Windows på M.2_2 istället för M.2_1?

Permalänk
Medlem

Windows på M.2_2 istället för M.2_1?

Har ett Asus TUF B550 och kör 1 M.2 NVME i dagsläget för Windows. Kör ju den i M.2_1 slotten som normalt.

Men jag är ute efter en till M.2 NVME med mer utrymme under BF och har då en fråga.
Jag vill köra Windows på den 1TB NVME jag har nu. Men eftersom det enbart är PCIe4 i översta M.2_1 slotten så vill jag ju använda den om jag köper en ny NVME M2.

Så blir det några problem om jag kör nuvarande NVME M2 i M.2_2 slotten med windows och sen den nya disken i M.2_1 slotten som 2a disk för utnyttja hastigheterna.

(Önskar ej ha Windows på en 2-4TB NVME, och har ingen lust att köra partitioner så därför 1TB disken är lagom jag har nu).

Cheers

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför känner du att du vill byta plats på dem i onödan? Det kommer ju fungera såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har ett Asus TUF B550 och kör 1 M.2 NVME i dagsläget för Windows. Kör ju den i M.2_1 slotten som normalt.

Men jag är ute efter en till M.2 NVME med mer utrymme under BF och har då en fråga.
Jag vill köra Windows på den 1TB NVME jag har nu. Men eftersom det enbart är PCIe4 i översta M.2_1 slotten så vill jag ju använda den om jag köper en ny NVME M2.

Så blir det några problem om jag kör nuvarande NVME M2 i M.2_2 slotten med windows och sen den nya disken i M.2_1 slotten som 2a disk för utnyttja hastigheterna.

(Önskar ej ha Windows på en 2-4TB NVME, och har ingen lust att köra partitioner så därför 1TB disken är lagom jag har nu).

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Cheers

Vad är anledningen till att du behöver den nya disken i PCIe 4 om den skall vara lagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad är anledningen till att du behöver den nya disken i PCIe 4 om den skall vara lagring?

Speldisk. Så även om det är små kanske faktiska vinster så.

Sen var ju det inte frågan Jag kommer formatera om ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför känner du att du vill byta plats på dem i onödan? Det kommer ju fungera såklart.

Kommer formatera och passa på att köra en storstädning i burken osv ändå (kommer ta bort 2 andra diskar också)
Men bra det kommer fungera, har läst några problem där de fått problem med boot när de inte kört Boot disk på M.2_1 men är kanske SBS

Sen är det väl kanske inte några märkbara vinster i spel mellan PCIe3 och 4 disk men köper man en så är det ju lite roligare iaf att använda hastigheten som finns.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Men bra det kommer fungera, har läst några problem där de fått problem med boot när de inte kört Boot disk på M.2_1 men är kanske SBS

Det är inte omöjligt att Windows lägger recoverypartition och sånt på M.2_1 även om du installerar på en annan disk. Något lurt är det åtminstone som gör att den inte alltid lägger allt på disken man väljer i installationen. En del rekommenderar att bara ha en disk inkopplad när man installerar, vilket i mina ögon är en bra idé, om än jobbig numer. Det var mycket enklare att dra ur SATA-kabeln (även PATA) än att ta ur en M.2-disk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MacAllan:

Skrivet av Nivity:

Speldisk. Så även om det är små kanske faktiska vinster så.

Om disken inte är disk0 medans man har flera anslutna så kan bootfiler lägga sig på annan disk istället, lite SBS.
Du kommer inte se några som helst fördelar eller något du kommer märka av alls:)

Permalänk

du kommer troligen inte märka någon skillnad alls oavsett vilken port du ansluter vilken disk till iom att läs/skrivhastighet framförallt påverkar vi förflyttning av extremt stora filer eller extrema mängder filer.

