Microsoft skjuter upp Recall igen – släpps i december

Permalänk
Melding Plague

Microsoft skjuter upp Recall igen – släpps i december

Microsoft vill förbättra funktionens säkerhet innan lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om Microsoft hade någon vett så hade de dödat den helt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Om Microsoft hade någon vett så hade de dödat den helt.

Total Recall... ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Snusfri

Eller inse att ingen, vare sig privatpersoner eller företag vill ha möget och erkänna att de gjorde en groteskt stor felsatsning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska intressant att de i nuläget säger att de behöver mer tid för att göra systemet säkert.

Något de inte verkade reflektera över riktigt vid första utrullningen.

Det man undrar över är väl om microsoft blivit mycket bättre på att göra den här övervägningen - eller om det främst är PRmässigt smart att ange det som skäl nu.

Det är säkerligen säkrare nu än första vändan. Dont get me wrong. Men har MS verkligen levlat upp kring hur bra de är på att avgöra när det är tillräckligt säkert här?

Jag vet inte. Förtroendet är inte på topp här riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Total Recall... ;D

Haha!

Also Microsoft: I know what you did last summer

😃

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Ja alltså, man kan knappast klaga på att de försenar lansering för att förbättra säkerheten.

Permalänk
Medlem

De behöver väl mer tid för att införa en säkrare metod att i hemlighet spionera i realtid på vad användaren gör. Inte säkrare för användaren, alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

De behöver väl mer tid för att införa en säkrare metod att i hemlighet spionera i realtid på vad användaren gör. Inte säkrare för användaren, alltså.

foliehatt maximus.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

foliehatt maximus.

Ignoricus maximus

Permalänk
Medlem

foliehatt maximus.

Credulous maximus...

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Härligt!

Kommer aldrig bli installerat här oavsett.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Den dagen Recall blir obligatorisk är dagen då Linux till slut blir mitt main OS.

Jag äger ändå fler spel än jag har faktisk tid att spela.
Kan offra några utan större förlust egentligen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Den dagen Recall blir obligatorisk är dagen då Linux till slut blir mitt main OS.

Och Linux i sig är inget hinder för datorspel. Anti cheat i vissa fall dock. Men går ju köpa/lira spel som är utvecklat för Linux. Är värre med mjukvara som är utvecklat endast för arbetsplatsen man har. För jobb hemifrån.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk

Skjuter upp och skjuter upp... Recall var aktiverat default i 24h2 för mig när jag testade det.
Vill man kolla upp detta själv, så kör powershell som admin och
klistra in: Dism /Online /Get-Featureinfo /Featurename:Recall
För att stänga av recall klistra in: Dism /Online /Disable-Feature /Featurename:Recall

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kommer aldrig bli installerat här oavsett.

Ifall du kör Windows 11 så kommer du att få det installerat. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Skjuter upp och skjuter upp... Recall var aktiverat default i 24h2 för mig när jag testade det.
För att stänga av recall klistra in: Dism /Online /Disable-Feature /Featurename:Recall

Njae. Det finns helt enkelt med inte i koden och det där är en placeholder.
https://www.theverge.com/2024/10/29/24282821/microsoft-window...
Men visst, de har frågat Microsoft men sen får man själv bestämma hur stor foliehatt man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Skrivet av N!klas:

Njae. Det finns helt enkelt med inte i koden och det där är en placeholder.
https://www.theverge.com/2024/10/29/24282821/microsoft-window...
Men visst, de har frågat Microsoft men sen får man själv bestämma hur stor foliehatt man vill ha.

Det är påslaget i listan över valbara Windowsfunktioner men det säger ju inte mer än att funktionen ska vara *installerad*, ingenting om den faktiskt ska vara igång osv.
(Inget specifikt för Recall, det är bara ett konstaterande om hur de valbara funktionerna i Windows fungerar.)

Sedan kan det mycket väl stämma att funktionen är ett tomt skal i dagsläget och att innehållet patchas in i en senare uppdatering.
Har inte sett någon som påvisat att det faktiskt körts något Recall iaf, bara att det finns med i funktionslistan.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är påslaget i listan över valbara Windowsfunktioner men det säger ju inte mer än att funktionen ska vara *installerad*, ingenting om den faktiskt ska vara igång osv.
(Inget specifikt för Recall, det är bara ett konstaterande om hur de valbara funktionerna i Windows fungerar.)

Sedan kan det mycket väl stämma att funktionen är ett tomt skal i dagsläget och att innehållet patchas in i en senare uppdatering.
Har inte sett någon som påvisat att det faktiskt körts något Recall iaf, bara att det finns med i funktionslistan.

