingsprogram ska veta vad skärmen är kapabel till behövs det en profil. Så, du profilerar skärmen som berättar för bildbehandlingsprogrammet att skärmen klarar SRGB-grön. Bildbehandlingsprogrammet noterar att bilden du försöker visa är AdobeRGB-grön. Den är grönare än vad skärmen klarar att visa. Färghanteringsprogrammet bestämmer nu, utifrån de inställningar du valt, hur detta ska hanteras för att visa bilden på bästa möjliga sätt.

Så långt gott allting gott.

Nu ska det dock skrivas ut. Skrivaren vet inte ens vad grönt är för något. Den jobbar med cyan, magenta och gult. Fast det går förstås att blanda för att få grönt. För att kontrollera vilka färger som kommer ut från skrivaren behöver även den profileras.

När du har en skrivarprofil kan du tala om för bildbehandlingsprogrammet att du vill skicka bilden från AdobeRGB till skrivarens profil, samtidigt som du förhandsgranskar bilden på en skärm som bara visar SRGB. Det här är inte ett idealt scenario, men genom den här processen har du i varje fall sett till att alla pratar samma språk.

---

Nu måste man ha klart för sig att det här är ETT sätt att hantera färger på. Det finns olika färghanteringssystem med olika syften. Vad jag har beskrivit är det som brukar användas för att gå från foto till print, eller vad som används för att få mer enhetlighet när saker visas på olika datorskärmar.

Det här systemet brukar inte användas för video.

Arbetsflödet för video brukar vara att sammanföra material från olika källor (exempelvis olika kameror mixat med VFX), konvertera så allt lever i samma värld, redigera och sedan rendera det till någon färgrymd beroende på hur det ska visas. För projektorer har du exempelvis DCI-P3 och för vanliga TV-apparater eller datorer är det rec. 709 (samma som SRGB fast olika transferfunktion/gamma).

I det här fallet finns ingen profilering som styr vad som visas på skärmen (visst, det går att fixa en LUT som gör det, men vi struntar i det nu). Du får helt enkelt kalibrera skärmen eller projektorn så att materialet visas korrekt.

---

Så, för lite enklare svar:

För video gäller rec. 709 och gamma 2.4. Jag utesluter HDR här för det är inte ett realistiskt alternativ för 15KKr.

DCI-P3 är för filmprojektorer.

Image P3 från Apple är för datorer. Det är som DCI-P3 fast gamma 2.2 istället för 2.6, och D65-vitpunkt. En del HDR-material kan använda P3-primärer.

Standard för datorer är SRGB. Det är samma primärer som rec. 709 med gamma 2.2 (för visning, encoding-gamman har en speciell funktion).

AdobeRGB är gjort för att rymma det mesta av färgrymden för CMYK-skrivare. Fast det var 1998 och det har hänt en del sen dess.

Vill du kunna se så mycket av färgerna som möjligt för utskrift väljer du ett så stort färgomfång som möjligt, profilerar skärmen och jobbar i största möjliga färgrymd (AdobeRGB är liten i sammanhanget).

Permalänk
Medlem

Till foto använder jag Eizo skärmen och till spelandet LG 27GN950 har använt Eizos skärmar i typ 15 år till mitt fotande.
Dom är dyra men dom är det av en anledning, skickar rätt mycket utskrifter och canvas via chrimson och det har aldrig blivit fel vad gäller färger, kontrast eller skärpa.