Vi snackar då typ hundratals gigabyte åt gången som ska flyttas till/från enheterna för att skillnaderna ska påverka något nämnvärt och att inget annat bromsar på vägen så som CPU, eller källan datan kommer från.

för övriga användningsområden så som snabbare laddsekvenser eller snabbare boot är vinsten mellan olika SSD format och hastigheter mer eller mindre obefintliga eftersom det mestadels handlar om accesstid som är väldigt små skillnader mellan olika SSD oavsett hur de ansluts.

men du gör som du vill och du kan givetvis köra din nuvarande i den långsammare porten utan problem.

denna videon jämför visserligen inte mellan olika pci-e versioner men skillnaden bör hamna nånstans runt m.2 sata ansluten och nvme beroende på vilkahastigheter nvme enheten hantestar har.

bottidsskillnaden mellan sata och m.2 nvme för videoskaparen är bara strax över nån sekund visserligen inte specat vilken pci-e version på nvme disken men tror de äldsta ändå ligger på iaf dubbla eller trippla sata hastigheten runt 1000-1500MB/s läs/skrivhastighet

så att flytta runt kommer på sin höjd förlora/vinna millisekunder i boottid/laddtider

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är inte omöjligt att Windows lägger recoverypartition och sånt på M.2_1 även om du installerar på en annan disk. Något lurt är det åtminstone som gör att den inte alltid lägger allt på disken man väljer i installationen. En del rekommenderar att bara ha en disk inkopplad när man installerar, vilket i mina ögon är en bra idé, om än jobbig numer. Det var mycket enklare att dra ur SATA-kabeln (även PATA) än att ta ur en M.2-disk.

Ah. Ja det kan vara något sådant jag läste. Det gör ju eventuell ominstallation senare jobbig då framöver eftersom man måste ta ut gpu eventuellt för komma åt nedre slotten osv.

Kanske kör vidare med som det är nu o kör nya på m.2_2 då för undvika potentiella struligheter.
Verkar ju inte ge något i spel direkt ändå med PCIe3->4 direkt.

Tackar alla för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det handlar helt enkelt bara om att Windows återanvänder en boot-partition om det redan finns en, även om den ligger på en annan disk. Så ett alternativ är att ta bort alla såna partitioner innan man installera Windows, men att koppla ur de andra diskarna är oftast enklare och säkrare om man inte har full koll på partitionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det handlar helt enkelt bara om att Windows återanvänder en boot-partition om det redan finns en, även om den ligger på en annan disk. Så ett alternativ är att ta bort alla såna partitioner innan man installera Windows, men att koppla ur de andra diskarna är oftast enklare och säkrare om man inte har full koll på partitionerna.

Njae. Windowsinstall har alltid haft en förkärlek att lägga de partitionerna på hdd0 (eller första "kanal" den hittar hdd på) istället för den man installerar Windows på.

Vet inte om det ändrats ännu, men betvivlar på det då de verkar vara dum kvarleva från åtminstone 2000/XP-tiden.

Var korkad och trodde MS fixat det efter 10+ år av dumhet. Men tji fick jag för ~12år sedan när jag hade en ytterligare hdd inkopplad. En helkrypterad så MS trodde den var tom och skapade sina äckliga boot/dolda partitioner på den utan att fråga. Tappade man endel bilder som man tydligen inte hade backup på.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skrivet av Kotan:

Njae. Windowsinstall har alltid haft en förkärlek att lägga de partitionerna på hdd0 (eller första "kanal" den hittar hdd på) istället för den man installerar Windows på.

Vet inte om det ändrats ännu, men betvivlar på det då de verkar vara dum kvarleva från åtminstone 2000/XP-tiden.

Var korkad och trodde MS fixat det efter 10+ år av dumhet. Men tji fick jag för ~12år sedan när jag hade en ytterligare hdd inkopplad. En helkrypterad så MS trodde den var tom och skapade sina äckliga boot/dolda partitioner på den utan att fråga. Tappade man endel bilder som man tydligen inte hade backup på.

Jag *tror* det kan ha ändrats iom övergången BIOS -> UEFI boot.

Vad gäller MBR osv så kändes det *ännu* mer kaotiskt vad Windows installern hittade på, nu tror jag det stämmer att det är just att den gillar att återanvända ESP (EFI System Partition) om den hittar en befintlig, oavsett var den är.

Jag upplever nog att det ändå skett ett litet fall framåt. Det verkar mer förutsägbart nu, dock ges ju användaren ingen talan om vad installern ska göra, så i slutänden blir det lite samma lika, att man måste arbeta sig runt installerns beteende (t.ex. plocka bort alla andra lagringsenheter).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304