Permalänk
Medlem

Övergången till eldriva fordon.

Vad tror ni försvinner först innan allt är eldrivet?

1. Motorsport.

2. Privata fordon.

Edit: Jag menar såklart inte att fordon och sport kommer att försvinna. Rubriken säger "Övergången till eldriva fordon."
D v s att våra fordon och motorsport kommer vara helt eldrivna.
Jag trodde det var uppenbart.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte motorsport kunna fortsätta med elfordon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför skulle inte motorsport kunna fortsätta med elfordon?

Formel-E

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vad tror ni försvinner först innan allt är eldrivet?

1. Motorsport.

2. Privata fordon.

Drivmedel.
ingen större ära att sälja bensin/disel till gamla "veteranbilar" som kommer in och tankar ett par gånger per år.

dock troligen ganska långt in i framtiden då lastbilar och frakt osv är fortfarande ganska meh när det kommer till elfordon som ska kunna rulla i ~11h minst på en laddning och hälst iaf ett par dagar för inte alltid man kan stanna vid en laddplats i samband att man uppnått max körtid utan kan bli med timmerbilen mitt i skogen nånstans på en parkeringsficka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad tror ni försvinner först innan allt är eldrivet?

1. Motorsport.

2. Privata fordon.

Inget av dom kommer försvinna. Däremot kommer bränslet (bensin, diesel) försvinna.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Inget av dom kommer försvinna. Däremot kommer bränslet (bensin, diesel) försvinna.

Det kommer inte försvinna. Inte inom de närmaste 100 åren.

Permalänk
Medlem

Motorsportsintresset dör mer och mer för den förbenade eldriften.

Vem vill se en top"fuel" på el...

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad tror ni försvinner först innan allt är eldrivet?

1. Motorsport.

2. Privata fordon.

Edit: Jag menar såklart inte att fordon och sport kommer att försvinna. Rubriken säger "Övergången till eldriva fordon."
D v s att våra fordon och motorsport kommer vara helt eldrivna.
Jag trodde det var uppenbart.

förmodligen så går motorsporten före där pga mycket mindre antal som kör dessa bilar jämfört med att alla personbilar ska vara elbilar och dessutom så blir det väl enkelt med sponsorer där också, elbilsföretag kommer väl vilja marknadsföra sina grejer med snabba elbilar då.

privata fordon kommer fortsatt vara bensin/diesel så länge vi lever även om nya fossilbilar slutar säljas så finns de gamla kvar många många år, elbilar tror jag inte är framtiden utan snarare en språngbräda till något annat finurligt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det kommer inte försvinna. Inte inom de närmaste 100 åren.

Inte efter det heller.
Fossila bränslen ja.
Men man kan ju producera fossilfria syntesiska bränslen som kan användas i dagens förbränningsmotorer.
Så vi behöver inte elbilar för att bli koldioxidneutrala.

Vätgas skulle ju i princip kunna göra samma sak, förbränningsmotorer kan köras direkt på vätgas med förhållandevis små modifikationer.
Men vätgasen är ju svår eller kanske rent av omöjlig att lagra i densiteter som gör den lika effektiv som bensin/diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Drivmedel.
ingen större ära att sälja bensin/disel till gamla "veteranbilar" som kommer in och tankar ett par gånger per år.

dock troligen ganska långt in i framtiden då lastbilar och frakt osv är fortfarande ganska meh när det kommer till elfordon som ska kunna rulla i ~11h minst på en laddning och hälst iaf ett par dagar för inte alltid man kan stanna vid en laddplats i samband att man uppnått max körtid utan kan bli med timmerbilen mitt i skogen nånstans på en parkeringsficka.

60 mil räckvidd på lastbilarna Volvo släpper nästa år, täcker ett helt pass för en chaufför i Sverige iallafall.

Såklart några det inte duger åt, men många kommer kunna gå över till el.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

70 mil räckvidd på lastbilarna Volvo släpper nästa år, täcker ett helt pass för en chaufför i Sverige iallafall.

Såklart några det inte duger åt, men många kommer kunna gå över till el.

Självklart tomlast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Självklart tomlast...

Nej, lastad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nej, lastad.

Vilken totalvikt påstår dom att ekipaget har då?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Vilken totalvikt påstår dom att ekipaget har då?

36 ton last?, 70 milen antar också att åkaren inte har dubbla tankar

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

36 ton last?, 70 milen antar också att åkaren inte har dubbla tankar

Så, en halv last m.a.o..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte efter det heller.
Fossila bränslen ja.
Men man kan ju producera fossilfria syntesiska bränslen som kan användas i dagens förbränningsmotorer.
Så vi behöver inte elbilar för att bli koldioxidneutrala.

