Skrivet av faber:
Om jag uppfattade det rätt så ska jag inte se mig blind på mätvärden, men det ihop med folks intryck är det jag har att använda mig av som helt ny i ämnet.
Jag har tidigare inte tänkt steget längre att dessa olika mätmetoder, sRGB/Adobe RGB etc är olika som man använder vid olika syften.
Istället tänkte jag att "Den har fått fler rewards. Punkt" - så har jag kört samma inställningar till allt jag gör.
Jag ritar lite grafik i andra program än Adobe (tyvärr), justerar foton i Darktable inför eventuellt framkallning i mindre format.
Och nu lär jag mig Davinci Resolve för att göra youtube-videos.
Vilka mätmetoder/profiler är viktiga för mig då?
Och ska jag då välja bort skärmar som inte visar upp mätvärden inom det?
(Det kan hända att ni redan har svarat på det, fast jag kan ha "selektivt missat" det i allt tekniskt som ni pratar om så jag ber om ursäkt för repetition)
EIZO CS2740 nämner Adobe RGB: 99%, sRGB: 100%, DCI-P3: 95%
BenQ 32'' PD3205U nämner sRGB: 100%, DCI-P3: 95%
BenQ 32'' PhotoVue SW321C nämner Adobe RGB: 99%, DCI-P3: 95%, sRGB: 100%
sRGB är bra för bildredigering, och DCI-P3 för film?
Lägger märke till att Mac-användare pratar om särskild mac-färgprofil.
- Om jag gör appar till Android, ska jag då välja särskild färgprofil för det?
Om frågorna låter snurriga så fiskar jag nog efter att förstå hur avancerat man ska göra detta. Räcker det att bara dela upp i "foto"/"video" eller när använder man vad? Växlar kunniga personer mellan många olika färgprofiler lika ofta som dom byter program?
Finns en del förvirring här (vilket är fullt förståeligt) som behöver redas ut.
SRGB, AdobeRGB med flera är inte mätmetoder utan färgrymder. Det är representationer av färger i en rymd. Dessa kan sen användas i olika färgsystem för att exakt kunna bestämma en färg. Varför man vill göra det kan illustreras med ett grundläggande problem som behöver lösas:
Säg att du tar en bild med din digitalkamera. För enkelhetens skull är det en bild av en väldigt grön vägg. Din kamera sparar datan som 0,1,0 för röd, grön och blå. Alltså, maximalt grönt och inget rött eller blått.
Du öppnar raw-filen på datorn för att konvertera den till en bild. Din raw-konverterare läser in grön 1 för alla pixlar. Grön 1 skickas till din skärm och den lyser maximalt grönt. Du tycker förstås det är skitbra, eftersom du fotade en grön vägg och skärmen visar grönt. Du sparar bilden och bestämmer dig för att skriva ut den. Vem vill inte ha en utskrift av en grön vägg att hänga väggen, liksom?
När utskriften är klar och du hängt upp den på väggen noterar du att det inte är samma grön som du såg skärmen. Utskriften är både mörkare och mindre grön än den var på skärmen. Det blev inte alls som du ville. Vad är det som blivit fel, egentligen?
Grön 1 i raw-filen är ett helt godtyckligt värde. Det saknar helt betydelse utöver att det är det grönaste kamernasensorn kan fånga. Men, vilken grön färg är det egentligen? Ptja, du kan egentligen bestämma att det ska vara vilken jäkla färg som helst. Vad du måste göra är dock att ge värdet någon form av betydelse (om inte du gör det själv kommer någon annan göra det åt dig).
Här kan vi exempelvis bestämma att den gröna färgen ska vara AdobeRGB-grön. Alltså, den gröna primärfärgen för AdobeRGB (återigen, bara för att göra det enkelt).
Nu skickar bilden till skärmen, men tyvärr vet inte din skärm vem fan AdobeRGB är. Varför ska skärmen bry sig om det, liksom? Skärmen får order om att visa max-grönt, och sen är det inget mer med det. Men vilken grön visar skärmen egentligen?
För att kontrollera vad skärmen visar kan man kalibrera och profilera den. Kalibrering ändrar i skärmens inställningar medan en profilering skapar just en profil över skärmens egenskaper.
Om du har kalibrerat skärmen till att grön 1 är SRGB-grön är det vad som kommer visas när skärmen får signal om maximalt grön.
För att ditt bildbehandlingsprogram ska veta vad skärmen är kapabel till behövs det en profil. Så, du profilerar skärmen som berättar för bildbehandlingsprogrammet att skärmen klarar SRGB-grön. Bildbehandlingsprogrammet noterar att bilden du försöker visa är AdobeRGB-grön. Den är grönare än vad skärmen klarar att visa. Färghanteringsprogrammet bestämmer nu, utifrån de inställningar du valt, hur detta ska hanteras för att visa bilden på bästa möjliga sätt.
Så långt gott allting gott.
Nu ska det dock skrivas ut. Skrivaren vet inte ens vad grönt är för något. Den jobbar med cyan, magenta och gult. Fast det går förstås att blanda för att få grönt. För att kontrollera vilka färger som kommer ut från skrivaren behöver även den profileras.
När du har en skrivarprofil kan du tala om för bildbehandlingsprogrammet att du vill skicka bilden från AdobeRGB till skrivarens profil, samtidigt som du förhandsgranskar bilden på en skärm som bara visar SRGB. Det här är inte ett idealt scenario, men genom den här processen har du i varje fall sett till att alla pratar samma språk.
---
Nu måste man ha klart för sig att det här är ETT sätt att hantera färger på. Det finns olika färghanteringssystem med olika syften. Vad jag har beskrivit är det som brukar användas för att gå från foto till print, eller vad som används för att få mer enhetlighet när saker visas på olika datorskärmar.
Det här systemet brukar inte användas för video.
Arbetsflödet för video brukar vara att sammanföra material från olika källor (exempelvis olika kameror mixat med VFX), konvertera så allt lever i samma värld, redigera och sedan rendera det till någon färgrymd beroende på hur det ska visas. För projektorer har du exempelvis DCI-P3 och för vanliga TV-apparater eller datorer är det rec. 709 (samma som SRGB fast olika transferfunktion/gamma).
I det här fallet finns ingen profilering som styr vad som visas på skärmen (visst, det går att fixa en LUT som gör det, men vi struntar i det nu). Du får helt enkelt kalibrera skärmen eller projektorn så att materialet visas korrekt.
---
Så, för lite enklare svar:
För video gäller rec. 709 och gamma 2.4. Jag utesluter HDR här för det är inte ett realistiskt alternativ för 15KKr.
DCI-P3 är för filmprojektorer.
Image P3 från Apple är för datorer. Det är som DCI-P3 fast gamma 2.2 istället för 2.6, och D65-vitpunkt. En del HDR-material kan använda P3-primärer.
Standard för datorer är SRGB. Det är samma primärer som rec. 709 med gamma 2.2 (för visning, encoding-gamman har en speciell funktion).
AdobeRGB är gjort för att rymma det mesta av färgrymden för CMYK-skrivare. Fast det var 1998 och det har hänt en del sen dess.
Vill du kunna se så mycket av färgerna som möjligt för utskrift väljer du ett så stort färgomfång som möjligt, profilerar skärmen och jobbar i största möjliga färgrymd (AdobeRGB är liten i sammanhanget).