Intels vd ”ohövlig” – sumpade chans till billigare kretsar

Permalänk
Melding Plague

Intels vd ”ohövlig” – sumpade chans till billigare kretsar

Pat Gelsinger fällde kommentarer om Taiwan som inte föll i god jord hos TSMC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Med 40 procent i rabatt på tillverkningen hade Intel kunnat sälja sina processorer för lägre priser, till gagn för alla konsumenter och utan att tumma på vinsten.

Aldrig att Intel skulle sälja sina processorer för lägre priser, för att gagna konsumenterna, när de har chansen att maximera vinsten till gagn för aktieägarna

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Troligen låg fler saker bakom beslutet. Kommentarerna är korrekta, Kina har sagt att Taiwan ska bli kinesiskt antingen fredligt eller via krig. Och Taiwans regering är av en annan åsikt. Självklart leder det till instabilitet. Och TSMC både vet och hatar det.

Uttalandet gjordes 2021 så mer troligt är att TSMC ville ha in fler kunder som betalade fullpris vilket de också fått.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"Med 40 procent i rabatt på tillverkningen hade Intel kunnat sälja sina processorer för lägre priser, till gagn för alla konsumenter och utan att tumma på vinsten."

Dethär är det största skitsnacket jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Aldrig att Intel skulle sälja sina processorer för lägre priser, för att gagna konsumenterna, när de har chansen att maximera vinsten till gagn för aktieägarna

Det är därför jag har en AMD processor och Intelaktier 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

"Med 40 procent i rabatt på tillverkningen hade Intel kunnat sälja sina processorer för lägre priser, till gagn för alla konsumenter och utan att tumma på vinsten."

Det var hårda ord. Men det står inte att Intel verkligen skulle ha sänkt priserna, det står bara att de skulle ha haft den möjligheten ("hade kunnat"). Så meningen är korrekt utformad, såvitt jag kan se.

Permalänk
Medlem

I samma sekund som Kina tar över (bara en tidsfråga) Taiwan så kommer Intels aktiekurs att bli en börsraket.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

I samma sekund som Kina tar över (bara en tidsfråga) Taiwan så kommer Intels aktiekurs att bli en börsraket.

Hoppas och tror jag verkligen inte, gillar inte den inställningen. Borde vara rätt att få prata politik i den här tråden tänker jag.

Permalänk
Medlem

Pffffft! Lägre priser? Knappast. Hade varit högre marginaler för Intel istället. Det resonemanget är lika klokt som folk som är emot arbetsgivaravgifter för att de tror att företaget hade ökat ens lön med motsvarande summa om det inte fanns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det roliga är ju att Intel tillverkar i princip hela sin senaste line-up på tsmc i Taiwan eftersom deras egna fabs inte ger tillräcklig yield.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 7950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det var hårda ord. Men det står inte att Intel verkligen skulle ha sänkt priserna, det står bara att de skulle ha haft den möjligheten ("hade kunnat"). Så meningen är korrekt utformad, såvitt jag kan se.

v_v

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddeboden:

Hoppas och tror jag verkligen inte, gillar inte den inställningen. Borde vara rätt att få prata politik i den här tråden tänker jag.

Det är inte så enkelt som vissa diktatorer tror att ta över ett land. Speciellt inte när det är en välförsvarad ö med 23 000 000 invånare som dessutom har ett ganska uttalat stöd från bland annat USA (Vi får se om vad som händer i en skarp situation men vågar kina chansa?). Vissa "stormakter" har ju problem att ta över länder de delar en lång landgräns med. Nästan som att det krävs mer än många killar i gröna kläder för att vara en fungerande militärmakt.

Samtidigt tror jag inte Kina ens behöver lyckas ta över ön för att Intels aktie ska öka, det räcker med att de bombar viktiga mål och förstör för Taiwans industri så lär bland annat TSMCs konkurrenter gynnas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det är därför jag har en AMD processor och Intelaktier 😁

Ouf med bara 22% uppgång sen 1998.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Ouf med bara 22% uppgång sen 1998.

Ja, om jag hade haft hela den perioden hade jag inte varit nöjd. Jag har köpt och sålt Intel två gånger de senaste 10ish åren och fått rätt bra avkastning, och nu har jag väldigt nyligen köpt en tredje gång. Får se om det blir en bra affär denna gången också. Lite mer högrisk denna gången men 2xx-serien verkar som en stor förbättring för företag och jag tänker att det är där de tjänar pengar. Eller så kanske de blir uppköpta och det brukar också vara bra för aktieägare. Vi får se!