Precis. Själv tror jag detta är framtiden då eldrift, så som det ser ut nu, kantas med för många problem.

För att inte tala om klimatavtrycket som skulle resultera från att ersätta ett par miljarder motorfordon på planeten. Det är helt enkelt inte realistiskt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Inget kommer nog försvinna de kommande årtiondena. Teknikerna har ju helt olika starka sidor, och olika svaga sidor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Storstäder kommer tvinga bort fossil bilar, titta på London etc
nu vid årsskiftet kommer Stockholms första del, den lär utökas till hela "tull" delen i nästa skede

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Drivmedel.
ingen större ära att sälja bensin/disel till gamla "veteranbilar" som kommer in och tankar ett par gånger per år.

dock troligen ganska långt in i framtiden då lastbilar och frakt osv är fortfarande ganska meh när det kommer till elfordon som ska kunna rulla i ~11h minst på en laddning och hälst iaf ett par dagar för inte alltid man kan stanna vid en laddplats i samband att man uppnått max körtid utan kan bli med timmerbilen mitt i skogen nånstans på en parkeringsficka.

Eftersom eldrift är billigare är det enklare för kommersiell drift att ställa om till eldrift, det kommer att ske långt före privatbilismen elektrifierats, när subventionerad industridiesel försvinner finns inget argument att fortsätta med förbränningsmotor inom transport, vi har elnät i hela sverige men vi har inte dieselnät i hela sverige.

Se exempelvis taxi som i stockholm har en betydligt större andel elbilar än privatbilister. Det är ekonomiskt ej försvarbart i företag att fortsätta med förbränningsmotor oavsett varifrån bränslet kommer. Legacyval beror på oinformerade förändringsrädda beslutsfattare.

Permalänk
Datavetare

Rätt mycket motorsport, men självklart inte allt, kommer dö ut då flera högst väsentliga moment försvinner med elfordon.

Dragracing är ju totalt meningslöst med elbilar. Spelar ingen roll hur fort de tar sig 1/4-mile. Detta är något där ljudet av big-block V8or är en huvudingrediens av upplevelsen.

Svårt att se Nascar överleva en övergång till elbilar. Det är något helt designat för att "muskelbilar" ska kunna köra ~300 varv vänstersväng (nåja, finns banor där man även svänger både högre och vänster, men de är inte lika klassiska som Daytona och Indiana...) och där ljudet från V8 är en högst kritiskt komponent.

Svårt att se formen-E kunna ta över efter F1. Även här är ljudet högst relevant. Farterna är så höga och ett viktigt sätt att avgöra vem som är lite snabbare är att lyssna till motorns pitch, det är ofta en långt bättre indikator på vem som kör lite snabbare än vad synen kan ge.

Rally och eventuellt rally-cross kanske kan ta sig till el. Men man tappar ändå momentet "man+maskin" och det blir istället "man+dator"...

Det skrivet: rimligen är det just motorsport som gör övergången först. Mindre problem med resurser + måste vara enklare för politiker att förbjuda sport med ICE-fordon av miljöskäl.

För privattrafik lär ICE finnas kvar väldigt länge. Och det kommer finnas drivmedel, oljeproduktionen slår fortfarande rekord och under 2023 producerades 1,92 miljarder fat olja, mer än något tidigare år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så, en halv last m.a.o..

En vanlig 25.25m bil+ släp lastar strax över 40 ton, vissa specialare t.ex. timmerbilar kan nå upp till 45 ton tack vare mindre vikt i själva påbyggnaderna.
Så 36 ton får anses vara en rätt typisk lastvikt då långt ifrån all last kan nå maxlast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Precis. Själv tror jag detta är framtiden då eldrift, så som det ser ut nu, kantas med för många problem.

För att inte tala om klimatavtrycket som skulle resultera från att ersätta ett par miljarder motorfordon på planeten. Det är helt enkelt inte realistiskt.

Syntetiska bränslen är alldeles för dyra. Sedan är det ett stort slöseri att först göra om energi till syntetiska bränslen för att sedan bara utvinna ca. 60% i motorn. Du kan skippa omvandlingen i en elbil. Det kommer finnas en marknad för syntetiska bränslen, men vanliga bilar är inte den marknaden.