Du behöver troligen inte titta på Youtube-videor och hur du inaktiverar något som inte finns bara.
Det blir nog tydligt när det väl släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Ifall du kör Windows 11 så kommer du att få det installerat. 😅

Inte om man stoppar uppdateringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Inte om man stoppar uppdateringar.

Windows Update Blocker. En sökning bort.

Permalänk
Medlem

foliehatt maximus.

Kanske, kanske inte. MS kanske eller kanske inte spionerar, men jag tänker på något angränsande:

Jag tänker att "makthavarna" alltid försöker få in verktyg för att ha möjlighet att avlyssna eller samla information vid misstanke om brott. Detta gäller väl alla sätt man kan kommunicera. Brev, fast telefoni, mobil telefoni och nu internet.

Med det som facit så tycker jag att det är absolut inte långsökt att de ska kunna få access till någons recall vid misstanke om brott. Eller hur det nu rubricerades i chat control.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Och Linux i sig är inget hinder för datorspel. Anti cheat i vissa fall dock. Men går ju köpa/lira spel som är utvecklat för Linux. Är värre med mjukvara som är utvecklat endast för arbetsplatsen man har. För jobb hemifrån.

Ja precis, jag menade att även fast jag skulle tappa några spel så skulle jag ha väldigt många kvar - antagligen fler än jag behöver.
(Angående jobb kan jag nog tyvärr inte välja nä.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Windows Update Blocker. En sökning bort.

Har min satt till år 2100. Tror jag har reinstallerat tills dess.
Kan självklart uppdatera "service packs" om jag vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Inga bekymmer med Steam och GoG & Epic genom Heroic Launcher på Fedora 41 KDE i alla fall. Sedan övergången till Linux för 3 månader sedan så har det farit förvånansvärt lite strul.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kanske, kanske inte. MS kanske eller kanske inte spionerar, men jag tänker på något angränsande:

Jag tänker att "makthavarna" alltid försöker få in verktyg för att ha möjlighet att avlyssna eller samla information vid misstanke om brott. Detta gäller väl alla sätt man kan kommunicera. Brev, fast telefoni, mobil telefoni och nu internet.

Med det som facit så tycker jag att det är absolut inte långsökt att de ska kunna få access till någons recall vid misstanke om brott. Eller hur det nu rubricerades i chat control.

Än så länge finns inga underlägg som skulle peka på att MS spionerar på recall data, men visst som du säger om du skulle misttänkas för brott kanske polisen kan utnyttja recall-datan, men om dom kommer ha tillgång till verkliga screenshots att gå igenom eller om det kommer vara lite som en co-pilot prompt dom måste ställa frågor till, och isåfall vilken vikt en spdan prompts svar kan ha i rätten återstår att se.
EDIT: sen är ju datan lokal (påstår MS), så om din hdd är bitlocker krypterat kommer dom ju ändå inte åt något om dom inte kan avkryptera... :)/EDIT

Det finns heller inget bevis på att MS kör Recall på din dator utan ditt samtyckande.

Jag tror personer inom infosec och allt vad det heter kommer datamina alla sorters DLL's och nätverkstrafik och isåfall avsöja något sådant rätt fort.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Än så länge finns inga underlägg som skulle peka på att MS spionerar på recall data, men visst som du säger om du skulle misttänkas för brott kanske polisen kan utnyttja recall-datan, men om dom kommer ha tillgång till verkliga screenshots att gå igenom eller om det kommer vara lite som en co-pilot prompt dom måste ställa frågor till, och isåfall vilken vikt en spdan prompts svar kan ha i rätten återstår att se.
EDIT: sen är ju datan lokal (påstår MS), så om din hdd är bitlocker krypterat kommer dom ju ändå inte åt något om dom inte kan avkryptera... :)/EDIT

Det finns heller inget bevis på att MS kör Recall på din dator utan ditt samtyckande.

Jag tror personer inom infosec och allt vad det heter kommer datamina alla sorters DLL's och nätverkstrafik och isåfall avsöja något sådant rätt fort.

Och du tror att myndigheter inte har en bakdörr till bitlocker?
Om du har ett online-konto på din windows 10+installation, så har microsoft din krypteringsnyckel t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Om du har ett online-konto på din windows 10+installation, så har microsoft din krypteringsnyckel t.ex.

dom lär ju inte ha den i plaintext direkt. den är också krypterad, med ditt inlogg. om det finns en bakdörr hittar hackers den också

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tur då att man kan klara sig helt utan ett Microsoft konto.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|