Permalänk
Medlem

Kräver mer kontext, platsen är tektoniskt aktiv som i att jordbävningar drabbar halvledarfabrikerna, elförsörjningen slås också ofta ut av tropiska stormar. Senast idag slog en tyfon ut delar av elnätet!

Fast nu nämnde han geopolitiskt ostabil...

Permalänk
Medlem

Ja, diktaturen i Kina har förmodligen noga studerat hur mycket löften från USA är värda i Ukraina och kalkylerar om de är mer värda i Taiwan. Logiskt sett borde det vara det eftersom Taiwan är för USA så mycket viktigare i och med dess tech-industri. Men långt ifrån 100% skulle jag tippa. Så visst är det osäkert ur geopolitisk synpunkt. 2026 är det tänkt att en fabrik i USA som kan tillverka de mest avancerade chippen ska öppna. Men det lär ju bli ett stort avbräck ändå när diktaturen väl anfaller.

Permalänk
Medlem

USA är, tråkigt nog, inte särskilt stabilt geopolitiskt heller.

Permalänk

Får mig att tro att 40% är standard hos TSMC för att kränga avtal. Knappast som att storyn i nyheterna är helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

De står ju faktiktiskt "hade kunnat sälja" inte "hade sålt"

Permalänk
Medlem

Intel har väl startat konkurrerande fabriker i bl.a Polen & Irland?

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

TSMC verkar ha blivit lagom systemfarliga

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Men han har ju rätt, Taiwan är ju inte säkert. Är ju därför nya fabriker byggs runt om i världen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Intel har väl startat konkurrerande fabriker i bl.a Polen & Irland?

Irland har de haft länge. Byggandet av en fabrik i Polen har pausats, och blir nog inte av.

Oklart vad som händer med de 2 miljarder euro som de fick av EU för Polen samt den pausade fabriken i Tyskland.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad på sidospår som inte var relaterat till huvudämnet*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Det är 200 km mellan Taiwan och Kina, även med de snabbaste krigsfartygen och landsättningsfartygen räcker det 5-8 timmar minst att ta sig över på ett säkert sätt, med andra ord gott om tid för Taiwan att upptäcka dom. Vidare har Taiwan ett enormt luftvärn, en enorm arsenal av robotar (eng. Missile), en stor flyg flotta och en relativt stor militär personal.

Att ta över Taiwan skulle dessutom dra in USA, som alltid håller krigsfartyg i närheten med hundratals flygplan i hangarfartygen.

Enda sättet Kina slipper och ta över Taiwan är om de förlorar stödet av väst och får det ekonomiskt kämpigt i ett decennium.

Permalänk
Skrivet av Hoppitoss:

Enda sättet Kina slipper och ta över Taiwan är om de förlorar stödet av väst och får det ekonomiskt kämpigt i ett decennium.

Starta krig distraherar en befolkning i tider av dålig ekonomisk utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Det är 200 km mellan Taiwan och Kina, även med de snabbaste krigsfartygen och landsättningsfartygen räcker det 5-8 timmar minst att ta sig över på ett säkert sätt, med andra ord gott om tid för Taiwan att upptäcka dom. Vidare har Taiwan ett enormt luftvärn, en enorm arsenal av robotar (eng. Missile), en stor flyg flotta och en relativt stor militär personal.

Att ta över Taiwan skulle dessutom dra in USA, som alltid håller krigsfartyg i närheten med hundratals flygplan i hangarfartygen.

Strid med USA i Sydkinesiska havet är inte en given vinst för Amerikanarna. Kina har de senaste 15 åren byggt upp sin kapabilitet något enormt, som det ser ut idag är det endast en tidsfråga innan Kineserna kan dominera Sydkinesiska havet. Det är därför Amerikanarna vart måna om att få till militärbaser i Filippinerna, Vietnam, Japan m.m.

Kalla kriget 2.0 är inte Ryssland vs NATO. Det är Kina vs USA. Kineserna börjar nå paritet med Amerikanarna såväl ekonomiskt som militärt.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Han kommer få gå inom några veckor alltså. Sånt här sväljer inte aktieägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Oklart vad som händer med de 2 miljarder euro som de fick av EU för Polen samt den pausade fabriken i Tyskland.

Frågan är väl mest om det finansiella stödet fortfarande kommer finnas kvar när de är redo att återuppta byggandet eller om de blir tvungna att förhandla om nytt stöd. Jag gissar att Polen och Tyskland inte vill reservera pengar för projekt som kanske eller kanske inte blir av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Man brukar inte storma en fästning, utan man placerar sig utanför och hindrar försörjningskedjor. Kan ett gäng sandaler i Houthi påverka världshandeln så kan nog kineserna göra det också.

Visa signatur

=)