Gamla bilar ersätts ju kontinuerligt av nyare bilar. I Sverige 2023 var 60% helt eller delvis eldrivna, 20% helt eldrivna resten laddhybrider.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av pine-orange:

Syntetiska bränslen är alldeles för dyra. Sedan är det ett stort slöseri att först göra om energi till syntetiska bränslen för att sedan bara utvinna ca. 60% i motorn. Du kan skippa omvandlingen i en elbil. Det kommer finnas en marknad för syntetiska bränslen, men vanliga bilar är inte den marknaden.

Gamla bilar ersätts ju kontinuerligt av nyare bilar. I Sverige 2023 var 60% helt eller delvis eldrivna, 20% helt eldrivna resten laddhybrider.

Vanliga förbränningsmotorer är sämre än så, man brukar snacka om 30% effektivitet. De mest effektiva motorerna finns i F1 bilar och de ligger på runt 50%. Jag tror att syntetiska bränslen kommer finnas kvar för viktkänsliga transporter som flygplan men finns även lite snack om att skippa batterier helt och hållet och köra med syntetiska bränslen i F1 (https://www.racefans.net/2024/06/07/f1-could-find-batteries-a...).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Är ungefär lika roligt att kolla på som simracing 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Är ungefär lika roligt att kolla på som simracing 😅

För att dom nästan enbart kör stadsbanor.
Och dom är ju lika värdelösa i F1.

Permalänk
Medlem

Övergången från häst till bil blev varken hästsportens eller hästintressets död. Tror det blir samma med förbränningsmotorn. Den kommer finnas kvar som sport och hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så, en halv last m.a.o..

Du har fel. Typiskt lastar man 36-45 ton. En lastbil utan dispenser kör med 64 tons totalvikt. Det finns 74 tons totalvikt på vissa vägar.

Angående motorsport och eldrift så har det potential att revolutionera motorsporten så som digitalkameran förändrade fotohobbyn. Mer människor kan idka motorsport då det är billigare och banorna väsnas mindre. Snabbare fordon/billigare. Man har ingen motor som kräver service/reparationer stup i ett, billigt "bränsle" etc.

ICE är gårdagens teknik som ska bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Syntetiska bränslen är alldeles för dyra. Sedan är det ett stort slöseri att först göra om energi till syntetiska bränslen för att sedan bara utvinna ca. 60% i motorn. Du kan skippa omvandlingen i en elbil. Det kommer finnas en marknad för syntetiska bränslen, men vanliga bilar är inte den marknaden.

Gamla bilar ersätts ju kontinuerligt av nyare bilar. I Sverige 2023 var 60% helt eller delvis eldrivna, 20% helt eldrivna resten laddhybrider.

Tycker alltid det är komiskt när folk påstår att de är "för dyra", som om utvecklingen på den frontent var statisk och det är detta som gäller för all framtid, för en teknologi som är ganska ny.

När det gäller eldrift däremot så sitter vi och väntar fortfarande på ett nytt genombrott, då det helt enkelt inte är hållbart att utvinna hundra miljontals ton med ädelmetaller, för att ersätta miljarder av motorfordon. För att sedan inte tala om infrastrukturen som inte existerar ännu som kan stödja elektrifiering på såpass stor skala.

Men man får tycka som man vill. Framtiden får utvisa vem det är som i slutändan har rätt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tycker alltid det är komiskt när folk påstår att de är "för dyra", som om utvecklingen på den frontent var statisk och det är detta som gäller för all framtid, för en teknologi som är ganska ny.

När det gäller eldrift däremot så sitter vi och väntar fortfarande på ett nytt genombrott, då det helt enkelt inte är hållbart att utvinna hundra miljontals ton med ädelmetaller, för att ersätta miljarder av motorfordon. För att sedan inte tala om infrastrukturen som inte existerar ännu som kan stödja elektrifiering på såpass stor skala.

Men man får tycka som man vill. Framtiden får utvisa vem det är som i slutändan har rätt.

Du kan ju inte å ena sidan påstå att utvecklingen inte är statisk och sen motargumentet betrakta den som statisk.

Framtiden är ju redan här, det är EVs som gäller och de fortsätter ta marknadsandelar. Förstår inte vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kan ju inte å ena sidan påstå att utvecklingen inte är statisk och sen motargumentet betrakta den som statisk.

Framtiden är ju redan här, det är EVs som gäller. Förstår inte vad du menar

Det kan jag visst.

Alla sorts teknologi har en begränsad utvecklingspotential och slår eventuellt i väggar där teknologin inte kan utvecklas längre. E-bränslen är fortfarande en väldigt ny teknologi som konstant gör stora framsteg, det gör för närvarande inte utvecklingen av litium-teknologi.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |